Problem med hemmaladdning ID4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Donk »

Jag har nu haft min ID4 en månad och är överlag väldigt nöjd. Förutom med laddningen (hemmaladdning, inte avsaknad av SUC som är en diskussion). När jag laddar med min Tesla Wallcharger på natten så slår ofta lastbalanseringen ifrån, gissar det sker när värmepannan kör fullt, vilket aldrig varit något problem när jag laddar Teslan då den fortsatt ladda när strömmen slås på igen. Men inte ID4an, här måste jag gå ut och dra ut kabeln för att den ska starta om laddningen. Har hittills aldrig funkat att ladda den helt över natten utan den har kopplat från varje gång. Går inte heller att starta laddningen igen från (den ganska usla) appen.

Om jag klickar i ”reducerad laddström” så funkar det, men det är inte så kul då jag bara får 14-15 km/h jämfört med ca 60 km/h när jag laddar vanligt.

Man får heller ingen notis i mobilen/klockan om laddningen avbrutits så det blir en härlig överraskning varje gång man kommer ut till bilen och ser att bilen fortfarande är urladdad. Fast nu har har jag börjat vänja mig…

Någon annan som stött på detta? Finns det någon lösning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Problemet är troligen att VW ID.4 liksom ID.3, Peugeot e-208 etc inte följer standarden (IEC61851-1) utan de slutar att lyssna på kommunikationsstiftet om laddboxen har bett bilen att pausa laddning ett tag, tex vid lastbalansering för att skydda huvudsäkringen.

Kör man laddboxen Zappi i ECO+ mode för att enbart ladda elbilen när man får tillräckligt med effekt från solpanelerna så får man tydligen samma problem.
https://myenergi.info/vw-ev-s-and-eco-t2447.html
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av root »

Donk skrev:
Jag har nu haft min ID4 en månad och är överlag väldigt nöjd. Förutom med laddningen (hemmaladdning, inte avsaknad av SUC som är en diskussion). När jag laddar med min Tesla Wallcharger på natten så slår ofta lastbalanseringen ifrån, gissar det sker när värmepannan kör fullt, vilket aldrig varit något problem när jag laddar Teslan då den fortsatt ladda när strömmen slås på igen. Men inte ID4an, här måste jag gå ut och dra ut kabeln för att den ska starta om laddningen. Har hittills aldrig funkat att ladda den helt över natten utan den har kopplat från varje gång. Går inte heller att starta laddningen igen från (den ganska usla) appen.

Om jag klickar i ”reducerad laddström” så funkar det, men det är inte så kul då jag bara får 14-15 km/h jämfört med ca 60 km/h när jag laddar vanligt.

Man får heller ingen notis i mobilen/klockan om laddningen avbrutits så det blir en härlig överraskning varje gång man kommer ut till bilen och ser att bilen fortfarande är urladdad. Fast nu har har jag börjat vänja mig…

Någon annan som stött på detta? Finns det någon lösning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får jag fråga vad du menar med att " slår ofta lastbalanseringen ifrån"? Har du en effektvakt som bryter spänningen till Wallchargern och kopplar in den igen när det finns tillräckligt med ström?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Donk »

Ja precis, det är en effektvakt som slår av.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
backe
Inlägg: 1539
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av backe »

Donk skrev:
Jag har nu haft min ID4 en månad och är överlag väldigt nöjd. Förutom med laddningen (hemmaladdning, inte avsaknad av SUC som är en diskussion). När jag laddar med min Tesla Wallcharger på natten så slår ofta lastbalanseringen ifrån, gissar det sker när värmepannan kör fullt, vilket aldrig varit något problem när jag laddar Teslan då den fortsatt ladda när strömmen slås på igen. Men inte ID4an, här måste jag gå ut och dra ut kabeln för att den ska starta om laddningen. Har hittills aldrig funkat att ladda den helt över natten utan den har kopplat från varje gång. Går inte heller att starta laddningen igen från (den ganska usla) appen.

Om jag klickar i ”reducerad laddström” så funkar det, men det är inte så kul då jag bara får 14-15 km/h jämfört med ca 60 km/h när jag laddar vanligt.

Man får heller ingen notis i mobilen/klockan om laddningen avbrutits så det blir en härlig överraskning varje gång man kommer ut till bilen och ser att bilen fortfarande är urladdad. Fast nu har har jag börjat vänja mig…

Någon annan som stött på detta? Finns det någon lösning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror mig ha läst om detta på ett annat forum att VW har löst detta och att det kommer med nästa FW. Jag tror att den idag kan starta om laddning när den bryts några ggr/session, med nästa FW ska den kunna starta upp efter ett sånt här stopp oändligt många ggr.

Troligen ett scenario man inte tänkt på under tester att strömmen ska brytas många gånger under en session.

Inte säker på detta men tror det var på amerikanska VW ID på Facebook jag läste det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av chaffis75 »

backe skrev:
Donk skrev:
Jag har nu haft min ID4 en månad och är överlag väldigt nöjd. Förutom med laddningen (hemmaladdning, inte avsaknad av SUC som är en diskussion). När jag laddar med min Tesla Wallcharger på natten så slår ofta lastbalanseringen ifrån, gissar det sker när värmepannan kör fullt, vilket aldrig varit något problem när jag laddar Teslan då den fortsatt ladda när strömmen slås på igen. Men inte ID4an, här måste jag gå ut och dra ut kabeln för att den ska starta om laddningen. Har hittills aldrig funkat att ladda den helt över natten utan den har kopplat från varje gång. Går inte heller att starta laddningen igen från (den ganska usla) appen.

Om jag klickar i ”reducerad laddström” så funkar det, men det är inte så kul då jag bara får 14-15 km/h jämfört med ca 60 km/h när jag laddar vanligt.

Man får heller ingen notis i mobilen/klockan om laddningen avbrutits så det blir en härlig överraskning varje gång man kommer ut till bilen och ser att bilen fortfarande är urladdad. Fast nu har har jag börjat vänja mig…

Någon annan som stött på detta? Finns det någon lösning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror mig ha läst om detta på ett annat forum att VW har löst detta och att det kommer med nästa FW. Jag tror att den idag kan starta om laddning när den bryts några ggr/session, med nästa FW ska den kunna starta upp efter ett sånt här stopp oändligt många ggr.

Troligen ett scenario man inte tänkt på under tester att strömmen ska brytas många gånger under en session.

Inte säker på detta men tror det var på amerikanska VW ID på Facebook jag läste det.
På id3 är detta löst med 2.1 mjukvaran. Alla id4 ska ha levererats med 2.1 mjukvara till kund, enda undantagen var press bilar som jag fattat de..
Hade personligen detta problemet med vår id3 tidigare men har nu funkat helt felfritt sedan vi fick 2.1.

Är de boxen som styr effekten eller stänger du ner matningen till din box? Jag fattar inte helt hur denna effekt vakt du kar dör en tesla box.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Donk »

Jag har en effektvakt inne i elcentralen i huset. När tex värmepannan kräver mycket ström så stryps strömmen till laddboxen. Har 20A säkring och vill inte öka den. Har funkat klockrent med Teslan i över ett år, bara ID4an som strular.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av chaffis75 »

Donk skrev:
Jag har en effektvakt inne i elcentralen i huset. När tex värmepannan kräver mycket ström så stryps strömmen till laddboxen. Har 20A säkring och vill inte öka den. Har funkat klockrent med Teslan i över ett år, bara ID4an som strular.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De är möjligt id4 är mer känslig än tesla men oavsett så tror jag de är sättet du styr boxen som är problemet med min easee box så har ju boxen ström hela tiden och säger till bilen att den ska pausa laddningen men i det fall så bara stryper du allt både till box och bil om jag förstår dig rätt och ja kanske id4 reagera på de.. Har svårt att tro att standarden skulle ha stöd för den typen av omstart.. Dvs om jag fattat dig rätt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
urkiddingme
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2021 21:17

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av urkiddingme »

Har du hittat någon lösning på detta problem? Vi fick hem vår nya id.4 för ca en månad sedan, och börjar se problemet mer och mer desto mer vi slår på elementen här hemma (vi har samma laddningslösning som du, med en effektvakt mellan så att huvudsäkringarna klarar sig). Vi har mjukvara 2.3, så trodde det skulle vara löst då?
Användarvisningsbild
Lagerse
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 nov 2019 18:02
Ort: Stora Höga

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Lagerse »

Bumpar tråden
En till med samma liknande problem.
Vi har två Easee laddare, en ID4 (uppdaterad till 2.3) samt en Tesla.
Nu när det blivit kallare har vi fått en watty, lastvakt installerad.
IDn är totalt hopplös, den laddar några minuter sen stänger den ner å man får starta om manuellt.
Hur jag än ställer in laddarna, med låga Amp tal mm så huset inte överbelastas, så funkar det inte. Men när jag slår ifrån lastbalanseraren funkar det igen.
För Teslan funkar det bra.
Någon med liknande problem eller bra kunskap kring detta.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av PapaD »

Den billigaste VW laddboxen har lastövervakning förberedd. Jag skulle överväga att byta upp mig till en sådan. Jag gav ca fem tusen inkl övervakningsspolar för hårdvaran.. Att hårt slå av trefasen när man laddar... Har tyskarna förberett för det? Är det värt risken?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Lagerse
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 nov 2019 18:02
Ort: Stora Höga

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Lagerse »

Ja men lastvakten klipper inte av laddningen helt, utan sänker bara Amperen lite, borde inte va nått problem.
Hade de helt klippt av strömmen hade det varit något annat.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av PapaD »

Eh... Bilen bestämmer Amperen baserat på vad laddboxen säger finns tillgängligt. Huset eller laddboxen kan inte strypa ström, det är bilen som gör. Lastvakt är sensorer som känner av summaström, och vanligtvis kopplas de till brytande relän. I laddboxar kan de kopplas till kommunikation med bilen som kan strypa sin mottagande ström.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Makkari »

PapaD skrev:
Eh... Bilen bestämmer Amperen baserat på vad laddboxen säger finns tillgängligt. Huset eller laddboxen kan inte strypa ström, det är bilen som gör. Lastvakt är sensorer som känner av summaström, och vanligtvis kopplas de till brytande relän. I laddboxar kan de kopplas till kommunikation med bilen som kan strypa sin mottagande ström.
Nej men stämmer verkligen detta? Jag var under uppfattningen att ställer jag in min box på 10A så är det vad som går att ta ut, oavsett kommunikation, och att den kontrollen och styrningen sitter helt i boxen.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av PapaD »

Nja, det stämmer nästan men det är bilen som styr. Laddboxen har en frekvens som bilen lyssnar efter och styr dess strömmottagning. Om laddboxen dessutom är kopplad med lastvakt(spolar på inkommande faser på huset) kommer bilen sänka strömmottagning så snart en fas på huset drar över 10 A. Alternativt finns det laddboxar som kan sätta olika begränsning på inkommande ström (te.x. 16A) och max på bilen. Vill minnas att jag satte 16 A på huset och 11 A på bilen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag har två easee boxar hemma som delar på 16A
Förut hade jag watty men nu använder jag pulse med den enda skillnaden att pulse inte tappar kontakten med wifi som watty gjorde då och då.

Efter att jag kollat på easee integrationen i homeassistant tolkar jag det som att boxen sänker sin tillgängliga ström för att balansera och för att stoppa laddningen sänker den strömmen under 6A.

Laddningen är fortfarande aktiv men i HA meddelas det något i stil med ”den dynamiska strömmen är för låg. Laddning pausad.”

Hur som helst så brukar jag ladda en ID4 och en e-vito utan problem. För tillfället har jag dessutom en ID4 som hyrbil så i natt laddade jag två ID4 med lastbalansering utan problem.

Har du något som får laddningen att stoppa ofta?
Förut hade jag ett värmegolv som gick ca 4x/h
Det blev för mycket av/på för min e-golf. Har inte provat ha det på medans jag laddar sen jag skaffade ID4an.
Användarvisningsbild
Lagerse
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 nov 2019 18:02
Ort: Stora Höga

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Lagerse »

Ser i watty appen att en fas i huset är mer belastad av någon anledning. Utan bilarna ligger den ofta nu på ca 10amp, tror det är frånvärmepumpen. Resten på enstaka Amp. Å nej har inga elgolv eller radiatorer
Sätter man att boxarna får ta 16 Amp slår fas 1 ofta i taket, 25Amp avsäkring och då skall ju Wattyn begränsa. Men sätter man att boxarna får ta 8-10 Amp ligger fas 1 på totalt ca 20 Amp.
Då borde inte wattyn nyttjas ändå stängs IDn laddning och som jag fattar det startar inte bilen laddningen igen
lvf
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2021 08:37

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av lvf »

Samma problem även här.
Wallbox med lastbalanserare och en Id.4 som avbryter laddningen.
Wallbox support hävdar att Id.4an har problem med mjukvaran men VW menar att Id4 ska kunna återuppta laddningen 64ggr under samma laddning. Laddningen avbryts om matningen är under 6A. Wallbox menar att ca 1% av Id.4orna uppvisar detta problem, övriga fungerar felfritt.
Är det någon som löst detta problem, verkar ju vara fler som är drabbade.
karlmw
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 dec 2021 16:46

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av karlmw »

Har samma problem med ID4 o Wallbox. Skumt nog räcker det att låsa eller låsa upp bilen så fortsätter den ladda. Vore tacksam för en lösning.. så här års slår lastbalanseraren till hela tiden. Bilen har senaste mjukvara, laddaren också. Alternativet är att slå av lastbalanseringen och strypa effekten men känns ganska surt speciellt när vi har betalt extra för lastbalansering..
Andy90
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2022 19:33

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Andy90 »

Puffar tråden lite, har nämligen fått samma problem..
Införskaffade en ny ID.4 i marsmånad och har varit nöjd, fram till nu.

Har en laddbox (Wallbox Pulsar+) hemma som ger max 13A (manuellt inställd av elektriker vid installation istället för lastbalansering), huvudsäkringen är 20A.

Senaste gångerna jag försökt ladda här hemma så har den bara slagit av laddningen efter 1-2 minuter. Jag kan sätta igång den igen genom Connect-appen (men hur jävla jobbigt är inte det varannan minut..)

Jag tror inte det är laddboxen som är felet utan det är bilen som styr och slår av. Jag tog mig därför en testrunda och åkte precis till några offentliga laddställen för att pröva och samma problem uppdagas vid typ2-laddställen - laddningen slås av efter 1-2 min. Men när jag åkte till Teslas laddare (en CCS) så gick det prima(?????).

Har hemma, utan framgång, även testat:
* Logga in och logga ur i appen
* Låsa upp och låsa bilen under laddning
* Sätta i och ur kabeln ett X antal gånger
* Sänka laddboxens styrka från 13A till 8 A
* Stängt av alla andra "el-krävande" saker i huset som skulle kunna påverka

En känd bugg verkar ju vara att inte ha några adresser inlagda (https://vwid4.se/bilen-laddar-bara-en-stund/) och det finns heller inga sådana inlagda i bilen. Heller finns inga laddscheman eller dylikt inlagda utan det är "plug-and-play" som ska vara tanken. Jag antar och förutsätter att jag har senast mjukvaran i bilen (vart ser jag det?) då den är relativt ny.

Jag söker hjälp i desperation då familjen i nästa vecka ska ut på en liten Sverigetripp och kommer behöva ladda bilen säkerligen 4-5 gånger under den lilla planerade rutten. Återförsäljaren öppnar inte förrän på måndag och när jag tidigare idag var i kontakt med Volkswagens kundservice så fick jag undermålig hjälp av en person som jag tror inte ens förstod problemet.

Tack på förhand för mer förslag på vad jag kan testa för att lösa detta!
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av PapaD »

Hej,
jag kan inte berätta vad du har för problem, men spekulera litet kan jag. Först vill jag bara säga att CCS testet du gjorde på Tesla är irrelevant här, problemet du har är vid AC laddning (typ 2). Och du har helt rätt: man får INTE använda bilens timer funktion förrän man fått mjukvara 2.4 eller 3.0, vilket inte finns förrän just i dagarna, så den har vare sig du eller jag. Vi måste få bilen återkallad (igen!) för att få 2.4., därefter SKALL timer fungera. Men det sade de om 2.3 också...För övrigt är här en sammanfattning om vad 2.4 kommer åstadkomma

Nåväl, ett par tips:
Eftersom felet uppträtt efter ett tag tycker jag du skall försöka nollställa bilens datorer. En hel del av dem nollställer man genom att man håller in "On" knappen på infotainment-skärmen drygt 10 sekunder. Då bootar de om. Om felet kvarstår skulle jag gå vidare att lyfta minuspolen en kvart. Därefter ansluta den igen, en del bilar är litet kinkiga på att man inte skall "glappa" vid återanslutningen, dvs man skall resolut trycka dit polen så det inte blir massa på/av/på/av. Men ingen har sagt att folkor eller ID bilarna är kinkiga på detta, fast bättre att försöka vara resolut här... När du gjort detta kommer i princip alla felkoder tändas, men de släcks allt eftersom. Jag har gjort detta några ggr och haft bilen hos VW efteråt utan att de klagat på just detta. I mitt fall för att häva diverse konstiga fenomen, såsom tappat kontakt med servrar (numer vet jag att det är säkring 19 som löser det problemet), rutorna immade igen (första mukvaran 2.1), m.m, m.m.
Lycka till.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är inte så att du går fram till bilen med nyckeln i fickan och keyless då låser upp och avslutar laddningen?
Andy90
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2022 19:33

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Andy90 »

PapaD skrev:
Hej,
jag kan inte berätta vad du har för problem, men spekulera litet kan jag. Först vill jag bara säga att CCS testet du gjorde på Tesla är irrelevant här, problemet du har är vid AC laddning (typ 2). Och du har helt rätt: man får INTE använda bilens timer funktion förrän man fått mjukvara 2.4 eller 3.0, vilket inte finns förrän just i dagarna, så den har vare sig du eller jag. Vi måste få bilen återkallad (igen!) för att få 2.4., därefter SKALL timer fungera. Men det sade de om 2.3 också...För övrigt är här en sammanfattning om vad 2.4 kommer åstadkomma

Nåväl, ett par tips:
Eftersom felet uppträtt efter ett tag tycker jag du skall försöka nollställa bilens datorer. En hel del av dem nollställer man genom att man håller in "On" knappen på infotainment-skärmen drygt 10 sekunder. Då bootar de om. Om felet kvarstår skulle jag gå vidare att lyfta minuspolen en kvart. Därefter ansluta den igen, en del bilar är litet kinkiga på att man inte skall "glappa" vid återanslutningen, dvs man skall resolut trycka dit polen så det inte blir massa på/av/på/av. Men ingen har sagt att folkor eller ID bilarna är kinkiga på detta, fast bättre att försöka vara resolut här... När du gjort detta kommer i princip alla felkoder tändas, men de släcks allt eftersom. Jag har gjort detta några ggr och haft bilen hos VW efteråt utan att de klagat på just detta. I mitt fall för att häva diverse konstiga fenomen, såsom tappat kontakt med servrar (numer vet jag att det är säkring 19 som löser det problemet), rutorna immade igen (första mukvaran 2.1), m.m, m.m.
Lycka till.
Tack för detta tips med att nollställa genom att hålla on-knappen intryck. Jag prövade detta imorse och laddningen gick igång (peppar peppar). Efter detta så funkade laddningen från ca 55% upp till 93% innan det blev samma problem igen(???) mao, den slår av laddningen och fortsätter göra så nu. Laddar väldigt sällan upp till 100% men med tanke på att vi ska ut på vägarna imorgon eller ev. tisdag så det är tänkt så ville jag kräma upp till 100% idag.

Kan det ha med detta och göra tro? Killgissar men kan det vara så att det fortsätter vara problemfritt upp till 80% och sedan buggar det igen för att bilen inte vill att batteriet ska laddas mer? Så länge CSS-laddningen fungerar är det ju inga problem när vi ska iväg på längre biltur nu kommande dagar, men ändock, otroligt irriterande med saker som "bara ska funka".
Off Grid Byggaren skrev:
Det är inte så att du går fram till bilen med nyckeln i fickan och keyless då låser upp och avslutar laddningen?
Nix, misstänkte också detta som ett ev. problem men jag har testat gå iväg på längre promenader under tiden för att säkerställa att jag är tillräckligt långt borta, alltså överdrivet långa promenader på säkerligen upp mot 2 km bort från bilen. Håller sedan koll i Connect-appen och ser att den slog av efter 1-2 min.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det verkar kunna krångla ibland med iD4 laddning.

Du har ingen laddgräns inställd?

Jag satte upp en till Audi laddbox till frugans iD4 med en egenbyggd tidstyrning. Nu funkar det för henne ivarjefall.

En väggenomföring behövdes bara för att nå bilen utanför.
20220706_210737.jpg
20220706_212159.jpg
Andy90
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2022 19:33

Re: Problem med hemmaladdning ID4

Inlägg av Andy90 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det verkar kunna krångla ibland med iD4 laddning.

Du har ingen laddgräns inställd?

Jag satte upp en till Audi laddbox till frugans iD4 med en egenbyggd tidstyrning. Nu funkar det för henne ivarjefall.

En väggenomföring behövdes bara för att nå bilen utanför.
20220706_210737.jpg
20220706_212159.jpg
Snyggt fix! Nix, ingen laddgräns inställd varken i bilens app eller i själva laddboxens app. Jag korrigerade den dock att ladda batteriet från 80% till 100% med tanke på att vi ska på långtur, men det var ingen skillnad mellan dessa målladdningar ändå, samma problem. I övrigt finns det som sagt inga typer av schematiska laddtider eller dylikt. Sätter jag i kabeln så ska den börja ladda, upp till 80% eller 100% i väldigt enstaka fall.

Den var ca 55% igår när jag började böka och tack vare inlägg ovan (nollställa bilens dator) lyckades den ladda i drygt 60-90 minuter utan problem tills den nådde 93%, då kom samma problem igen.
Skriv svar