https://www.nyteknik.se/elbilar/geely-t ... re-7017058
Geely: ”Tesla imponerar inte – vi är bättre”
2021-06-23 07:00
I dagsläget är Tesla Model S, 3, X och Y i mångas ögon elbilarna att slå. Men alla är inte imponerade – på Geely ser man sin kommande SEA-plattform som överlägsen.
Det är inte allt för länge sedan amerikanska Tesla sågs som en nischspelare som ständigt gick back. Den tiden är förbi och trots att man ännu så länge inte säljer så många bilar – är märket högre värderat än alla andra.
Några som dock inte räds Tesla är Geely och vid en presentation av den kinesiska koncernens nya SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture) kastade utvecklingschef Kent Bovellan handsken.
I en gruppintervju med asiatisk media sa Bovellan, som bland annat utvecklade Saab 9-3 och Volvo C70, att han inte alls är imponerad av Tesla – samt att SEA-plattformen är mekaniskt överlägsen den amerikanska tillverkarens.
– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.
Det är verkligen att sticka ut hakan, men Kent Bovellan säger att Teslas elbilsplattform ligger efter när det kommer till interiörutrymmen, NVH (buller, vibrationer och allmän körkomfort) och ägar- samt produktionskostnader jämfört med SEA.
Fritt fram att använda Teslas teknik
På den punkt där Tesla ännu så länge visat sig oslagbar, rak accelerationsprestanda, så erkänner Geely-ingenjören att Tesla är starka, men samtidigt att SEA-fordonen är tillräckligt bra. Som exempel kommer Zeekr 001 (som blir först på SEA) att erbjuda 0-100 km/h-accelerationer på under fyra sekunder – samt räckvidder på över 700 km.
– Vi är inte imponerade av Tesla. Jag gillar att de går rätt väg med en elektrisk arkitektur, vi tar samma spår. Men mekaniskt, icke – aldrig. Det gör vi bättre, säger Kent Bovellan.
SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.
När vi kan få se en SEA-baserad bil i Sverige återstår att se. Polestar och Volvo använder ännu så länge inte koncernens plattform. Volvo har sedan tidigare sagt att deras SPA2 ska ersätta nuvarande SPA-plattform som ligger till grund för alla modeller förutom XC40/C40.
Geely överlägsen Tesla
Moderator: Redaktion
Geely överlägsen Tesla
Kaxigt av Geely att säga att de är överlägsna Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Geely överlägsen Tesla
Och Suc? (det är ett paket precis som bensinstationer är för fossilbilar. dvs det går jätte bra i glesbygd tills stationerna läggs ned) Enligt mig kan det idag endast bli likvärdig om andra släpps in på teslas nätverket. (kommer ta många år för andra att komma ikapp i utbyggnad). Säger inte att det inte går med andra nätverk, men för att vara ärlig så är det ena mycket bättre.
Re: Geely överlägsen Tesla
Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Geely överlägsen Tesla
Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Geely överlägsen Tesla
Det är väl bara en tidsfråga innan någon kinesisk tillverkare har kopierat Tesla tillräckligt mycket för att nästan vara likvärdiga. Det är den normala standarden för kineserna, kräva inhemsk produktion för att kunna sälja inom kina, sedan kopiera produkterna rakt av nästan. Eller via industrispionage få till samma lösningar.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Geely överlägsen Tesla
Kineserna bygger ju ID4 i kina. Märkligt nog så går försäljningen dåligt. Har inte VW använt sin bästa teknik i ID4?frippe skrev:Det är väl bara en tidsfråga innan någon kinesisk tillverkare har kopierat Tesla tillräckligt mycket för att nästan vara likvärdiga. Det är den normala standarden för kineserna, kräva inhemsk produktion för att kunna sälja inom kina, sedan kopiera produkterna rakt av nästan. Eller via industrispionage få till samma lösningar.
Rädda för kinesiska kopior?
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ales-chinaVW faces sluggish start for ID4 sales in China.
Lack of smart tech features, fierce competition blamed for low demand.
SHANGHAI -- Volkswagen's ID family - the backbone of its electric-vehicle ambitions - is off to what even company sources call a worryingly slow start in China.
Sales of two ID4 electric SUVs, the ID4 X and ID4 Crozz, were just 1,213 combined in May. And that was about 200 fewer than in April, according to auto consultancy LMC.
The sales fall far short of VW's initial hopes, four people with knowledge of the matter said, and below what some other automakers have achieved with early sales of flagship EV offerings in the world's largest auto market.
VW's venture with state-owned SAIC Motor, which makes the slightly bigger ID4 X model, had been targeting sales of 50,000-60,000 vehicles this year, according to comments by Yang Siyao, a company marketing executive, in Chinese media in March.
A separate venture between VW and FAW which makes the ID4 Crozz had similar targets, one of the sources said.
Those goals now seem unrealistic.
Furthermore, both ventures' EV plants are running below 10 percent of production capacity, according to three of the people.
Typ BYD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Geely överlägsen Tesla
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.dd88 skrev:Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Geely överlägsen Tesla
Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.taliz skrev:Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.dd88 skrev:Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Geely överlägsen Tesla
Skillnaden skulle varit ett större batteri och någon hundradels sekund på 0-100. Är inte det "i närheten"? Eller vilken annan magisk ingrediens hade Plaid+ som inte Plaid har?dd88 skrev:Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.taliz skrev:Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.dd88 skrev:Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Geely överlägsen Tesla
Gör den verkligen det vaf gäller de aspekterna Geely pratar om?taliz skrev:Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.dd88 skrev:Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Re: Geely överlägsen Tesla
Tänker att laddhastighet, kapacitet/vikt, kylning osv är viktigare än någon hundradels sekund 0-100. Som någon skrev, Plaid är evolution, inte revolution på samma sätt som Plaid+ hade varit. Sen undrar man ju vad som händer med Cybertruck, Roadster, Semi och andra pappersprodukter Tesla sysslar med.renes skrev:Skillnaden skulle varit ett större batteri och någon hundradels sekund på 0-100. Är inte det "i närheten"? Eller vilken annan magisk ingrediens hade Plaid+ som inte Plaid har?dd88 skrev:Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.taliz skrev:Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.dd88 skrev:Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
Det jag vill få fram är att detta är ett utbrett problem i industrin, knappast något som Geely kan anklagas för utan att se till hur det ser ut i branschen i övrigt.
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Geely överlägsen Tesla
Håller med helt. Är nog det mest intressanta som hänt lanseringsmässigt i år. Utan tvekan.dd88 skrev:
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Har inte personligen fått chansen att testa än, men grymt imponerade av de "på pappret" iaf.
Hoppas bara att de kan rampa upp produktionsvolymen (verkar vara extremt låg, precis som för Tesla med starten av M3)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Geely överlägsen Tesla
Mickep skrev:Och Suc? (det är ett paket precis som bensinstationer är för fossilbilar. dvs det går jätte bra i glesbygd tills stationerna läggs ned) Enligt mig kan det idag endast bli likvärdig om andra släpps in på teslas nätverket. (kommer ta många år för andra att komma ikapp i utbyggnad). Säger inte att det inte går med andra nätverk, men för att vara ärlig så är det ena mycket bättre.
Borde vara lätt för andra att bygga något liknande som Superchargers om de vill. Problemet är väl att de just inte vill, åtminstone inte betala för det. Då återstår bara bidrag från staten eller om de kan få staten att stjäla teslas laddare åt dem.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Geely överlägsen Tesla
Jag har ännu svårare för Militärdiktaturer... Gillar Demokrati och mänskliga rättigheter.Jonsson3 skrev:Jag har svårt för tjuvar och kopierare... gillar orginal och innovation
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Geely överlägsen Tesla
Ja Tesla hade låg volym första månaderna men de nådde 2t i veckan snabbt och var på nära 5t inom 1 år. Det är helt abnormt för hur det i regel går till i bilindustrin. Nissan lyckades nå 2t i veckan med Leaf först efter 10 år. Toyota behövde 7 år på sig för att nå 2t i veckan med Prius. Tesla gjorde det på ett halvår med M3.martinot skrev:Håller med helt. Är nog det mest intressanta som hänt lanseringsmässigt i år. Utan tvekan.dd88 skrev:
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Har inte personligen fått chansen att testa än, men grymt imponerade av de "på pappret" iaf.
Hoppas bara att de kan rampa upp produktionsvolymen (verkar vara extremt låg, precis som för Tesla med starten av M3)
Hyundai/Kia har låga produktionsmål men det är fint nog att de lanserar bra bilar. Vi i Sverige får nog bra tilldelning med
Re: Geely överlägsen Tesla
Deppigt med alla som är överlägsna med produkter som inte finns. Min hyperloop som jag designade 2001 för att åka mellan campus mjärdevi och campus norrköping var överlägsen massor av andra lösningar och baserad på Ikeas rörpostsystem som jönssonligan rånar. Den är nog överlägsen fortfarande, men det är fortfarande en pappersprodukt. (Folk tyckte det var en korkad idé och det fanns inte en pengar till en PoC)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Geely överlägsen Tesla
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Re: Geely överlägsen Tesla
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Re: Geely överlägsen Tesla
Denne Munro, hur vass är han egentligen? Tyckte han hade rätt märkliga invändningar när han analyserade batteripacket till ID4. Exempelvis ville han ha snäppfästen istället för skruvar på några ställen. ”Skruvar gängar upp sig själva, det visade experiment vi gjorde när jag jobbade på Ford” ungefär så. Det mesta i bilar sitter ju fast med skruvar utan problem?
Re: Geely överlägsen Tesla
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.Maw skrev:Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Geely överlägsen Tesla
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.renes skrev:Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.Maw skrev:Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Re: Geely överlägsen Tesla
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?backe skrev:Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.renes skrev:Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.Maw skrev:Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Geely överlägsen Tesla
Det fanns alltså ingen som tyckte det.renes skrev:Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?backe skrev:Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.renes skrev:Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.Maw skrev:Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Re: Geely överlägsen Tesla
Så du räknar antalet tyckare, inte kvaliteten på tyckandet? Låter som ett framgångsrecept...backe skrev:Det fanns alltså ingen som tyckte det.renes skrev:Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?backe skrev:Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.renes skrev:
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"