DC snabbladdare hemma

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Macki skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Macki skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Då är det ju bara att kontakta någon bra elfirma och be dem installera. Du hade ju hittat en för cirka 80 000:- på nätet.

Det är ju en liten nischprodukt än så länge, därav högre pris.

Den bör nog kombineras med laststyrning mot huvudsäkringen om det ska funka problemfritt.

Då måste DC laddaren även ha den funktionen.

Eventuellt måste den föranmälas och godkännas av elnätsägaren också. Kolla i ditt avtal för elnätsanslutningen.
Ok tack för informationen, ska kolla med eon va de säger.
Här kommer text från E.on, är det en väsentlig effektökning i elanläggningen vill de få veta detta:

Måste en installation av jordvärmepump alltid föranmälas, även om mätarsäkringen inte förändras?

Grundregeln är att föranmäla utökning av befintlig anläggning som medför behov av större mätarsäkring eller som innebär väsentlig effektökning i elanläggningen. Det senare kan vi på goda grunder anta i det här fallet.

Poängen med Föranmälan är att vi ska få en chans att bedöma om kapaciteten i elnätet räcker till. Är ledningen för klen blir det spänningsfall om nya effektkrävande elapparater installeras och det kommer grannarna definitivt inte att uppskatta. När vi handlägger ärendet avgör vi om elnätet måste förstärkas.

Det handlar då oftast inte om enskilda ärenden utan om sammanlagrade effektbehov. Därför måste vi få kontroll över allt som ansluts. Med andra ord – föranmäl!

Av detta följer också att vid värmepumpsinstallation ska värmepumpens fabrikat, typ, kompressormotorns effekt och startström anges i Föranmälan.
Ok så ingen föranmälan för mig då? Iom jag redan har 50A säkring.

Jag skulle ivarjefall låta elinstallatören kolla upp det med Eon:s nätsupport, de skriver även detta i texten: eller som innebär väsentlig effektökning i elanläggningen

Anledningen är att de ibland överbokar kapaciteten i elnätet inom en del områden, då du kanske inte använt dina 50 Ampere någonsin tidigare.

Du kan ju säga något i stilen med att jag skulle vilja installera en lite kraftigare elbilsladdare med effektstyrning

Som kund kan man ju tycka att hela den abonnerade kapaciten ska få användas, men elnätet är ju ett stort sammanhängade system som ska fungera för alla kunderna.

Kan vara tvärtom också, i många glesbygdskommuner har de flesta permanetboende flyttat och det finns nästan ingen förbrukning kvar i lokalnätet. Då blir det istället problem med större solelanläggningar, den effekten kan inte tas om hand i lokalnätet, utan måste ut i högspänningsnätet istället.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Macki »

Off Grid Byggaren skrev:
Macki skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Macki skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Då är det ju bara att kontakta någon bra elfirma och be dem installera. Du hade ju hittat en för cirka 80 000:- på nätet.

Det är ju en liten nischprodukt än så länge, därav högre pris.

Den bör nog kombineras med laststyrning mot huvudsäkringen om det ska funka problemfritt.

Då måste DC laddaren även ha den funktionen.

Eventuellt måste den föranmälas och godkännas av elnätsägaren också. Kolla i ditt avtal för elnätsanslutningen.
Ok tack för informationen, ska kolla med eon va de säger.
Här kommer text från E.on, är det en väsentlig effektökning i elanläggningen vill de få veta detta:

Måste en installation av jordvärmepump alltid föranmälas, även om mätarsäkringen inte förändras?

Grundregeln är att föranmäla utökning av befintlig anläggning som medför behov av större mätarsäkring eller som innebär väsentlig effektökning i elanläggningen. Det senare kan vi på goda grunder anta i det här fallet.

Poängen med Föranmälan är att vi ska få en chans att bedöma om kapaciteten i elnätet räcker till. Är ledningen för klen blir det spänningsfall om nya effektkrävande elapparater installeras och det kommer grannarna definitivt inte att uppskatta. När vi handlägger ärendet avgör vi om elnätet måste förstärkas.

Det handlar då oftast inte om enskilda ärenden utan om sammanlagrade effektbehov. Därför måste vi få kontroll över allt som ansluts. Med andra ord – föranmäl!

Av detta följer också att vid värmepumpsinstallation ska värmepumpens fabrikat, typ, kompressormotorns effekt och startström anges i Föranmälan.
Ok så ingen föranmälan för mig då? Iom jag redan har 50A säkring.

Jag skulle ivarjefall låta elinstallatören kolla upp det med Eon:s nätsupport, de skriver även detta i texten: eller som innebär väsentlig effektökning i elanläggningen

Anledningen är att de ibland överbokar kapaciteten i elnätet inom en del områden, då du kanske inte använt dina 50 Ampere någonsin tidigare.

Du kan ju säga något i stilen med att jag skulle vilja installera en lite kraftigare elbilsladdare med effektstyrning

Som kund kan man ju tycka att hela den abonnerade kapaciten ska få användas, men elnätet är ju ett stort sammanhängade system som ska fungera för alla kunderna.

Kan vara tvärtom också, i många glesbygdskommuner har de flesta permanetboende flyttat och det finns nästan ingen förbrukning kvar i lokalnätet. Då blir det istället problem med större solelanläggningar, den effekten kan inte tas om hand i lokalnätet, utan måste ut i högspänningsnätet istället.
Ja kanske lika bra att höra med de
Tack för informationen
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Bjelke »

Macki skrev:
Bjelke skrev:
Macki skrev:
Bjelke skrev:
Jag har en leverantör som jag fick en uppdatering på mail nyligen och dom har allt från
10kW upp till 50kW ”släpbar” (dvs ej fast monterad även om det också är möjligt såklart), kan
kolla vilka det var och återkomma... men det kostar... bara 10kW låg på typ 32tkr +moms och 20kW
har jag för mig låg på strax under 50tkr eller nåt liknande...
Ja jätte gärna, men det är plus installation sen?
Kan göra en del av förarbetet själv, gräva osv
Faktum är att det är mobila enheter som ansluts med vanliga industri-kontakter :)
Men dom har även några som kan anslutas fast, speciellt dom större såklart.
Ah ok så bara att dimensionera ett industriuttag då!
Japp :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Zalman3 skrev:

Med full effekt (24kw) laddar den dagens elbilar (22kwh) till 80% på ca 45min (16mil/h)
Genom unik elarkitektur fungerar denna DC laddare i alla världens elnät, även det Norska.

Laddaren tillverkas i Frankrike och är utvecklad i samarbete med BMW och Bosch.
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... ry&path=18
Det är rätt saftiga priser, hur kommer det sig att det skiljer sig så mycket mellan AC och DC laddare?
Får man bidrag på DC installation också? Typ max 10000:-?
1. AC-laddarna/likriktarna sitter ju i bilen och något som du betalt för vid bilköpet. En väggbox för AC-laddning övervakar ju bara och slår endast av/på strömmen. När du kör på DC så använder du inte bilens laddare, utan måste ha (dvs. köpa in för dyra pengar) dessa externt.

2. Effektnivå. Ju högre effekt, ju dyrare laddare och andra komponenter.

3. Volym. Säljs ju än så länge ganska få DC-laddare för hemmabruk, och då blir ju volymerna låga (och priserna höga).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att DC-laddarna är så dyra.
Den som inverter som sitter i en Tesla MS P.
Omvandlar ca 500kW från DC till AC.
Utan att kosta blod.
Screenshot_20210509-181457_Google.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av ChristerSjo »

Finns väl ingen anledning att köra en DC box om man inte har Solceller och batteri och har byggt upp ett likströmsnät.

All omvandling mellan AC/DC eller DC/AC "kostar" 2-5%.

Att ladda hemma behöver man ju inte ha mycket kraft då man har bilen står där i så många timmar.

Men just om man har en solceller och batterilösning då vill man gärna ha DC box för att inte behöv konvertera någonstans på vägen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:
Finns väl ingen anledning att köra en DC box om man inte har Solceller och batteri och har byggt upp ett likströmsnät.

All omvandling mellan AC/DC eller DC/AC "kostar" 2-5%.

Att ladda hemma behöver man ju inte ha mycket kraft då man har bilen står där i så många timmar.

Men just om man har en solceller och batterilösning då vill man gärna ha DC box för att inte behöv konvertera någonstans på vägen.
AC-DC omvandlingen har man även om man bara har en AC-laddbox (sitter i bilen istället för utanför).

Har man solceller så lär det inte gå att ladda bilen med DC direkt oavsett. Man lär ha DC-DC omvandling eller mer troligt DC-AC-DC omvandling från solceller till nätet vidare till DC-laddaren. Finns väl i princip ingen DC-laddare som tar DC-input? Finns det lär kostnaden vara mycket högre plus att man då har DC-DC omvandling.

DC-laddare skaffar man sig enbart om man antingen har bil som man inte kan ladda med AC tillräckligt snabbt, har verksamhet där besökare kan behöva ladda snabbt eller är en nörd med tillräckligt mycket pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Finns väl ingen anledning att köra en DC box om man inte har Solceller och batteri och har byggt upp ett likströmsnät.

All omvandling mellan AC/DC eller DC/AC "kostar" 2-5%.

Att ladda hemma behöver man ju inte ha mycket kraft då man har bilen står där i så många timmar.

Men just om man har en solceller och batterilösning då vill man gärna ha DC box för att inte behöv konvertera någonstans på vägen.
AC-DC omvandlingen har man även om man bara har en AC-laddbox (sitter i bilen istället för utanför).

Har man solceller så lär det inte gå att ladda bilen med DC direkt oavsett. Man lär ha DC-DC omvandling eller mer troligt DC-AC-DC omvandling från solceller till nätet vidare till DC-laddaren. Finns väl i princip ingen DC-laddare som tar DC-input? Finns det lär kostnaden vara mycket högre plus att man då har DC-DC omvandling.

DC-laddare skaffar man sig enbart om man antingen har bil som man inte kan ladda med AC tillräckligt snabbt, har verksamhet där besökare kan behöva ladda snabbt eller är en nörd med tillräckligt mycket pengar.
Jo, då TS skulle starta BnB och café/restaurang, så tycker jag det är en intressant idé och uppskattat som elbilist att erbjuda detta. Kan tänka mig att åka förbi som resmål för den sakens skull.

Bra PR och service, och dessutom avdragsgill kostnad.

Så fortsätta att kika på detta Macky tycker jag! :)

Hade det bara varit för att ladda sin privata bil hemma över natten så är det nog däremot inte så motiverat för de flesta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av ChristerSjo »

FerroAmp har fokus på att bygga upp liktrömsnät.

Solceller (DC)->Batteri (DC) - Bilbatteri (DC). Kan ju också vara Solceller (DC)-> Bilbatteri (DC) men det gäller då snabbt att växla mellan dessa och batteriet för att hålla liksströmsnätet intakt.

Varje konvertering mellan DC/AC AC/DC kostar 2-5%.

Tror att vi inom kanske 10 år kommer mer och mer se att man bygger liksströmsnät i hemmen vid sidan av AC nätet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av ChristerSjo »

DC laddare finns det ju ingen volym på det är ju endast för kommersiellt bruk. (dvs små volymer).

FerroAmp har en DC laddare som, om jag förtår det rätt, som tar DC-DC tillsammans med CTECH. Men den kostar skjortan vid jämförelse med dagens laddboxar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror dessa små DC-laddare är underskattade.

Det kan nog finnas många bra användningsområden för dem.

Vi hade faktiskt diskusion att använda några på godsterminalen vi bygger laddning till nu. De har en del Nissan NV 200 där, men nu blir det istället en extra Chademokabel på en av 180 kW laddarna, så de får toppa upp där istället. Det finns 1-fas 32 tillgänligt på terminalen också.
ABB-DC.JPG
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Albin »

Du kan göra någon deal med en befintlig laddopertör? T.ex Eon om det är deras nät du sitter på. De har kanske bättre pris på 50kw-laddare och kan vara med och finansiera den om den får vara en del av deras nätverk.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Macki skrev:
Bjelke skrev:
Jag har en leverantör som jag fick en uppdatering på mail nyligen och dom har allt från
10kW upp till 50kW ”släpbar” (dvs ej fast monterad även om det också är möjligt såklart), kan
kolla vilka det var och återkomma... men det kostar... bara 10kW låg på typ 32tkr +moms och 20kW
har jag för mig låg på strax under 50tkr eller nåt liknande...
Ja jätte gärna, men det är plus installation sen?
Kan göra en del av förarbetet själv, gräva osv
Faktum är att det är mobila enheter som ansluts med vanliga industri-kontakter :)
Men dom har även några som kan anslutas fast, speciellt dom större såklart.
Det var ppam solkraft www.ppam.se som jag hade den senaste offerten ifrån (Andreas Molin) men det finns
fler som säljer liknande produkter men också till ungefär samma (höga) priser...
Kan uppdatera priserna lite...
10kW stämde på ca 32tkr +moms
20 kW ca 57tkr + moms
50kW ca 150 tkr + moms och något dyrare för ”mobil” (dvs släpbar) typ 6tkr extra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: DC snabbladdare hemma

Inlägg av [JM] »

ChristerSjo skrev:
FerroAmp har fokus på att bygga upp liktrömsnät.

Solceller (DC)->Batteri (DC) - Bilbatteri (DC). Kan ju också vara Solceller (DC)-> Bilbatteri (DC) men det gäller då snabbt att växla mellan dessa och batteriet för att hålla liksströmsnätet intakt.

Varje konvertering mellan DC/AC AC/DC kostar 2-5%.

Tror att vi inom kanske 10 år kommer mer och mer se att man bygger liksströmsnät i hemmen vid sidan av AC nätet.
Ferroamps DC till AC ligger på ca 99%. Dvs förlusten är ca 1% sen tillkommer bilens ombordladdare på någon %. 5% per steg är ganska överdrivet.

Sen så producerar ju solcellerna DC med en spänning och din bil ska laddas med en annan spänning så där blir det i alla fall en DC-DC som har en liknande förlust på ca 1%.
Vinsten kommer bli försumbar.

Lyssna på denna podcast med just Björn Jernström från Ferroamp och hur han ser på småskaliga DC-nät.

https://poddtoppen.se/podcast/127729957 ... -pa-effekt
Skriv svar