Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.
Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.
Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
Skillnaden skulle varit ett större batteri och någon hundradels sekund på 0-100. Är inte det "i närheten"? Eller vilken annan magisk ingrediens hade Plaid+ som inte Plaid har?
Tänker att laddhastighet, kapacitet/vikt, kylning osv är viktigare än någon hundradels sekund 0-100. Som någon skrev, Plaid är evolution, inte revolution på samma sätt som Plaid+ hade varit. Sen undrar man ju vad som händer med Cybertruck, Roadster, Semi och andra pappersprodukter Tesla sysslar med.
Det jag vill få fram är att detta är ett utbrett problem i industrin, knappast något som Geely kan anklagas för utan att se till hur det ser ut i branschen i övrigt.
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Håller med helt. Är nog det mest intressanta som hänt lanseringsmässigt i år. Utan tvekan.
Har inte personligen fått chansen att testa än, men grymt imponerade av de "på pappret" iaf.
Hoppas bara att de kan rampa upp produktionsvolymen (verkar vara extremt låg, precis som för Tesla med starten av M3)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Och Suc? (det är ett paket precis som bensinstationer är för fossilbilar. dvs det går jätte bra i glesbygd tills stationerna läggs ned) Enligt mig kan det idag endast bli likvärdig om andra släpps in på teslas nätverket. (kommer ta många år för andra att komma ikapp i utbyggnad). Säger inte att det inte går med andra nätverk, men för att vara ärlig så är det ena mycket bättre.
Borde vara lätt för andra att bygga något liknande som Superchargers om de vill. Problemet är väl att de just inte vill, åtminstone inte betala för det. Då återstår bara bidrag från staten eller om de kan få staten att stjäla teslas laddare åt dem.
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Håller med helt. Är nog det mest intressanta som hänt lanseringsmässigt i år. Utan tvekan.
Har inte personligen fått chansen att testa än, men grymt imponerade av de "på pappret" iaf.
Hoppas bara att de kan rampa upp produktionsvolymen (verkar vara extremt låg, precis som för Tesla med starten av M3)
Ja Tesla hade låg volym första månaderna men de nådde 2t i veckan snabbt och var på nära 5t inom 1 år. Det är helt abnormt för hur det i regel går till i bilindustrin. Nissan lyckades nå 2t i veckan med Leaf först efter 10 år. Toyota behövde 7 år på sig för att nå 2t i veckan med Prius. Tesla gjorde det på ett halvår med M3.
Hyundai/Kia har låga produktionsmål men det är fint nog att de lanserar bra bilar. Vi i Sverige får nog bra tilldelning med
Deppigt med alla som är överlägsna med produkter som inte finns. Min hyperloop som jag designade 2001 för att åka mellan campus mjärdevi och campus norrköping var överlägsen massor av andra lösningar och baserad på Ikeas rörpostsystem som jönssonligan rånar. Den är nog överlägsen fortfarande, men det är fortfarande en pappersprodukt. (Folk tyckte det var en korkad idé och det fanns inte en pengar till en PoC)
Denne Munro, hur vass är han egentligen? Tyckte han hade rätt märkliga invändningar när han analyserade batteripacket till ID4. Exempelvis ville han ha snäppfästen istället för skruvar på några ställen. ”Skruvar gängar upp sig själva, det visade experiment vi gjorde när jag jobbade på Ford” ungefär så. Det mesta i bilar sitter ju fast med skruvar utan problem?
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
Det fanns alltså ingen som tyckte det.
Så du räknar antalet tyckare, inte kvaliteten på tyckandet? Låter som ett framgångsrecept...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Sanningen är inte riktigt så svart/vit åt något håll. Finns flera både +/- med bägge bilarna, som är bra på olika saker och aspekter.
Vill du läsa på lite vad press och journalister säger om bägge så kan jag rekommendera denna länken med +/- om bägge:
Polestar 2 vs Tesla Model 3 i internationell press
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
Det fanns alltså ingen som tyckte det.
Så du räknar antalet tyckare, inte kvaliteten på tyckandet? Låter som ett framgångsrecept...
Rätt säker på att ingen här baserat sina bilval på Munros analyser innan han började hylla Tesla. Hur många bilar förutom Tesla har du köpt baserat på Munros analyser?
Sen för min del så är det viktigare hur bilen presterar än om den är gjord i ett stycke. Sen skulle jag inte ha något emot t.ex. nya Model S, men valet skulle inte ha något med Munro att göra.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Sanningen är inte riktigt så svart/vit åt något håll. Finns flera både +/- med bägge bilarna, som är bra på olika saker och aspekter.
Vill du läsa på lite vad press och journalister säger om bägge så kan jag rekommendera denna länken med +/- om bägge:
Polestar 2 vs Tesla Model 3 i internationell press
Jag har inget emot Tesla, skulle inte köpa en Model 3 då jag inte gillar den men det finns flera andra(S/X)jag skulle vilja ha. Men att avfärda alla andra bilar för att inte Munro hyllar dom låter bara dumt.
Denne Munro, hur vass är han egentligen? Tyckte han hade rätt märkliga invändningar när han analyserade batteripacket till ID4. Exempelvis ville han ha snäppfästen istället för skruvar på några ställen. ”Skruvar gängar upp sig själva, det visade experiment vi gjorde när jag jobbade på Ford” ungefär så. Det mesta i bilar sitter ju fast med skruvar utan problem?
Finns nackdelar och fördelar med olika typ av montering. Är själv inte någon lika stor expert som Munrop på området, men man får ju anta att konstruktörerna hos biltillverkarna också är experter.
Kan en del om bilar, men är inte så duktig på det mekaniska (kan mer om mjukvara, förarassistans och AD). Har själv svårt att avgöra vem som har rätt. Överlåter det åt se som jobbar med bilkonstruktion (om det finns det här på forumet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Denne Munro, hur vass är han egentligen? Tyckte han hade rätt märkliga invändningar när han analyserade batteripacket till ID4. Exempelvis ville han ha snäppfästen istället för skruvar på några ställen. ”Skruvar gängar upp sig själva, det visade experiment vi gjorde när jag jobbade på Ford” ungefär så. Det mesta i bilar sitter ju fast med skruvar utan problem?
Finns nackdelar och fördelar med olika typ av montering. Är själv inte någon lika stor expert som Munrop på området, men man får ju anta att konstruktörerna hos biltillverkarna också är experter.
Kan en del om bilar, men är inte så duktig på det mekaniska (kan mer om mjukvara, förarassistans och AD). Har själv svårt att avgöra vem som har rätt. Överlåter det åt se som jobbar med bilkonstruktion (om det finns det här på forumet).
Munro har grym koll när det gäller tillverkning. Säger han något om vad som är den mest optimala infästningen så skulle jag nog lita på det. De gånger han går djupare in på varför han rekommenderar något så inser man vilken helhetsbild han har. I en intervju nyligen beskrev han vad en karossverkstad verkligen innebär. Det var först då jag verkligen förstod vad en gigapress ger.
Som investerare i Tesla eller andra företag inom bilindustrin bidrar han med ovärderlig kunskap. Men som bilköpare är det väl inget att bry sig om.
Däremot får jag panik när han har åsikter om elektronik, mjukvara och annat. Han har mycket fel där ibland men han har ju kollegor som kan det:
– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.
SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.
Mjukvaran är sekundär? Det är få Apple-produkter som hårdvarumässigt slår sina konkurrenter på fingrarna (inom jämförliga prisintervallk), men mjukvaran och användarupplevelsen förstod de tidigt värdet av. Men det är ju inte ”riktig” ingenjörskonst förstås, ska var hw och inte sw..
På vilket sätt är SEA-plattformen ”open source”? Låter onekligen som ett spännande påstående..!
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Tvärtom så var han mycket imponerad av Polestar 2. Det var en av de bästa bilar han sett och han sa att det var uppenbart att Polestar visste vad de gjorde och var skickliga bilbyggare.
Undrar om vi kollat på samma analyser från Sandy...
– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.
SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.
Mjukvaran är sekundär? Det är få Apple-produkter som hårdvarumässigt slår sina konkurrenter på fingrarna (inom jämförliga prisintervallk), men mjukvaran och användarupplevelsen förstod de tidigt värdet av. Men det är ju inte ”riktig” ingenjörskonst förstås, ska var hw och inte sw..
På vilket sätt är SEA-plattformen ”open source”? Låter onekligen som ett spännande påstående..!
Kanske menar de att den bygger på Android? Vet dock inte hur mycket av Android som är open source men det gör det ju möjligt att utveckla appar till bilen.
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Tvärtom så var han mycket imponerad av Polestar 2. Det var en av de bästa bilar han sett och han sa att det var uppenbart att Polestar visste vad de gjorde och var skickliga bilbyggare.
Undrar om vi kollat på samma analyser från Sandy...
Är så jag också minns det att han var imponerad av PS2 (iaf. för att inte vara en ren BEV). Har för mig han gav den rätt bra mycket beröm. Kändes som han var mer imponerad av PS2 än ID4 (som trots allt är en ren BEV, och inte gjord för att använda fossilmotor som PS2-plattformen).
Lite inte helt på mitt minne, men känns som vi ändå minns rätt lika.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik