Volvo bygger elbil 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av +46 »

Här kommer länken till hela pressmeddelandet:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... gsstrategi
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Lite Titanic över det hela, där de går under på grund av en försenad kursomläggning :) Analogin sviktar lite då man tror skeppet skulle klarat sig om det körde rätt in i isberget dock :D
Okej, det var en kass analogi - hade inte hört att man tror att skeppet skulle klarat en frontalkollision med isberget, men det låter ju förstås helt logiskt nu när jag tänker på det :)
Nemesis skrev:
Sen ligger de ju även ganska långt fram inom självkörande bilar.
Detta tror jag kan vara väldigt betydelsefullt - på lång sikt kommer framtidens bilar ju vara autonoma el-poddbilar, och mjukvara inom autonom drift kommer då att vara viktigt.
Osäker dock på om det är autonom drift som kommer att disrupta marknaden i detta läget? Gissar på att det kommer vara eldrift..
Tänk på att dieselmotorer i personbilar nu spås att dö på grund av VW-skandalen. En liknande skandal för bensinmotorer i kombination med ett gäng spännande elbilar på marknaden 2019, har potential att drastiskt reducera efterfrågan på bilar med förbränningsmotorer. Därefter kan det gå fort utför...
Nemesis skrev:
Tror dessutom inte man ska underskatta den grundläggande bilbyggarkunskapen som de byggt upp.
Detta tror jag är livsfarligt att förlita sig till och den typen av föreställningar kan istället leda Volvo helt fel. Nokia hade extremt god grundläggande mobilbyggarkunskap. Och då menar jag extremt! De var marknadsledande i hela världen. Sen kom en firma som aldrig hade byggt en mobiltelefon tidigare och utraderade Nokia. Nokias grundläggande mobilbyggarkunskap hade varit jätteviktig om företaget skulle fortsätta att utvecklas inkrementellt, men mot en disruptiv förändring var det nog deras "existerande sanningar och samlade kunskap" som istället stjälpte dem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Jojo, men hur disruptiv och innovativ Teslas teknik än är, så finns det ju områden de inte lyckats med fullt ut till en början. Typ förvaring, sitthöjd, byggkvalitet etc. Då man smo kund mer eller mindre på chans får olika produkter beroende vad som passar in i det senaste batchen i fabriken tror jag det krävs lite mer stabilitet när man går mot mer konservativa kunder.

Jag menar inte alls att man ska förlita sig på nuvarande lösningar då det som du säger kan leda en i diket, men tror ändå att det finns saker att lära från att ha utvecklat den komplexa produkten en bil är under såpass lång tid. Om man ska konkurrera mot Tesla måste man ju utnyttja alla tidigare erfarenheter till fullo och särskilt de fördelar Tesla saknar.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Lite mer info:

http://www.gp.se/ekonomi/1.2864955-volv ... h-hybrider

Herr X syn på hybridanvändande får fler och fler mothugg. Om Volvo vågar satsa på eldrift till viss del till följd av deras kunders körmönster med hybrider så är det i mina ögon inte hela världen att de fått lite orättvist stora förmåner. Men min agenda är ju inriktad på en Model 3, så perspektivet är inte riktigt detsamma :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Jojo, men hur disruptiv och innovativ Teslas teknik än är, så finns det ju områden de inte lyckats med fullt ut till en början. Typ förvaring, sitthöjd, byggkvalitet etc. Då man smo kund mer eller mindre på chans får olika produkter beroende vad som passar in i det senaste batchen i fabriken tror jag det krävs lite mer stabilitet när man går mot mer konservativa kunder.

Jag menar inte alls att man ska förlita sig på nuvarande lösningar då det som du säger kan leda en i diket, men tror ändå att det finns saker att lära från att ha utvecklat den komplexa produkten en bil är under såpass lång tid. Om man ska konkurrera mot Tesla måste man ju utnyttja alla tidigare erfarenheter till fullo och särskilt de fördelar Tesla saknar.
Okej, när iPhone lanserades så saknade den 3G-stöd och hade bara ett kasst EDGE-stöd. Nokia däremot var supergrymma på 3G och massor av annan teknik. Hade Nokia haft lättare att överleva om man satsat ännu hårdare på 3G-teknik?
Svaret är givetvis nej. Tidigare erfarenheter och kunskaper flyger ut genom fönstret när förutsättningarna på marknaden ändras snabbt.
Du konkurrerar inte med en elbilstillverkare genom att bygga en fossilbil med fräcka skohyllor och ett praktiskt mustasch-ansar-kit. Du konkurrerar genom att göra en bättre elbil med ett större och bättre superladdarnätverk.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av TiborBlomhall »

+46 skrev:
Här kommer länken till hela pressmeddelandet:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... gsstrategi
Jag blir så trött när de snackar om elektrifierade bilar och menar egentligen laddhybrider.
Precis som Audi höll på med i sitt pressrelease för nån vecka sen.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Jojo, men hur disruptiv och innovativ Teslas teknik än är, så finns det ju områden de inte lyckats med fullt ut till en början. Typ förvaring, sitthöjd, byggkvalitet etc. Då man smo kund mer eller mindre på chans får olika produkter beroende vad som passar in i det senaste batchen i fabriken tror jag det krävs lite mer stabilitet när man går mot mer konservativa kunder.

Jag menar inte alls att man ska förlita sig på nuvarande lösningar då det som du säger kan leda en i diket, men tror ändå att det finns saker att lära från att ha utvecklat den komplexa produkten en bil är under såpass lång tid. Om man ska konkurrera mot Tesla måste man ju utnyttja alla tidigare erfarenheter till fullo och särskilt de fördelar Tesla saknar.
Okej, när iPhone lanserades så saknade den 3G-stöd och hade bara ett kasst EDGE-stöd. Nokia däremot var supergrymma på 3G och massor av annan teknik. Hade Nokia haft lättare att överleva om man satsat ännu hårdare på 3G-teknik?
Svaret är givetvis nej. Tidigare erfarenheter och kunskaper flyger ut genom fönstret när förutsättningarna på marknaden ändras snabbt.
Du konkurrerar inte med en elbilstillverkare genom att bygga en fossilbil med fräcka skohyllor och ett praktiskt mustasch-ansar-kit. Du konkurrerar genom att göra en bättre elbil med ett större och bättre superladdarnätverk.
Är med på det. Men i detta fall kommer ju Volvo ha en elbil, om än långt efter Tesla, med den fräcka skohyllan som de skulle saknat hos Teslan.

Analogin är att Nokia skulle ha kommit med en halvkass smartphone som hade grym täckning, medan Apple skulle haft en grym smartphone som endast hade täckning lite sporadiskt.

Jag är helt med på vad du menar, tror det för att Volvo ska kunna konkurrera med Tesla gäller att hitta de kunder som saknar skohyllor, mustasch-ansar-kit och mer regionala saker som dalahästhållare för att ha något att erbjuda som berättigar att man väljer bort Teslan/Applen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3072
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
Tja, bättre sent än aldrig...

Men varför småbil? De verkar ändå satsa på nån sketen stadsbil med löjlig räckvidd. År 2019 med både Tesla, Nissan, General Motors, Audi, BMW och VW ute med elbilar som kan köra 30+ mil verkar en liten Volvo vara alldeles för lite, alldeles för sent :roll:
Jag uppfattar det som att dom kommer börja med småbilar (utöka laddhybriderna) ganska omgående, men att runt 2019 kommer en "riktig" elbil.
I ett tredje steg satsar Volvo även på helt elektriska bilmodeller, som ska vara ute på marknaden 2019. Mer detaljer kring dessa bilar utlovas senare.
Hoppas det blir en bil med minst 20-25 mil i räckvidd (Helst 35-40) och bra möjlighet till snabbladdning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Tja, bättre sent än aldrig...

Men varför småbil? De verkar ändå satsa på nån sketen stadsbil med löjlig räckvidd. År 2019 med både Tesla, Nissan, General Motors, Audi, BMW och VW ute med elbilar som kan köra 30+ mil verkar en liten Volvo vara alldeles för lite, alldeles för sent :roll:
Jag uppfattar det som att dom kommer börja med småbilar (utöka laddhybriderna) ganska omgående, men att runt 2019 kommer en "riktig" elbil.
I ett tredje steg satsar Volvo även på helt elektriska bilmodeller, som ska vara ute på marknaden 2019. Mer detaljer kring dessa bilar utlovas senare.
Hoppas det blir en bil med minst 20-25 mil i räckvidd (Helst 35-40) och bra möjlighet till snabbladdning.
GP-artikeln säger ju att det är en bil i 60- eller 90-serien det rör sig om, och att den ska ha minst 50 mils räckvidd. So far, so good.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Jag får även känslan av att Volvo kommer stegra satsningen framöver, då de inte vill skjuta sig själva så tydligt i foten.

Känns som de åtminstone till viss del ser vad som väntar och att det jobbar på att ta sin plats bland Tesla/Apple. Det handlar om att hitta sin nisch och säkra batteritillförsel samt snabbladdningsmöjligheter. Den som lever får se, minst sagt spännande :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av apkungen »

Bådar gott tycker jag. Det enda som bekymrar mig är ifall de bygger en småbil. Det känns som att det är lite 2012 att tro att elbilar ska vara små stadsbilar. Stadsbilar körs för lite för att det ska vara värt att lägga lite mer pengar. Jag tror på två typer av elbilar framförallt.

Model 3 för 400k och en lite rejälare variant av Renault twizy med Renaults trefasladdning för 100k.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Peter Holm »

Självklart är det attraktivare för fossilbilstillverkarna att försöka ha kvar fossilteknik så länge som de bara kan. Allt för att kunna försörja sina stora nätverk av försäljningsställen vilka inte lever på försäljning utan service och reservdelar. Därmed kommer de försöka stoppa in en dinosaurie i varenda bil de säljer så länge som kunden inte uttryckligen förbjuder dem.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Är med på det. Men i detta fall kommer ju Volvo ha en elbil, om än långt efter Tesla, med den fräcka skohyllan som de skulle saknat hos Teslan.
Ok, låt säga att de gör en elbil och att de fattat det där med att ge bilen grym acceleration så att den är extremt rolig att köra.

Då är nästa fråga hur de gör med superladdarnätverk?
Jag hade inte köpt min Tesla om det inte hade varit för superladdarnätverket. Tror att detsamma gäller för måååååånga andra teslaköpare, eftersom bilen i många fall blir oanvändbar utan säkra långkörningsmöjligheter.

Har Volvo förstått signifikansen i ett sådant nätverk? Förlitar man sig på slumpmässigt utplacerade ChaDeMo-laddare, som laddar långsamt? Ska Volvos premiumkunder stå i kö till en ensam långsam och dyr Fortum-ChaDeMo där en Leafägare med skrikande småbarn just pluggat in? Ska de huttrande se på medan Leafen långsamt långsamt fylls upp, allt emedan barnen oupphörligen skriker så blodet isar sig. Visst, den ensamstående småbarnsmamman i Leafen ger Volvoägaren en ursäktande blick, men när denne sneglar mot de 8 Teslor som alldeles intill står inpluggade och där ägarna småpratar vid sina bilar, så börjar kanske Volvoägaren tvivla på sitt köp?

Och tvärs emot står ju 13 Applebilar i Apples iCharge (höghastighets-laddkarusell) där ägarna sitter i ett välinrett och fräscht rum med stora glasrutor medan bilen laddas. Volvoägaren står i kylan och tittar in i Apples varma väntrum, där iCar-ägarna skrattar och ser ut att ha så trevligt.

Kommer Volvos kunder vara nöjda att de köpte Volvon med Dalahästhållaren? Eller kommer de mumla "jävla skitbil", sälja den snabbt och byta till en Tesla eller iCar?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Bod »

Vem vet, Volvo kanske är den Europeiska icketyska biltillverkaren, som enligt Elon Musk skulle vara intresserad av att samarbeta runt superchargers.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
joel80
elbilist
Inlägg: 3072
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Jag som är lite Volvonörd gläder mig åt den här nyheten, och inser (tror i allafall) att det är lite tack vare Tesla som visat vägen. Vänt upp och ner på alla fördomar om att det inte går att göra elbilar som kan användas på långresor och visar att man kan lösa en snabbladdningsinfrastruktur på relativt smidigt sätt.

Det återstår i och för sig rätt mycket innan vi har sett var det här leder, men det är en rejäl kovändning (som de flesta tillverkarna gjort) de senaste tre åren. Tesla och ni "early adopters" är nog en stor del i det. :)

Det behöver inte vara Tesla-acceleration i en bil för att den ska vara kul att köra.. En "vanlig" bil på runt 160-190hk kan vara nog så trevlig. Att det sen inte behöver kosta så mycket att ha saftig acceleration i en elbil gör ju att det kanske är lite enklare/billigare. Men man får också väga det lite mot kostnader för ägaren.. försäkringar och sånt påverkas rätt saftigt av hästkrafter.


Att man ska behöva hålla på att välja laddare beroende på bilmodell tror jag är ett övergående problem/fenomen.. Det kommer standardiseras.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Är med på det. Men i detta fall kommer ju Volvo ha en elbil, om än långt efter Tesla, med den fräcka skohyllan som de skulle saknat hos Teslan.
Ok, låt säga att de gör en elbil och att de fattat det där med att ge bilen grym acceleration så att den är extremt rolig att köra.

Då är nästa fråga hur de gör med superladdarnätverk?
Jag hade inte köpt min Tesla om det inte hade varit för superladdarnätverket. Tror att detsamma gäller för måååååånga andra teslaköpare, eftersom bilen i många fall blir oanvändbar utan säkra långkörningsmöjligheter.

Har Volvo förstått signifikansen i ett sådant nätverk? Förlitar man sig på slumpmässigt utplacerade ChaDeMo-laddare, som laddar långsamt? Ska Volvos premiumkunder stå i kö till en ensam långsam och dyr Fortum-ChaDeMo där en Leafägare med skrikande småbarn just pluggat in? Ska de huttrande se på medan Leafen långsamt långsamt fylls upp, allt emedan barnen oupphörligen skriker så blodet isar sig. Visst, den ensamstående småbarnsmamman i Leafen ger Volvoägaren en ursäktande blick, men när denne sneglar mot de 8 Teslor som alldeles intill står inpluggade och där ägarna småpratar vid sina bilar, så börjar kanske Volvoägaren tvivla på sitt köp?

Och tvärs emot står ju 13 Applebilar i Apples iCharge (höghastighets-laddkarusell) där ägarna sitter i ett välinrett och fräscht rum med stora glasrutor medan bilen laddas. Volvoägaren står i kylan och tittar in i Apples varma väntrum, där iCar-ägarna skrattar och ser ut att ha så trevligt.

Kommer Volvos kunder vara nöjda att de köpte Volvon med Dalahästhållaren? Eller kommer de mumla "jävla skitbil", sälja den snabbt och byta till en Tesla eller iCar?
Först av allt, så är det viss självbevarelsedrift i mina tankar då jag gärna ser att Volvo i någon form finns kvar även i framtiden :)

Som jag även skrev i ett tidigare inlägg så tror jag också att det viktigaste är för Volvo att säkerställa batteritillförsel och snabbladdning. Bilden du målar upp är ju att man som en av de största aktörerna inte har koll på infrastrukturen. Lite grann som att börja sälja mobiler i ett land utan mobilnät eller tåg i ett land utan järnväg.

Jag utgår ifrån att de är medvetna om signifikansen i snabbladdningen och om det inte gör det så är det enda rätta att de går under... I och med att man mer eller mindre trademarkat den svenska vildmarken/naturen så måste ju deras produkter låta en få uppleva den också ;)
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

iCar:

"The greatest thing that has happened to the automotive industry since the introduction of wheels. We have put our best team of experts into confirming that the ideal shape is, in fact, round. Now available at twice the price of all competitors, at least it comes in Space Gray."
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Det behöver inte vara Tesla-acceleration i en bil för att den ska vara kul att köra.. En "vanlig" bil på runt 160-190hk kan vara nog så trevlig.
Det är ett påstående som du gör baserat på de kunskaper och den erfarenhet som du har nu. För mig som vant mig vid mina 510 elektriska hästar så upplevs allt annat som ofattbart mycket sämre. Lånade en merca från Tesla när min bil var på reparation och den var helt värdelös - accelerationen var som en hästkärra.
Vad händer med Volvos bilar när folk fått smak på prisvärda elbilar med grym acceleration (model 3)? Hur resonerar folk? "Nej, hörnini! Kanske vi skulle köpa den här hästkärran ändå!?"
joel80 skrev:
Att man ska behöva hålla på att välja laddare beroende på bilmodell tror jag är ett övergående problem/fenomen.. Det kommer standardiseras.
Vill man verkligen standardisera mer än man har gjort? Är inte laddningen av bilen en "golden gose" för biltillverkarna? Att konkurrera om bästa laddupplevelsen..? Vem vill byta bilmärke om det innebär att du får stå ute i kylan och frysa på konkurrentens snabbladdarstationer?

Apple har en proprietär standard på sina laddkablar. De kapar 92% av all förtjänst som görs i hela smartphone-marknaden (ok, korrelation, kausalitet blablabla).
http://www.wsj.com/articles/apples-shar ... 1436727458
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Apple har en proprietär standard på sina laddkablar. De kapar 92% av all förtjänst som görs i hela smartphone-marknaden (ok, korrelation, kausalitet blablabla).
http://www.wsj.com/articles/apples-shar ... 1436727458
Där kan man snacka sekt. De gör verkligen ett grymt jobb med att sälja in sina opraktiska produkter :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Jag utgår ifrån att de är medvetna om signifikansen i snabbladdningen och om det inte gör det så är det enda rätta att de går under...
För mindre än ett år sedan var Volvos ledning ute i media och hånade elbilar. Redan då fanns det naturligtvis personal på Volvo som insåg att elbilar snabbt kommer konkurrera ut dagens bilar med oljepannor. Nu har äntligen ledningen börjat förstå det också, därav dagens utspel.

Men det finns inget som talar för att Volvos ledning förstått snabbladdarnätverkets betydelse. Kanske vi ska ge dem ett år till?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Där kan man snacka sekt. De gör verkligen ett grymt jobb med att sälja in sina opraktiska produkter :)
De har en totalpaketering - Apple har kontroll över hela ekosystemet, så när du är på insidan så är du en del av gemenskapen. Då kan de garantera att din totalupplevelse är tillräckligt bra för att du inte ska vilja byta märke.

Tesla har kopierat denna strategi från Apple - allt är proprietärt i Teslas ekosystem.
Volvos strategi tycks vara något helt annat - läs vad jag skrev om att ladda en Volvo på Fortums ChaDeMo tidigare. En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Volvo måste säkra totalupplevelsen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
För mindre än ett år sedan var Volvos ledning ute i media och hånade elbilar. Redan då fanns det naturligtvis personal på Volvo som insåg att elbilar snabbt kommer konkurrera ut dagens bilar med oljepannor. Nu har äntligen ledningen börjat förstå det också, därav dagens utspel.

Men det finns inget som talar för att Volvos ledning förstått snabbladdarnätverkets betydelse. Kanske vi ska ge dem ett år till?
Det börjar bli för sent om ett år. Förhoppningsvis har de insett den fulla verkligheten redan, men vill inkrementellt öka sin satsning (ut mot media) för att inte skjuta sig alltför mycket i foten. Uttalandena verkar ju gradvis gått mot en positiv syn till elbilar under det senaste året. Kanske efter herr Samulesson fått en glimt in i framtiden på en provkörning? :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Där kan man snacka sekt. De gör verkligen ett grymt jobb med att sälja in sina opraktiska produkter :)
De har en totalpaketering - Apple har kontroll över hela ekosystemet, så när du är på insidan så är du en del av gemenskapen. Då kan de garantera att din totalupplevelse är tillräckligt bra för att du inte ska vilja byta märke.

Tesla har kopierat denna strategi från Apple - allt är proprietärt i Teslas ekosystem.
Volvos strategi tycks vara något helt annat - läs vad jag skrev om att ladda en Volvo på Fortums ChaDeMo tidigare. En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Volvo måste säkra totalupplevelsen.
Det här stämmer verkligen. Allt funkar så bra med allt annat. Total bliss. Jag har iPhone, iPad, MacBook Pro, AppleTV, Airport Extreme, och just det där med att jag har allt jag behöver och allt funkar så bra är faktorn som gjort att jag inte ens bemödat mig att testa så mycket annat - ens om de enskilda andra produkterna skulle kunna varit bättre så hade de lett till en sämre helhet för mig.

Fan, om Apple släpper en elbil där jag bara loggar in med mitt iCloud-konto och sen funkar det helt perfekt ihop med allt annat jag redan äger, ja, då åker Teslan ut fortare än fort ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

danni skrev:
Fan, om Apple släpper en elbil där jag bara loggar in med mitt iCloud-konto och sen funkar det helt perfekt ihop med allt annat jag redan äger, ja, då åker Teslan ut fortare än fort ;)
:o :shock:

Det är intressant att de lyckats så väl att bygga upp sitt eget ekosystem att de kan ignorera diverse standarder och ändå profitera på just kompabilitetskänsla hit och dit. "Det är så smidigt att man kan använda samma laddare till både min iPhone och min iPad Mini." Jo, förvisso, men det samma gäller typ alla andra tillverkas sammanlagda enheter med något så magiskt som micro-USB. "Det är så fiffigt att man i samma app kan skicka meddelanden över både internet och som sms, sen har den så klurigt namn som iMessage. Man kan till och med se dem på MacBooken också." Har du använt Hangout eller mail för den delen??

"Det är så skönt att kunna använda både iCharger och eluttaget hemma med samma bil." Jo, fantastiskt. Men hur ser du på att nästa generation bil som kommer om 3-4 månader kommer göra din bil totalt inkompatibel med framtida laddlösningar?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av TiborBlomhall »

Snälla, låt oss koncentrera på Volvo nu, inte Apple, Macintosh, Windows, Android, VHS, Betamax och de andra vanliga "vi-mot-dem" ämnena :roll:
/Moderatorn
Skriv svar