https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
En plattform för fler elbilar.
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
VW nya SSP plattform
Moderator: Redaktion
VW nya SSP plattform
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW nya SSP plattform
Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
En plattform för fler elbilar.
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW nya SSP plattform
Hur då menar du?martinot skrev:Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
En plattform för fler elbilar.
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
Re: VW nya SSP plattform
Hen anser att MEB var dödfödd(inte ordagrannt).Maw skrev:Hur då menar du?martinot skrev:Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
En plattform för fler elbilar.
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
Låg laddningseffekt, farmors acceleration osv.
Re: VW nya SSP plattform
OK, jag skulle säga att den var ett steg framåt i sin "klass" och utmärkt funktionell för vardags och familjebilar...Kubi skrev:Hen anser att MEB var dödfödd(inte ordagrannt).Maw skrev:Hur då menar du?martinot skrev:Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
En plattform för fler elbilar.
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
Låg laddningseffekt, farmors acceleration osv.
Jag tror inte heller att vi sett plattformens fulla potential ännu.
Re: VW nya SSP plattform
95 gånger av 100 är jag snabbast iväg från rödljusen med min ID4, utan att för den skull trycka gasen i botten. Snarare accelererar jag relativt mjukt. Jag tror inte att det sitter farmödrar i bilarna de 95 gångerna, vilket torde innebära att 95% av normalbilisterna inte känner ett behov av snabbare acceleration än vad ID4 erbjuder. Vid omkörningarpå landsväg får jag hålla igen för att inte hamna 30+ km/h över hastighetsgränsen, innan jag passerat och återgått till högerfilen. Så där ser jag inte heller ett behov av snabbare acceleration. Är man intresserad av att köra på bana är det naturligtvis helt fel bil, men vem väljer en familjesuv med fokus på tyst och bekväm gång till att börja med, om man ska ha bilen till det?Kubi skrev:Hen anser att MEB var dödfödd(inte ordagrannt).Maw skrev:Hur då menar du?martinot skrev:Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
En plattform för fler elbilar.
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
Låg laddningseffekt, farmors acceleration osv.
Mina laddstopp på långresa är igenomsnitt 25-30 minuter. Det är alldeles lagom för mig. Möjligtvis hade det varit trevligt om de kunde kapa den tiden med fem minuter. Vi får se om det kommer med en OTA-uppdatering, som det ryktas om. Snabbare än så så hade jag blivit stressad, i synnerhet nu när det blivit lite mer tryck på snabbladdarna. Jag vill inte vara den där som låter bilen tugga på till över 90% medan jag sitter och äter, samtidigt som det är kö vid laddarna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW nya SSP plattform
Jodå! Mig behöver du inte övertyga. Min ID.4 Tech rullar på och blir bara bättre och bättre. Är otroligt nöjd. Och håller med dig på samtliga punkter. Och varje gång jag ser den så blir jag bara mer och mer övertygad om att Honey yellow, är bästa färgen på en bil.iAkita skrev:95 gånger av 100 är jag snabbast iväg från rödljusen med min ID4, utan att för den skull trycka gasen i botten. Snarare accelererar jag relativt mjukt. Jag tror inte att det sitter farmödrar i bilarna de 95 gångerna, vilket torde innebära att 95% av normalbilisterna inte känner ett behov av snabbare acceleration än vad ID4 erbjuder. Vid omkörningarpå landsväg får jag hålla igen för att inte hamna 30+ km/h över hastighetsgränsen, innan jag passerat och återgått till högerfilen. Så där ser jag inte heller ett behov av snabbare acceleration. Är man intresserad av att köra på bana är det naturligtvis helt fel bil, men vem väljer en familjesuv med fokus på tyst och bekväm gång till att börja med, om man ska ha bilen till det?
Mina laddstopp på långresa är igenomsnitt 25-30 minuter. Det är alldeles lagom för mig. Möjligtvis hade det varit trevligt om de kunde kapa den tiden med fem minuter. Vi får se om det kommer med en OTA-uppdatering, som det ryktas om. Snabbare än så så hade jag blivit stressad, i synnerhet nu när det blivit lite mer tryck på snabbladdarna. Jag vill inte vara den där som låter bilen tugga på till över 90% medan jag sitter och äter, samtidigt som det är kö vid laddarna.