Tydligen svårt att försäkra en el EPA.
Bakgrunden till varför jag byggde och Elkonverterade A-traktorn (eller blir det en E-traktor när den är elektrisk ) till min dotter var att jag pratade med en kompis som pustade och sa att hans sons a-traktor kostade 3500:-/månad bara i bensin eftersom den är byggd enligt de gamla reglerna med dubbla växellådor. Eftersom jag är smålänning så tänkte jag att man skulle kanske satsa på el istället för man kommer nog en bra bit på vägen med 40000:-.
Då startade sökandet efter elektriska delar till bygget och dom fanns närmare än jag hade tänkt mig, en arbetskamrat hade startat ett motorcykel projekt med eldrift som hade stannat av så han tänkte sälja delarna. Sedan var det bara att sätta igång.
Bilmodell: BMW 520i
Årsmodell: 1989
Motor: HPEVS AC-20-33.27.8 50hp
Motorstyrning: Curtis 1238-7601 650A
Max varvtal: 6500 rpm
Loh elektronisk varvtalsregulator H-version, bryter på BMW elektriska gaspedal
Högspänningsbatteri: 6st Kia Soul placerade i bagage
Nominell spännings batteri: 112,5 VDC, 150Ah, 16,8KWh
Separat batteri till förbrukare: 12 VDC placerad under fd. baksäte
BMS Zeva V3
Uppvärmning: Webasto Top C
Registreringsnr: OGG 425
Chassi nr.: HB11000BB15963
Vikten är omfördelad >60% över bakhjul
Växellåda: Getrag 240 2300 1221 639
- Byggstart juli 2018
- Lackerad februari 2019
- Krav på kortad kaross slopades februari 2019
- Återmontering kaross, byte av inredning klart april 2019
- Framtagning av adapter + adapterplatta mellan elmotor och växellåda klart maj 2019
- Start elkonvertering juni 2019
- Första provkörning utan servostyrning juli 2019
- Montering el servostyrning
- 1:a besiktning ej godkänd, besiktningen kräver intyg på el installation + isolationstest, intyg att släp på 1000 kg kan dras i 1 km lång backe
- 2:a besiktningen och godkänd februari 2020
Efter besiktningen var det dags för försäkring, jag har Länsförsäkringar på allt och tänkte att det skall väl inte vara några problem.
Först verkade allt OK men när jag berättade att den var elkonverterad så blev han konfunderad och fick rådfråga en kollega på entusiastfordon eftersom att dom inte kunde bestämma ett värde på a-traktorn om den skulle vara med i olycka. Dagen efter ringde försäkringsagenten tillbaka och sa att han pratat med chefen på Länsförsäkringar och att dom inte kunde försäkra ett sådant speciellt fordon.
Ringde sedan runt till flera försäkringsbolag och fick prisuppgifter på över 15000:-/år, vissa bolag sa direkt att dom inte var intresserade av att försäkra en a-traktorer eftersom det händer så många olyckor med dom.
Till slut fick Folksam äran att försäkra den och dom var positiva till att den var elkonverterad med tanke på miljön och att den hade ett högre värde än vad en BMW 520i -89 normalt har.
El EPA
Moderator: Redaktion
Re: El EPA
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: El EPA
Det här är den tråden...?MWall skrev:Suck... Kan inte språkpoliserna skapa en egen tråd?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: El EPA
Svårt att helförsäkra a-traktorer på ett korrekt sätt över huvud taget, skulle jag tippa. I och med att många är ombyggda och baserade på gamla fordon är det svårt att hitta en verkstad som kan reparera dem vid en krock, och ännu värre med ett ombyggt elektriskt fordon. Skulle tro att man får "nej" från i princip alla verkstäder, inte minst plåt&lack. Ville ha en skärm på Nissan leaf omlackad, det var "nej" direkt. Bara Hedning bil som åtog sig (Nissan åf)Zalman3 skrev:Tydligen svårt att försäkra en el EPA.Efter besiktningen var det dags för försäkring, jag har Länsförsäkringar på allt och tänkte att det skall väl inte vara några problem.
Först verkade allt OK men när jag berättade att den var elkonverterad så blev han konfunderad och fick rådfråga en kollega på entusiastfordon eftersom att dom inte kunde bestämma ett värde på a-traktorn om den skulle vara med i olycka. Dagen efter ringde försäkringsagenten tillbaka och sa att han pratat med chefen på Länsförsäkringar och att dom inte kunde försäkra ett sådant speciellt fordon.
Ringde sedan runt till flera försäkringsbolag och fick prisuppgifter på över 15000:-/år, vissa bolag sa direkt att dom inte var intresserade av att försäkra en a-traktorer eftersom det händer så många olyckor med dom.
Till slut fick Folksam äran att försäkra den och dom var positiva till att den var elkonverterad med tanke på miljön och att den hade ett högre värde än vad en BMW 520i -89 normalt har.
Men har man klarat av att bygga fordonet så lär man ju klara av att laga det efter en olycka, och min erfarenhet från a-traktorer (dryga 30 år sedan) var att det var lite småkrockar med varenda a-traktor, pga orutinerade förare. Och ingenting fick ju kosta något, så det var alltid bara trafikförsäkring.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -