…och batterier. De vet vi ju sedan gammalt att de brinner som fnöske.Gargamel skrev:mycket plastmikebike skrev:Det är ju otroligt att elden kan sprida sig så långt. Bilarna är ju trots allt byggda av plåt till stor del och borde stå emot yttre eldpåverkan hyfsat bra.
Det brinner i en elbil...
Moderator: Redaktion
Re: Det brinner i en elbil...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Det brinner i en elbil...
Jag lyssnar ibland på RiB podcast, nu senast hade de ett avsnitt om brand i batterier. Kan tipsa om det ifall man är intresserad av hur räddningstjänsten arbetar med frågan.
https://www.rrfb.se/rib-podcast/
https://www.rrfb.se/rib-podcast/
Re: Det brinner i en elbil...
Jag fick ägna en kvart på fikat på jobbet igår åt att förklara hur det hänger ihop med elbilar vs fossilbilar och bränder. Återigen. Det är detta som verkar vara det som folk hakar upp sig på mest just nu.
En bekant som själv såg resterna av bilen som brann utanför Gnesta för några veckor sedan hade långt framskridna planer på att köpa elbil men ändrade sig tvärt efter det. Men alla fossilbilar som brinner avskräcker honom inte. Det som avskräckte honom var att bilen var helt fastbränd i asfalten. Jag försökte förklara för honom att det var resultatet av en långdragen brandprocess och att de som satt i bilen inte löpte större risk än om bilen bara hade lämnat lite sot på asfalten, att man hinner ta sig ur den innan den börjar utveckla sån hetta osv. men han lyssnade inte. Ett totalt irrationellt och känslostyrt reaktionsmönster.
En bekant som själv såg resterna av bilen som brann utanför Gnesta för några veckor sedan hade långt framskridna planer på att köpa elbil men ändrade sig tvärt efter det. Men alla fossilbilar som brinner avskräcker honom inte. Det som avskräckte honom var att bilen var helt fastbränd i asfalten. Jag försökte förklara för honom att det var resultatet av en långdragen brandprocess och att de som satt i bilen inte löpte större risk än om bilen bara hade lämnat lite sot på asfalten, att man hinner ta sig ur den innan den börjar utveckla sån hetta osv. men han lyssnade inte. Ett totalt irrationellt och känslostyrt reaktionsmönster.
Re: Det brinner i en elbil...
Sådant är fårskocken, och det reflekteras i våra val, känslostyrda och logik funkar inte för dessa personer.Jerker skrev:Jag fick ägna en kvart på fikat på jobbet igår åt att förklara hur det hänger ihop med elbilar vs fossilbilar och bränder. Återigen. Det är detta som verkar vara det som folk hakar upp sig på mest just nu.
En bekant som själv såg resterna av bilen som brann utanför Gnesta för några veckor sedan hade långt framskridna planer på att köpa elbil men ändrade sig tvärt efter det. Men alla fossilbilar som brinner avskräcker honom inte. Det som avskräckte honom var att bilen var helt fastbränd i asfalten. Jag försökte förklara för honom att det var resultatet av en långdragen brandprocess och att de som satt i bilen inte löpte större risk än om bilen bara hade lämnat lite sot på asfalten, att man hinner ta sig ur den innan den börjar utveckla sån hetta osv. men han lyssnade inte. Ett totalt irrationellt och känslostyrt reaktionsmönster.
Re: Det brinner i en elbil...
Trist!Jerker skrev:Jag fick ägna en kvart på fikat på jobbet igår åt att förklara hur det hänger ihop med elbilar vs fossilbilar och bränder. Återigen. Det är detta som verkar vara det som folk hakar upp sig på mest just nu.
En bekant som själv såg resterna av bilen som brann utanför Gnesta för några veckor sedan hade långt framskridna planer på att köpa elbil men ändrade sig tvärt efter det. Men alla fossilbilar som brinner avskräcker honom inte. Det som avskräckte honom var att bilen var helt fastbränd i asfalten. Jag försökte förklara för honom att det var resultatet av en långdragen brandprocess och att de som satt i bilen inte löpte större risk än om bilen bara hade lämnat lite sot på asfalten, att man hinner ta sig ur den innan den börjar utveckla sån hetta osv. men han lyssnade inte. Ett totalt irrationellt och känslostyrt reaktionsmönster.
Exakt samma ologiska känslor som får folk att dissa kärnkraften.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Det brinner i en elbil...
Batterier exploderar väl också? Och lågorna kan jaga personer i flera kvarter har jag hört.
Batterier är illasinnade och självtänder gärna, bara för att skada sina ägare.
Nä, tacka vet jag riktig hederlig gammal benzin. Det luktar ju gott också….
Batterier är illasinnade och självtänder gärna, bara för att skada sina ägare.
Nä, tacka vet jag riktig hederlig gammal benzin. Det luktar ju gott också….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Det brinner i en elbil...
https://electrek.co/2021/07/15/ford-pet ... -adoption/Walker skrev:Batterier exploderar väl också? Och lågorna kan jaga personer i flera kvarter har jag hört.
Batterier är illasinnade och självtänder gärna, bara för att skada sina ägare.
Nä, tacka vet jag riktig hederlig gammal benzin. Det luktar ju gott också….
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Det brinner i en elbil...
Jerker skrev:Jag fick ägna en kvart på fikat på jobbet igår åt att förklara hur det hänger ihop med elbilar vs fossilbilar och bränder. Återigen. Det är detta som verkar vara det som folk hakar upp sig på mest just nu.
En bekant som själv såg resterna av bilen som brann utanför Gnesta för några veckor sedan hade långt framskridna planer på att köpa elbil men ändrade sig tvärt efter det. Men alla fossilbilar som brinner avskräcker honom inte. Det som avskräckte honom var att bilen var helt fastbränd i asfalten. Jag försökte förklara för honom att det var resultatet av en långdragen brandprocess och att de som satt i bilen inte löpte större risk än om bilen bara hade lämnat lite sot på asfalten, att man hinner ta sig ur den innan den börjar utveckla sån hetta osv. men han lyssnade inte. Ett totalt irrationellt och känslostyrt reaktionsmönster.
Var en BMW (M3 tror jag det var) som blev totalt utbränd på gamla E4 strax norr om Uppsala igår. Inte mycket rubriker av det, man var ju inte heller en elbil eller plugg-in. Blev en liten notis i UNT att asfalten smälte av den fullt utvecklade branden. Vet att det var så att brandkåren valde att inte släcka då branden var vid ett vattenskyddsområde. Så ja att branden blir så omfattande är ju bara en följd av att brandkåren väljer att inte aktivt släcka elbilarna.
Verkar snarare vara BMW som har problem med bränder än elbilar.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)