Volvo bygger elbil 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av pegs »

TiborBlomhall skrev:
Om inget annat borde det vara en tankeställare för Volvo att när de egentligen vill berätta för folk att de ska lansera ett antal laddhybrider nu snart och sedan kanske eventuellt en elbil om några år - så snackar alla bara om elbilen!
Intressant observation. Elbilar har en enorm "mind share" i förhållande till sin "market share"
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Var inne och pratade med min säljare idag om Volvos framtida elbil.. och vi ska kanske byta namn på tråden till "elbilar"!

Han berättade att alla bilar som nu byggs på den nyutvecklade SPA-plattformen är förberedd för eldrift. (XC90, V90, S90, kommande modeller av V60 och även V40 när den byts ut.) Det är alltså "bara" att sätta i batteripack och elmotorer... Volvo planerar att erbjuda alla sina modeller som nu kommer med eldrift, alltså inte enbart som hybrid utan som riktig elbil, på samma sätt som man idag kan välja mellan bensin, diesel eller i vissa fall hybrid-drift. Starten på det kommer troligen under 2018.. i allafall kommer det troligen att gå att börja beställa under 2018.

Man har alltså förhoppningsvis tänkt till redan innan och har tänkta utrymmen för batterier utan att det ska påverka lastutrymmen eller andra komfortzoner.
Om det är korrekt information betyder det ju att Volvo kommer att ha en väldig bredd på elbilar, och man kommer kunna välja storlek/modell efter vad man har för behov.
Nu återstår bara att se om det blir verklighet med 40 "riktiga" mil också som dom lovat, och hur de hamnar i pris... Hoppas model 3 sätter lite press där och att Volvo vill ha konkurrenskraftiga priser.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Toja »

Låter inte som dom blir golvet, utan koncentrerade till front eller bak.
DVS mycket sämre än Tesla
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Återstår att se. Jag tror det blir skitbra och att Model3 kommer få rejäl konkurrens.. vilket troligen är bra för oss konsumenter, både vad gäller pris och service.

Volvo har väl sagt nått i stil med "batteriet ska placeras ungefär vid bränsletanken, samt vissa delar i motorutrymmet fram samt under golvet."
Så verkar som att de kommer sprida ut tyngden skapligt.. Tror inte dom gör en osäker eller felvägd bil. Säkerhet brukar ju ligga högt där..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Svenssons »

Låter inte särskilt genomtänkt att ha en plattform för både fossildrift och batteridrift. Går ju inte undvika kompromisser då. Ifall Volvo placerar batterier lite här och var i bilen där det finns utrymme efter att ha tagit bort bränsletank, kardanaxel och bränslemotorn så blir det troligen inte så smidigt att byta batteripack eller att kyla dessa. Det blir troligen problem med viktdistributionen. Även fossilbilen har kanske kompromisser där elmotorernas plats inte nyttjas optimalt osv.

Längtar tills den dag då de de stora biltillverkarna verkligen levererar elbilar som från grunden är avsedda för eldrift och inte några halvmesyrer. GM Bolt tror jag kommer skörda stor framgång och likaså Nissans nya Leaf. Efter det så lär nog övriga tänka om fast de har kanske redan gjort det i och med dieselskandalerna får man hoppas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Jag hoppas ni har fel... Tror inte viktdistributionen behöver blir tokig, men kan förstå tankarna kring kylning och eventuellt byte. Fast gör man det smart med moduler kanske det inte blir svårt att byta... och eventuellt kan man då kanske inte behöva byta allt på samma gång. Får man alltså fel i en av batterimodulerna (Eller om den blivit föråldrad "först") kanske det räcker att byta den, vilket då kanske inte innebär sånna jättessaftiga kostnader.

Teslas batteri består väl också av 3 moduler?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Var inne och pratade med min säljare idag om Volvos framtida elbil.. och vi ska kanske byta namn på tråden till "elbilar"!

Han berättade att alla bilar som nu byggs på den nyutvecklade SPA-plattformen är förberedd för eldrift. (XC90, V90, S90, kommande modeller av V60 och även V40 när den byts ut.) Det är alltså "bara" att sätta i batteripack och elmotorer... Volvo planerar att erbjuda alla sina modeller som nu kommer med eldrift, alltså inte enbart som hybrid utan som riktig elbil, på samma sätt som man idag kan välja mellan bensin, diesel eller i vissa fall hybrid-drift.
Så här sa Volvos forsknings och utvecklingschef för ungefär ett år sedan.
Att släpa runt på tunga batterier är ingen smart lösning, tycker man på Volvo.

Volvochef om Tesla: Ingen smart lösning

Volvo kommer inte att bygga en utmanare till Tesla.
Forsknings- och utvecklingschefen Peter Mertens är inte imponerad av det amerikanska elbilsundret utan vill hålla sig till hybrider.
– Det är inte den smartaste lösningen att ha ett 450 kilo tungt batteri som man ska frakta omkring, säger han.
Och så här sa Volvos VD för lite drygt ett år sedan:
Rena elbilar tror vi inte på!

Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson.
Att Volvo bara ett år efter dessa tydliga ställningstaganden från den absoluta företagstoppen, plötsligt kan erbjuda nästan alla sina modeller som rena elbilar inom en snar framtid verkar osannolikt.

Kan det inte ha varit ett önsketänkande från din säljare, snarare än verklighet.
Jag hoppas dock att han har rätt, men jag tror det när jag ser det.
Model Y P
Model S P
Model S P
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Det där första citaten var väl typ i slutet av 2014... Och det har tack och lov hänt lite inom Volvo sen dess. Dom verkar ha fattat att det inte bara är en nish-grej det här med elbilar, och troligen fattat att det går (tack Tesla) att bygga en elbil som inte är en kompromiss på körupplevelse eller räckvidd.

Jag tror ändå att trots deras uttalanden 2014 så fanns det en tanke och en "hemlig" planering för framtiden. Man håller ju sånna saker hemliga inom sånna här företag för att behålla försprång mot konkurrenter eller liknande. (Alltså konkurrerande fossilbilstillverare.. jag menar inte att dom har något elbilsförsprång mot Tesla.. även om dom gjorde en elbil i mitten av 70-talet.) :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
Att Volvo bara ett år efter dessa tydliga ställningstaganden från den absoluta företagstoppen, plötsligt kan erbjuda nästan alla sina modeller som rena elbilar inom en snar framtid verkar osannolikt.

Kan det inte ha varit ett önsketänkande från din säljare, snarare än verklighet.
Jag hoppas dock att han har rätt, men jag tror det när jag ser det.
Det som kan rädda Volvo är att de har Kinesiska ägare och att Kina bestämmer sig för att gå över till elbilar. De med Volvo känningar som jag pratar med verkar ha en patologisk motvilja till batterier och rena elbilar. Oviljan eller avskyn verkar sitta djupt rotad i väggarna inne på Volvo.
Skriv svar