Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av martinot »

Jag tror att designen inte går att ändra på.

Tekniskt går det absolut, och är inget problem.

Problemet är att förarna/köparna är så konservativa, och för denna typ av konservativa människor så är det viktigare att bilen ser ut som den alltid gjort (även om den går på el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

Imponerande!
Pris under 40.000 dollar.
9,6 kW eluttag.
400 liters frunk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Imponerande!
Pris under 40.000 dollar.
9,6 kW eluttag.
400 liters frunk.
Väldigt imponerande :)

Är under 40 000$ med eller utan miljöbonusen som dom har på 7500$?
Någon som vet hur många elbilar Ford har sålt, tänker på om dom är nära att uppnå taket?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

Det finns två olika batteripaket. Med det mindre får bilen en drivlina på 432 hk och 1 050 Nm, samt en räckvidd på 38 mil. Med det större batteripaketet har bilen samma vridmoment men högre effekt, 571 hk, och en räckvidd på 50 mil.

Den interna laddaren är på 11,3 respektive 19,2 kW och bilen klarar snabbladdning på upp till 150 kW.

https://www.vibilagare.se/nyheter/premi ... elpickupen

Men 150kW laddning är dåligt.

Speciellt med så stort batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av HelectriC »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Imponerande!
Pris under 40.000 dollar.
9,6 kW eluttag.
400 liters frunk.
Väldigt imponerande :)

Är under 40 000$ med eller utan miljöbonusen som dom har på 7500$?
Någon som vet hur många elbilar Ford har sålt, tänker på om dom är nära att uppnå taket?
som jag förstår det, så dras bonusen av från 40kUSD, så det kan bli en bil under 30k med alla bidrag/bonusar de har där borta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av jpetters »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Imponerande!
Pris under 40.000 dollar.
9,6 kW eluttag.
400 liters frunk.
Väldigt imponerande :)

Är under 40 000$ med eller utan miljöbonusen som dom har på 7500$?
Någon som vet hur många elbilar Ford har sålt, tänker på om dom är nära att uppnå taket?
Utan miljöbonus som jag förstod det. Men den ska inte komma förrän om ett par år. Dyrare variant först.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

Pratas om maj 2022, så kommer den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Fredrik j »

Tror det var många som höll andan när Tesla skulle presentera sin Cybertruck. Tänk om man hade gjort något åt det här hållet och fångat upp amerikas miljoner av konservativa F150-ägare med ett eldrivet alternativ?
Jag tror den kommer sälja bra. Många amerikanska familjer har dessutom en truck som andrabil vilket gör steget ännu lättare att ta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Tror det var många som höll andan när Tesla skulle presentera sin Cybertruck. Tänk om man hade gjort något åt det här hållet och fångat upp amerikas miljoner av konservativa F150-ägare med ett eldrivet alternativ?
Jag tror den kommer sälja bra. Många amerikanska familjer har dessutom en truck som andrabil vilket gör steget ännu lättare att ta.
Tror det har med varumärke och marknadsposition att göra. Här har Tesla och Ford troligen väldigt olika kundgrupper, med väldigt olika krav och preferenser.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det var många som höll andan när Tesla skulle presentera sin Cybertruck. Tänk om man hade gjort något åt det här hållet och fångat upp amerikas miljoner av konservativa F150-ägare med ett eldrivet alternativ?
Jag tror den kommer sälja bra. Många amerikanska familjer har dessutom en truck som andrabil vilket gör steget ännu lättare att ta.
Tror det har med varumärke och marknadsposition att göra. Här har Tesla och Ford troligen väldigt olika kundgrupper, med väldigt olika krav och preferenser.
Antagligen. Men jag tror väldigt många var oroliga att Tesla skulle göra en F150 när dom började tala om cybertrucken. Att bilen skulle påminna om en halare variant av den klassiska trucken. Och istället kom det något mycket futuristiskt som den vanlige F150-ägaren säkert behöver smälta ett bra tag innan det blir aktuellt.
Jag vet inte men jag får för mig att den genomsnittlige cybertruck-beställaren inte kör F150 idag. Men det kan ju naturligtvis vara fel. Jag ser F150-ägarna som en ganska konservativ kundgrupp inte lik någon som vi har i sverige.

Så här såg ju några av spekulationerna inför cybertruck ut:
Skärmbild 2021-05-20 115117.png
Skärmbild 2021-05-20 115022.png
Skärmbild 2021-05-20 114944.png
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av ObscureEconomist »

simonk skrev:
Nu är jag inte intresserad av denna biltyp, men när jag såg frunken kunde jag inte låta bli att tänka: Skulle man inte kunnat offra lite frunkutrymme för en lite mer aerodynamisk form?

Eller så kanske truckköparna gärna vill ha ett bagageutrymme som på en vanlig bil där man slipper få allting blött?
Köper du en pickup vill du ha en funktionell bil där du kan lasta in mycket. Tycker den verkar briljant faktiskt, skulle passa en släkting perfekt som hästbil
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av lakke »

To compare:

$90,000
F-150 Lightning
0-60 4.5s
300 miles of range
10K towing
2K payload
Pre Mapped HWY Blue Cruise
3rd party charging

$79,000
Tri Motor Cybertruck
0-60 2.9s
500+ miles or range
14k towing
3.5k payload
FSD
Largest charging network
Model Y performance
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

lakke skrev:
To compare:

$90,000
F-150 Lightning
0-60 4.5s
300 miles of range
10K towing
2K payload
Pre Mapped HWY Blue Cruise
3rd party charging

$79,000
Tri Motor Cybertruck
0-60 2.9s
500+ miles or range
14k towing
3.5k payload
FSD
Largest charging network
Och Forden maxar på 150kW laddning medans Cybertruck ligger på +250kW snabbladdning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av dd88 »

Den dagen Cybertruck är något annat än en pappersprodukt så har jag svårt att tro att den kan leva upp till de där specifikationerna, men det är väl iofs därför Tesla "lanserade" den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av lakke »

dd88 skrev:
Den dagen Cybertruck är något annat än en pappersprodukt så har jag svårt att tro att den kan leva upp till de där specifikationerna, men det är väl iofs därför Tesla "lanserade" den.

Cybertruck lär nog bli "verklighet" innan ford kommer med sin Lightning iaf :lol:
Model Y performance
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av backe »

lakke skrev:
dd88 skrev:
Den dagen Cybertruck är något annat än en pappersprodukt så har jag svårt att tro att den kan leva upp till de där specifikationerna, men det är väl iofs därför Tesla "lanserade" den.

Cybertruck lär nog bli "verklighet" innan ford kommer med sin Lightning iaf :lol:

Ford har lyckats presentera en färdig design åtminstone.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
lakke skrev:
dd88 skrev:
Den dagen Cybertruck är något annat än en pappersprodukt så har jag svårt att tro att den kan leva upp till de där specifikationerna, men det är väl iofs därför Tesla "lanserade" den.

Cybertruck lär nog bli "verklighet" innan ford kommer med sin Lightning iaf :lol:

Ford har lyckats presentera en färdig design åtminstone.
Men vilka volymer pratar Ford om?
Var ska Ford få batterier Ifrån?
Har en Ford F150 180kWh batteri så krävs det god tillgång på batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
lakke skrev:
dd88 skrev:
Den dagen Cybertruck är något annat än en pappersprodukt så har jag svårt att tro att den kan leva upp till de där specifikationerna, men det är väl iofs därför Tesla "lanserade" den.

Cybertruck lär nog bli "verklighet" innan ford kommer med sin Lightning iaf :lol:

Ford har lyckats presentera en färdig design åtminstone.
Men vilka volymer pratar Ford om?
Var ska Ford få batterier Ifrån?
Har en Ford F150 180kWh batteri så krävs det god tillgång på batterier.
Har aldrig brytt mig om såna frågeställningar som slutkund. Förutsätter att Ford har en plan för det.

"Vart ska Apple få tag på skärmen till min nya iPhone?"

"Vart ska dafgårds få tag på ägg till min paj?"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen ska det sitta SK Innovation batterier i en Ford F150.

Ford Motor, SK Innovation announce EV battery joint venture in N. America.

DETROIT (Reuters) -Ford Motor Co and South Korean battery maker SK Innovation on Thursday announced they will form a battery joint venture in North America to support the No. 2 U.S. automaker’s electric vehicle rollout.

The companies said they have signed a memorandum of understanding (MOU) for the formation of the venture, called BlueOvalSK. Reuters on Wednesday reported plans for the joint venture.

The plan is for the partnership to produce about 60 gigawatt-hours (GWh) annually in traction battery cells and array modules, starting mid-decade, with potential to expand, the companies said.

“This MOU is just the start; it’s a key part of our plan to vertically integrate key capabilities that will differentiate Ford far into the future,” Ford Chief Executive Jim Farley said in a statement.

SK Innovation CEO Kim Jun added: “Our JV with Ford will play a pivotal role in fleshing out the electric vehicle value chain in the United States, a key objective of the current U.S. administration.”
https://whbl.com/2021/05/20/ford-motor- ... n-america/



Det pratas om 2025 att de fått snurr på batteriproduktionen
60 GWh of battery cells and modules annually ("with potential to expand"), starting mid-decade
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Tydligen ska det sitta SK Innovation batterier i en Ford F150.

Ford Motor, SK Innovation announce EV battery joint venture in N. America.

DETROIT (Reuters) -Ford Motor Co and South Korean battery maker SK Innovation on Thursday announced they will form a battery joint venture in North America to support the No. 2 U.S. automaker’s electric vehicle rollout.

The companies said they have signed a memorandum of understanding (MOU) for the formation of the venture, called BlueOvalSK. Reuters on Wednesday reported plans for the joint venture.

The plan is for the partnership to produce about 60 gigawatt-hours (GWh) annually in traction battery cells and array modules, starting mid-decade, with potential to expand, the companies said.

“This MOU is just the start; it’s a key part of our plan to vertically integrate key capabilities that will differentiate Ford far into the future,” Ford Chief Executive Jim Farley said in a statement.

SK Innovation CEO Kim Jun added: “Our JV with Ford will play a pivotal role in fleshing out the electric vehicle value chain in the United States, a key objective of the current U.S. administration.”
https://whbl.com/2021/05/20/ford-motor- ... n-america/



Det pratas om 2025 att de fått snurr på batteriproduktionen
60 GWh of battery cells and modules annually ("with potential to expand"), starting mid-decade

Läste du Ford F150 mellan raderna? För det står inte i artikeln vad jag kan se?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av Zalman3 »

SK Innovation's press release explains that 60 GWh is enough to "power about 600,000 electric pickup trucks (each requires about 100 kWh of battery)", although we would treat it only as a brief example (pickups might require much more than 100 kWh per pack).
https://insideevs.com/news/508616/ford- ... lueovalsk/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
SK Innovation's press release explains that 60 GWh is enough to "power about 600,000 electric pickup trucks (each requires about 100 kWh of battery)", although we would treat it only as a brief example (pickups might require much more than 100 kWh per pack).
https://insideevs.com/news/508616/ford- ... lueovalsk/

Första fabriken som ska leverera batterier till F150 är klar redan i höst tydligen, körs i prototypläge just nu tydligen.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av simonk »

ObscureEconomist skrev:
simonk skrev:
Nu är jag inte intresserad av denna biltyp, men när jag såg frunken kunde jag inte låta bli att tänka: Skulle man inte kunnat offra lite frunkutrymme för en lite mer aerodynamisk form?

Eller så kanske truckköparna gärna vill ha ett bagageutrymme som på en vanlig bil där man slipper få allting blött?
Köper du en pickup vill du ha en funktionell bil där du kan lasta in mycket. Tycker den verkar briljant faktiskt, skulle passa en släkting perfekt som hästbil
Jo, jag förstår att folk tänker så, men en motsvarande fossiltruck har ju INGEN frunk, och verkar säljas ändå. Här får man en front som bokstavligen är tegelstensformad, där man nog relativt lätt skulle få ner förbrukningen genom att offra lite lastkapacitet under "motorhuven".

Men det kan förstås vara ett argument som vinner över spekulanten på en fossiltruck, där man behöver lägga all last i snöglopp och regn.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av lakke »

simonk skrev:
ObscureEconomist skrev:
simonk skrev:
Nu är jag inte intresserad av denna biltyp, men när jag såg frunken kunde jag inte låta bli att tänka: Skulle man inte kunnat offra lite frunkutrymme för en lite mer aerodynamisk form?

Eller så kanske truckköparna gärna vill ha ett bagageutrymme som på en vanlig bil där man slipper få allting blött?
Köper du en pickup vill du ha en funktionell bil där du kan lasta in mycket. Tycker den verkar briljant faktiskt, skulle passa en släkting perfekt som hästbil
Jo, jag förstår att folk tänker så, men en motsvarande fossiltruck har ju INGEN frunk, och verkar säljas ändå. Här får man en front som bokstavligen är tegelstensformad, där man nog relativt lätt skulle få ner förbrukningen genom att offra lite lastkapacitet under "motorhuven".

Men det kan förstås vara ett argument som vinner över spekulanten på en fossiltruck, där man behöver lägga all last i snöglopp och regn.
Eller köper man en Cybertruck då bara :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj

Inlägg av HelectriC »

Men det går ju inte att köra runt i en cybertruck, ser ju helt koko ut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar