Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Campingsemester med eldrivet fordon
Moderator: Redaktion
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Fredrik j skrev:Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.MWall skrev:Fredrik j skrev:Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Jag skulle nog undvika in i det sista att åka till Österrike med bil. Jag åker aldrig så långt.Fredrik j skrev:Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Men att ta en e-tron med husvagnen ner till kontinenten måste ju komma mycket nära tortyr. Att behöva ladda en timme var 10-15:e mil är inte så jag vill tillbringa min dyrbara lediga tid. Bortsett från att det skulle bli orimligt dyra mil när man räknar med 45kWh/100km.
Här i Sverige åker vi inte längre än att man klarar sig med en eller två laddningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Håller med. Skulle säga att det är den främsta anledningen till att vi tills vidare fortsätter med dieselbilen ett tag till. Husvagnssemester till Österrike med elbil skulle i dagsläget innebär för mycket planering och ganska mycket fikapaus vid laddstationer i bästa fall.mati skrev:Jag skulle nog undvika in i det sista att åka till Österrike med bil. Jag åker aldrig så långt.Fredrik j skrev:Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Men att ta en e-tron med husvagnen ner till kontinenten måste ju komma mycket nära tortyr. Att behöva ladda en timme var 10-15:e mil är inte så jag vill tillbringa min dyrbara lediga tid. Bortsett från att det skulle bli orimligt dyra mil när man räknar med 45kWh/100km.
Här i Sverige åker vi inte längre än att man klarar sig med en eller två laddningar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Och vi har nästan exakt 100 mil till bron så första etappen för oss blev senast till Lund och då var vi rejält trötta ochFredrik j skrev:Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.MWall skrev:Fredrik j skrev:Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka.
hade inte ens kommit utomlands
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Blir man rejält trött av 100 mil ska man inte åka på bilsemester till södra Europa. Vi har 190mil hemifrån till Adriatiska havet.Bjelke skrev:Och vi har nästan exakt 100 mil till bron så första etappen för oss blev senast till Lund och då var vi rejält trötta ochFredrik j skrev:Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.MWall skrev:Fredrik j skrev:Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.mati skrev:Jag skulle aldrig ta husvagnen ner till kontinenten.
Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka.
hade inte ens kommit utomlands
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
En PlugVan-modul i en elektrisk Crafter är nog det närmaste off-the-shelf man kommer idag!
.. och det är det förstås nån som redan gjort:
https://thedriven.io/2020/11/09/all-ele ... road-trip/
.. och det är det förstås nån som redan gjort:
https://thedriven.io/2020/11/09/all-ele ... road-trip/
Model Y LR AWD 2022
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder?
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Så kan det vara. Man behöver ju bli introducerad på något sätt. Även om mina barndomsminnen av husvagn inte är övervägande roliga. Mycket regn och tristess på diverse campingar i Sverige.taliz skrev:Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder?
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Jag. Helt frivilligt. Vi ägde aldrig husvagn när jag växte upp. Vi hyrde ibland, bytte hus ibland med vänner (mer vanligt på 70 & 80-talet) och hyrde campingstuga ibland. Att du försöker nervärdera människors fria val är ju inte direkt snyggt. Kan det inte vara ok att människor har olika behov och resemönster?taliz skrev:Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Fredrik j skrev:
Har du provat? Österrike är t.ex. ett mycket trevligt land att utforska med husvagn. Som jag skrev i den andra tråden, svenskar är i minoritet bland husvagnsekipagen nere runt medelhavet om man väger in vår folkmängd.
Kan ju bero på att vi har jävligt lång väg att åka. [/quote]
Visst har vi i södra delen av landet ca 50mil längre än danskarna att köra men jag tror inte det är det som avgör.[/quote]
Och vi har nästan exakt 100 mil till bron så första etappen för oss blev senast till Lund och då var vi rejält trötta och
hade inte ens kommit utomlands [/quote]
Blir man rejält trött av 100 mil ska man inte åka på bilsemester till södra Europa. Vi har 190mil hemifrån till Adriatiska havet.[/quote]
Och vi har ca 330mil men det har inte hindrat oss, tror vi har en annan syn på avstånd i norrbotten.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Ja, jag. Har alltid tyckt att det är mysigt, men aldrig bott i husvagn förrän jag skaffade en egen. Är inte främmande för husbil heller, men då pratar vi om helt andra priser och det har jag inte råd med.taliz skrev:Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Jag växte upp med husbil, vilket jag gillade som barn.taliz skrev:Känner ingen som har husvagn som inte också haft det under uppväxten.
Är det så att det är någon slags trygghet från barndomen som folk söker?
Eller finns det folk som inte växt upp med det, och skaffar det helt "frivilligt" i vuxen ålder?
Min fru har ända till för 4 år sedan sagt "aldrig husbil eller husvagn", tills jag visade vad man får för 300tkr hos Hobby samt redan har en Tesla med fri SuC
Nu har vi skaffat husvagn och den används flitigt
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Personligen blir jag irriterad av att bara hålla en vattenflaska I ena handen när jag tar en promenad. Att behöva ha med 2 ton ekipage när man ska vara fri och utforska världen får mig illamående.
Men alla är ju olika.
Men alla är ju olika.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Jag slåss för att slippa montera takboxen på semestern. Tycker den förstör körningen helt med ökad förbrukning och ökat buller. Får klämma in vovven på golvet fram istället.HX100 skrev:Personligen blir jag irriterad av att bara hålla en vattenflaska I ena handen när jag tar en promenad. Att behöva ha med 2 ton ekipage när man ska vara fri och utforska världen får mig illamående.
Men alla är ju olika.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Min husvagn väger mindre än hälften av vad min e-tron väger. Man märker knappt att den finns där. Men man kan såklart inte köra så fort, och man får ladda ofta. Förstår dock inte varför man skulle bli illamående av det. Jag mår illa av att köra fort.HX100 skrev:Personligen blir jag irriterad av att bara hålla en vattenflaska I ena handen när jag tar en promenad. Att behöva ha med 2 ton ekipage när man ska vara fri och utforska världen får mig illamående.
Men alla är ju olika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.mati skrev:Min husvagn väger mindre än hälften av vad min e-tron väger. Man märker knappt att den finns där. Men man kan såklart inte köra så fort, och man får ladda ofta. Förstår dock inte varför man skulle bli illamående av det. Jag mår illa av att köra fort.HX100 skrev:Personligen blir jag irriterad av att bara hålla en vattenflaska I ena handen när jag tar en promenad. Att behöva ha med 2 ton ekipage när man ska vara fri och utforska världen får mig illamående.
Men alla är ju olika.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Där är ju fördelen med husbil inget trassel med att hänga av och på sedan skruva stödhjul. Men ska man åka rullen camping och stå i en vecka så är ju inte husbil så meningsfullt utan snarare ett hinder.
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Förstår. Jag semestrar inte på det viset. Längre än några dagar klarar jag inte av att vara borta. Det blir alltså främst kortare helgturer. Inga långa sträckor att köra. Norrut kommer man ju inte så långt pga de begränsade laddmöjligheterna. Och söderut, dvs till kontinenten, lockar mig inte alls. Längre söderut än mina hemtrakter i Tyskland har jag faktiskt aldrig någonsin varit. Jag semestrar fortfarande som de flesta tyskar som åker till Sverige på sommarn, dvs så långt ifrån civilisationen som möjligt. Det sitter liksom i, trots att jag redan bor mitt i skogen och aldrig träffar folk.HX100 skrev:Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Äh vaddå du träffar ju mig typ en gång per årmati skrev:Förstår. Jag semestrar inte på det viset. Längre än några dagar klarar jag inte av att vara borta. Det blir alltså främst kortare helgturer. Inga långa sträckor att köra. Norrut kommer man ju inte så långt pga de begränsade laddmöjligheterna. Och söderut, dvs till kontinenten, lockar mig inte alls. Längre söderut än mina hemtrakter i Tyskland har jag faktiskt aldrig någonsin varit. Jag semestrar fortfarande som de flesta tyskar som åker till Sverige på sommarn, dvs så långt ifrån civilisationen som möjligt. Det sitter liksom i, trots att jag redan bor mitt i skogen och aldrig träffar folk.HX100 skrev:Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Brukar du ha jycken i takboxen?MWall skrev:Jag slåss för att slippa montera takboxen på semestern. Tycker den förstör körningen helt med ökad förbrukning och ökat buller. Får klämma in vovven på golvet fram istället.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Just det. Men jag slipper ju åka iväg för det.Bjelke skrev:Äh vaddå du träffar ju mig typ en gång per årmati skrev:Förstår. Jag semestrar inte på det viset. Längre än några dagar klarar jag inte av att vara borta. Det blir alltså främst kortare helgturer. Inga långa sträckor att köra. Norrut kommer man ju inte så långt pga de begränsade laddmöjligheterna. Och söderut, dvs till kontinenten, lockar mig inte alls. Längre söderut än mina hemtrakter i Tyskland har jag faktiskt aldrig någonsin varit. Jag semestrar fortfarande som de flesta tyskar som åker till Sverige på sommarn, dvs så långt ifrån civilisationen som möjligt. Det sitter liksom i, trots att jag redan bor mitt i skogen och aldrig träffar folk.HX100 skrev:Jag kör släp med Xen och det är ju ett absolut ett stort plus med el är att den känns knappt att den är där. Trots att ha kört i snöstorm med oplogade vägar så gled den bara med.
Det absolut största problemet med husvagn är att behöva planera för att parkera skiten, och att behöva backa.. Ska man bara hänga på en camping i en vecka så är det väl en ickefråga men jag vill kunna ha friheten i att åka på motorväg i 160km/h och efteråt lulla runt på serpentinvägar.
Med hotels.com som app, att direkt se vad som är ledigt i närheten så är det aldrig ett problem vart man ska bo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.
Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Campingsemester med eldrivet fordon
Ett alternativ är ju att använda alla sätt beroende på situation.Leo skrev:Har också haft husvagn utan att ha växt upp med det. Inser dock att husbil och husvagn har olika fördelar, liksom hotell och tält Så finns inget som passar alla (situationer). Beror t ex på hur snabbt man vill kunna färdas och länge man står på varje plats.
Vi är t ex sugen på skaffa husbil och åka runt en längre period nere i Europa då barnen flyttar hemifrån framöver. Går ju att kombinera med cykel/hyrbil på plats om man inte vill behöva använda husbilen som enda färdmedel för att åka och köpa mjölk eller åka och bada.