Sida 2 av 3

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 13:46
av Gustafsson
Skulle aldrig köpa en bil för att det tar 5-10 min kortare tid att ladda fullt, och varför ska man ladda fullt även på långresa? Jag laddar bara lite mer än jag vet att jag behöver innan jag behöver pausa själv. Däremot ser jag ju till att uträtta mina basfunktioner där jag kan ladda samtidigt. Även om pausen bara räcker till att få i 10-15 mil, så är det nog för att kunna hoppa över några laddstationer och ladda när jag ska äta t.ex. Tror många är kvar i ett bensintänk att man ska ladda fullt när man laddar, men det är sällan det smartaste. Teslas fördel är ju inte att den laddar snabbast i klassen, även om M3 är med och tävlar där. För mig är det tillgången till snabbladdare och OTA som är coolast. Sen finns det en del ting som inte är så coola, t.ex. kostnaden för en helförsäkring i firman och värdeminskningen. En del kassa funktioner är inte heller på plussidan. Vi måste komma ihåg att de "kvalitetsmärken" som nu producerar elbilar gör det som nybörjare - Tesla har tillverkat elbilar i över 10 år.
Försäkringsbolagens statistik över maskinreparationer talar inte heller alls för att premiumbilar från Europa har särskilt hög kvalitet, mängder av riktigt dyra saker går sönder- ofta. Då spelar det mindre roll att det är 5 mm glipa i bakluckan på ena sidan och 8 mm på den andra.
Firar förresten snart 25000 mil med laddbart, även om de första 6000 var med laddhybrid.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 14:03
av OfarligTesla
De siffrorna som presenterades i denna “rapporten” bådar ju gott för nya Model S också, EQS testades till samma förbrukning som gamla Model S. Lägg på bättre aerodynamik och de övriga förändringarna samt CCS så lär även en LR S ladda snabbare i km än den fetaste EQS de testade där, Plaid+ lär ligga långt före.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 14:11
av Anonymous FTW
OfarligTesla skrev:
De siffrorna som presenterades i denna “rapporten” bådar ju gott för nya Model S också, EQS testades till samma förbrukning som gamla Model S. Lägg på bättre aerodynamik och de övriga förändringarna samt CCS så lär även en LR S ladda snabbare i km än den fetaste EQS de testade där, Plaid+ lär ligga långt före.
Får den bättre aerodynamik?

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 14:19
av OfarligTesla
Anonymous FTW skrev:
Får den bättre aerodynamik?
Japp, Cd värde sänkt från 0.23 till 0.208, så givet att de inte förändrat frontarean så ger det en förbättring på nästan 10% vad gäller den punkten. Den nya designen på batteripacket lär också hjälpa till med några procent då de lär ha lärt sig från Model 3 och Y, nya motorer med lite till, tar man 19” fälgar ytterligare lite till osv.

Så att EQS testades till samma förbrukning som gamla Model S gör ju att man kan förvänta sig att den nya kommer vara en hel del snålare.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 14:25
av Gustafsson
Skulle inte bli förvånad om nya S LR kommer att gå att köra över 70 mil utan större problem.
Då kan man räkna med att det går riktigt snabbt att ladda i så där 40 mil.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 16:39
av AAKEE
Tittar man på testen så framkommer det att vissa laddkurvor är från officiella data (public sources) och inte praktiska tester. En tillverkares laddkurva är sannolikt optimistisk, andras tester skulle kunna finnas med men många faktorer påverkar ju i praktiken.
Mercedes:arna, Model X och Ix3’s laddkurvor är från sådana (public sources) kurvor.

De har jämfört en två år gammal Model 3 med en mercedes jag inte ens kan beställa på Mercedes hemsida ?
Utvecklingen på elbilar går fort framåt, det är ju inte sunt att jämföra en utdaterad Tesla mot en Mercedes som inte ens går beställa. ”Anmäl dig till nyhetsbrevet här” ”Bli först med att få veta om”.

Det minsta de hade kunnat göra hade vart att ta den senaste Model 3 med värmepump som faktiskt går att köpa idag om de ska jämföra mot en bil som är under utveckliing och strax ska börja säljas. De hade lätt kunnat ta officiella dat som med EQS.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 17:11
av dd88
Hade kränkthet kunna driva en elbil så hade Teslan vunnit med hästlängder.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 17:18
av renes
Anonymous FTW skrev:
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
Skillnaden här var att det inte kända tillkortakommanden som t.ex. byggkvalitet som angreps utan Teslas (tidigare?) paradgren. Tesla hade ett bra försprång men konkurrenterna äter sig ikapp och vissa kommer tydligen om, Tesla hade en god chans att hålla försprånget, istället är det konkurrenterna som kommer ikapp. Snart består Teslas försprång (endast) i laddnätverket.
Det förutsätter att Tesla står still i utvecklingen medan andra märket evoluerar.
Behöver inte stå still. Det räcker med att Tesla bara släpper enkla uppdateringar till nuvarande lineup medans konkurrenterna släpper helt nya bilar för att Tesla ska hamna på efterkälken. Det som just verkar ha skett här.
Vilket i sin tur betyder att du utgår ifrån att Tesla är långsammare med att komma ut med ny teknik än vad konkurrenterna är. Är det verkligen så det sett ut senaste decenniet eller två?

Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men historien står inte på din sida.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 17:19
av Maw
dd88 skrev:
Hade kränkthet kunna driva en elbil så hade Teslan vunnit med hästlängder.
:shock: :lol: :lol: :lol:

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 17:28
av Maw
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
Skillnaden här var att det inte kända tillkortakommanden som t.ex. byggkvalitet som angreps utan Teslas (tidigare?) paradgren. Tesla hade ett bra försprång men konkurrenterna äter sig ikapp och vissa kommer tydligen om, Tesla hade en god chans att hålla försprånget, istället är det konkurrenterna som kommer ikapp. Snart består Teslas försprång (endast) i laddnätverket.
Det förutsätter att Tesla står still i utvecklingen medan andra märket evoluerar.
Behöver inte stå still. Det räcker med att Tesla bara släpper enkla uppdateringar till nuvarande lineup medans konkurrenterna släpper helt nya bilar för att Tesla ska hamna på efterkälken. Det som just verkar ha skett här.
Vilket i sin tur betyder att du utgår ifrån att Tesla är långsammare med att komma ut med ny teknik än vad konkurrenterna är. Är det verkligen så det sett ut senaste decenniet eller två?

Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men historien står inte på din sida.
De senaste tre åren är det nog ingen tvekan om att de bästa av de övriga tillverkarna gjort betydligt större framsteg än Tesla på elteknikfronten. Teslas försprång har krympt rejält och på de flesta områden som inte är elbilsteknikrelaterade ligger de efter de bästa. Om man väljer de senaste tre åren som historiehorisont så ser det mörkt ut för Tesla.

Det fina med konkurrens är att det hjälper alla att bli bättre. Tesla kommer säkert bli taggade av de andras framsteg och överträffa sig själva.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 17:39
av MWall
AAKEE skrev:
Tittar man på testen så framkommer det att vissa laddkurvor är från officiella data (public sources) och inte praktiska tester. En tillverkares laddkurva är sannolikt optimistisk, andras tester skulle kunna finnas med men många faktorer påverkar ju i praktiken.
Mercedes:arna, Model X och Ix3’s laddkurvor är från sådana (public sources) kurvor.

De har jämfört en två år gammal Model 3 med en mercedes jag inte ens kan beställa på Mercedes hemsida ?
Utvecklingen på elbilar går fort framåt, det är ju inte sunt att jämföra en utdaterad Tesla mot en Mercedes som inte ens går beställa. ”Anmäl dig till nyhetsbrevet här” ”Bli först med att få veta om”.

Det minsta de hade kunnat göra hade vart att ta den senaste Model 3 med värmepump som faktiskt går att köpa idag om de ska jämföra mot en bil som är under utveckliing och strax ska börja säljas. De hade lätt kunnat ta officiella dat som med EQS.

Fast värmepump gör ingen skillnad om det inte är kallt.

Sen spelar de här siffrorna ingen större roll. Finns andra saker som är betydligt mer utslagsgivande. Mercedes har komfort och förfining på sin sida, Tesla har laddnätverket på sin sida.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 19:34
av Zalman3
Mercedes har komfort och förfining på sin sida
Men har Mercedes tappat kvalitetskänslan?

I AMS Förnuft och känsla så klagar man på att Mercedes S klass ser snygg ut men att känslan är sämre än tidigare.
Allting skakar när man slår lite i dörren.
Den är inte så tyst längre.
Mera vägljud.
Plastig inredning.
Dåliga knappar för att styra sätet.
Luckor som skaver.


Biljournalister skyller på Tesla.
Folk bryr sig inte om klassisk kvalitet på samma sätt längre.
Det ska se coolt ut, hur det är i verkligheten är inte lika noga.
Hellre en cool 3D-skärm än en skrammelfri dörr.

Känns som Mercedes tappat lite i självförtroende, folk vill ju ha coola prylar OCH kvalitet.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 21:06
av Anonymous FTW
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
Skillnaden här var att det inte kända tillkortakommanden som t.ex. byggkvalitet som angreps utan Teslas (tidigare?) paradgren. Tesla hade ett bra försprång men konkurrenterna äter sig ikapp och vissa kommer tydligen om, Tesla hade en god chans att hålla försprånget, istället är det konkurrenterna som kommer ikapp. Snart består Teslas försprång (endast) i laddnätverket.
Det förutsätter att Tesla står still i utvecklingen medan andra märket evoluerar.
Behöver inte stå still. Det räcker med att Tesla bara släpper enkla uppdateringar till nuvarande lineup medans konkurrenterna släpper helt nya bilar för att Tesla ska hamna på efterkälken. Det som just verkar ha skett här.
Vilket i sin tur betyder att du utgår ifrån att Tesla är långsammare med att komma ut med ny teknik än vad konkurrenterna är. Är det verkligen så det sett ut senaste decenniet eller två?

Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men historien står inte på din sida.
Volvo med Polestar gick under förra året från utan några elbilar överhuvudtaget till en första elbil som blev både lyckad och omtyckt och de har redan nytt på G med nya SEA plattformen, nio varumärken kommer använda den rackarns plattformen, inklusive Volvo. Ja det verkar som om konkurrenterna tar större kliv.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 23:03
av AAKEE
MWall skrev:
Fast värmepump gör ingen skillnad om det inte är kallt.

Sen spelar de här siffrorna ingen större roll. Finns andra saker som är betydligt mer utslagsgivande. Mercedes har komfort och förfining på sin sida, Tesla har laddnätverket på sin sida.
Model 3 LR hade konstanten 16kwh/100km som årsmodell 2020, den senaste versionen har 14.7kwh/100km. Jag kan inte 2019, men bara av den anledningen blir Teslas resultat 9% bättre.

Värmepumpen kan nog göra skillnad eftersom den antagligen kan hjälpa till att förvärma batteriet till en lägre elförbrukning än innan. Kör man en real life test och inte blandar och ger som man gjort här får man sannolikt ett helt annat utfall.
Det beror såklart på vilket väder testen görs i men behöver kupen kylas och batteriet värmas gör nya Model 3 det billigare än innan. Värmepumpen är bara en del av förbättringen, octovalve är egentligen den stora skillnaden mellan tidigare och nu, samt mellan Tesla och andra.

Att testet inte spelar någon praktisk roll är en annans sak, den är eller blir inte mindre fel för det. Sen håller jag med i sak, SuC laddar redan så fort att man knappt hinner ta en fika innan det går åka vidare.
Jag tror inte jag är överdrivet Tesla-fanatisk. Kört Audi i mer än 20 år och hade det funnits en vettig el-Audi och ett vettig laddnätverk för Audi hade jag nog kört Audi nu.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 23:20
av Jjonas
Anonymous FTW skrev:
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
renes skrev:
Anonymous FTW skrev:
Skillnaden här var att det inte kända tillkortakommanden som t.ex. byggkvalitet som angreps utan Teslas (tidigare?) paradgren. Tesla hade ett bra försprång men konkurrenterna äter sig ikapp och vissa kommer tydligen om, Tesla hade en god chans att hålla försprånget, istället är det konkurrenterna som kommer ikapp. Snart består Teslas försprång (endast) i laddnätverket.
Det förutsätter att Tesla står still i utvecklingen medan andra märket evoluerar.
Behöver inte stå still. Det räcker med att Tesla bara släpper enkla uppdateringar till nuvarande lineup medans konkurrenterna släpper helt nya bilar för att Tesla ska hamna på efterkälken. Det som just verkar ha skett här.
Vilket i sin tur betyder att du utgår ifrån att Tesla är långsammare med att komma ut med ny teknik än vad konkurrenterna är. Är det verkligen så det sett ut senaste decenniet eller två?

Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men historien står inte på din sida.
Volvo med Polestar gick under förra året från utan några elbilar överhuvudtaget till en första elbil som blev både lyckad och omtyckt och de har redan nytt på G med nya SEA plattformen, nio varumärken kommer använda den rackarns plattformen, inklusive Volvo. Ja det verkar som om konkurrenterna tar större kliv.
Fast dom är ju långt efter. Ps2 drar massor med ström, stannar, massor med ägare har AC som inte fungerar. Samt fortfarande ingen app.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 02 maj 2021 23:24
av Zalman3

Fast dom är ju långt efter. Ps2 drar massor med ström, stannar, massor med ägare har AC som inte fungerar. Samt fortfarande ingen app.
Känner en som bytte bort sin Polestar 2 på grund av att det är så struligt att ladda.
Han köpte en Tesla istället.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 03 maj 2021 19:48
av LarsA
Zalman3 skrev:

Fast dom är ju långt efter. Ps2 drar massor med ström, stannar, massor med ägare har AC som inte fungerar. Samt fortfarande ingen app.
Känner en som bytte bort sin Polestar 2 på grund av att det är så struligt att ladda.
Han köpte en Tesla istället.
Och tänk jag säljer min strulande tesla för att hämta ut en PS2 om en vecka.
Möjligheten att välja är berikande :D

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 03 maj 2021 23:16
av taliz
Zalman3 skrev:

Fast dom är ju långt efter. Ps2 drar massor med ström, stannar, massor med ägare har AC som inte fungerar. Samt fortfarande ingen app.
Känner en som bytte bort sin Polestar 2 på grund av att det är så struligt att ladda.
Han köpte en Tesla istället.
Det ligger 4st PS2 på kvd nu.
En är ägd av en målerifirma. Men 3st ägs av äldre män. Undra om de också tyckte det var för jobbigt att ladda?

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 00:08
av pefreli
taliz skrev:
Zalman3 skrev:

Fast dom är ju långt efter. Ps2 drar massor med ström, stannar, massor med ägare har AC som inte fungerar. Samt fortfarande ingen app.
Känner en som bytte bort sin Polestar 2 på grund av att det är så struligt att ladda.
Han köpte en Tesla istället.
Det ligger 4st PS2 på kvd nu.
En är ägd av en målerifirma. Men 3st ägs av äldre män. Undra om de också tyckte det var för jobbigt att ladda?
Provkörde en PS2 idag. Trevlig bil och ett intressant alternativ till min Model 3-19 som jag funderar på att byta.

Spontant upplevde jag dock att fördelarna övervägde till Model 3’s fördel. Med liknande utrustning blir PS2 även lite dyrare. Att PS2 hamnar långt ner i denna typ av test gynnar inte heller.

Dealbreakern är dock SuC. Jag har inte förtroende för att andra laddnätverk är tillräckligt bra de kommande 2-3 åren.

Så det lär bli fortsatt Tesla iaf de kommande åren. Sen får vi se hur det ser ut... ;)

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 07:15
av mati
Zalman3 skrev:
Men har Mercedes tappat kvalitetskänslan?

I AMS Förnuft och känsla så klagar man på att Mercedes S klass ser snygg ut men att känslan är sämre än tidigare.
Allting skakar när man slår lite i dörren.
Den är inte så tyst längre.
Mera vägljud.
Plastig inredning.
Dåliga knappar för att styra sätet.
Luckor som skaver.

Biljournalister skyller på Tesla.
Folk bryr sig inte om klassisk kvalitet på samma sätt längre.
Det ska se coolt ut, hur det är i verkligheten är inte lika noga.
Hellre en cool 3D-skärm än en skrammelfri dörr.

Känns som Mercedes tappat lite i självförtroende, folk vill ju ha coola prylar OCH kvalitet.
Men är det inte samma för Audi? Jag har aldrig haft en Audi tidigare, jag har alltså inget att jämföra med, men jag är ärligt talat ganska förvånad hur dåligt ihopskruvad e-tron ändå är. Har aldrig haft en bil med så mycket skrammel och oljud från diverse ställen. Förutom Tesla, den skramlade ännu mer när det begav sig. Ganska intressant egentligen att de i särklass dyraste bilarna jag någonsin haft samtidigt också är de värsta skrammelburkarna. Kan man beskylla Tesla för att e-tron skramlar och går sönder? Indirekt kanske. Helt klart är det så att Audi har stressat fram bilen och lanserat den alldeles för tidigt. Det märks ganska tydligt med tanke på alla delar som har bytts ut på bilen de senaste två åren. Jag gissar att Mercedes har samma problem när de lanserar en bil.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 08:22
av OfarligTesla
mati skrev:
Men är det inte samma för Audi? Jag har aldrig haft en Audi tidigare, jag har alltså inget att jämföra med, men jag är ärligt talat ganska förvånad hur dåligt ihopskruvad e-tron ändå är. Har aldrig haft en bil med så mycket skrammel och oljud från diverse ställen. Förutom Tesla, den skramlade ännu mer när det begav sig. Ganska intressant egentligen att de i särklass dyraste bilarna jag någonsin haft samtidigt också är de värsta skrammelburkarna. Kan man beskylla Tesla för att e-tron skramlar och går sönder? Indirekt kanske. Helt klart är det så att Audi har stressat fram bilen och lanserat den alldeles för tidigt. Det märks ganska tydligt med tanke på alla delar som har bytts ut på bilen de senaste två åren. Jag gissar att Mercedes har samma problem när de lanserar en bil.
Personligen tycker jag Tesla får oförtjänt mycket skit för just skrammel, visst tycker jag de äldre S skramlar en del men den 2018 jag hade och min 2020 3a har skramlat minst av alla bilar jag haft/kört mycket, och det är en hel del BMWs, Audis och Mercor i den kategorin. Då har jag väl inte haft lyxlimpprna hos dem dock.

Så jag tror helt enkelt inte det är just framstressade elbilar det handlar om utan att de alla ligger på typ samma nivå. Man kan ha otur och få en problembil hos alla tillverkarna också.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 08:45
av MWall
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Men har Mercedes tappat kvalitetskänslan?

I AMS Förnuft och känsla så klagar man på att Mercedes S klass ser snygg ut men att känslan är sämre än tidigare.
Allting skakar när man slår lite i dörren.
Den är inte så tyst längre.
Mera vägljud.
Plastig inredning.
Dåliga knappar för att styra sätet.
Luckor som skaver.

Biljournalister skyller på Tesla.
Folk bryr sig inte om klassisk kvalitet på samma sätt längre.
Det ska se coolt ut, hur det är i verkligheten är inte lika noga.
Hellre en cool 3D-skärm än en skrammelfri dörr.

Känns som Mercedes tappat lite i självförtroende, folk vill ju ha coola prylar OCH kvalitet.
Men är det inte samma för Audi? Jag har aldrig haft en Audi tidigare, jag har alltså inget att jämföra med, men jag är ärligt talat ganska förvånad hur dåligt ihopskruvad e-tron ändå är. Har aldrig haft en bil med så mycket skrammel och oljud från diverse ställen. Förutom Tesla, den skramlade ännu mer när det begav sig. Ganska intressant egentligen att de i särklass dyraste bilarna jag någonsin haft samtidigt också är de värsta skrammelburkarna. Kan man beskylla Tesla för att e-tron skramlar och går sönder? Indirekt kanske. Helt klart är det så att Audi har stressat fram bilen och lanserat den alldeles för tidigt. Det märks ganska tydligt med tanke på alla delar som har bytts ut på bilen de senaste två åren. Jag gissar att Mercedes har samma problem när de lanserar en bil.
Nu gick jag visserligen ur E-tron gruppen på FB (innan jag skrev nåt dumt om Audi och retade upp folk. :D) men intrycket därifrån var att de var väldigt nöjda med den upplevda kvaliteten. Antingen har du extrem otur Mati eller så är du extra känslig. Kanske är de tidiga E-Tron sämre byggda?

Jag hade visserligen skrammel i dörren på min BMW E91 men då var den 4-5 år gammal och hade rullat över 10 tusen mil. Det fixades gratis på goodwill. I övrigt har det inte skramlat i mina BMW. Inte mina Audi heller men det var länge sen nu.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 08:47
av Niklas Z
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Personligen tycker jag Tesla får oförtjänt mycket skit för just skrammel, visst tycker jag de äldre S skramlar en del men den 2018 jag hade och min 2020 3a har skramlat minst av alla bilar jag haft/kört mycket, och det är en hel del BMWs, Audis och Mercor i den kategorin. Då har jag väl inte haft lyxlimpprna hos dem dock.
Jag hade problem med missljud inledningsvis i min TM3LR efter leveransen i september, men de försvann av sig själva. Nu känns interiören lika väl hopskruvad som mina tidigare BMW. Min senaste BMW ägde jag i åtta år innan jag sålde den och den var skrammelfri in i det sista. Det jag har att klaga på är karosspassningarna, där Tesla ligger efter. Så jag håller med om att Tesla får omotiverad skit för skrammel, i alla fall utifrån mina erfarenheter. Men för mig är interiören rejält mycket viktigare än exteriören.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 09:25
av Zalman3
YouTuber Ove Kröger är ett Tesla-fan - men unnar sig fortfarande en Porsche Taycan. I sin videorecension klagar han på många brister.

Han känner stöten på vägen som han kör, "som med en sådan billig gammal bil." Porsche borde fixa det igen.
https://www.24auto.de/news/social-media ... 83573.html

Även Taycan får klagomål.

Re: 30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst

Postat: 05 maj 2021 12:30
av mati
MWall skrev:
Nu gick jag visserligen ur E-tron gruppen på FB (innan jag skrev nåt dumt om Audi och retade upp folk. :D) men intrycket därifrån var att de var väldigt nöjda med den upplevda kvaliteten. Antingen har du extrem otur Mati eller så är du extra känslig. Kanske är de tidiga E-Tron sämre byggda?

Jag hade visserligen skrammel i dörren på min BMW E91 men då var den 4-5 år gammal och hade rullat över 10 tusen mil. Det fixades gratis på goodwill. I övrigt har det inte skramlat i mina BMW. Inte mina Audi heller men det var länge sen nu.
Om jag är känslig vet jag inte. Jag vill bara inte att det ska skramla. Det skramlar inte i e-Golfen, så varför ska det skramla i en e-tron som kostar tre gånger så mycket? Det är ju inte bara jag som hör det. Bilen har varit inne på verkstaden för skrammelljud i dörrarna - jag vet inte hur många gånger. Först var det passagerarsidan. Mekanikern hörde skramlet, det var jättelätt att höra, främst i vänstersvängar. Till och med när man inte körde så räckte det att banka lite på dörren så skramlade det. Och det blev tyst när man stoppade en trasa mellan dörren och instrumentbrädan under färd.
Men mekanikern hittade inte orsaken, vad han än gjorde. De hade till och med beställt hem en helt ny dörrpanel, men det hjälpte inte det heller. Även den nya skramlade. Till sist var jag med i verkstaden och hjälpte honom. Jag kom till slut på en lösning som bestod i att sätta en bit tjock tejp mellan dörrpanelen och plåten bakom. Ungefär samma åtgärd som min temporära lösning med trasan, fast lite mer permanent. Då blev det knäpptyst. Mekanikern tyckte det var fusk, men han insåg att det var enda sättet att lösa problemet. Det har varit tyst sedan dess.
Men sen började förardörren. Fast där var problemet ett annat. Så fort man öppnar fönstret så är det tyst. I början gick det att fixa genom att smörja upp ett stag eller nåt i dörren. Men nu senast hjälpte det inte längre. Nu har de tryckt in en bit skumgummi som ska förhindra att saker slår mot varandra. "Det här håller förhoppningsvis så länge du har kvar bilen", sa de till mig. Alltså typ fram till hösten med andra ord.
Jag tycker ärligt talat inte att det är ett tecken på superbra kvalitet. Och om man får tro min verkstad så är det inte bara min bil som skramlar. Verkar tvärtom vara ett mycket vanligt problem med e-tron. Men visst förstärks problemet i och med att bilen är så tyst annars.