– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.
SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.
Mjukvaran är sekundär? Det är få Apple-produkter som hårdvarumässigt slår sina konkurrenter på fingrarna (inom jämförliga prisintervallk), men mjukvaran och användarupplevelsen förstod de tidigt värdet av. Men det är ju inte ”riktig” ingenjörskonst förstås, ska var hw och inte sw..
På vilket sätt är SEA-plattformen ”open source”? Låter onekligen som ett spännande påstående..!
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Tvärtom så var han mycket imponerad av Polestar 2. Det var en av de bästa bilar han sett och han sa att det var uppenbart att Polestar visste vad de gjorde och var skickliga bilbyggare.
Undrar om vi kollat på samma analyser från Sandy...
– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.
SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.
Mjukvaran är sekundär? Det är få Apple-produkter som hårdvarumässigt slår sina konkurrenter på fingrarna (inom jämförliga prisintervallk), men mjukvaran och användarupplevelsen förstod de tidigt värdet av. Men det är ju inte ”riktig” ingenjörskonst förstås, ska var hw och inte sw..
På vilket sätt är SEA-plattformen ”open source”? Låter onekligen som ett spännande påstående..!
Kanske menar de att den bygger på Android? Vet dock inte hur mycket av Android som är open source men det gör det ju möjligt att utveckla appar till bilen.
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Tvärtom så var han mycket imponerad av Polestar 2. Det var en av de bästa bilar han sett och han sa att det var uppenbart att Polestar visste vad de gjorde och var skickliga bilbyggare.
Undrar om vi kollat på samma analyser från Sandy...
Är så jag också minns det att han var imponerad av PS2 (iaf. för att inte vara en ren BEV). Har för mig han gav den rätt bra mycket beröm. Kändes som han var mer imponerad av PS2 än ID4 (som trots allt är en ren BEV, och inte gjord för att använda fossilmotor som PS2-plattformen).
Lite inte helt på mitt minne, men känns som vi ändå minns rätt lika.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Imponerande att bla-bla om något som inte finns kan generera som många inlägg.
Brukar bli så när man säger något negativt om Tesla. Många som direkt springer till datorn och börjar försvara Tesla med de mest absurda argument.
Tråden prata om mekanisk konstruktion och det är då inget tesla lyckats med, hur många svaga punkter är det inte som uppdagats kring hjulupphängningen på teslor? Tycker jag läser om det ganska regelbundet. Fit and finish på teslor är fortfarande långt efter alla andra tillverkare också, det skulle jag säga hör till det mekaniska i en konstruktion av en bil.
Imponerande att bla-bla om något som inte finns kan generera som många inlägg.
Brukar bli så när man säger något negativt om Tesla. Många som direkt springer till datorn och börjar försvara Tesla med de mest absurda argument.
Tråden prata om mekanisk konstruktion och det är då inget tesla lyckats med, hur många svaga punkter är det inte som uppdagats kring hjulupphängningen på teslor? Tycker jag läser om det ganska regelbundet. Fit and finish på teslor är fortfarande långt efter alla andra tillverkare också, det skulle jag säga hör till det mekaniska i en konstruktion av en bil.
Själv läser och hör jag mycket från folk som läst och hört att X är si och så.
Tråden prata om mekanisk konstruktion och det är då inget tesla lyckats med, hur många svaga punkter är det inte som uppdagats kring hjulupphängningen på teslor? Tycker jag läser om det ganska regelbundet. Fit and finish på teslor är fortfarande långt efter alla andra tillverkare också, det skulle jag säga hör till det mekaniska i en konstruktion av en bil.
Ändå säljer Tesla massor av bilar.
Detta verkar uppröra vissa "experter".
Inte minst vissa fossilbils journalister.
Kan det vara så att spelet mellan motorhuv och framskärm inte hamnar på 20 i topplistan över vad Tesla köparen tycker är viktigt?
Dessutom, dessa Teslaskeptiker kommer ändå inte köpa en Tesla av princip, oavsett motorhuvs toleranser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kent Bovellan hävdar att SEA-plattformen är bättre än Tesla när det gäller innerutrymmen, NVH-prestanda (buller, vibrationer och ”hårdhet” i chassit), ägandekostnad och tillverkningskostnad.
– Vi är inte imponerade av Tesla. Jag gillar att de är på rätt väg med en eldriven arkitektur, det är vi också. Men mekaniskt – nej, aldrig. Det gör vi bättre.
Först ut på den nya SEA-plattformen är det helt nystartade elbilsmärket Zeekr. Den börjar levereras redan under tredje kvartalet 2021. SEA har stöd för både små och stora bilmodeller samt lätta lastbilar. Utvecklingen har skett i Sverige, Kina, Storbritannien och Tyskland och har kostat 24 miljarder kronor.
Volvo har bekräftat att plattformen ska ligga till grund för ”små” elbilar hos Volvo, men exakt vilka modeller som menas avslöjas inte.
Ser ju lovande ut. Hoppas den håller måttet:
- 0-100km/h in 3.8 seconds
- Extended range of 712km
- 100kWh battery
- 14.7-inch centre console
- NAPPA leather
- Yamaha sound system
- Electric doors
- Advanced autonomous functions
Någon orsak till att de väljer varumärket Zeker istället för Geely eller Polestar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Denne Munro, hur vass är han egentligen? Tyckte han hade rätt märkliga invändningar när han analyserade batteripacket till ID4. Exempelvis ville han ha snäppfästen istället för skruvar på några ställen. ”Skruvar gängar upp sig själva, det visade experiment vi gjorde när jag jobbade på Ford” ungefär så. Det mesta i bilar sitter ju fast med skruvar utan problem?