https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=noEstimert basispris
(800 km Rekkevidde)
kr. 1.500.000Nok
Då är dragvikt och räckvidden inget problem.
Moderator: Redaktion
https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=noEstimert basispris
(800 km Rekkevidde)
kr. 1.500.000Nok
Instämmer 100%.HX100 skrev:
Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
Vi semestrar även utan husvagn. Har minst en gång om året, vanligtvis kristihimmelsfärd, tagit porschen ner till södra tyskland. Vi har kört mycket i Mosel och Schwarzwald och naturligtvis bor vi då på hotell även om vi brukar boka ett och samma för 3 nätter och utgå från det. Vi har även varit i Coburg.martinot skrev:Så många ställen och turer som jag inte kunnat göra om man varit tvungen att ha en husvagn/husbil. Allt från att kört snabbt på slingriga fina vägar i Toscana med en snabb Alfa, eller besökt små byar längst upp på någon bergstopp för lunch/picknick med fantastisk utsikt, till att köra in genom stadsgränder eller små i små pittoreska byar med romerska valv (helt omöjligt att köra igenom med vagn/husbil).
Blir man inte beroende av att det finns plats på en camping då?Fredrik j skrev:Med husvagnen blir det en annan sorts semester där man blir mer oberoende. Eftersom vi ställer husvagnen på en camping gör vi ju naturligtvis utflykter med bilen men vi brukar ju återkomma till husvagnen varje kväll. Vi uppskattar även horisontalläge på stranden utan så mycket aktiviteter.
Det är även ganska trevligt på en camping. Man umgås ganska naturligt med gästerna runtomkring och man träffar mycket folk som ofta är i samma situation som en själv.
Det gör inte jag heller. Någon natt går bra, men inte mer än så. Jag föredrar naturcampingar i skogen som egentligen inte är nånting annat än skogsvägar med eluttag. Fricamping är ett annat trevligt alternativ. Det är ju fördelen i Sverige att vi har allemansrätten. Det är också en av anledningarna att jag aldrig skulle ta husvagnen till kontinenten. Skulle aldrig i livet klara av att bo på en tysk camping till exempel.martinot skrev:Skulle inte klara av mentalt att hänga på en camping i en vecka.
Allemansrätten gäller inte för fordon. Det är vägens ägare som bestämmer. Kör du av vägen är det terrängkörningslagen som gäller. Visst kan man göra det och det får väl sällan konsekvenser men det är alltså lika tillåtet i tyskland som i sverige.mati skrev:Fricamping är ett annat trevligt alternativ. Det är ju fördelen i Sverige att vi har allemansrätten. Det är också en av anledningarna att jag aldrig skulle ta husvagnen till kontinenten. Skulle aldrig i livet klara av att bo på en tysk camping till exempel.
I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.Fredrik j skrev:Allemansrätten gäller inte för fordon. Det är vägens ägare som bestämmer. Kör du av vägen är det terrängkörningslagen som gäller. Visst kan man göra det och det får väl sällan konsekvenser men det är alltså lika tillåtet i tyskland som i sverige.mati skrev:Fricamping är ett annat trevligt alternativ. Det är ju fördelen i Sverige att vi har allemansrätten. Det är också en av anledningarna att jag aldrig skulle ta husvagnen till kontinenten. Skulle aldrig i livet klara av att bo på en tysk camping till exempel.
Men det regleras inte i allemänsrätten.mati skrev:I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Ja, om det är en sk Raststätte eller en mack kan det vara tillåtet om ägaren inte har nånting emot det. Men du får inte bara ställa dig nånstans så som man gör i Sverige. Men nu pratar jag iofs inte om övernattning som ren transport, dvs utmed motorvägen, utan jag pratar om fricamping. I Tyskland är det förbjudet att fricampa.Fredrik j skrev:Men det regleras inte i allemänsrätten.mati skrev:I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Att man inte får övernatta på rastplatser i tyskland var nytt för mig. Inte många som bryr sig heller som det verkar. Det är mycket vanligt längs vägarna med både husvagnar och husbilar framförallt längs autobahn. Utanför autobahn är det vanligt med övernattningsplatser för lastbilar där man även kan stå med husvagn mot en parkeringsavgift. Vanligtvis i anslutning till en mack.
Samma regler i sverige. Du får inte bara ställa dig någonstans i sverige heller. Du behöver markägarens/vägägarens tillstånd. Terrängkörningslagen begränsar i stort sätt all körning utanför vägnätet.mati skrev:Ja, om det är en sk Raststätte eller en mack kan det vara tillåtet om ägaren inte har nånting emot det. Men du får inte bara ställa dig nånstans så som man gör i Sverige. Men nu pratar jag iofs inte om övernattning som ren transport, dvs utmed motorvägen, utan jag pratar om fricamping. I Tyskland är det förbjudet att fricampa.Fredrik j skrev:Men det regleras inte i allemänsrätten.mati skrev:I Sverige får du stanna på en rastplats, parkering eller någon annanstans och övernatta i din husbil eller husvagn. Det får man inte göra i Tyskland. Där måste du ställa dig på en dedikerad ställplats eller camping. Du får inte bara övernatta var du vill. De husvagnar och husbilar som man brukar se utmed vägarna, som står parkerade lite random på små skogsvägar eller så, är inte folk som campar eller övernattar där. Det är så kallad "verksamhet" som bedrivs där. Och det är konstigt nog tillåtet. Men det är en annan diskussion.
Att man inte får övernatta på rastplatser i tyskland var nytt för mig. Inte många som bryr sig heller som det verkar. Det är mycket vanligt längs vägarna med både husvagnar och husbilar framförallt längs autobahn. Utanför autobahn är det vanligt med övernattningsplatser för lastbilar där man även kan stå med husvagn mot en parkeringsavgift. Vanligtvis i anslutning till en mack.
Vem pratar om terrängen? Du får ju ställa dig på en parkeringsficka. Eller en av alla rastplatser som finns utmed det svenska vägnätet. Jag tänker på alla fina ställen t.ex. i Norrland, en parkeringsplats utmed en älv eller en sjö. Där får du naturligtvis ställa dig med din husvagn/husbil och övernatta. Du behöver inte lämna det allmänna vägnätet för att hitta en fin plats. Det finns ju massvis med vägar som inte är enskilda skogsvägar. Du får ställa din husvagn på en vanlig parkeringsplats eller parkeringsficka i skogen t.ex. för att plocka bär. Och orkar du inte åka hem samma dag så är det fritt fram att övernatta. Det har ingenting med terrängkörningslagen att göra.Fredrik j skrev:Samma regler i sverige. Du får inte bara ställa dig någonstans i sverige heller. Du behöver markägarens/vägägarens tillstånd. Terrängkörningslagen begränsar i stort sätt all körning utanför vägnätet.
https://www.husvagnochcamping.se/artikl ... ler-oratt/
Bara så att det är klart (om du syftar på mig); jag talar inte om hotell. Kanske du eller någon annan gör det (men inte jag i denna tråden).Jerker skrev:Inte mycket om det specifika med att campa med eldrivna fordon. Så här långt har det mest varit en debatt om för- och nackdelar med att campa kontra bo på hotell. I den här tråden tycker jag att det är en tämligen ointressant diskussion eftersom förutsättningen för diskussionerna i den här tråden är just att man ska campa, inte bo på hotell. Det är det som definierar den här tråden. Starta gärna en egen tråd, ni som vill driva den andra diskussionen!
Du.mati skrev:Vem pratar om terrängen?
Ganska många parkeringar i "attraktiva områden" har försetts med inkörningsskydd som hindrar högre ekipage, som husbilar, husvagnar och bilar med cyklar på taket!martinot skrev:Kanske olika kommuner i Sverige har olika regler om camping på kommunal plats utanför campingområden?
Det är tydligen ganska vanligt inslag i lokala ordningsstadgar. Dock är det väl inte övernattande turister man vill åt utan ha möjlighet att agera när asfaltsläggarna slår läger. Det är ju samma med alkoholförtäring på allmän plats. Tar man med sig en flaska vin till picknickfilten klarar man ju sig. Regeln finns ju där för att man ska kunna förebygga stök tidigt.martinot skrev:Kanske olika kommuner i Sverige har olika regler om camping på kommunal plats utanför campingområden?
LarsL skrev:Ett försök att bryta ut diskussionen om husvagnar, husbilar och hotell från OKQ8 tråden. viewtopic.php?f=29&t=23459&start=210
Personligen föredrar jag alltså att resa spontant utan att behöva boka något månader innan. Därför har jag ett gått öga till husbilar som blir väldigt självständiga och oberoende. Men det blir väldigt dyrt för de få dagar jag är ute varje år så de senaste åren har det blivit hotell med ett tält som backupp. På det sättet är jag fri att åka runt och kan köra fort mellan övernattningarna.
Jag vill inte köra fossilt på sommaren heller så diesel husbil går bort.
Kanske haft tur, men aldrig varit något stort problem för oss.LarsL skrev:Nästan aldrig några lediga stugor när jag har tittat runt de senaste somrarna. Tält/husvagnsplatser har alltid gått att hitta under resan.martinot skrev:Nästan alla campingar har ju små mysiga stugor och hytter att hyra om man vill grilla eller laga mat själv. Har hyrt det många gånger.