DC snabbladdare hemma

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av ChristerSjo »

Finns väl ingen anledning att köra en DC box om man inte har Solceller och batteri och har byggt upp ett likströmsnät.

All omvandling mellan AC/DC eller DC/AC "kostar" 2-5%.

Att ladda hemma behöver man ju inte ha mycket kraft då man har bilen står där i så många timmar.

Men just om man har en solceller och batterilösning då vill man gärna ha DC box för att inte behöv konvertera någonstans på vägen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:
Finns väl ingen anledning att köra en DC box om man inte har Solceller och batteri och har byggt upp ett likströmsnät.

All omvandling mellan AC/DC eller DC/AC "kostar" 2-5%.

Att ladda hemma behöver man ju inte ha mycket kraft då man har bilen står där i så många timmar.

Men just om man har en solceller och batterilösning då vill man gärna ha DC box för att inte behöv konvertera någonstans på vägen.
AC-DC omvandlingen har man även om man bara har en AC-laddbox (sitter i bilen istället för utanför).

Har man solceller så lär det inte gå att ladda bilen med DC direkt oavsett. Man lär ha DC-DC omvandling eller mer troligt DC-AC-DC omvandling från solceller till nätet vidare till DC-laddaren. Finns väl i princip ingen DC-laddare som tar DC-input? Finns det lär kostnaden vara mycket högre plus att man då har DC-DC omvandling.

DC-laddare skaffar man sig enbart om man antingen har bil som man inte kan ladda med AC tillräckligt snabbt, har verksamhet där besökare kan behöva ladda snabbt eller är en nörd med tillräckligt mycket pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Finns väl ingen anledning att köra en DC box om man inte har Solceller och batteri och har byggt upp ett likströmsnät.

All omvandling mellan AC/DC eller DC/AC "kostar" 2-5%.

Att ladda hemma behöver man ju inte ha mycket kraft då man har bilen står där i så många timmar.

Men just om man har en solceller och batterilösning då vill man gärna ha DC box för att inte behöv konvertera någonstans på vägen.
AC-DC omvandlingen har man även om man bara har en AC-laddbox (sitter i bilen istället för utanför).

Har man solceller så lär det inte gå att ladda bilen med DC direkt oavsett. Man lär ha DC-DC omvandling eller mer troligt DC-AC-DC omvandling från solceller till nätet vidare till DC-laddaren. Finns väl i princip ingen DC-laddare som tar DC-input? Finns det lär kostnaden vara mycket högre plus att man då har DC-DC omvandling.

DC-laddare skaffar man sig enbart om man antingen har bil som man inte kan ladda med AC tillräckligt snabbt, har verksamhet där besökare kan behöva ladda snabbt eller är en nörd med tillräckligt mycket pengar.
Jo, då TS skulle starta BnB och café/restaurang, så tycker jag det är en intressant idé och uppskattat som elbilist att erbjuda detta. Kan tänka mig att åka förbi som resmål för den sakens skull.

Bra PR och service, och dessutom avdragsgill kostnad.

Så fortsätta att kika på detta Macky tycker jag! :)

Hade det bara varit för att ladda sin privata bil hemma över natten så är det nog däremot inte så motiverat för de flesta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av ChristerSjo »

FerroAmp har fokus på att bygga upp liktrömsnät.

Solceller (DC)->Batteri (DC) - Bilbatteri (DC). Kan ju också vara Solceller (DC)-> Bilbatteri (DC) men det gäller då snabbt att växla mellan dessa och batteriet för att hålla liksströmsnätet intakt.

Varje konvertering mellan DC/AC AC/DC kostar 2-5%.

Tror att vi inom kanske 10 år kommer mer och mer se att man bygger liksströmsnät i hemmen vid sidan av AC nätet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av ChristerSjo »

DC laddare finns det ju ingen volym på det är ju endast för kommersiellt bruk. (dvs små volymer).

FerroAmp har en DC laddare som, om jag förtår det rätt, som tar DC-DC tillsammans med CTECH. Men den kostar skjortan vid jämförelse med dagens laddboxar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror dessa små DC-laddare är underskattade.

Det kan nog finnas många bra användningsområden för dem.

Vi hade faktiskt diskusion att använda några på godsterminalen vi bygger laddning till nu. De har en del Nissan NV 200 där, men nu blir det istället en extra Chademokabel på en av 180 kW laddarna, så de får toppa upp där istället. Det finns 1-fas 32 tillgänligt på terminalen också.
ABB-DC.JPG
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Albin »

Du kan göra någon deal med en befintlig laddopertör? T.ex Eon om det är deras nät du sitter på. De har kanske bättre pris på 50kw-laddare och kan vara med och finansiera den om den får vara en del av deras nätverk.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Macki skrev:
Bjelke skrev:
Jag har en leverantör som jag fick en uppdatering på mail nyligen och dom har allt från
10kW upp till 50kW ”släpbar” (dvs ej fast monterad även om det också är möjligt såklart), kan
kolla vilka det var och återkomma... men det kostar... bara 10kW låg på typ 32tkr +moms och 20kW
har jag för mig låg på strax under 50tkr eller nåt liknande...
Ja jätte gärna, men det är plus installation sen?
Kan göra en del av förarbetet själv, gräva osv
Faktum är att det är mobila enheter som ansluts med vanliga industri-kontakter :)
Men dom har även några som kan anslutas fast, speciellt dom större såklart.
Det var ppam solkraft www.ppam.se som jag hade den senaste offerten ifrån (Andreas Molin) men det finns
fler som säljer liknande produkter men också till ungefär samma (höga) priser...
Kan uppdatera priserna lite...
10kW stämde på ca 32tkr +moms
20 kW ca 57tkr + moms
50kW ca 150 tkr + moms och något dyrare för ”mobil” (dvs släpbar) typ 6tkr extra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av [JM] »

ChristerSjo skrev:
FerroAmp har fokus på att bygga upp liktrömsnät.

Solceller (DC)->Batteri (DC) - Bilbatteri (DC). Kan ju också vara Solceller (DC)-> Bilbatteri (DC) men det gäller då snabbt att växla mellan dessa och batteriet för att hålla liksströmsnätet intakt.

Varje konvertering mellan DC/AC AC/DC kostar 2-5%.

Tror att vi inom kanske 10 år kommer mer och mer se att man bygger liksströmsnät i hemmen vid sidan av AC nätet.
Ferroamps DC till AC ligger på ca 99%. Dvs förlusten är ca 1% sen tillkommer bilens ombordladdare på någon %. 5% per steg är ganska överdrivet.

Sen så producerar ju solcellerna DC med en spänning och din bil ska laddas med en annan spänning så där blir det i alla fall en DC-DC som har en liknande förlust på ca 1%.
Vinsten kommer bli försumbar.

Lyssna på denna podcast med just Björn Jernström från Ferroamp och hur han ser på småskaliga DC-nät.

https://poddtoppen.se/podcast/127729957 ... -pa-effekt
Skriv svar