30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst sist

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Men är det inte samma för Audi? Jag har aldrig haft en Audi tidigare, jag har alltså inget att jämföra med, men jag är ärligt talat ganska förvånad hur dåligt ihopskruvad e-tron ändå är. Har aldrig haft en bil med så mycket skrammel och oljud från diverse ställen. Förutom Tesla, den skramlade ännu mer när det begav sig. Ganska intressant egentligen att de i särklass dyraste bilarna jag någonsin haft samtidigt också är de värsta skrammelburkarna. Kan man beskylla Tesla för att e-tron skramlar och går sönder? Indirekt kanske. Helt klart är det så att Audi har stressat fram bilen och lanserat den alldeles för tidigt. Det märks ganska tydligt med tanke på alla delar som har bytts ut på bilen de senaste två åren. Jag gissar att Mercedes har samma problem när de lanserar en bil.
Personligen tycker jag Tesla får oförtjänt mycket skit för just skrammel, visst tycker jag de äldre S skramlar en del men den 2018 jag hade och min 2020 3a har skramlat minst av alla bilar jag haft/kört mycket, och det är en hel del BMWs, Audis och Mercor i den kategorin. Då har jag väl inte haft lyxlimpprna hos dem dock.

Så jag tror helt enkelt inte det är just framstressade elbilar det handlar om utan att de alla ligger på typ samma nivå. Man kan ha otur och få en problembil hos alla tillverkarna också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Men har Mercedes tappat kvalitetskänslan?

I AMS Förnuft och känsla så klagar man på att Mercedes S klass ser snygg ut men att känslan är sämre än tidigare.
Allting skakar när man slår lite i dörren.
Den är inte så tyst längre.
Mera vägljud.
Plastig inredning.
Dåliga knappar för att styra sätet.
Luckor som skaver.

Biljournalister skyller på Tesla.
Folk bryr sig inte om klassisk kvalitet på samma sätt längre.
Det ska se coolt ut, hur det är i verkligheten är inte lika noga.
Hellre en cool 3D-skärm än en skrammelfri dörr.

Känns som Mercedes tappat lite i självförtroende, folk vill ju ha coola prylar OCH kvalitet.
Men är det inte samma för Audi? Jag har aldrig haft en Audi tidigare, jag har alltså inget att jämföra med, men jag är ärligt talat ganska förvånad hur dåligt ihopskruvad e-tron ändå är. Har aldrig haft en bil med så mycket skrammel och oljud från diverse ställen. Förutom Tesla, den skramlade ännu mer när det begav sig. Ganska intressant egentligen att de i särklass dyraste bilarna jag någonsin haft samtidigt också är de värsta skrammelburkarna. Kan man beskylla Tesla för att e-tron skramlar och går sönder? Indirekt kanske. Helt klart är det så att Audi har stressat fram bilen och lanserat den alldeles för tidigt. Det märks ganska tydligt med tanke på alla delar som har bytts ut på bilen de senaste två åren. Jag gissar att Mercedes har samma problem när de lanserar en bil.
Nu gick jag visserligen ur E-tron gruppen på FB (innan jag skrev nåt dumt om Audi och retade upp folk. :D) men intrycket därifrån var att de var väldigt nöjda med den upplevda kvaliteten. Antingen har du extrem otur Mati eller så är du extra känslig. Kanske är de tidiga E-Tron sämre byggda?

Jag hade visserligen skrammel i dörren på min BMW E91 men då var den 4-5 år gammal och hade rullat över 10 tusen mil. Det fixades gratis på goodwill. I övrigt har det inte skramlat i mina BMW. Inte mina Audi heller men det var länge sen nu.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Personligen tycker jag Tesla får oförtjänt mycket skit för just skrammel, visst tycker jag de äldre S skramlar en del men den 2018 jag hade och min 2020 3a har skramlat minst av alla bilar jag haft/kört mycket, och det är en hel del BMWs, Audis och Mercor i den kategorin. Då har jag väl inte haft lyxlimpprna hos dem dock.
Jag hade problem med missljud inledningsvis i min TM3LR efter leveransen i september, men de försvann av sig själva. Nu känns interiören lika väl hopskruvad som mina tidigare BMW. Min senaste BMW ägde jag i åtta år innan jag sålde den och den var skrammelfri in i det sista. Det jag har att klaga på är karosspassningarna, där Tesla ligger efter. Så jag håller med om att Tesla får omotiverad skit för skrammel, i alla fall utifrån mina erfarenheter. Men för mig är interiören rejält mycket viktigare än exteriören.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av Zalman3 »

YouTuber Ove Kröger är ett Tesla-fan - men unnar sig fortfarande en Porsche Taycan. I sin videorecension klagar han på många brister.

Han känner stöten på vägen som han kör, "som med en sådan billig gammal bil." Porsche borde fixa det igen.
https://www.24auto.de/news/social-media ... 83573.html

Även Taycan får klagomål.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Nu gick jag visserligen ur E-tron gruppen på FB (innan jag skrev nåt dumt om Audi och retade upp folk. :D) men intrycket därifrån var att de var väldigt nöjda med den upplevda kvaliteten. Antingen har du extrem otur Mati eller så är du extra känslig. Kanske är de tidiga E-Tron sämre byggda?

Jag hade visserligen skrammel i dörren på min BMW E91 men då var den 4-5 år gammal och hade rullat över 10 tusen mil. Det fixades gratis på goodwill. I övrigt har det inte skramlat i mina BMW. Inte mina Audi heller men det var länge sen nu.
Om jag är känslig vet jag inte. Jag vill bara inte att det ska skramla. Det skramlar inte i e-Golfen, så varför ska det skramla i en e-tron som kostar tre gånger så mycket? Det är ju inte bara jag som hör det. Bilen har varit inne på verkstaden för skrammelljud i dörrarna - jag vet inte hur många gånger. Först var det passagerarsidan. Mekanikern hörde skramlet, det var jättelätt att höra, främst i vänstersvängar. Till och med när man inte körde så räckte det att banka lite på dörren så skramlade det. Och det blev tyst när man stoppade en trasa mellan dörren och instrumentbrädan under färd.
Men mekanikern hittade inte orsaken, vad han än gjorde. De hade till och med beställt hem en helt ny dörrpanel, men det hjälpte inte det heller. Även den nya skramlade. Till sist var jag med i verkstaden och hjälpte honom. Jag kom till slut på en lösning som bestod i att sätta en bit tjock tejp mellan dörrpanelen och plåten bakom. Ungefär samma åtgärd som min temporära lösning med trasan, fast lite mer permanent. Då blev det knäpptyst. Mekanikern tyckte det var fusk, men han insåg att det var enda sättet att lösa problemet. Det har varit tyst sedan dess.
Men sen började förardörren. Fast där var problemet ett annat. Så fort man öppnar fönstret så är det tyst. I början gick det att fixa genom att smörja upp ett stag eller nåt i dörren. Men nu senast hjälpte det inte längre. Nu har de tryckt in en bit skumgummi som ska förhindra att saker slår mot varandra. "Det här håller förhoppningsvis så länge du har kvar bilen", sa de till mig. Alltså typ fram till hösten med andra ord.
Jag tycker ärligt talat inte att det är ett tecken på superbra kvalitet. Och om man får tro min verkstad så är det inte bara min bil som skramlar. Verkar tvärtom vara ett mycket vanligt problem med e-tron. Men visst förstärks problemet i och med att bilen är så tyst annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
MWall skrev:
Nu gick jag visserligen ur E-tron gruppen på FB (innan jag skrev nåt dumt om Audi och retade upp folk. :D) men intrycket därifrån var att de var väldigt nöjda med den upplevda kvaliteten. Antingen har du extrem otur Mati eller så är du extra känslig. Kanske är de tidiga E-Tron sämre byggda?

Jag hade visserligen skrammel i dörren på min BMW E91 men då var den 4-5 år gammal och hade rullat över 10 tusen mil. Det fixades gratis på goodwill. I övrigt har det inte skramlat i mina BMW. Inte mina Audi heller men det var länge sen nu.
Om jag är känslig vet jag inte. Jag vill bara inte att det ska skramla. Det skramlar inte i e-Golfen, så varför ska det skramla i en e-tron som kostar tre gånger så mycket? Det är ju inte bara jag som hör det. Bilen har varit inne på verkstaden för skrammelljud i dörrarna - jag vet inte hur många gånger. Först var det passagerarsidan. Mekanikern hörde skramlet, det var jättelätt att höra, främst i vänstersvängar. Till och med när man inte körde så räckte det att banka lite på dörren så skramlade det. Och det blev tyst när man stoppade en trasa mellan dörren och instrumentbrädan under färd.
Men mekanikern hittade inte orsaken, vad han än gjorde. De hade till och med beställt hem en helt ny dörrpanel, men det hjälpte inte det heller. Även den nya skramlade. Till sist var jag med i verkstaden och hjälpte honom. Jag kom till slut på en lösning som bestod i att sätta en bit tjock tejp mellan dörrpanelen och plåten bakom. Ungefär samma åtgärd som min temporära lösning med trasan, fast lite mer permanent. Då blev det knäpptyst. Mekanikern tyckte det var fusk, men han insåg att det var enda sättet att lösa problemet. Det har varit tyst sedan dess.
Men sen började förardörren. Fast där var problemet ett annat. Så fort man öppnar fönstret så är det tyst. I början gick det att fixa genom att smörja upp ett stag eller nåt i dörren. Men nu senast hjälpte det inte längre. Nu har de tryckt in en bit skumgummi som ska förhindra att saker slår mot varandra. "Det här håller förhoppningsvis så länge du har kvar bilen", sa de till mig. Alltså typ fram till hösten med andra ord.
Jag tycker ärligt talat inte att det är ett tecken på superbra kvalitet. Och om man får tro min verkstad så är det inte bara min bil som skramlar. Verkar tvärtom vara ett mycket vanligt problem med e-tron. Men visst förstärks problemet i och med att bilen är så tyst annars.
Hoppas verkligen att du blir nöjd med din Ioniq 5.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Hoppas verkligen att du blir nöjd med din Ioniq 5.
Ja, det tror jag säkert. Missförstå mig rätt, jag är inte alls missnöjd med min e-tron heller. Det är en jättefin bil på alla sätt. Jag vet att det ibland kan låta som att jag inte är nöjd med den, med det är jag verkligen. Men oavsett så vill man ju att den är felfri, och det är den tyvärr inte riktigt.
Sen kan det iofs vara så att jag hade stört mig mer på alla brister och tillkortakommanden om jag hade använt bilen mer frekvent. Jag hann faktiskt glömma att förardörren skramlade mellan gångerna jag använde bilen. Det var nästan så jag glömde bort verkstadstiden också, för den hade jag bokat för länge sedan. Men jag använde bilen faktiskt några gånger under förra veckan, och då blev jag påmind. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar