https://www.electrive.net/2021/06/18/ne ... plattform/
Nya detaljer på spektrumet av Geelys SEA-plattform.
Det finns ny bakgrundsinformation på den kinesiska bilföretaget Geelys elektriska plattform SEA (Sustainable Experience Architecture). Enligt en mediarapport kommer det att finnas fem versioner av e-plattformen för alla relevanta fordonsklasser. Alltid med två batterialternativ.
Ett antal e-modeller från olika varumärken kommer att baseras på SEA-plattformen, som presenterades 2020 , eftersom Geelys innehav är kända för att vara omfattande. Specifik information om användningen av SEA finns redan från Lynk & Co. och Zeekr , men också från till exempel Volvo Cars och Smart och den kinesiska tekniska gruppen Baidu . Enligt bilportalen "Paultan" har Geely nu meddelat ett antal intressanta detaljer om plattformen vid ett evenemang för mediarepresentanter i Malaysia. Gruppen skickade SEAs överingenjör Kent Bovellan som representant.
Det nya är informationen om att det kommer att finnas fem versioner av e-plattformen för alla relevanta fordonsklasser. Hittills har det bara sagts i allmänhet att SEA kunde producera fordon från A till E-segmentet och till och med lätta nyttofordon. Det ska fungera enligt följande: SEA1 är för e-bilar i segment D till F, SEA2 för segment B till D, SEA Entry (SEA-E) för små bilar i A-segment, SEA Sport (SEA-S) för sportigare modeller och SEA Commercial (SEA-C) för fordon mellan 3,5 och 5,5 ton, inklusive minibussar och pickupbilar.
Alla modeller erbjuds med minst två batterialternativ, med SEA-E-bilar med 58 och 68 kWh-batterier och större som SEA1-baserade Zeekr 001 , debutelektriciteten från Geelys nyligen lanserade premiummärke med antingen 86 eller 100 kWh-kapacitet erbjuds. Områdena bör vara mellan 460 och 700 kilometer, beroende på segment, varvid dessa, liksom i Kina, fortfarande är NEDC-värden.
Plattformen är också utformad för att stödja den flexibla positioneringen av enstaka eller flera motorer för konfigurationer fram, bak eller fyrhjulsdrift. Det var redan känt från Lynk & Co att SEA tillhandahåller två elmotorer per axel - fyra för fyrhjulsdriftversionen och två för bakhjulsdrift. Zeekr oo1 har samma fyrhjulsdriftkonfiguration. Medan allmänna prestandadata för SEA fortfarande saknas, ger Stromer en orientering: Enligt tillverkaren ska den ha en maximal effekt på 400 kW och ett vridmoment på över 700 Nm. Som en påminnelse: Den är baserad på SEA1 för de stora fordonsklasserna D till F.
Volvos SEA-plattform
Moderator: Redaktion
Volvos SEA-plattform
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvos SEA-plattform
Geely's EV brand Zeekr sells out of deliverable cars for this year
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/
Ordentligt tryck i alla sorters EV, marknaden säger vad den vill ha.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/
Ordentligt tryck i alla sorters EV, marknaden säger vad den vill ha.
Re: Volvos SEA-plattform
Hur många bilar handlar det om?Kubi skrev:Geely's EV brand Zeekr sells out of deliverable cars for this year
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/
Ordentligt tryck i alla sorters EV, marknaden säger vad den vill ha.
Re: Volvos SEA-plattform
Lite samma tanke jag hade. Är ju lätt att sälja slut om man har problem med produktionen och få exemplar att erbjuda.Fredrik j skrev:Hur många bilar handlar det om?Kubi skrev:Geely's EV brand Zeekr sells out of deliverable cars for this year
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/
Ordentligt tryck i alla sorters EV, marknaden säger vad den vill ha.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Volvos SEA-plattform
Tycker generellt att kinesiska elbilsförsäljningen hausas lite märkligt. Det säljs ju nästan 2 miljoner bilar i månaden i kina och 20-30’ eller räknas som en stark försäljning. I procentuell ökning ja, men i absoluta tal är det ju inte så mycket.martinot skrev:Lite samma tanke jag hade. Är ju lätt att sälja slut om man har problem med produktionen och få exemplar att erbjuda.Fredrik j skrev:Hur många bilar handlar det om?Kubi skrev:Geely's EV brand Zeekr sells out of deliverable cars for this year
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/
Ordentligt tryck i alla sorters EV, marknaden säger vad den vill ha.
Att sälja slut en relativt liten produktion tas som bevis på att efterfrågan är 10-20 gånger så stor.
Re: Volvos SEA-plattform
https://www.wapcar.my/news/order-books- ... unch-29215When the company launched the Zeekr 001 back in April, it expected to sell 10,000 units in its first year of business. They also expected sales to only pick up around the third quarter of the year.
Order books closed! Zeekr 001 sold out within 2 months since launch 02
Little did the brand expect to receive so much demand that all 2021 allocations have been snapped up within 2 months of their launch. If you're wondering why Zeekr is not producing more cars instead of closing bookings, we speculate the global chip shortage may have something to do with it.
Kunde inte hitta något specifikt. Så över 10000?
Re: Volvos SEA-plattform
Hur många bilar säljer geely per år då?Kubi skrev:When the company launched the Zeekr 001 back in April, it expected to sell 10,000 units in its first year of business. They also expected sales to only pick up around the third quarter of the year.
Order books closed! Zeekr 001 sold out within 2 months since launch 02
Little did the brand expect to receive so much demand that all 2021 allocations have been snapped up within 2 months of their launch. If you're wondering why Zeekr is not producing more cars instead of closing bookings, we speculate the global chip shortage may have something to do with it.
https://www.wapcar.my/news/order-books- ... unch-29215
Kunde inte hitta något specifikt. Så över 10000?
Re: Volvos SEA-plattform
https://www.autonews.com/china/geely-sa ... llion-2019Fredrik j skrev:Så under 1% då.
Ja. Med tanke på hur många olika märken dom har nu så borde dom kanske fokusera mer på lite kvantitet också.
Re: Volvos SEA-plattform
Kanske inte var ett sånt tryck ändå då?Kubi skrev:https://www.autonews.com/china/geely-sa ... llion-2019Fredrik j skrev:Så under 1% då.
Ja. Med tanke på hur många olika märken dom har nu så borde dom kanske fokusera mer på lite kvantitet också.
Re: Volvos SEA-plattform
Absolut är det de.Fredrik j skrev:Kanske inte var ett sånt tryck ändå då?Kubi skrev:https://www.autonews.com/china/geely-sa ... llion-2019Fredrik j skrev:Så under 1% då.
Ja. Med tanke på hur många olika märken dom har nu så borde dom kanske fokusera mer på lite kvantitet också.
Varje elbil som säljs är en bra bil.
Re: Volvos SEA-plattform
Visst. Men kanske inte så hårt tryck på just den här?Kubi skrev:Absolut är det de.Fredrik j skrev:Kanske inte var ett sånt tryck ändå då?Kubi skrev:https://www.autonews.com/china/geely-sa ... llion-2019Fredrik j skrev:Så under 1% då.
Ja. Med tanke på hur många olika märken dom har nu så borde dom kanske fokusera mer på lite kvantitet också.
Varje elbil som säljs är en bra bil.
Re: Volvos SEA-plattform
Om dom hade "förväntat" sig att sälja 10.000st 2021, vilket i sig är lågt.
Men stängde bokning efter 2 månader så säger det ju volymer.
Geely kanske bara gett Zeekr 10-20.000 batterier för året, om man gick in med den förväntan och resten av lagret redan är distribuerats till Polestar, Volvo m.m.
Men stängde bokning efter 2 månader så säger det ju volymer.
Geely kanske bara gett Zeekr 10-20.000 batterier för året, om man gick in med den förväntan och resten av lagret redan är distribuerats till Polestar, Volvo m.m.