Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Erik Viking »

Den här sidan har info om laddström för väldigt många bilar,
dom verkar uppdatera den hyffsat ofta:

https://evbox.com/sv-se/elbilar/tesla/tesla-model-s
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av chaffis75 »

ChristerSjo skrev:
chaffis75 skrev:
12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.

USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
Jo absolut..

Vet du vad för kabel area de skulle krävas för 75 amp? Jag tänker de kanske är liknande som dem mängd koppar de går åt för 3x25 amp.
Men absolut Finns de för och nackdelar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Inlägg av Teslaspolen »

Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Tror Soul slår det. Lexusen laddar ju inte ens med fulla 50 kW, medans Soul kan komma högre än så om mer än 125A finns att tillgå.
Skriv svar