Är väl inte alltid samma personer. Men, man har väl en prio lista också där eldriften går före hundratals km k räckvidd.MWall skrev:Jag står ut med att ladda lite långsammare och oftare de 4-5 dagar per år jag behöver åka så långt att det behövs om jag 365 dagar om året får njuta av en tyst kupé, fina köregenskaper och exklusiva material.
Genom åren har det hetat här på forumet att fossilbilisterna minsann har för mycket räckviddsångest. De som kör elbil vet bättre. Vi har ingen ångest. Vi tycker det är avkopplande att stanna och ladda och dessutom kör man inte långt så ofta som man tror osv osv. Men nu visar det sig vara rent ljug när "alla" går bananas och köper en Kia/Hyundai mer eller mindre osedd bara på grund av laddhastigheten. Jag fattar ingenting.
Det nya Premium
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Det nya Premium
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Det nya Premium
Tror att det betyder allt mindre, det blir mera som datorbranschen, man tittar på vilka komponenter som ingår mer än vad som står på plåtlådan.Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Det nya Premium
Bilar blir allt mer av en appliance. Men det betyder ju inte att pris eller funktion är allt. Finns ju gott om folk som betalar dyrt för diskmaskiner, kylskåp etc från vissa märken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Det nya Premium
Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Samma som alltid? Är ju inte så jättelätt att skilja BMW:s fyrcylindriga diesel från Volvos eller Mercedes heller...
Re: Det nya Premium
Grymt skrivet. Håller helt med.Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Re: Det nya Premium
Det är väl en jäkla skillnad. En bil sitter du i. Den har en rad egenskaper som påverkar dig rent fysiskt och känslomässigt. Ett kylskåp från Electrolux håller kylan lika bra som ett från Smeg. En billig Casio visar tiden lika bra som en Rolex osv osv...
Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!
Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.
Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.
En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.
Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!
Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.
Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.
En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.
Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Re: Det nya Premium
Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Re: Det nya Premium
Det är helt klart olika från person till person. En del tycker att märket och dess status är viktigast av allt. Andra tycker det är helt ointressant. Själv har jag aldrig begripit mig på detta med status och märkesprylar. Det är ungefär lika ointressant för mig som fotboll eller hockey. Medan andra tycker att det är livsviktigt.
Nåväl, historiskt har det ju varit så att de s k premiumbilarna har varit snäppet före de vanliga bilarna när det kommer till ny teknik och innovation. Inte alltid, men oftast. Detta verkar vara på väg att lösas upp när klassiska budgetmärken som Kia och Hyundai plötsligt bygger elbilar som är fullsmockade med innovativa funktioner och ny teknik, medan BMW och Audi osv egentligen inte har nånting direkt spektakulärt att visa upp.
Om man kan kalla det för det nya premiun vet jag inte. Men det är helt klart en förändring på gång.
Nåväl, historiskt har det ju varit så att de s k premiumbilarna har varit snäppet före de vanliga bilarna när det kommer till ny teknik och innovation. Inte alltid, men oftast. Detta verkar vara på väg att lösas upp när klassiska budgetmärken som Kia och Hyundai plötsligt bygger elbilar som är fullsmockade med innovativa funktioner och ny teknik, medan BMW och Audi osv egentligen inte har nånting direkt spektakulärt att visa upp.
Om man kan kalla det för det nya premiun vet jag inte. Men det är helt klart en förändring på gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Det nya Premium
mati skrev:Det är helt klart olika från person till person. En del tycker att märket och dess status är viktigast av allt. Andra tycker det är helt ointressant. Själv har jag aldrig begripit mig på detta med status och märkesprylar. Det är ungefär lika ointressant för mig som fotboll eller hockey. Medan andra tycker att det är livsviktigt.
Nåväl, historiskt har det ju varit så att de s k premiumbilarna har varit snäppet före de vanliga bilarna när det kommer till ny teknik och innovation. Inte alltid, men oftast. Detta verkar vara på väg att lösas upp när klassiska budgetmärken som Kia och Hyundai plötsligt bygger elbilar som är fullsmockade med innovativa funktioner och ny teknik, medan BMW och Audi osv egentligen inte har nånting direkt spektakulärt att visa upp.
Om man kan kalla det för det nya premiun vet jag inte. Men det är helt klart en förändring på gång.
Jag bryr mig inte supermycket om märket heller. Jag har haft bilar från Volvo, Audi, BMW och Tesla. Jag går mer på hur bilarna känns. Hur jag trivs i dem. Är de roliga att köra? Snabba? Hur bekvämt sitter jag? Är det skranglig plast eller känns allt solitt?
Nu "måste" jag ha så pass stor bil att körglädje ändå inte är en faktor. Då gillar jag den karaktär Mercedes strävar efter (har kört mycket Mercedes också då min far haft Mercedes i 25 år). Välbalanserade bilar men ändå med ett lugn i chassit. Föredrar det framför framtunga skapelser från Volvo och Audi. Men på en mindre bil vill jag ha det lekfulla som finns, primärt, hos BMW.
Det är dock mycket möjligt att kartan håller på att ritas om nu med eldriftens intåg. Men än är det långt kvar innan det är ett faktum. Jag vet t ex ingenting om hur de här nya asiatiska bilarna känns att köra eller hur mycket jag trivs på förarplatsen. Svärfar har en Subaru och den är väl säkert suverän på många sätt men jag hatar verkligen interiören. Skulle verkligen aldrig kunna tänka mig en sån ens om den haft världens bästa elektriska drivlina och laddning 0-100% på 10 minuter.
Re: Det nya Premium
Hörde på en podd från Vibilägare där man menar på att skillnaderna minskar.
Exempelvis mindre bilar är så väldigt mycket bättre nu än för bara 10 år sedan.
De tog upp att nyaste Renault Clio är så väldigt mycket bättre långfärdsbil nu, än förra generationen.
Dessutom gör pekskärmarnas intåg att det kostar inget extra att ha samma mjukvara i den lilla bilen som den större.
Allmänt tror jag också att bilen som statussymbol minskar.
Färre antal ungdomar vill ha en bil, och fler har inte ens körkort.
Exempelvis mindre bilar är så väldigt mycket bättre nu än för bara 10 år sedan.
De tog upp att nyaste Renault Clio är så väldigt mycket bättre långfärdsbil nu, än förra generationen.
Dessutom gör pekskärmarnas intåg att det kostar inget extra att ha samma mjukvara i den lilla bilen som den större.
Allmänt tror jag också att bilen som statussymbol minskar.
Färre antal ungdomar vill ha en bil, och fler har inte ens körkort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Det nya Premium
Jag har tidigare aldrig köpt bil utifrån köregenskaperna eller körglädje, inte ens utifrån säkerhetsaspekt. Så länge jag körde fossilbil valde jag alltid minsta möjliga motorn och enklaste (eller näst-enklaste) utrustningsnivå. Det enda som var viktigt för mig - utöver att bilen kunde uppfylla mina transportbehov - var hur mycket bilen förbrukade, vad den kostade, och om det fanns en vettig verkstad i min närhet. Och så försökte jag hålla mig till märken som jag trodde skulle hålla bra ihop. Men med det lyckades jag oftast inte.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Det nya Premium
mati skrev:Jag har tidigare aldrig köpt bil utifrån köregenskaperna eller körglädje, inte ens utifrån säkerhetsaspekt. Så länge jag körde fossilbil valde jag alltid minsta möjliga motorn och enklaste (eller näst-enklaste) utrustningsnivå. Det enda som var viktigt för mig - utöver att bilen kunde uppfylla mina transportbehov - var hur mycket bilen förbrukade, vad den kostade, och om det fanns en vettig verkstad i min närhet. Och så försökte jag hålla mig till märken som jag trodde skulle hålla bra ihop. Men med det lyckades jag oftast inte.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.
Har du samma krassa inställning till allt annat? Man blir ju lika mätt av blodpudding som oxfilé. Eller varför konstra till det och köra dyra nya möbler när man sitter lika bra i en gammal brun/orange soffa från 70-talet? Varför dricka bra viner när det finns billigare? Osv osv.
Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Re: Det nya Premium
Jag är inte så säker. Dom som lyfter det argumentet riktar ju sig ofta mot en specifik bil/biltyp som dom anser vara "ute".MWall skrev:Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Det finns ju många Teslaägare som förvandlats från helt ointresserade av bilar till något som ju kan beskrivas som bilentusiaster. Man har plötsligt inga problem att betala betydligt mer för sin bil än man tidigare gjort. Man verkar dessutom använda bilen betydligt mer än man gjorde tidigare. Många vittnar ju t.o.m. om kärlek för sin bil.
Re: Det nya Premium
Fredrik j skrev:Jag är inte så säker. Dom som lyfter det argumentet riktar ju sig ofta mot en specifik bil/biltyp som dom anser vara "ute".MWall skrev:Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Det finns ju många Teslaägare som förvandlats från helt ointresserade av bilar till något som ju kan beskrivas som bilentusiaster. Man har plötsligt inga problem att betala betydligt mer för sin bil än man tidigare gjort. Man verkar dessutom använda bilen betydligt mer än man gjorde tidigare. Många vittnar ju t.o.m. om kärlek för sin bil.
Det är även lätt att byta upp sig. Betydligt svårare att byta ner sig. Har jag märkt...
Re: Det nya Premium
Så är det. Jag anser att jag bytte ner mig komfortmässigt när jag gick från Audi till Tesla. Det var en överraskning att Tesla hade så högt vägljud (och sämre säten) i jämförelse. Men den enda elbil som fungerade (och fortfarande fungerar) med vårt körmönster är Model 3.MWall skrev:
Det är även lätt att byta upp sig. Betydligt svårare att byta ner sig. Har jag märkt...
Den dagen laddnätverket för andra elbilar kan mäta sig med Supercharger är jag inte alls främmande för att ”byta upp mig” igen.
Men det här med premium är ju helt i betraktarens öga. Jag vet att det finns många här på forumet som nu vill bombardera mig om hur usel Audi är och hur perfekt Tesla är. Men vad som är premium för mig är inte nödvändigtvis premium för någon annan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Det nya Premium
Nej vad som är premium ligger ju i betraktarens ögon.
Jag tror också att man kommer bli mer benägen att byta bil oftare eftersom elbilen kommer utvecklas fortare och fortare kännas lite daterad. Och nej, jag tycker inte ny mjukvara löser det problemet. Jag pratar om hårdvarudesign.
Jag tror också att man kommer bli mer benägen att byta bil oftare eftersom elbilen kommer utvecklas fortare och fortare kännas lite daterad. Och nej, jag tycker inte ny mjukvara löser det problemet. Jag pratar om hårdvarudesign.
Re: Det nya Premium
Om jag tänker efter så är det faktiskt exakt så som du säger. Nej, jag bryr mig faktiskt inte om sånt. Det betyder inte att jag inte har dyra grejer, men då har jag köpt dem av en viss anledning. Jag har t.ex. en hel del ganska dyra verktyg, men det är av den enkla anledningen att de oftast är robustare och håller bättre än billiga Biltema-prylar. Men dyra möbler eller kläder, nej, verkligen inte. Jag köper t.ex. aldrig nya kläder eller skor förrän de gamla är trasiga. Och även då tycker jag egentligen att det är onödigt. Jag köper alltid saker som håller länge, då slipper jag byta så ofta. Om detta innebär att de blir dyrare att köpa, okej, det går bra. Men jag skulle aldrig frivilligt betala en massa pengar för ett par byxor bara för att det är märkesplagg, om jag kan få ett par jeans hos H&M för ett par hundra kronor. De gör ju samma jobb. Jag ser ingen som helst skillnad. De är blåa och håller benen varma liksom.MWall skrev:Har du samma krassa inställning till allt annat? Man blir ju lika mätt av blodpudding som oxfilé. Eller varför konstra till det och köra dyra nya möbler när man sitter lika bra i en gammal brun/orange soffa från 70-talet? Varför dricka bra viner när det finns billigare? Osv osv.
Nu har jag visserligen en sambo som inte alls ser det på samma sätt. Och hon brukar påminna mig om när mina kläder ser ut som trasor och det är dags att förnya sig lite. Och hon är nog lite mer inne på märkesgrejer och dyrare inredning och så. Då kan det hända att jag köper nåt som tilltalar henne. Men jag gör det i så fall enbart för hennes skull. Inte för mig själv. Jag ser inte riktigt tjusningen med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Det nya Premium
Tesla associerar jag med avancerade elbilar.Fredrik j skrev:Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Amerikanare verkar kunna sätta sina bilmärken lite kors och tvärs.
Tänker på GM och SAAB till exempel.
SAAB 9-7X som var en Chevrolet Trailblazer med SAAB logga.
Saab 9-4X som var en Cadillac SRX.
Saab 9-2X var framtagen för den amerikanska marknaden och basereradea till stora delar på Subaru Impreza
Re: Det nya Premium
Då betyder ju ett bilmärke någonting för dig.Off Grid Byggaren skrev:Tesla associerar jag med avancerade elbilar.Fredrik j skrev:Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Det nya Premium
Ja Tesla sticker ut.Fredrik j skrev:Då betyder ju ett bilmärke någonting för dig.Off Grid Byggaren skrev:Tesla associerar jag med avancerade elbilar.Fredrik j skrev:Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?Off Grid Byggaren skrev:Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Även Porsche och Volvo brukar jag notera.
Annars tänker jag mest att det var visst en Japanare, Amerikanare, Tysk eller Fransk bil jag såg, eller hade som hyrbil.
Brukar kolla noga vilket bränsle som ska tankas, elbilar finns sällan som hyrbilar.
Sedan klumpar jag gärna ihop alla elbilar till just bara att det var en elbil.
Lika med sportbilar.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Det nya Premium
Alla som läst marknadsföring vet att detta med märkesidentitet handlar om hjärntvätt av människor för intäkter. Det som Tesla har till skillnad från alla andra elfordonstillverkare är ett grymt bra nätverk med snabbladdare och där ligger alla andra efter rejält.MWall skrev:Det är väl en jäkla skillnad. En bil sitter du i. Den har en rad egenskaper som påverkar dig rent fysiskt och känslomässigt. Ett kylskåp från Electrolux håller kylan lika bra som ett från Smeg. En billig Casio visar tiden lika bra som en Rolex osv osv...
Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!
Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.
Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.
En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.
Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Kan lätt tänka mig att byta bort Tesla när det kommer en billigare elbil från ett annat märke som har tillgång till ett bättre och billigare snabbladdningsnätverk. Just nu som det ser ut är det dock mest troligt att det blir byte från Tesla Model 3 till Tesla "Model 2" när den kommer ut.
MVH
Re: Det nya Premium
NiklasTesla skrev:
Alla som läst marknadsföring vet att detta med märkesidentitet handlar om hjärntvätt av människor för intäkter. Det som Tesla har till skillnad från alla andra elfordonstillverkare är ett grymt bra nätverk med snabbladdare och där ligger alla andra efter rejält.
Kan lätt tänka mig att byta bort Tesla när det kommer en billigare elbil från ett annat märke som har tillgång till ett bättre och billigare snabbladdningsnätverk. Just nu som det ser ut är det dock mest troligt att det blir byte från Tesla Model 3 till Tesla "Model 2" när den kommer ut.
MVH
Är man intresserad av bilar så finns där faktiskt rejäla skillnader mellan olika märken som inte bara sitter i hjärntvätt.
Nåväl, är det fler på detta _bilforum_ som vill kokettera med sitt ointresse för bilar?
Re: Det nya Premium
Även om man läst marknadsföring och tror att detta med märkesidentitet bara handlar om hjärntvätt av människor för intäkter kan man ju fortfarande uppskatta ett varumärke och vad det står för.NiklasTesla skrev:Alla som läst marknadsföring vet att detta med märkesidentitet handlar om hjärntvätt av människor för intäkter. Det som Tesla har till skillnad från alla andra elfordonstillverkare är ett grymt bra nätverk med snabbladdare och där ligger alla andra efter rejält.MWall skrev:Det är väl en jäkla skillnad. En bil sitter du i. Den har en rad egenskaper som påverkar dig rent fysiskt och känslomässigt. Ett kylskåp från Electrolux håller kylan lika bra som ett från Smeg. En billig Casio visar tiden lika bra som en Rolex osv osv...
Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!
Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.
Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.
En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.
Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Kan lätt tänka mig att byta bort Tesla när det kommer en billigare elbil från ett annat märke som har tillgång till ett bättre och billigare snabbladdningsnätverk. Just nu som det ser ut är det dock mest troligt att det blir byte från Tesla Model 3 till Tesla "Model 2" när den kommer ut.
MVH
Man kan t.ex. känna en samhörighet med andra som använder prylar av samma varumärke utan att för den delen vara "hjärntvättad".
När det handlar om subjektiva egenskaper finns det inget rätt eller fel.
Re: Det nya Premium
Alla pratar alltid om att den stora skillnaden mellan Tesla och andra elbilstillverkare är laddnätverket som är så mycket smidigare än alla andra generiska laddnätverk - vilket än så länge är sant. Det man inte pratar om är hur många som faktiskt använder laddnätverken i någon nämnvärd omfattning, väldigt få skulle jag gissa. Vi laddar regelmässigt hemma och de enda gånger vi använder SUC är några enstaka gånger under längre semesterresor - verkar alltså inte logiskt att välja bil med utgångspunkt från laddnätverket för oss och säkert inte heller för de flesta andra - men ju mer laddnätverkets förträfflighet sprids viralt desto fler bilar säljer Tesla. Jag valde Tesla för själva bilens skull, teknik i framkant helt enkelt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld