Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

eniro2020
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 maj 2021 08:09

Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av eniro2020 »

Hej.

Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.

Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.

Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?

Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..

Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Niklas Z »

Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Raptor »

Bra fråga.
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av thebishop »

3-fas 11.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
eniro2020
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 maj 2021 08:09

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av eniro2020 »

Niklas Z skrev:
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.
eniro2020
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 maj 2021 08:09

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av eniro2020 »

Raptor skrev:
Bra fråga.
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?
Ja 22 kW-box är nog inte många som kan ha hemma, antar att en sån kräver 32 A huvudsäkring?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

Fördelen med 22 kW boxarna är nog för de som bara ha en fas laddning då de ofta kan kör 32 amper på en fas..

I övrigt är de väl mest zoe och äldre till tesla som tar mer än 11 kW.. Ja kanske modell s och x har 16 kW på nya bilar också..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Niklas Z »

eniro2020 skrev:
Niklas Z skrev:
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.
Det kan ju vara så att ni har någon bil som kan ta enfas 32 A, men inte trefas 16 A. Då kan en 22 kW laddbox vara bättre. Kommer inte på någon sådan bil men jag har inte kollat alla som finns på marknaden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av gellerstam »

Niklas Z skrev:
eniro2020 skrev:
Niklas Z skrev:
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.
Det kan ju vara så att ni har någon bil som kan ta enfas 32 A, men inte trefas 16 A. Då kan en 22 kW laddbox vara bättre. Kommer inte på någon sådan bil men jag har inte kollat alla som finns på marknaden.
Ex. Toyota RAV4 PHEV laddat med 25A 1-fas
Tesla Model Y
eniro2020
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 maj 2021 08:09

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av eniro2020 »

chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Vi har en KIA Eniro 2020 nu vilken passar fint ihop med 11kW 3 fas 16 A (3 fas 32 A med 2X11 kW). Jag är lite egoistisk och anser att passar det till den bilen som jag kör (Kia Eniro) så är jag nöjd :D

Som sagt de flesta nya bilarna verkar ju fungera bra ihop med 11 kW så det får det bli.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Elmil »

chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Niklas Z »

Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Wow.. Imponerande att de överhuvudtaget inte verkar titta på hur marknaden ser ut..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av 12man »

32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Elmil »

Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Skojar du, cademo, jag trodde den standarden var död i Europa ni när man slutar sälja leaf.. Jaha, vad har man gjort rätt på den bilen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av ChristerSjo »

chaffis75 skrev:
12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.

USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av martinot »

eniro2020 skrev:
Hej.

Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.

Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.

Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?

Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..

Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
Skulle kört på tex. en Easee, som kan fjärrstyras, mäta förbrukning fjärr, kodas med kodbrickor (förhindra elstöld av obehöriga), och har det fina att man kan ha fastlåst kabel, men ändå byta den (det första som brukar gå sönder hos laddare är just kabeln).

Har en till min firma, men kablar och box bara konfigad för 11kW, även om boxen i sig klarar 22kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Erik Viking »

Den här sidan har info om laddström för väldigt många bilar,
dom verkar uppdatera den hyffsat ofta:

https://evbox.com/sv-se/elbilar/tesla/tesla-model-s
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

ChristerSjo skrev:
chaffis75 skrev:
12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.

USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
Jo absolut..

Vet du vad för kabel area de skulle krävas för 75 amp? Jag tänker de kanske är liknande som dem mängd koppar de går åt för 3x25 amp.
Men absolut Finns de för och nackdelar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Teslaspolen »

Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Tror Soul slår det. Lexusen laddar ju inte ens med fulla 50 kW, medans Soul kan komma högre än så om mer än 125A finns att tillgå.
Skriv svar