Elbilar som skrotats senaste året

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av Anonymous FTW »

Är 2642 stycken registrerade PS2, är inte lite för att vara en elbil i Sverige.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av larsw »

Sett till nyreggade senaste året har 5 promille Teslor skrotats (25 av 4751) och 5 promille Polestar (12 av 2258). Inget att se här alltså.

Andra exempel: BMW 7 promille. Hyundai 4 promille.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av martinot »

Bejje skrev:
Fredrik j skrev:
Har det slagit er att det skulle kunna vara Volvo som skrotat av ett par testbilar?
Tveksamt, detta brukar vara tillfälliga registreringar och registreringsnummer som återanvänds av bolagen. Tror inte dessa kommer in i någon statistik och tala om.
Exakt. Dessa typer av bilar, precis som konceptbilar och förproduktionsbilar, brukar inte ha normala registreringar som jag fått med mig (rätta mig någon om det är fel).

Man kan ju även försöka söka på vilka regnummer som skrotats, och därmed se vilka som ägt de. Skulle kunna vara rätt intressant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av martinot »

larsw skrev:
Sett till nyreggade senaste året har 5 promille Teslor skrotats (25 av 4751) och 5 promille Polestar (12 av 2258). Inget att se här alltså.

Andra exempel: BMW 7 promille. Hyundai 4 promille.
Bra exempel på att jämföra med antalet registrerade (håller helt om om att man måste sätta det i sitt sammanhang).

Hur många promille ligger M3 på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av Fredrik j »

Tycker nog man behöver beakta antal månader i trafik eller liknande. Risken för att en olycka ska inträffa ökar ju med tiden. Bäst vore det ju att kunna jämföra antalet skrotade bilar per körda kilometer.
Med tanke på att få Polestar2 är äldre än 1 år blir det ju en överrepresentation skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av Franz »

Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av martinot »

Franz skrev:
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Tack! Då är det helt klart en medveten sak, och inte några misstag eller olyckor bakom. Bra att vi fick det utrett!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Franz skrev:
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Tack! Då är det helt klart en medveten sak, och inte några misstag eller olyckor bakom. Bra att vi fick det utrett!
När nu ingen av Polestar-bilarna var "normala" skrotningar verkar istället Polestar vara väldigt säker och tursam jämfört med Tesla och de andra... :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Franz skrev:
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Tack! Då är det helt klart en medveten sak, och inte några misstag eller olyckor bakom. Bra att vi fick det utrett!
När nu ingen av Polestar-bilarna var "normala" skrotningar verkar istället Polestar vara väldigt säker och tursam jämfört med Tesla och de andra... :lol:
Absolut. Är ju 0 promille som skrotats där. Så de leder helt klart!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av martinot »

Elbilisten skrev:
dfa skrev:
Jag försökte köpa en C30 electric för ett par år sedan av en handlare som hade ett antal stående på gården men blev nekad då de inte fick sälja dem.
Så är inte speciellt förvånad att de skrotas, utan antar att det har att göra med varumärket (eller möjligheten att underålla dem) och att man inte vill a dem ute på marknanden.
Finns dock en som rullar i området där jag bor, och blev lite nyfiken nu, så får nog kolla upp ägarförhållande nästa gång jag ser den.
Av någon konstig anledning kom jag att tänka på GMs EV1.
Jo, känns som C30 nog får räknas till samma misslyckande (medvetet, eller inte medvetet, som EV1).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: Elbilar som skrotats senaste året

Inlägg av Lasse »

Jag hyrde en C30 electric för några år sedan via Sunfleet och måste säga att det var en riktigt trevlig bil att köra och absolut ingen dålig bil utan kändes väldigt välbyggd. Den gick tidigare att hyra via Hertz och även sett att Preem hyrde ut den när den var helt ny. Bilen tillverkades i 2 olika versioner med 24kWh batteri varav åtminstone den sista var i samarbete med Siemens och hade 22kW ombordladdare. Mig veterligen har Volvo aldrig sålt dessa bilar utan bara hyrt ut eller leasat till företag. Minns att jag läst prisuppgift på 15.000kr/mån för leasing så man kan undra hur många som nappade på det. Efter att de slutade hyras ut har de endast varit testbilar internt och uthyrda till Volvos egen personal som jag förstått det. Det var aldrig tanken att dessa bilar skulle säljas utan enbart vara en testbänk för tekniken. Väldigt synd då ändå att se dessa bilar skrotas. :(
DSC_1880.JPG
Skriv svar