Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Vi har en KIA Eniro 2020 nu vilken passar fint ihop med 11kW 3 fas 16 A (3 fas 32 A med 2X11 kW). Jag är lite egoistisk och anser att passar det till den bilen som jag kör (Kia Eniro) så är jag nöjd
Som sagt de flesta nya bilarna verkar ju fungera bra ihop med 11 kW så det får det bli.
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.
Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.
Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.
USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.
Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.
Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?
Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..
Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
Skulle kört på tex. en Easee, som kan fjärrstyras, mäta förbrukning fjärr, kodas med kodbrickor (förhindra elstöld av obehöriga), och har det fina att man kan ha fastlåst kabel, men ändå byta den (det första som brukar gå sönder hos laddare är just kabeln).
Har en till min firma, men kablar och box bara konfigad för 11kW, även om boxen i sig klarar 22kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig) AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt. SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.
Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.
USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
Jo absolut..
Vet du vad för kabel area de skulle krävas för 75 amp? Jag tänker de kanske är liknande som dem mängd koppar de går åt för 3x25 amp.
Men absolut Finns de för och nackdelar..