Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Moderator: Redaktion
Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Nissan Leaf var Sverige sjätte mest sålda elbil i april.
MG ZS EV har stora möjligheter att slå Leafs försäljning.
Nissan Leaf Visia
Pris 362.400kr
Privatleasing 2.999kr per månad
40kWh batteri, ej batterikylning(dåligt för snabbladdning och livslängd)
270 km WLTP
147hk
CHAdeMO, 50 kW (Snabbladda ditt batteri från 20 % till 80 % på ca 60 minuter)
AC, 3,6 kW-laddare i bilen
Ingen Driver assist
435 liter bagage
3 års garanti.
Att förlänga garantin till 7 år kostar mellan 19.550 kr och 30.498 kr
MG ZS EV
Pris 339.900kr
Privatleasing 1.990kr per månad
44,5kWh batteri med vätskekylning
263 km, WLTP-räckvidd
143hk
CCS, 77kW, Snabbladdning till 80% på 40min
AC, 6,6kW laddare i bilen
MG Pilot
Delvis automatiserade L2-körfunktioner möjliggör en säker och bekväm körupplevelse.
448L Bagageutrymme
7 års garanti
MG ZS EV har stora möjligheter att slå Leafs försäljning.
Nissan Leaf Visia
Pris 362.400kr
Privatleasing 2.999kr per månad
40kWh batteri, ej batterikylning(dåligt för snabbladdning och livslängd)
270 km WLTP
147hk
CHAdeMO, 50 kW (Snabbladda ditt batteri från 20 % till 80 % på ca 60 minuter)
AC, 3,6 kW-laddare i bilen
Ingen Driver assist
435 liter bagage
3 års garanti.
Att förlänga garantin till 7 år kostar mellan 19.550 kr och 30.498 kr
MG ZS EV
Pris 339.900kr
Privatleasing 1.990kr per månad
44,5kWh batteri med vätskekylning
263 km, WLTP-räckvidd
143hk
CCS, 77kW, Snabbladdning till 80% på 40min
AC, 6,6kW laddare i bilen
MG Pilot
Delvis automatiserade L2-körfunktioner möjliggör en säker och bekväm körupplevelse.
448L Bagageutrymme
7 års garanti
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Har MGn 6,6kw laddare?
Isf blir jag glad då jag trodde att den bara hade hälften.
Isf blir jag glad då jag trodde att den bara hade hälften.
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Från forum om MG ZS EV.
Flera klagar på att räckvidden skulle kunna vara bättre. Det kommer en 73 kWh version till vintern.
1. Det är en bra bil. Du sitter högt och det finns mycket utrymme. Ingenting ligger nära detta pris, men bilen uppfattas fortfarande inte som en mycket snål bil. Det finns massor av utrustning och en bra adaptiv farthållare. Buller är också acceptabelt och jag satt bra.
Infotainment-systemet är rent skrot. Det är det värsta du kan köpa idag. MEN Apple carplay fungerar väldigt bra i den här bilen, så det är nästan värt det för människor utan en iPhone och köp en extra iphone som bara finns i bilen för att ha tillgång till Carplay hela tiden. Anständigt ljud i systemet.
2. Har ägt bilen i över 7 månader, så kunde ha skrivit mycket, men kort sagt, jag är totalt sett nöjd. Ville ha en bil som var lite hög för att komma in, ok utrymme, samt tillräckligt med räckvidd, och där är vi väldigt nöjda. Är också nöjd med ljudnivån, är verkligen inte en burk kan känna att vissa människor tror, som inte har testat sig själva.
3. Men med tanke på priset verkar de allra flesta vara ganska nöjda. Att bedöma själva bilen, men relativt liten räckvidd, är en utmaning för oss.
Flera klagar på att räckvidden skulle kunna vara bättre. Det kommer en 73 kWh version till vintern.
1. Det är en bra bil. Du sitter högt och det finns mycket utrymme. Ingenting ligger nära detta pris, men bilen uppfattas fortfarande inte som en mycket snål bil. Det finns massor av utrustning och en bra adaptiv farthållare. Buller är också acceptabelt och jag satt bra.
Infotainment-systemet är rent skrot. Det är det värsta du kan köpa idag. MEN Apple carplay fungerar väldigt bra i den här bilen, så det är nästan värt det för människor utan en iPhone och köp en extra iphone som bara finns i bilen för att ha tillgång till Carplay hela tiden. Anständigt ljud i systemet.
2. Har ägt bilen i över 7 månader, så kunde ha skrivit mycket, men kort sagt, jag är totalt sett nöjd. Ville ha en bil som var lite hög för att komma in, ok utrymme, samt tillräckligt med räckvidd, och där är vi väldigt nöjda. Är också nöjd med ljudnivån, är verkligen inte en burk kan känna att vissa människor tror, som inte har testat sig själva.
3. Men med tanke på priset verkar de allra flesta vara ganska nöjda. Att bedöma själva bilen, men relativt liten räckvidd, är en utmaning för oss.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Dock är det väl enfas, så inget man har nytta av hemma.Svampen skrev:Har MGn 6,6kw laddare?
Isf blir jag glad då jag trodde att den bara hade hälften.
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Aha ok.Crius skrev:Dock är det väl enfas, så inget man har nytta av hemma.Svampen skrev:Har MGn 6,6kw laddare?
Isf blir jag glad då jag trodde att den bara hade hälften.
Trist...
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Gissar på att Nissan kommer att sänka leasingpriserna för att få ut bilarna. Den gamla versionen erbjöds på sin tid för 2490 kr/månad. Begagnatmarknaden svämmar över av Leaf, så det verkar som man slutat exportera bilarna till Norge.
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Förstår inte vad Nissan sysslar med.HenrikC skrev:Gissar på att Nissan kommer att sänka leasingpriserna för att få ut bilarna. Den gamla versionen erbjöds på sin tid för 2490 kr/månad. Begagnatmarknaden svämmar över av Leaf, så det verkar som man slutat exportera bilarna till Norge.
Kränga Chademo bilar idag.
Det kommer att byggas massor av CCS laddare närmsta året. Men nästan inga Chademo.
Jag tycker i grunden att Leaf en hyfsat kul bil att köra.
Så det känns sorgligt att måsta avråda folk från att köpa den på grund av att man envisas med att vägra CCS.
Mycket märkligt.
Hade man satt in vätskekylning, CCS och sänkt priset hade den fortfarande haft en marknad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Varför funkar inte enfas 6.6kw hemma ? Drar för mycket ström på en e nda fas eller?Crius skrev:Dock är det väl enfas, så inget man har nytta av hemma.Svampen skrev:Har MGn 6,6kw laddare?
Isf blir jag glad då jag trodde att den bara hade hälften.
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Har du en villa med 16A huvudsäkring kan du max få ut 11kW på 3-faser.Raptor skrev:Varför funkar inte enfas 6.6kw hemma ? Drar för mycket ström på en e nda fas eller?Crius skrev:Dock är det väl enfas, så inget man har nytta av hemma.Svampen skrev:Har MGn 6,6kw laddare?
Isf blir jag glad då jag trodde att den bara hade hälften.
På 1-fas får du då ut ca 3,7kW.
Om bilen har 32A och 7,4kW laddning är det på 1-fas.
Det finns laddare som kan slå ihop 2 faser.
Man kan alltså ansluta 16A 3-fas till laddaren och få ur ca 32A 1-fas. Dock är dessa laddare dyra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Det märkliga är väl att man valde CHAdeMO från start för Leaf i Europa?Zalman3 skrev:Förstår inte vad Nissan sysslar med.HenrikC skrev:Gissar på att Nissan kommer att sänka leasingpriserna för att få ut bilarna. Den gamla versionen erbjöds på sin tid för 2490 kr/månad. Begagnatmarknaden svämmar över av Leaf, så det verkar som man slutat exportera bilarna till Norge.
Kränga Chademo bilar idag.
Det kommer att byggas massor av CCS laddare närmsta året. Men nästan inga Chademo.
Jag tycker i grunden att Leaf en hyfsat kul bil att köra.
Så det känns sorgligt att måsta avråda folk från att köpa den på grund av att man envisas med att vägra CCS.
Mycket märkligt.
Hade man satt in vätskekylning, CCS och sänkt priset hade den fortfarande haft en marknad.
På de nya elbilarna från Nissan så är det CCS som gäller för Europa-marknaden.
Sedan är det få personer som jag hört säga att det är kul att köra en Leaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Är MG en bra andrabil? Vår förra andrabil var en bensin Golf som gick 900 mil på 3 år så räckvidden borde vara ok även om denna kommer köras mer. Någon som provat attanvända den som andrabil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Jag har haft den som förstabil och det funkar okej, som andra bil funkar den definitivt.Pontus skrev:Är MG en bra andrabil? Vår förra andrabil var en bensin Golf som gick 900 mil på 3 år så räckvidden borde vara ok även om denna kommer köras mer. Någon som provat attanvända den som andrabil?
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Samtidigt så stöttar du ju en av sakerna de faktiskt gör rätt. Sen kan du ju ta det där på Tesla också. "Köper du en Tesla stöttar du världens största militärmakt och ett land som FRIVILLIGT valt in Trump". Diktaturer har i alla fall inget val vilken dåre som styr. USA lägger mer pengar än nästa 20 länder tillsammans, vilka är USA-allierade.wheels skrev:Säkert en OK bil. Men man stöder en av världen värsta diktaturer
Vill understryka att jag är ett stort fan av Tesla och Musk, tycker bara det argumentet är lite lättkastat.
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Vi hoppas det ska hämta en till sambon nästa vecka. Ska bli kul att äntligen ha två elbilar hemma på uppfarten. Våra förhoppningar är att den ska komplettera våran TM3 SR+ bra.Pontus skrev:Är MG en bra andrabil? Vår förra andrabil var en bensin Golf som gick 900 mil på 3 år så räckvidden borde vara ok även om denna kommer köras mer. Någon som provat attanvända den som andrabil?
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Jag tycker ärligt att I många fall är våran lilla Leaf - 12 roligare att köra än våran X med över 550 hästkrafter.martinot skrev:Det märkliga är väl att man valde CHAdeMO från start för Leaf i Europa?Zalman3 skrev:Förstår inte vad Nissan sysslar med.HenrikC skrev:Gissar på att Nissan kommer att sänka leasingpriserna för att få ut bilarna. Den gamla versionen erbjöds på sin tid för 2490 kr/månad. Begagnatmarknaden svämmar över av Leaf, så det verkar som man slutat exportera bilarna till Norge.
Kränga Chademo bilar idag.
Det kommer att byggas massor av CCS laddare närmsta året. Men nästan inga Chademo.
Jag tycker i grunden att Leaf en hyfsat kul bil att köra.
Så det känns sorgligt att måsta avråda folk från att köpa den på grund av att man envisas med att vägra CCS.
Mycket märkligt.
Hade man satt in vätskekylning, CCS och sänkt priset hade den fortfarande haft en marknad.
På de nya elbilarna från Nissan så är det CCS som gäller för Europa-marknaden.
Sedan är det få personer som jag hört säga att det är kul att köra en Leaf.
Men jag gillar små bilar också...
Re: Nissan Leaf Visia vs MG ZS EV
Ja, du slog huvudet på spiken när du skrev FRIVILLIGT. Tyvärr finns det nog inte mycket frivilligt i kinaalvenzo skrev:Samtidigt så stöttar du ju en av sakerna de faktiskt gör rätt. Sen kan du ju ta det där på Tesla också. "Köper du en Tesla stöttar du världens största militärmakt och ett land som FRIVILLIGT valt in Trump". Diktaturer har i alla fall inget val vilken dåre som styr. USA lägger mer pengar än nästa 20 länder tillsammans, vilka är USA-allierade.wheels skrev:Säkert en OK bil. Men man stöder en av världen värsta diktaturer
Vill understryka att jag är ett stort fan av Tesla och Musk, tycker bara det argumentet är lite lättkastat.