Det nya Premium

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det nya Premium

Inlägg av Zalman3 »

Hörde på en podd från Vibilägare där man menar på att skillnaderna minskar.
Exempelvis mindre bilar är så väldigt mycket bättre nu än för bara 10 år sedan.
De tog upp att nyaste Renault Clio är så väldigt mycket bättre långfärdsbil nu, än förra generationen.
Dessutom gör pekskärmarnas intåg att det kostar inget extra att ha samma mjukvara i den lilla bilen som den större.

Allmänt tror jag också att bilen som statussymbol minskar.
Färre antal ungdomar vill ha en bil, och fler har inte ens körkort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

Jag har tidigare aldrig köpt bil utifrån köregenskaperna eller körglädje, inte ens utifrån säkerhetsaspekt. Så länge jag körde fossilbil valde jag alltid minsta möjliga motorn och enklaste (eller näst-enklaste) utrustningsnivå. Det enda som var viktigt för mig - utöver att bilen kunde uppfylla mina transportbehov - var hur mycket bilen förbrukade, vad den kostade, och om det fanns en vettig verkstad i min närhet. Och så försökte jag hålla mig till märken som jag trodde skulle hålla bra ihop. Men med det lyckades jag oftast inte.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag har tidigare aldrig köpt bil utifrån köregenskaperna eller körglädje, inte ens utifrån säkerhetsaspekt. Så länge jag körde fossilbil valde jag alltid minsta möjliga motorn och enklaste (eller näst-enklaste) utrustningsnivå. Det enda som var viktigt för mig - utöver att bilen kunde uppfylla mina transportbehov - var hur mycket bilen förbrukade, vad den kostade, och om det fanns en vettig verkstad i min närhet. Och så försökte jag hålla mig till märken som jag trodde skulle hålla bra ihop. Men med det lyckades jag oftast inte.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.

Har du samma krassa inställning till allt annat? Man blir ju lika mätt av blodpudding som oxfilé. Eller varför konstra till det och köra dyra nya möbler när man sitter lika bra i en gammal brun/orange soffa från 70-talet? Varför dricka bra viner när det finns billigare? Osv osv.

Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Jag är inte så säker. Dom som lyfter det argumentet riktar ju sig ofta mot en specifik bil/biltyp som dom anser vara "ute".
Det finns ju många Teslaägare som förvandlats från helt ointresserade av bilar till något som ju kan beskrivas som bilentusiaster. Man har plötsligt inga problem att betala betydligt mer för sin bil än man tidigare gjort. Man verkar dessutom använda bilen betydligt mer än man gjorde tidigare. Många vittnar ju t.o.m. om kärlek för sin bil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Jag är inte så säker. Dom som lyfter det argumentet riktar ju sig ofta mot en specifik bil/biltyp som dom anser vara "ute".
Det finns ju många Teslaägare som förvandlats från helt ointresserade av bilar till något som ju kan beskrivas som bilentusiaster. Man har plötsligt inga problem att betala betydligt mer för sin bil än man tidigare gjort. Man verkar dessutom använda bilen betydligt mer än man gjorde tidigare. Många vittnar ju t.o.m. om kärlek för sin bil.

Det är även lätt att byta upp sig. Betydligt svårare att byta ner sig. Har jag märkt... :D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Det nya Premium

Inlägg av themax »

MWall skrev:

Det är även lätt att byta upp sig. Betydligt svårare att byta ner sig. Har jag märkt... :D
Så är det. Jag anser att jag bytte ner mig komfortmässigt när jag gick från Audi till Tesla. Det var en överraskning att Tesla hade så högt vägljud (och sämre säten) i jämförelse. Men den enda elbil som fungerade (och fortfarande fungerar) med vårt körmönster är Model 3.

Den dagen laddnätverket för andra elbilar kan mäta sig med Supercharger är jag inte alls främmande för att ”byta upp mig” igen.

Men det här med premium är ju helt i betraktarens öga. Jag vet att det finns många här på forumet som nu vill bombardera mig om hur usel Audi är och hur perfekt Tesla är. Men vad som är premium för mig är inte nödvändigtvis premium för någon annan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

Nej vad som är premium ligger ju i betraktarens ögon.

Jag tror också att man kommer bli mer benägen att byta bil oftare eftersom elbilen kommer utvecklas fortare och fortare kännas lite daterad. Och nej, jag tycker inte ny mjukvara löser det problemet. Jag pratar om hårdvarudesign.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Har du samma krassa inställning till allt annat? Man blir ju lika mätt av blodpudding som oxfilé. Eller varför konstra till det och köra dyra nya möbler när man sitter lika bra i en gammal brun/orange soffa från 70-talet? Varför dricka bra viner när det finns billigare? Osv osv.
Om jag tänker efter så är det faktiskt exakt så som du säger. Nej, jag bryr mig faktiskt inte om sånt. Det betyder inte att jag inte har dyra grejer, men då har jag köpt dem av en viss anledning. Jag har t.ex. en hel del ganska dyra verktyg, men det är av den enkla anledningen att de oftast är robustare och håller bättre än billiga Biltema-prylar. Men dyra möbler eller kläder, nej, verkligen inte. Jag köper t.ex. aldrig nya kläder eller skor förrän de gamla är trasiga. Och även då tycker jag egentligen att det är onödigt. Jag köper alltid saker som håller länge, då slipper jag byta så ofta. Om detta innebär att de blir dyrare att köpa, okej, det går bra. Men jag skulle aldrig frivilligt betala en massa pengar för ett par byxor bara för att det är märkesplagg, om jag kan få ett par jeans hos H&M för ett par hundra kronor. De gör ju samma jobb. Jag ser ingen som helst skillnad. De är blåa och håller benen varma liksom.
Nu har jag visserligen en sambo som inte alls ser det på samma sätt. Och hon brukar påminna mig om när mina kläder ser ut som trasor och det är dags att förnya sig lite. Och hon är nog lite mer inne på märkesgrejer och dyrare inredning och så. Då kan det hända att jag köper nåt som tilltalar henne. Men jag gör det i så fall enbart för hennes skull. Inte för mig själv. Jag ser inte riktigt tjusningen med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Det nya Premium

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?
Tesla associerar jag med avancerade elbilar.

Amerikanare verkar kunna sätta sina bilmärken lite kors och tvärs.

Tänker på GM och SAAB till exempel.

SAAB 9-7X som var en Chevrolet Trailblazer med SAAB logga.

Saab 9-4X som var en Cadillac SRX.

Saab 9-2X var framtagen för den amerikanska marknaden och basereradea till stora delar på Subaru Impreza
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev:
Fredrik j skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?
Tesla associerar jag med avancerade elbilar.
Då betyder ju ett bilmärke någonting för dig.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Det nya Premium

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fredrik j skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?
Tesla associerar jag med avancerade elbilar.
Då betyder ju ett bilmärke någonting för dig.
Ja Tesla sticker ut.

Även Porsche och Volvo brukar jag notera.

Annars tänker jag mest att det var visst en Japanare, Amerikanare, Tysk eller Fransk bil jag såg, eller hade som hyrbil.

Brukar kolla noga vilket bränsle som ska tankas, elbilar finns sällan som hyrbilar.

Sedan klumpar jag gärna ihop alla elbilar till just bara att det var en elbil.

Lika med sportbilar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Det nya Premium

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Det är väl en jäkla skillnad. En bil sitter du i. Den har en rad egenskaper som påverkar dig rent fysiskt och känslomässigt. Ett kylskåp från Electrolux håller kylan lika bra som ett från Smeg. En billig Casio visar tiden lika bra som en Rolex osv osv...

Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!

Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.

Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.

En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.

Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Alla som läst marknadsföring vet att detta med märkesidentitet handlar om hjärntvätt av människor för intäkter. Det som Tesla har till skillnad från alla andra elfordonstillverkare är ett grymt bra nätverk med snabbladdare och där ligger alla andra efter rejält.

Kan lätt tänka mig att byta bort Tesla när det kommer en billigare elbil från ett annat märke som har tillgång till ett bättre och billigare snabbladdningsnätverk. Just nu som det ser ut är det dock mest troligt att det blir byte från Tesla Model 3 till Tesla "Model 2" när den kommer ut.

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:

Alla som läst marknadsföring vet att detta med märkesidentitet handlar om hjärntvätt av människor för intäkter. Det som Tesla har till skillnad från alla andra elfordonstillverkare är ett grymt bra nätverk med snabbladdare och där ligger alla andra efter rejält.

Kan lätt tänka mig att byta bort Tesla när det kommer en billigare elbil från ett annat märke som har tillgång till ett bättre och billigare snabbladdningsnätverk. Just nu som det ser ut är det dock mest troligt att det blir byte från Tesla Model 3 till Tesla "Model 2" när den kommer ut.

MVH

Är man intresserad av bilar så finns där faktiskt rejäla skillnader mellan olika märken som inte bara sitter i hjärntvätt.

Nåväl, är det fler på detta _bilforum_ som vill kokettera med sitt ointresse för bilar? :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
Det är väl en jäkla skillnad. En bil sitter du i. Den har en rad egenskaper som påverkar dig rent fysiskt och känslomässigt. Ett kylskåp från Electrolux håller kylan lika bra som ett från Smeg. En billig Casio visar tiden lika bra som en Rolex osv osv...

Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!

Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.

Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.

En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.

Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Alla som läst marknadsföring vet att detta med märkesidentitet handlar om hjärntvätt av människor för intäkter. Det som Tesla har till skillnad från alla andra elfordonstillverkare är ett grymt bra nätverk med snabbladdare och där ligger alla andra efter rejält.

Kan lätt tänka mig att byta bort Tesla när det kommer en billigare elbil från ett annat märke som har tillgång till ett bättre och billigare snabbladdningsnätverk. Just nu som det ser ut är det dock mest troligt att det blir byte från Tesla Model 3 till Tesla "Model 2" när den kommer ut.

MVH
Även om man läst marknadsföring och tror att detta med märkesidentitet bara handlar om hjärntvätt av människor för intäkter kan man ju fortfarande uppskatta ett varumärke och vad det står för.
Man kan t.ex. känna en samhörighet med andra som använder prylar av samma varumärke utan att för den delen vara "hjärntvättad".
När det handlar om subjektiva egenskaper finns det inget rätt eller fel.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Det nya Premium

Inlägg av holden »

Alla pratar alltid om att den stora skillnaden mellan Tesla och andra elbilstillverkare är laddnätverket som är så mycket smidigare än alla andra generiska laddnätverk - vilket än så länge är sant. Det man inte pratar om är hur många som faktiskt använder laddnätverken i någon nämnvärd omfattning, väldigt få skulle jag gissa. Vi laddar regelmässigt hemma och de enda gånger vi använder SUC är några enstaka gånger under längre semesterresor - verkar alltså inte logiskt att välja bil med utgångspunkt från laddnätverket för oss och säkert inte heller för de flesta andra - men ju mer laddnätverkets förträfflighet sprids viralt desto fler bilar säljer Tesla. Jag valde Tesla för själva bilens skull, teknik i framkant helt enkelt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det nya Premium

Inlägg av fth »

Likt flera andra i den här tråden har jag alltid varit rätt ointresserad av bilar i allmänhet, och fossiler i synnerhet, mitt bilintresse väcktes av elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet. En mycket viktig orsak till detta är drivkraften bakom företaget. Teslas "mission statement" är ju både uttjatat och ofta ifrågasatt, men till syvende och sist är det ändå något som definierar företaget:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
Sätter man det i relation till i princip alla andra biltillverkare, i synnerhet då dom gamla fossiltillverkarna, vars enda drivkraft ser ut att vara att generera maximal vinst till aktieägarna till varje pris, även om det innebär medvetet och kallblodigt förkortande av människors liv genom att begå grova brott som t.ex. i Dieselgate, så tycker iaf jag att valet mellan t.ex. en bil från VAG eller en Tesla blir tämligen enkelt.

För mig är dom flesta gamla biltillverkares varumärken "döda", och jag är konstant förvånad över hur kort minne marknaden faktiskt har :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Alla pratar alltid om att den stora skillnaden mellan Tesla och andra elbilstillverkare är laddnätverket som är så mycket smidigare än alla andra generiska laddnätverk - vilket än så länge är sant. Det man inte pratar om är hur många som faktiskt använder laddnätverken i någon nämnvärd omfattning, väldigt få skulle jag gissa. Vi laddar regelmässigt hemma och de enda gånger vi använder SUC är några enstaka gånger under längre semesterresor - verkar alltså inte logiskt att välja bil med utgångspunkt från laddnätverket för oss och säkert inte heller för de flesta andra - men ju mer laddnätverkets förträfflighet sprids viralt desto fler bilar säljer Tesla. Jag valde Tesla för själva bilens skull, teknik i framkant helt enkelt.

Jag kommer antagligen välja bort Tesla vid nästa byte just för att de ligger efter vad gäller bilrelaterad teknik. Strålkastare, HUD, night vision, massage i stolarna, fyrhjulsstyrning, navigation, "regnsensor", helljusassistent, stötdämpare, elektriskt utfällbar dragkrok, AC, ljudkvalitet vid telefonsamtal via blåtand, ljuddämpning... Allt är sämre eller saknas hos Tesla. Vad spelar det mig för roll att det är lite smidigare att lyssna på en podd, synka kalendern eller idka "självkörning" om bilen brister i väsentliga funktioner?

Än så länge saknas det dock alternativ för oss. Gillar verkligen inte Audi. Annars hade det nog blivit en E-Tron i höst. Men jag står inte ut med tanken på att ha en Audi. Dessutom verkar snobbismen rejält utbredd i Audi-kretsar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Likt flera andra i den här tråden har jag alltid varit rätt ointresserad av bilar i allmänhet, och fossiler i synnerhet, mitt bilintresse väcktes av elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet. En mycket viktig orsak till detta är drivkraften bakom företaget. Teslas "mission statement" är ju både uttjatat och ofta ifrågasatt, men till syvende och sist är det ändå något som definierar företaget:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
Sätter man det i relation till i princip alla andra biltillverkare, i synnerhet då dom gamla fossiltillverkarna, vars enda drivkraft ser ut att vara att generera maximal vinst till aktieägarna till varje pris, även om det innebär medvetet och kallblodigt förkortande av människors liv genom att begå grova brott som t.ex. i Dieselgate, så tycker iaf jag att valet mellan t.ex. en bil från VAG eller en Tesla blir tämligen enkelt.

För mig är dom flesta gamla biltillverkares varumärken "döda", och jag är konstant förvånad över hur kort minne marknaden faktiskt har :?

/fth

Samtidigt är fina ord gratis. Tesla finns för att tjäna pengar åt sina ägare. Du kan väl återkomma när de verkligen gjort en uppoffring.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det nya Premium

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Samtidigt är fina ord gratis. Tesla finns för att tjäna pengar åt sina ägare. Du kan väl återkomma när de verkligen gjort en uppoffring.
Jag håller förstås med om att Teslas syfte är att tjäna pengar åt sina ägare, det finns inget annat sätt att få tillgång till kapital.

Dock är jag lika övertygad om att många investerar i just Tesla åtminstone delvis på grund av det bakomliggande syftet, det gäller iaf i högsta grad mig.

Det finns idag ingen inbyggd motsägelse mellan att verka för en hållbar utveckling och generera vinster.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "uppoffring", men det är väl helt klart att Tesla inte gör saker som andra biltillverkare inte tvekar att göra för att skapa vinst?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Likt flera andra i den här tråden har jag alltid varit rätt ointresserad av bilar i allmänhet, och fossiler i synnerhet, mitt bilintresse väcktes av elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet. En mycket viktig orsak till detta är drivkraften bakom företaget. Teslas "mission statement" är ju både uttjatat och ofta ifrågasatt, men till syvende och sist är det ändå något som definierar företaget:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
Sätter man det i relation till i princip alla andra biltillverkare, i synnerhet då dom gamla fossiltillverkarna, vars enda drivkraft ser ut att vara att generera maximal vinst till aktieägarna till varje pris, även om det innebär medvetet och kallblodigt förkortande av människors liv genom att begå grova brott som t.ex. i Dieselgate, så tycker iaf jag att valet mellan t.ex. en bil från VAG eller en Tesla blir tämligen enkelt.

För mig är dom flesta gamla biltillverkares varumärken "döda", och jag är konstant förvånad över hur kort minne marknaden faktiskt har :?

/fth
Ditt inlägg är ju ett tydligt bevis för att varumärken betyder mer än någonsin när det gäller bilar. Det finns plötsligt helt nya områden för ett varumärke att positionera sig inom.
Diskussionen började med att t.ex. "Off Grid Byggaren" undrade om varumärken betyder något nu för tiden och det antyds från flera att varumärken blir mindre intressanta i framtiden. Mjukvara och laddmöjligheter ska tydligen överspegla allt. Skalet blir ointressant. Jag tror ni har helt fel och ironiskt nog är det ju just Tesla som tydligt bevisar att varumärken på bilar är högintressant.
Sen att det inte blir SAMMA varumärken som attraherar i framtiden som idag är ju en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Samtidigt är fina ord gratis. Tesla finns för att tjäna pengar åt sina ägare. Du kan väl återkomma när de verkligen gjort en uppoffring.
Jag håller förstås med om att Teslas syfte är att tjäna pengar åt sina ägare, det finns inget annat sätt att få tillgång till kapital.

Dock är jag lika övertygad om att många investerar i just Tesla åtminstone delvis på grund av det bakomliggande syftet, det gäller iaf i högsta grad mig.

Det finns idag ingen inbyggd motsägelse mellan att verka för en hållbar utveckling och generera vinster.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "uppoffring", men det är väl helt klart att Tesla inte gör saker som andra biltillverkare inte tvekar att göra för att skapa vinst?

/fth
Vad är det Tesla gör som de andra inte drar sig för? Samarbeta med diktaturen i Kina? ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
MWall skrev:
Samtidigt är fina ord gratis. Tesla finns för att tjäna pengar åt sina ägare. Du kan väl återkomma när de verkligen gjort en uppoffring.
Jag håller förstås med om att Teslas syfte är att tjäna pengar åt sina ägare, det finns inget annat sätt att få tillgång till kapital.

Dock är jag lika övertygad om att många investerar i just Tesla åtminstone delvis på grund av det bakomliggande syftet, det gäller iaf i högsta grad mig.

Det finns idag ingen inbyggd motsägelse mellan att verka för en hållbar utveckling och generera vinster.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "uppoffring", men det är väl helt klart att Tesla inte gör saker som andra biltillverkare inte tvekar att göra för att skapa vinst?

/fth
En "uppoffring" som skulle kunna ha omedelbar effekt på elektrifiering tror jag vore att göra sitt laddnätverket tillgängligt för alla elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Än så länge saknas det dock alternativ för oss. Gillar verkligen inte Audi. Annars hade det nog blivit en E-Tron i höst. Men jag står inte ut med tanken på att ha en Audi. Dessutom verkar snobbismen rejält utbredd i Audi-kretsar.
Säkert inte bara i Audi-kretsar. Jag tror det gäller i samma utsträckning även BMW och Mercedes. Jag har en granne som köpt sig en Mercedes nu. En relativt gammal sådan, men det verkar som han var den enda i familjen som inte körde Mercedes hittills (han hade en Opel innan) och nu har han alltså "kommit ikapp" de andra i familjen. Hans snobb har helt klart växt en hel del sedan han köpte bilen. Han kan knappt gå rakt längre. Det är nästan lite pinsamt att se hur han beter sig, nästan så man tycker synd om honom. En gubbe på 45 år eller vad han nu är. Och så försöker han liksom tävla med mig om vem som har den häftigare bilen. Grejen är ju bara att jag är total oemottaglig för sådana snobbmätningar. Fast han fattar inte det. Jag har ännu inte haft tillfälle att berätta för honom att jag inom kort kommer byta bort min Audi mot en Hyundai. Jag ser fram emot hans reaktion. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det nya Premium

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Ditt inlägg är ju ett tydligt bevis för att varumärken betyder mer än någonsin när det gäller bilar. Det finns plötsligt helt nya områden för ett varumärke att positionera sig inom.
Diskussionen började med att t.ex. "Off Grid Byggaren" undrade om varumärken betyder något nu för tiden och det antyds från flera att varumärken blir mindre intressanta i framtiden. Mjukvara och laddmöjligheter ska tydligen överspegla allt. Skalet blir ointressant. Jag tror ni har helt fel och ironiskt nog är det ju just Tesla som tydligt bevisar att varumärken på bilar är högintressant.
Sen att det inte blir SAMMA varumärken som attraherar i framtiden som idag är ju en helt annan fråga.
Jag håller helt med, det finns också idag helt nya sätt för företag att sabotera sitt varumärke i princip över en natt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det nya Premium

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
En "uppoffring" som skulle kunna ha omedelbar effekt på elektrifiering tror jag vore att göra sitt laddnätverket tillgängligt för alla elbilar.
Jag är inte alls säker på att detta skulle vara lånsiktigt positivt för elektrifieringen.

Denna USP/moat utgör en konkurrensfördel för Tesla som gör att dom andra tillverkarna måste anstränga sig mer.

Genom att göra denna fördel tillgänglig för alla gör Tesla det möjligt för fossiltillverkarna att satsa mindre på elektrifiering och ändå ta marknadsandelar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar