Campingsemester med eldrivet fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HX100 skrev:
Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
Förstår. Jag semestrar inte på det viset. Längre än några dagar klarar jag inte av att vara borta. Det blir alltså främst kortare helgturer. Inga långa sträckor att köra. Norrut kommer man ju inte så långt pga de begränsade laddmöjligheterna. Och söderut, dvs till kontinenten, lockar mig inte alls. Längre söderut än mina hemtrakter i Tyskland har jag faktiskt aldrig någonsin varit. Jag semestrar fortfarande som de flesta tyskar som åker till Sverige på sommarn, dvs så långt ifrån civilisationen som möjligt. Det sitter liksom i, trots att jag redan bor mitt i skogen och aldrig träffar folk. :)
Äh vaddå du träffar ju mig typ en gång per år ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Jag slåss för att slippa montera takboxen på semestern. Tycker den förstör körningen helt med ökad förbrukning och ökat buller. Får klämma in vovven på golvet fram istället. :lol:
Brukar du ha jycken i takboxen? :o :D ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
HX100 skrev:
Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
Förstår. Jag semestrar inte på det viset. Längre än några dagar klarar jag inte av att vara borta. Det blir alltså främst kortare helgturer. Inga långa sträckor att köra. Norrut kommer man ju inte så långt pga de begränsade laddmöjligheterna. Och söderut, dvs till kontinenten, lockar mig inte alls. Längre söderut än mina hemtrakter i Tyskland har jag faktiskt aldrig någonsin varit. Jag semestrar fortfarande som de flesta tyskar som åker till Sverige på sommarn, dvs så långt ifrån civilisationen som möjligt. Det sitter liksom i, trots att jag redan bor mitt i skogen och aldrig träffar folk. :)
Äh vaddå du träffar ju mig typ en gång per år ;) :lol:
Just det. Men jag slipper ju åka iväg för det. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Leo »

Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält ;) Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.

Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält ;) Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.

Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Ett alternativ är ju att använda alla sätt beroende på situation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält ;) Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.

Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Ett alternativ är ju att använda alla sätt beroende på situation.
En av mina bröder, som under många år drivit en husvagns- och husbilsservicefirma, har till en rimlig kostnad lyckats bygga upp en privat park av husvagnar och husbilar för olika ändamål.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält ;) Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.

Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Ett alternativ är ju att använda alla sätt beroende på situation.
En av mina bröder, som under många år drivit en husvagns- och husbilsservicefirma, har till en rimlig kostnad lyckats bygga upp en privat park av husvagnar och husbilar för olika ändamål.
Tänkte mer på husvagn, tält, hotell och stuga lite beroende på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält ;) Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.

Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Ett alternativ är ju att använda alla sätt beroende på situation.
En av mina bröder, som under många år drivit en husvagns- och husbilsservicefirma, har till en rimlig kostnad lyckats bygga upp en privat park av husvagnar och husbilar för olika ändamål.
Tänkte mer på husvagn, tält, hotell och stuga lite beroende på.
Min bror har en lite annorlunda filosofi! "Det ska va' husvagn..." :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Personligen föredrar jag alltså att resa spontant utan att behöva boka något månader innan. .
När vi är på semester och hyr bil på roadtrip så bokar vi nästan spontant dagen innan, eller samma dag, längs vägen. Spontant och enkelt. Har fungerat perfekt i över 20 års tid.

Ser det personligen som en stor frihet att slippa köra runt med, och ta hand om husvagn/husbil. Ytterligare en pryl som skall underhållas/hanteras. Färre prylar = mer bekymmersfritt och friare liv.

Trots att jag har för många grillar. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Swede1 »

Mm, smaken är som b***n, delad. Hemifrån är det lite camping hat efter regniga semestrar, en kusin har alltid haft husvagn och vår familj har sett ner på det, en annan kusin har skaffat en lyxig i norge, ”Mein hobby”, han är gammal långtradarchaufför, otroligt skicklig på att backa med släp. Han blev retad av polare med ”Mein kampf” semester när han ska iväg med vagnen.... ;-/. Farsan är en katastrof på att backa med släp, han lär sig aldrig heller. Men perfekt att ha på festivaler när det regnar. Jag gillar frihetsargumentet. Jag är kluven, borde nog testa när ID4 med fyrhjulsdrift och drag kommer.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Zalman3 »

En seriös dragbil är ju Tesla Semi.
Estimert basispris
(800 km Rekkevidde)
kr. 1.500.000Nok
https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=no


Då är dragvikt och räckvidden inget problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av martinot »

HX100 skrev:

Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
Instämmer 100%.

Skulle inte klara av mentalt att hänga på en camping i en vecka. Men precis som du så ser jag bara ofrihet att släpa på en campingvagn på resa. Så många ställen och turer som jag inte kunnat göra om man varit tvungen att ha en husvagn/husbil. Allt från att kört snabbt på slingriga fina vägar i Toscana med en snabb Alfa, eller besökt små byar längst upp på någon bergstopp för lunch/picknick med fantastisk utsikt, till att köra in genom stadsgränder eller små i små pittoreska byar med romerska valv (helt omöjligt att köra igenom med vagn/husbil).

Tar gärna långa bilsemestrar med roadtripper med familjen på 2-3 veckor, men då vill vi uppleva och se saker. Inte hänga på en camping hela tiden. Mer typ se större delen av Kalifornien, norra Italien, eller hela Portugal. Gillar att ha lite grundidéer och vara lite påläst om historia, kultur och mat innan man åker hemifrån, men tar sedan resan spontant som den kommer. Bokar oftast endast första natten man anländer med flyg/hyrbil (bra att ha det klart). Resten bokas spontant under vägen.

Sedan 15 år tillbaka använder vi enbart nätet för att boka hotell/hytter, men för 20 år sedan, och tidigare, så var det Michelins hotell- (och mat)-guider som vi använde tillsammans med att ringa med mobil när vi satt i bilen. Fungerat hur bra som helst att kunna resa spontant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Så många ställen och turer som jag inte kunnat göra om man varit tvungen att ha en husvagn/husbil. Allt från att kört snabbt på slingriga fina vägar i Toscana med en snabb Alfa, eller besökt små byar längst upp på någon bergstopp för lunch/picknick med fantastisk utsikt, till att köra in genom stadsgränder eller små i små pittoreska byar med romerska valv (helt omöjligt att köra igenom med vagn/husbil).
Vi semestrar även utan husvagn. Har minst en gång om året, vanligtvis kristihimmelsfärd, tagit porschen ner till södra tyskland. Vi har kört mycket i Mosel och Schwarzwald och naturligtvis bor vi då på hotell även om vi brukar boka ett och samma för 3 nätter och utgå från det. Vi har även varit i Coburg.
Ett år flög vi ner och hyrde bil.

Med husvagnen blir det en annan sorts semester där man blir mer oberoende. Eftersom vi ställer husvagnen på en camping gör vi ju naturligtvis utflykter med bilen men vi brukar ju återkomma till husvagnen varje kväll. Vi uppskattar även horisontalläge på stranden utan så mycket aktiviteter.
Det är även ganska trevligt på en camping. Man umgås ganska naturligt med gästerna runtomkring och man träffar mycket folk som ofta är i samma situation som en själv.

Kan bara konstatera att jag även semestrar på ditt sätt och vet vad det innebär medans du verkar ha en ganska liten insikt i hur det är semestra med husvagn.
Klara av mentalt att hänga på en camping?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Med husvagnen blir det en annan sorts semester där man blir mer oberoende. Eftersom vi ställer husvagnen på en camping gör vi ju naturligtvis utflykter med bilen men vi brukar ju återkomma till husvagnen varje kväll. Vi uppskattar även horisontalläge på stranden utan så mycket aktiviteter.
Det är även ganska trevligt på en camping. Man umgås ganska naturligt med gästerna runtomkring och man träffar mycket folk som ofta är i samma situation som en själv.
Blir man inte beroende av att det finns plats på en camping då?

Vilken situation befinner ni er i?

Jo, är inte okänd med camping. Hyr ibland hytta/stuga om det passar på en resa (tex. genom natursköna Norge). Så har ingen princip emot campingar så sett.

Mer att jag inte ser en fördel att bo i en husvagn när man kan breda ut sig i en fin stuga/hytta med eget fullt utrustat kök och eget badrum (med toa som inte behöver tömmas).

Dessutom mer bekymmersfritt att slippa äga och tänka på en husvagn. Både under resan (enklare att åka var man vill när man inte har husvagn på släp), och dels under resten av året när man inte använder husvagnen.

Sedan kan jag förstå att folk tycker det kan vara en kul sak och kul hobby att hålla på med det. Inget fel i det. Håller ju själv på med vår segelbåt tex. Vore också trist om alla vore lika.

Men jag tror personligen inte att det blir varken billigare eller mer komfortabelt jämfört med att hyra stuga/hytta på campingen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Skulle inte klara av mentalt att hänga på en camping i en vecka.
Det gör inte jag heller. Någon natt går bra, men inte mer än så. Jag föredrar naturcampingar i skogen som egentligen inte är nånting annat än skogsvägar med eluttag. Fricamping är ett annat trevligt alternativ. Det är ju fördelen i Sverige att vi har allemansrätten. Det är också en av anledningarna att jag aldrig skulle ta husvagnen till kontinenten. Skulle aldrig i livet klara av att bo på en tysk camping till exempel.
Det var f ö mycket länge sedan jag hade en vecka sammanhängande semester. Jag vet inte om jag överhuvudtaget skulle vilja bo i husvagn i flera dagar eller veckor, har aldrig provat. Vi brukar bara använda den för kortare helgturer. Det är ganska lagom tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fricamping är ett annat trevligt alternativ. Det är ju fördelen i Sverige att vi har allemansrätten. Det är också en av anledningarna att jag aldrig skulle ta husvagnen till kontinenten. Skulle aldrig i livet klara av att bo på en tysk camping till exempel.
Allemansrätten gäller inte för fordon. Det är vägens ägare som bestämmer. Kör du av vägen är det terrängkörningslagen som gäller. Visst kan man göra det och det får väl sällan konsekvenser men det är alltså lika tillåtet i tyskland som i sverige.
Vad utmärker en tysk camping? Jag har bara bott på camping en gång i tyskland och det var en ganska liten camping norra tyskland. Ganska trevlig men relativt små platser.
Vi brukar övernatta på rastplats genom tyskland och ta in på camping först i österrike.
I österrike finns det många campingar som är året runtöppna i närheten av liftsystemen. Österrike har fantastisk natur och värt ett besök.

Nej, har man bara en veckas sammanhängande semester går husvagn till kontinenten bort.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Jerker »

Inte mycket om det specifika med att campa med eldrivna fordon. Så här långt har det mest varit en debatt om för- och nackdelar med att campa kontra bo på hotell. I den här tråden tycker jag att det är en tämligen ointressant diskussion eftersom förutsättningen för diskussionerna i den här tråden är just att man ska campa, inte bo på hotell. Det är det som definierar den här tråden. Starta gärna en egen tråd, ni som vill driva den andra diskussionen! ;)

Räckvidden blir ju starkt begränsad om man ska dra en husvagn. Personligen bekymrar det mig inte så mycket. Jag hade en Zoe under 3½ år och att köra långfärder med den måste kan nog likställas med att dra husvagn med en elbil med snabb DC-laddning så jag vet hur det känns. Sträckan Nyköping-Malmö tog nästan dubbelt så lång tid med Zoen som med Tesla 3. Optimala hastigheten med Zoen var c:a 80, alltså samma som med husvagn, och laddtiderna (22 kW AC och 22/43 kWh batteri på Zoe kontra ~100 kW DC och 70-100 kWh batteri och högre förbrukning pga tyngre ekipage) lär bli ungefär de samma. Självklart kommer det att kännas frustrerande för dem som vill komma fram fort mellan A och B.

Så vad göra?

Att ha en bil med 200 kWh batteri som man kör omkring med mesta tiden utan släp? Det finns många argument emot det.

Utrusta husvagnarna med ett eget batteripack som kan förlänga räckvidden? Det kräver ju att bilarna anpassas för att kunna koppla in ett externt batteri under körning.

Det har ju även presenterats prototyper till husvagnar som både har eget batteri och egen drivning. Ett större batteri i husvagnen ger ju också större möjligheter till fricamping, särskilt om man kompletterar med solceller.

Men batteriet ökar vikten och därmed energiåtgången, så det blir lite som att ha alla batterier i bilen. Fast man åker ju inte omkring och släpar på den övervikten för jämnan.

Om det hade varit möjligt att forma en standard som möjliggör modulära batterier för användning i olika sammanhang så tror jag att det skulle vara det mest effektiva och ekonomiska. Då skulle man t.ex kunna använda samma batterier som extrabatteri i husvagnen, lagring av solcellsel i bostaden, driva åkgräsklipparen, fyrhjulingen med osv. Men det lär aldrig hända. Se bara på utbudet av batteridrivna handverktyg. Varje tillverkare har sin egen standard för att binda kunderna till just deras varumärke.

Den stora energislukaren är ju luftmotståndet som ett släp ger upphov till. Jag har ibland funderat på om det skulle kunna gå att konstruera nån övergång mellan bil och släp som gör ekipaget till en lång kropp. Det finns en del utmaningar i detta. Det ska vara utformat så att det fungerar när man svänger, vilket lär vara rätt svårt. Sen undrar jag vad lagstiftningen sätter upp för hinder med en sån lösning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fricamping är ett annat trevligt alternativ. Det är ju fördelen i Sverige att vi har allemansrätten. Det är också en av anledningarna att jag aldrig skulle ta husvagnen till kontinenten. Skulle aldrig i livet klara av att bo på en tysk camping till exempel.
Allemansrätten gäller inte för fordon. Det är vägens ägare som bestämmer. Kör du av vägen är det terrängkörningslagen som gäller. Visst kan man göra det och det får väl sällan konsekvenser men det är alltså lika tillåtet i tyskland som i sverige.
I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Nej, det är inget som utmärker just en tysk camping, tror jag i alla fall, det är inte så jag menar. Men det är i så fall Tyskland som jag skulle välja som resmål - dvs om jag skulle åka ner till kontinenten med min husvagn. Jag skulle på samma sätt inte vilja campa på en annan camping i något annat land. Det är som sagt inte så jag semestrar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Men det regleras inte i allemänsrätten.
Att man inte får övernatta på rastplatser i tyskland var nytt för mig. Inte många som bryr sig heller som det verkar. Det är mycket vanligt längs vägarna med både husvagnar och husbilar framförallt längs autobahn. Utanför autobahn är det vanligt med övernattningsplatser för lastbilar där man även kan stå med husvagn mot en parkeringsavgift. Vanligtvis i anslutning till en mack.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Men det regleras inte i allemänsrätten.
Att man inte får övernatta på rastplatser i tyskland var nytt för mig. Inte många som bryr sig heller som det verkar. Det är mycket vanligt längs vägarna med både husvagnar och husbilar framförallt längs autobahn. Utanför autobahn är det vanligt med övernattningsplatser för lastbilar där man även kan stå med husvagn mot en parkeringsavgift. Vanligtvis i anslutning till en mack.
Ja, om det är en sk Raststätte eller en mack kan det vara tillåtet om ägaren inte har nånting emot det. Men du får inte bara ställa dig nånstans så som man gör i Sverige. Men nu pratar jag iofs inte om övernattning som ren transport, dvs utmed motorvägen, utan jag pratar om fricamping. I Tyskland är det förbjudet att fricampa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Men det regleras inte i allemänsrätten.
Att man inte får övernatta på rastplatser i tyskland var nytt för mig. Inte många som bryr sig heller som det verkar. Det är mycket vanligt längs vägarna med både husvagnar och husbilar framförallt längs autobahn. Utanför autobahn är det vanligt med övernattningsplatser för lastbilar där man även kan stå med husvagn mot en parkeringsavgift. Vanligtvis i anslutning till en mack.
Ja, om det är en sk Raststätte eller en mack kan det vara tillåtet om ägaren inte har nånting emot det. Men du får inte bara ställa dig nånstans så som man gör i Sverige. Men nu pratar jag iofs inte om övernattning som ren transport, dvs utmed motorvägen, utan jag pratar om fricamping. I Tyskland är det förbjudet att fricampa.
Samma regler i sverige. Du får inte bara ställa dig någonstans i sverige heller. Du behöver markägarens/vägägarens tillstånd. Terrängkörningslagen begränsar i stort sätt all körning utanför vägnätet.

https://www.husvagnochcamping.se/artikl ... ler-oratt/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Samma regler i sverige. Du får inte bara ställa dig någonstans i sverige heller. Du behöver markägarens/vägägarens tillstånd. Terrängkörningslagen begränsar i stort sätt all körning utanför vägnätet.

https://www.husvagnochcamping.se/artikl ... ler-oratt/
Vem pratar om terrängen? Du får ju ställa dig på en parkeringsficka. Eller en av alla rastplatser som finns utmed det svenska vägnätet. Jag tänker på alla fina ställen t.ex. i Norrland, en parkeringsplats utmed en älv eller en sjö. Där får du naturligtvis ställa dig med din husvagn/husbil och övernatta. Du behöver inte lämna det allmänna vägnätet för att hitta en fin plats. Det finns ju massvis med vägar som inte är enskilda skogsvägar. Du får ställa din husvagn på en vanlig parkeringsplats eller parkeringsficka i skogen t.ex. för att plocka bär. Och orkar du inte åka hem samma dag så är det fritt fram att övernatta. Det har ingenting med terrängkörningslagen att göra.
Men detta är alltså inte tillåtet i Tyskland. Generellt är det (med vissa undantag) tillåtet att uppehålla sig i naturen, men det är i normalfallet inte tillåtet att övernatta. Du får inte bara ställa dig på valfri parkering med din husvagn och sova där. Det är inte alls samma som i Sverige. Det kan vara så att en del gör det ändå, främst på Autobahnraststätte är det kanske så att ägaren har ingenting emot det, och då är det såklart okej. Men det är generellt alltså strikt förbjudet att övernatta i bil/husbil/husvagn och kan leda till saftiga böter eller värre. I Tyskland har husvagnar till exempel oftast inget 12V batteri installerat eftersom det ändå inte behövs då man inte får använda husvagnen någon annanstans än på campingplatser, och där finns ju el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Inte mycket om det specifika med att campa med eldrivna fordon. Så här långt har det mest varit en debatt om för- och nackdelar med att campa kontra bo på hotell. I den här tråden tycker jag att det är en tämligen ointressant diskussion eftersom förutsättningen för diskussionerna i den här tråden är just att man ska campa, inte bo på hotell. Det är det som definierar den här tråden. Starta gärna en egen tråd, ni som vill driva den andra diskussionen! ;)
Bara så att det är klart (om du syftar på mig); jag talar inte om hotell. Kanske du eller någon annan gör det (men inte jag i denna tråden).

Jag talar om att bo på just camping. Bara att jag föredrar att bo på camping i hytta eller stuga framför husvagn eller husbil.

Kan tänka mig att ta Tesla på tur genom Norge när gränserna öppnats efter vaccinering och minskning av smittspridningen. Det som vore bra vore då om campingarna i Norge lät en ladda elbilen via eluttag på campingen. Skulle underlättat mycket, och skulle vara just en sådan sak som vägde över för oss att ta Teslan istället för dieselmercan (som är standard så långt på alla längre semesterresor).

Här är det ju bra med många norska hotell, men även många svenska, som ofta har destinationsladdning för oss elbilister. Hoppas och antar att det är lika bra på alla norska och svenska campingar?

Hör ju hört lite dåliga historier om en del svenska campingar på den punkten, men det kanske har ändrats till det bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Vem pratar om terrängen?
Du.
När du pratar om allemansrätten i kombination med husvagn. Allemansrätten gäller terrängen. Du kan inte parkera en husvagn på en väg med hänvisning till allemansrätten.
På vägen gäller vad ägaren till vägen bestämt. Det är precis samma som i tyskland. Att det i sverige finns fler parkeringsplatser där ägaren tillåter camping är ju en annan sak.
Eller att ingen övervakar att camping på allmän plats inte är tillåten vilket är ganska vanligt i ordningsstadgarna för svenska kommuner.
Men som du säger har vi ju betydligt mer "vildmark" i sverige och det är ju enklare att fricampa utan repressalier.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Men herregud, det är kanske inte allemansrätten som reglerat detta, vad vet jag. Men det är hursomhelst tillåtet att parkera sin husvagn/husbil på en rastplats för att övernatta där. I Sverige alltså. Men inte i Tyskland. Om du ändå gör det och aldrig har fått besök av polisen så grattis. Jag skulle inte riskera det. Återigen, det är inte samma regler som i Sverige. Du får generellt enbart övernatta på campingplatser eller om du har husbil på särskilda ställplatser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar