vigge50 skrev:Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Esterox skrev:Jag hörde att MG har tagit så mycket marknad nu så alla biltillverkare skall börja sänka sina priser med 60% från och med 2022 och framåt.
VAGs elbilsstorsäljare än ju VW e-UP.
Den säljer bättre än ID3 i Tyskland.
Vad har e-Ups försäljning i Tyskland att göra med att Nissan sänker priserna i Norge pga MG?
Det har att göra med vilken bil som är prispressaren.
Jag tycker inte ID3 levt upp till sina löften om att vara en prispressare.
Och vad är det som avgör om en viss bil är prispressaren? I Tyskland kan jag förstå om man anser att eUp är prispressaren då den säljer bättre än någon annan elbil. Men i Norge, vad gör MG ZS till prispressaren då den nu är den 13:e bäst säljande laddbara bilen i år och verkar tappa planeringar allt eftersom? Jag skulle snarare säga att det är Leaf som pressar MG att sänka priset på ZS eller komma med en ordentlig uppdatering då Leaf sålts i mer än dubbelt så många exemplar i år.
MG kommer ju med lilla billiga MG 3.
Och MG ZS EV kommer med större batteri på 73kWh.
MG Marvel R kommer med ett större batteri på 93kWh.
MG 5 kombi har jag inte hört om den kommer med ett ännu större batteri.
Leaf har ju legat i försäljningstoppen i Norge.
Men eftersom den inte tekniskt har hängt med i utvecklingen så får de sänka priset och försöka konkurrera med att vara billigast istället.
Hoppas att Leafen pris sänks till ca 288.000kr i Sverige.
Vilket blir 218.000kr efter stöd.
Då skulle Leaf sälja klart bättre.