Campingsemester med eldrivet fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av LarsL »

Ett försök att bryta ut diskussionen om husvagnar, husbilar och hotell från OKQ8 tråden. viewtopic.php?f=29&t=23459&start=210

Personligen föredrar jag alltså att resa spontant utan att behöva boka något månader innan. Därför har jag ett gått öga till husbilar som blir väldigt självständiga och oberoende. Men det blir väldigt dyrt för de få dagar jag är ute varje år så de senaste åren har det blivit hotell med ett tält som backupp. På det sättet är jag fri att åka runt och kan köra fort mellan övernattningarna.

Jag vill inte köra fossilt på sommaren heller så diesel husbil går bort.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Vi fortsätter här.
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Är inte begränsad gällande mat på något ända sätt.

Ibland så hyr vi hytter på camping, eller tar in på vandrarhem, och då har man eget kök som är 10 ggr bekvämare än köket i vilken husvagn, husbil eller buss som helst för flera miljoner!
Du har bara andra ekonomiska förutsättningar än vad vi har.
Blir förvirrad! Nyss handlade det inte om pengarna för er (då det är rätt dyrt med TCO/natt för husvagn), men nu handlar det tydligen ändå om ekonomi? :)

Alla får ju göra precis som det vill, men du ger ju väldigt motsägelsefulla kommentar gällande detta. Tror det är bättre att inse att sällan använda dyra kapitalvaror, som sommarstugor, båtar och husvagnar, har för de flesta (som inte använder de extremt mycket) blir rätt dyra i TCO/nyttjande.

För mig är det helt OK. Hobby måste ju få kosta, och vi har alla olika intressen (lägger massor på uppdatering av vår segelbåt med radar, ekolod, plotters, etc.). Men som många intygat så är det lätt att lura sig på de verkliga kostnaderna när man väl räknar på allt.

Nåja, detta är ju väldigt OT, men hoppas att OKQ8 som sagt tänkt på parkering för folk med släp som laddar.

Tycker Tesla löst det bra med deras nya SuC som ser ut såhär:

Bild
Klart det handlar om pengar för oss. Vi behöver prioritera noga. När skulle jag hävdat något annat?

Vi avhandlade att husvagnen kostar ca 24' per år i fasta kostnader. 4 veckors semester i Italien går på ungefär lika mycket till. Det är mycket pengar för oss. Även om vi inte gillar att planera själva semestern i förväg så behöver vi planera kostnaderna i förväg.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av Nicklas »

Innan vi skaffade husvagn sov vi mycket i bilen... Elbil ger ju fördelen att man kan ha igång AC hela natten samt slipper kardantunnel (lättare att sova på golvet).
- vi var iväg flera gånger, varje gång ca 4 veckor i sträck.

Ordentlig mörkläggning är ett måste för att sova bra :)
En kyl med kompressor var också trevligt för att ha med mat.

Detta var inte planerat från början... Vi hade med tält på en resa, orkade inte sätta upp det en kväll när det regnade och beslöt att sova i bilen en natt... Efter den resan sov vi nästan bara i bilen :lol:
- på den tiden fanns inget bra camping mode utan jag programmerade hemmadatorn att varje 15:e minut starta AC i bilen.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av Nicklas »

Förlåt... Verkar som om jag kommit in i en annan diskussion :D

Nåja, mitt inlägg ovan passar med rubriken i alla fall :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Det handlar ju främst om frihet, så som så många redan är inne på. Man behöver inte boka nåt, man har med sig sina egna grejer, man sover i sin egen säng, det gör ingenting om man grisar ner lite (tänker på hundarna nu), och man kan bokstavligen stanna var man vill. Åtminstone i Sverige.
För mig har husvagnen fått ytterligare ett lite otippat användningsområde. På vintern hade vi många strömavbrott i år, då använde jag husvagnen för att laga mat och, ännu viktigare, koka kaffe på morgonen. I fjol renoverade jag sovrummet och sov i husvagnen i tre veckor. Supermysigt. Den står vid vår lilla bäck här hemma i trädgården. Det var som camping, fast hemma :) .
Den funkar även som gäststuga om det behövs.
Har även tagit med den på jobbet när jag varit ute hela dagen för att göra fälttester. Då blir det ett mobilt kontor. Smidigt och bra. Blir ännu bättre med Ioniq som har V2L. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Det handlar ju främst om frihet, så som så många redan är inne på. Man behöver inte boka nåt, man har med sig sina egna grejer, man sover i sin egen säng, det gör ingenting om man grisar ner lite (tänker på hundarna nu), och man kan bokstavligen stanna var man vill. Åtminstone i Sverige.
För mig har husvagnen fått ytterligare ett lite otippat användningsområde. På vintern hade vi många strömavbrott i år, då använde jag husvagnen för att laga mat och, ännu viktigare, koka kaffe på morgonen. I fjol renoverade jag sovrummet och sov i husvagnen i tre veckor. Supermysigt. Den står vid vår lilla bäck här hemma i trädgården. Det var som camping, fast hemma :) .
Den funkar även som gäststuga om det behövs.
Har även tagit med den på jobbet när jag varit ute hela dagen för att göra fälttester. Då blir det ett mobilt kontor. Smidigt och bra. Blir ännu bättre med Ioniq som har V2L. :)
Håller med. Frihet kan ju naturligtvis också köpas. Visst kan man leta upp ett hotell när det är dags att sova och en restaurang när det är dags att äta. Men det blir mindre ekonomiskt förutsägbart och, enligt min erfarenhet, även dyrare trots att man räknar med husvagnens fasta kostnader.
Att kunna åka på semester utan att behöva boka någonting alls är något vi uppskattar. Som sommaren 2019 när äldste sonen kvällen före vi skulle åka bestämde sig för att följa med. Inga problem.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

Nicklas skrev:
Förlåt... Verkar som om jag kommit in i en annan diskussion :D

Nåja, mitt inlägg ovan passar med rubriken i alla fall :roll:
Diskussionen flyttades över från en annan tråd.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Camping semester med eldrivet fordon

Inlägg av themax »

Jag har både sommarstuga och husvagn (men båten har jag sålt) men kör ofta med hotell på längre resor (särskilt i Norge, där man kan hitta prisvärt familjeboende med frukost på många hotell).

Husvagnen är perfekt på kortare resor på festivaler och annat, särskilt om man då kan befinna sig mitt i festivalen, och inte behöva ta en buss till något hotell. Dessutom funkar den ju bra som gäststuga. Vi köpte den begagnad men den är perfekt för oss. Kostar bara försäkring och gasol, typ.

Nu har det inte blivit några svängar med husvagnen på två år eftersom vi inte kunde få dragkrok med tillräcklig dragvikt när vi beställde bilen, å andra sidan har det inte varit några festivaler heller. Model Y och ett par sprutor löser de båda problemen.

Det finns alltså aldrig en sanning. Några avskyr husvagn och tar in på hotell, andra omfamnar den. Jag ser fördelar med båda.

Just elektriskt så erkänner jag att jag väntar nyfiket på eldrivna husbilar. Dock lär det dröja innan det kommer några mängder. Husbilar rullar ofta få mil per år och att ha ett batteri stående större delen av året kräver någon sorts V2G-lösning (i samarbete med nätleverantören) för att få någon mer nytta av det. Så även med eldrift så kommer jag nog föredra husvagn framför husbil länge än.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Här finns lite tips hur ni kan förbereda er för husvagnssäsongen:

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Jag tycker egentligen inte att man kan jämföra hotell och husvagn. Det är två helt olika sätt att semestra på. Husvagn är äventyr och frihet, hotell är mer lyx och komfort. Ungefär så. Jag står inte och väger mellan det ena eller det andra. Det beror helt på vad jag är ute efter. Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten. Men om jag vill åka upp till Dalarna och plocka bär eller fiska skulle jag såklart inte checka in på hotell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.

Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.

Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka. ;)
Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.
Jag skulle nog undvika in i det sista att åka till Österrike med bil. Jag åker aldrig så långt.
Men att ta en e-tron med husvagnen ner till kontinenten måste ju komma mycket nära tortyr. Att behöva ladda en timme var 10-15:e mil är inte så jag vill tillbringa min dyrbara lediga tid. Bortsett från att det skulle bli orimligt dyra mil när man räknar med 45kWh/100km.
Här i Sverige åker vi inte längre än att man klarar sig med en eller två laddningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.
Jag skulle nog undvika in i det sista att åka till Österrike med bil. Jag åker aldrig så långt.
Men att ta en e-tron med husvagnen ner till kontinenten måste ju komma mycket nära tortyr. Att behöva ladda en timme var 10-15:e mil är inte så jag vill tillbringa min dyrbara lediga tid. Bortsett från att det skulle bli orimligt dyra mil när man räknar med 45kWh/100km.
Här i Sverige åker vi inte längre än att man klarar sig med en eller två laddningar.
Håller med. Skulle säga att det är den främsta anledningen till att vi tills vidare fortsätter med dieselbilen ett tag till. Husvagnssemester till Österrike med elbil skulle i dagsläget innebär för mycket planering och ganska mycket fikapaus vid laddstationer i bästa fall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.

Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka. ;)
Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.
Och vi har nästan exakt 100 mil till bron så första etappen för oss blev senast till Lund och då var vi rejält trötta och
hade inte ens kommit utomlands :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.

Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka. ;)
Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.
Och vi har nästan exakt 100 mil till bron så första etappen för oss blev senast till Lund och då var vi rejält trötta och
hade inte ens kommit utomlands :lol:
Blir man rejält trött av 100 mil ska man inte åka på bilsemester till södra Europa. Vi har 190mil hemifrån till Adriatiska havet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av jonasl »

En PlugVan-modul i en elektrisk Crafter är nog det närmaste off-the-shelf man kommer idag!



.. och det är det förstås nån som redan gjort:

https://thedriven.io/2020/11/09/all-ele ... road-trip/
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av taliz »

Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder? ;)
Så kan det vara. Man behöver ju bli introducerad på något sätt. Även om mina barndomsminnen av husvagn inte är övervägande roliga. Mycket regn och tristess på diverse campingar i Sverige.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder? ;)
Jag. Helt frivilligt. Vi ägde aldrig husvagn när jag växte upp. Vi hyrde ibland, bytte hus ibland med vänner (mer vanligt på 70 & 80-talet) och hyrde campingstuga ibland. Att du försöker nervärdera människors fria val är ju inte direkt snyggt. Kan det inte vara ok att människor har olika behov och resemönster?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
MattiG
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 dec 2018 19:05
Ort: Kiruna

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av MattiG »

Fredrik j skrev:

Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.

Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka. ;)[/quote]

Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.[/quote]
Och vi har nästan exakt 100 mil till bron så första etappen för oss blev senast till Lund och då var vi rejält trötta och
hade inte ens kommit utomlands :lol:[/quote]

Blir man rejält trött av 100 mil ska man inte åka på bilsemester till södra Europa. Vi har 190mil hemifrån till Adriatiska havet.[/quote]

Och vi har ca 330mil men det har inte hindrat oss, tror vi har en annan syn på avstånd i norrbotten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder? ;)
Ja, jag. Har alltid tyckt att det är mysigt, men aldrig bott i husvagn förrän jag skaffade en egen. Är inte främmande för husbil heller, men då pratar vi om helt andra priser och det har jag inte råd med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av Nicklas »

taliz skrev:
Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder? ;)
Jag växte upp med husbil, vilket jag gillade som barn.
Min fru har ända till för 4 år sedan sagt "aldrig husbil eller husvagn", tills jag visade vad man får för 300tkr hos Hobby samt redan har en Tesla med fri SuC :D

Nu har vi skaffat husvagn och den används flitigt :lol:
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Campingsemester med eldrivet fordon

Inlägg av HX100 »

Personligen blir jag irriterad av att bara hålla en vattenflaska I ena handen när jag tar en promenad. Att behöva ha med 2 ton ekipage när man ska vara fri och utforska världen får mig illamående.
Men alla är ju olika.
Skriv svar