Honda e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda e

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Håller med.

(Sedan hade 1-fasladdning och så litet batteri gått bort, men det är ju mer praktiska grundkrav.)

Hade man bara valt på designen så hade jag lätt valt E över både i3, Mini, ID3, M3 och de flesta anda bilar.

Helt klart den roligaste och lekfullaste formgiviningen av alla BEV. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda e

Inlägg av martinot »

mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.
Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ;) ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.
Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.

En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Honda e

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.
Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ;) ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.
Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.

En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
Går ju att göra epatraktor av vilken bil som helst. Kanske en i3 rent av? :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda e

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.
Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ;) ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.
Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.

En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
Går ju att göra epatraktor av vilken bil som helst. Kanske en i3 rent av? :lol:
Faktiskt ingen dum idé. Behöver man strypa hastigheten genom att be BMW "chippa ner" den i mjukvara då?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda e

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.
Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ;) ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.
Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.

En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
För att inte tala om Smart:en som ju redan ser ut som en mopedbil och är charmig som tusan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda e

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Håller med.

(Sedan hade 1-fasladdning och så litet batteri gått bort, men det är ju mer praktiska grundkrav.)

Hade man bara valt på designen så hade jag lätt valt E över både i3, Mini, ID3, M3 och de flesta anda bilar.

Helt klart den roligaste och lekfullaste formgiviningen av alla BEV. :D
Håller verkligen med, vore det inte för enfas och lite för litet batteri så hade vi nog haft en här nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Honda e

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Faktiskt ingen dum idé. Behöver man strypa hastigheten genom att be BMW "chippa ner" den i mjukvara då?
Vet inte vad som görs men här i samhället åker det runt BMW 3-serie, Volvo V70, Nissan King Cab osv som epatraktorer. Tycker det borde vara ännu enklare med en elbil. Kör man max 30 så blir väl räckvidden sjukt lång också.

Min son fyller 10 i sommar så för oss är det ett tag kvar. Räknar iskallt att epa på elbil är det normala då. Nån mopedbil sätter jag honom inte i av säkerhetsskäl. Det sura är att mopedbilar får gå snabbare. Tvärt emot all logik.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Honda e

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
martinot skrev:

Faktiskt ingen dum idé. Behöver man strypa hastigheten genom att be BMW "chippa ner" den i mjukvara då?
Vet inte vad som görs men här i samhället åker det runt BMW 3-serie, Volvo V70, Nissan King Cab osv som epatraktorer. Tycker det borde vara ännu enklare med en elbil. Kör man max 30 så blir väl räckvidden sjukt lång också.

Min son fyller 10 i sommar så för oss är det ett tag kvar. Räknar iskallt att epa på elbil är det normala då. Nån mopedbil sätter jag honom inte i av säkerhetsskäl. Det sura är att mopedbilar får gå snabbare. Tvärt emot all logik.
De ändrade reglerna 2020 så man inte längre behöver följa detta:
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Så det räcker med att begränsa i mjukvaran nu. Ser själv en massa "finare" bilar glida runt som A traktorer idag. Dessa och mopedbilar är ett rejält problem för trafiken här ibland tyvärr. Innan vi flyttade var det inte ovanligt att man hamnade i en kö på 30-40 bilar bakom en på vintern när de inte kunde köra in på vägrenen och det tog 20-30 minuter extra att ta sig till jobbet.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda e

Inlägg av mans71 »

pingflood skrev:
Dessa och mopedbilar är ett rejält problem för trafiken här ibland tyvärr. Innan vi flyttade var det inte ovanligt att man hamnade i en kö på 30-40 bilar bakom en på vintern när de inte kunde köra in på vägrenen och det tog 20-30 minuter extra att ta sig till jobbet.
Konstigt att denna oönskade effekt av bondesöner behöver hjälpa till hemma på gården inte har täppts till efter alla år. 30-fordon borde inte vara på 80 eller snabbare vägar mer än i nödfall när bonden saknar alternativ.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Honda e

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Faktiskt ingen dum idé. Behöver man strypa hastigheten genom att be BMW "chippa ner" den i mjukvara då?
Vet inte vad som görs men här i samhället åker det runt BMW 3-serie, Volvo V70, Nissan King Cab osv som epatraktorer. Tycker det borde vara ännu enklare med en elbil. Kör man max 30 så blir väl räckvidden sjukt lång också.

Min son fyller 10 i sommar så för oss är det ett tag kvar. Räknar iskallt att epa på elbil är det normala då. Nån mopedbil sätter jag honom inte i av säkerhetsskäl. Det sura är att mopedbilar får gå snabbare. Tvärt emot all logik.
De ändrade reglerna 2020 så man inte längre behöver följa detta:
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Så det räcker med att begränsa i mjukvaran nu. Ser själv en massa "finare" bilar glida runt som A traktorer idag. Dessa och mopedbilar är ett rejält problem för trafiken här ibland tyvärr. Innan vi flyttade var det inte ovanligt att man hamnade i en kö på 30-40 bilar bakom en på vintern när de inte kunde köra in på vägrenen och det tog 20-30 minuter extra att ta sig till jobbet.
20-30 minuter extra? Hur långt har du till jobbet människa? På en så lång sträcka måste det väl finnas omkörningsmöjligheter?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Honda e

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
pingflood skrev:
Dessa och mopedbilar är ett rejält problem för trafiken här ibland tyvärr. Innan vi flyttade var det inte ovanligt att man hamnade i en kö på 30-40 bilar bakom en på vintern när de inte kunde köra in på vägrenen och det tog 20-30 minuter extra att ta sig till jobbet.
Konstigt att denna oönskade effekt av bondesöner behöver hjälpa till hemma på gården inte har täppts till efter alla år. 30-fordon borde inte vara på 80 eller snabbare vägar mer än i nödfall när bonden saknar alternativ.
Sorry för OT men... :) Jag tog traktorkort på dispens när jag var 15 för att hjälpa pappa. Körde potatis längs RV84 från potatislanden till lagret (ca 15 km). Hade två obromsade vagnar med totalt 20 st stora lådor a 4-500 kg styck bakom. Vagnarna vägde väl sina modiga ~10 ton totalt, plus traktorn. Var en rejäl uppförsbacke också där man var tvungen att växla ner för att traktorn skulle orka upp. Förstår fortfarande inte hur pappa kunde släppa iväg mig. :lol: Vi hade även en eltruck med blybatteri för att lasta av och stapla lådorna. Det var jättekul. Men lite vingligt när man skulle upp med den fjärde och översta lådan.

Någon EPA-traktor hade jag dock inte. Var aldrig ens aktuellt. Pappa var även polis och att ha en epa som bara gick 30 var som att inte ha nån epa alls där jag växte upp. Var nog ingen som inte gick åtminstone 70... Så jag insåg att det var kört.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Honda e

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
pingflood skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Faktiskt ingen dum idé. Behöver man strypa hastigheten genom att be BMW "chippa ner" den i mjukvara då?
Vet inte vad som görs men här i samhället åker det runt BMW 3-serie, Volvo V70, Nissan King Cab osv som epatraktorer. Tycker det borde vara ännu enklare med en elbil. Kör man max 30 så blir väl räckvidden sjukt lång också.

Min son fyller 10 i sommar så för oss är det ett tag kvar. Räknar iskallt att epa på elbil är det normala då. Nån mopedbil sätter jag honom inte i av säkerhetsskäl. Det sura är att mopedbilar får gå snabbare. Tvärt emot all logik.
De ändrade reglerna 2020 så man inte längre behöver följa detta:
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Så det räcker med att begränsa i mjukvaran nu. Ser själv en massa "finare" bilar glida runt som A traktorer idag. Dessa och mopedbilar är ett rejält problem för trafiken här ibland tyvärr. Innan vi flyttade var det inte ovanligt att man hamnade i en kö på 30-40 bilar bakom en på vintern när de inte kunde köra in på vägrenen och det tog 20-30 minuter extra att ta sig till jobbet.
20-30 minuter extra? Hur långt har du till jobbet människa? På en så lång sträcka måste det väl finnas omkörningsmöjligheter?
Utan att outa precis var jag bor så rör det sig om en sträcka på runt 15km (80-väg) som är a) väldigt dåligt designad, b) har väldigt mycket trafik och c) under vinterhalvåret så plogar de inte vägrenen så det finns inte en chans att ta sig runt en bil utan att hamna i fil för mötande trafik (och det är inte många luckor där).

Visst kan några enstaka bilar ta sig förbi 30-fordonet men sitter man sist i en kö på 30+ bilar så är inte du en av dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda e

Inlägg av martinot »

Håller med er andra att det är ett otyg med EPA som stoppar trafik, och även att mopedbilar är både osäkra och miljöovänliga.

Hade ju varit bättre att kanske låta ungdomar ta körkort vid 16 som i USA, eller att införa ett enklare körkort vid 15-16 där man kan kan köra vanliga (säkrare och miljövänligare) småbilar i max 50 eller max 70.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Honda e

Inlägg av Daven »

martinot skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.
Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ;) ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.
Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.

En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
Renault twizy finns som mopedbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda e

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?

Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.
Nej jag har inte kört nån Honda E eftersom den är för liten och tydligen dessutom saknar både trefasladdning och fungerande app. Den håller inte måttet som jag ser det. Möjligt att den är jättekul att köra men vad spelar det för roll när den har så stora brister i övrigt?

Vi får väl komma överens om att vi inte är överens helt enkelt...

Och ja, att fylla på med 10 nya mil på några minuter på vilken mack som helst ger en trygghet. Inga appar, brickor, laddköer, trasiga laddare osv att bry sig om. Tycker man att den är ett problem är det bara ideologiska orsaker bakom.
Du tycker inte det är märkligt att utse en "bättre bil" mellan två bilar när du helt saknar erfarenhet av den ena av dem?

Vad som är en "bättre bil" är ju helt beroende av personliga preferenser. Återigen, tycker man om fossilmotorer så är givetvis Honda E chanslös mot en I3 Rex... Och nej, för mig har det inga "ideologiska orsaker" att jag inte vill ha en fossilmotor. Det sista jag skulle vilja ha är ytterligare mekaniska delar som kan gå sönder och ska servas och som dessutom adderar vikt men tillför exakt noll nytta för min egen del. Uppenbarligen tyckte marknaden att lösningen var allt annat än "genialisk" eftersom ingen annan tillverkare härmat tekniken. Jag kan förstå tanken för länge sedan när I3an designades, men idag med långt billigare batterier och mycket bättre tillgång till laddare så är det i mina ögon helt överflödigt.

Gällande BMW-appen så kör ju tydligen TS en I3 och tycker appen är dålig, medan du anser att den är i det närmaste perfekt så uppenbarligen finns det vitt skilda åsikter även om den.
Tyck vad du vill. Jag uppskattar att slippa jaga laddare och har svårt att tro att rexen går sönder i första taget. Bilen är snart 5 år gammal och än håller den bra. Till skillnad från Teslan...

Att inte fler tillverkar seriehybrider är faktiskt ett mysterium. Klart bästa lösningen. Hade gärna haft en "Rex" på min Tesla också.

Appen är inte dålig för vad jag använder den till. Dvs starta värmaren. Hade önskat att den kunde visa status men i det stora hela så funkar den bra ändå. Jag har inte skrivit att den är perfekt dock. Var i hela friden fick du det ifrån?
Nej, det är ju just det som är grejen med en ren city/andrabil, man jagar aldrig laddare... I en förstabil tar jag mycket hellre 10 mil extra räckvidd från ett större batteri än en extra fossilmotor.

Nej du skrev inte "i det närmaste perfekt", du skrev "mycket bra"... Verkligen en dramatisk skillnad :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Honda e

Inlägg av Hertsh »

Tack @Legato för ett bra och utförligt svar på min fråga och skönt att veta att det saknas vampire drain. Avsaknaden av det är hyfsat viktigt för mig eftersom andrabilen står oanvänd eller utan laddning flera dagar i veckan.

Intressant att det sen finns en massa förståsigpåare som inte bryr sig om frågan i början på tråden, eller som argumenterar för sakens skull är intressant. Skön utspårning i diskussionen dessutom till att handla om EPA-traktorer. Hela detta forum är som viskleken med påbud på konfrontation.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda e

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Tack @Legato för ett bra och utförligt svar på min fråga och skönt att veta att det saknas vampire drain. Avsaknaden av det är hyfsat viktigt för mig eftersom andrabilen står oanvänd eller utan laddning flera dagar i veckan.

Intressant att det sen finns en massa förståsigpåare som inte bryr sig om frågan i början på tråden, eller som argumenterar för sakens skull är intressant. Skön utspårning i diskussionen dessutom till att handla om EPA-traktorer. Hela detta forum är som viskleken med påbud på konfrontation.
Det var så lite :) Står du ut med de tre svagheterna jag listade så tror jag definitivt du kommer bli nöjd med bilen (om det landar i köp). Det är svårt att inte bli charmad!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar