SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Leo skrev:
En tanke: vore det ide att justera fram startiderna ytterligare en del så att ”beräknad ankomsttid” Haparanda OCH Ystad blir åskådar/uppmärksamhetsvänliga 9-11 på förmiddagen? Istället för 6-8 tiden då i princip inga människor är ute en lördag morgon osv.

Skulle eventuellt kunna ge mer/bättre PR/Medialt intresse. Samma sak på forumet kanske det är mer intressant/lättare att följa ”slutspurten” live om det är mer normal morgontid.
Helt ok för mig. De snabbaste lär köra sträckan på ca 20 timmar, så om vi startar kl 13 istället är de första frame runt 9 på morgonen. Vad tycker ni andra?
Har ingen "rösträtt" då jag inte deltar (har inte tid), men tycker det låter som ett väldigt bra förslag. Kan ju bli en bra mediasak och fler uppslag om det hela om det är på tider som innebär att media lättare kan filma/fota när ni kommer i mål. Skicka dessutom gärna info/"press release" till lokalmedia på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev:
Leo skrev:
En tanke: vore det ide att justera fram startiderna ytterligare en del så att ”beräknad ankomsttid” Haparanda OCH Ystad blir åskådar/uppmärksamhetsvänliga 9-11 på förmiddagen? Istället för 6-8 tiden då i princip inga människor är ute en lördag morgon osv.

Skulle eventuellt kunna ge mer/bättre PR/Medialt intresse. Samma sak på forumet kanske det är mer intressant/lättare att följa ”slutspurten” live om det är mer normal morgontid.
Helt ok för mig. De snabbaste lär köra sträckan på ca 20 timmar, så om vi startar kl 13 istället är de första frame runt 9 på morgonen. Vad tycker ni andra?
Det man får tänka på bara är att det blir en väldigt lång dag utan sömn om man förskjuter det ytterligare (såvida man inte är bra på att sova länge på morgonen). Jag är ok med det.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
En tanke: vore det ide att justera fram startiderna ytterligare en del så att ”beräknad ankomsttid” Haparanda OCH Ystad blir åskådar/uppmärksamhetsvänliga 9-11 på förmiddagen? Istället för 6-8 tiden då i princip inga människor är ute en lördag morgon osv.

Skulle eventuellt kunna ge mer/bättre PR/Medialt intresse. Samma sak på forumet kanske det är mer intressant/lättare att följa ”slutspurten” live om det är mer normal morgontid.
Helt ok för mig. De snabbaste lär köra sträckan på ca 20 timmar, så om vi startar kl 13 istället är de första frame runt 9 på morgonen. Vad tycker ni andra?
Det man får tänka på bara är att det blir en väldigt lång dag utan sömn om man förskjuter det ytterligare (såvida man inte är bra på att sova länge på morgonen). Jag är ok med det.
Precis vad jag tänkte på. Morgontimmarna var rätt sega senast så senare än kl. 13 vill jag definitivt inte starta. Vad föredrar övriga som ska vara med, start kl. 11 eller kl. 13?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Körde ju inte sist men personligen skulle jag nog föredra 13 som start och komma fram lite senare på förmiddagen än i ”ottan”.

Startar man 13 är det ju naturligt att lunchen redan är avklarad innan avfärd också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
Körde ju inte sist men personligen skulle jag nog föredra 13 som start och komma fram lite senare på förmiddagen än i ”ottan”.

Startar man 13 är det ju naturligt att lunchen redan är avklarad innan avfärd också.
Det är noterat. Fördelen med att starta kl. 13 är även att det blir kortare tid att spendera innan man kan checka in på hotellet i Haparanda. Men jag vill gärna höra från övriga också innan vi spikar det, iallafall om det finns någon som har starka skäl att starta kl. 11.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Start 11 eller 13 spelar ingen avgörande roll för mig. Men skulle föredra tidigare start om möjligt. Fördelen med att starta tidigare är att det blir mindre dötid att spendera i Ystad efter att ha sovit på hotell. Skulle också ge större möjlighet att ta en lite längre paus om behovet uppstår
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Förresten... har vi fått något slutgiltigt besked från AMS? Och vad ställer de i så fall upp i för bil?

Och skall vi försöka ragga upp något mer ekipage? Eller räcker det bra med de vi har nu?

För mig skulle det drömmen vara om någon ville ställa upp med en MG ZS EV. Mest för att visa att man inte måste välja de dyraste elbilarna för att kunna få vardagen att fungera. Funkar det från Ystad till Haparanda, så går det nog att åka till sommarstugan eller fjällen också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av MWall »

Wilson skrev:
Förresten... har vi fått något slutgiltigt besked från AMS? Och vad ställer de i så fall upp i för bil?

Och skall vi försöka ragga upp något mer ekipage? Eller räcker det bra med de vi har nu?

För mig skulle det drömmen vara om någon ville ställa upp med en MG ZS EV. Mest för att visa att man inte måste välja de dyraste elbilarna för att kunna få vardagen att fungera. Funkar det från Ystad till Haparanda, så går det nog att åka till sommarstugan eller fjällen också.
Ystad-Haparanda är väl inte vardagen iofs?

Men bra att ni kör en helg mitt i semestern. Då kommer ev väntetider in i matchen också.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Shven »

Blir det något lopp Ystad Haparanda?? Vilket datum är i så fall planerat??
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Shven skrev:
Blir det något lopp Ystad Haparanda?? Vilket datum är i så fall planerat??
Shven! Jag satt just och funderade på om du inte var intresserad att ställa upp i år igen. Visst blir det ett lopp och det skulle vara jättetrevligt att få med dig i år också! Vi ger oss av från Ystad den 30 juli, antingen kl. 11 eller kl. 13 (det lutar åt kl. 13). Läs det första inlägget i tråden där jag kontinueligt uppdaterar deltagarlistan. Skriv en kommentar här om du vill hänga med i år också och vara med på gemensam middag i Haparanda den 31 juli.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Ifall någon inte sett uppdateringarna av mitt första inlägg så är det nu spikat att vi kör SECC2021 från Ystad till Haparanda och sen tillbaka till Ystad i år igen. Nedan finns den preliminära deltagarlistan. Vi startar i Ystad den 30 juli och kör tillbaka från Haparanda den 1 Augusti, med gemensam middag i Haparanda kvällen den 31 juli, för de som så önskar. Men är det verkligen bara Tesla och VW-koncernen som ska vara representerade i år? Det går fortfarande att anmäla sitt intresse, oavsett bilmärke!

Det kommer gå att följa racet här: https://glympse.com/!SECC2021

Preliminär deltagarlista

iAkita – Volkswagen ID4 1st Max -21
Daven - Tesla Model 3 SR+ -20
Robin_j - Tesla Model S p85+ - 14
ReNewAble - Tesla Model 3 LR -20
Leo + Lator - Skoda Enyaq iv80 RWD -21
Wilson - Audi eTron 50 -20
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Robin_j »

Wilson skrev:
Förresten... har vi fått något slutgiltigt besked från AMS? Och vad ställer de i så fall upp i för bil?
.
Ingen av dom hade tyvärr tid att hänga på
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Wilson skrev:
Start 11 eller 13 spelar ingen avgörande roll för mig. Men skulle föredra tidigare start om möjligt. Fördelen med att starta tidigare är att det blir mindre dötid att spendera i Ystad efter att ha sovit på hotell. Skulle också ge större möjlighet att ta en lite längre paus om behovet uppstår
Är det fler än Wilson som kommer bo på hotell i Ystad och föredrar en tidig start (alltså kl. 11)? För mig spelar det ingen större roll och jag har svårt att fatta ett beslut. Men jag lutar nog åt kl. 11. Jag vill spika tiden imorgon så jag kan ta kontakt med ett par tidningsreaktioner på måndag. Det känns skönt att komma iväg i hyfsad tid och fler kan följa en större del av den intressanta delen av racet om vi startar tidigare. De sista 2-3 timmarna blir ändå mest följa John, pga begränsade vägval och att alla håller samma hastighet. Startar vi kl. 11 även från Haparanda kan vinnaren traditionsenligt gå i mål på Stortorget i Ystad, innan torghandeln kommer igång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Eftersom det inte verkar finnas några starka åsikter om när vi ska starta tycker jag vi gör såhär: Vi startar från Sankt Knuts torg i Ystad kl. 13 den 30 juli och går i mål på Torget i Haparanda. Sen kör vi tillbaka från Haparanda kl. 11 den 1 augusti och går i mål på Stortorget i Ystad dagen därpå. Jag uppdaterar det första inlägget med denna information. Var gärna på plats i Ystad en halvtimme tidigare, så starten inte blir försenad.

Det ska bli väldigt roligt både att se hur racet kommer gå och att få träffa er alla i verkliga livet!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Daven »

Tyvärr så måste jag och min co driver ställa in våran medverkan i racet :(
Vi har båda varit sugna sedan förra årets tävling så vi sa att vi ska göra ett nytt försök och vara med om det blir av nästa år. Förhoppningsvis kan det planeras så att det inte blir med så kort varsel.

Givetvis så kommer jag följa tävlingen med stor intresse. Vi önskar samtliga deltagare ett stort lycka till och kör försiktigt. :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Daven skrev:
Tyvärr så måste jag och min co driver ställa in våran medverkan i racet :(
Vi har båda varit sugna sedan förra årets tävling så vi sa att vi ska göra ett nytt försök och vara med om det blir av nästa år. Förhoppningsvis kan det planeras så att det inte blir med så kort varsel.

Givetvis så kommer jag följa tävlingen med stor intresse. Vi önskar samtliga deltagare ett stort lycka till och kör försiktigt. :)
Det var tråkigt att höra. Jag har varit väldigt spänd på att se vad SR+ kan göra med sitt i sammanhanget lilla batteri. Tror den skulle vara en tuff match för ID4:an, e-Tron och Enyaq:en. Förhoppningsvis kan ni vara med nästa år istället!

Ingen annan med en SR+ som är sugen på att ställa upp?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

iAkita skrev:
Daven skrev:
Tyvärr så måste jag och min co driver ställa in våran medverkan i racet :(
Vi har båda varit sugna sedan förra årets tävling så vi sa att vi ska göra ett nytt försök och vara med om det blir av nästa år. Förhoppningsvis kan det planeras så att det inte blir med så kort varsel.

Givetvis så kommer jag följa tävlingen med stor intresse. Vi önskar samtliga deltagare ett stort lycka till och kör försiktigt. :)
Det var tråkigt att höra. Jag har varit väldigt spänd på att se vad SR+ kan göra med sitt i sammanhanget lilla batteri. Tror den skulle vara en tuff match för ID4:an, e-Tron och Enyaq:en. Förhoppningsvis kan ni vara med nästa år istället!

Ingen annan med en SR+ som är sugen på att ställa upp?
Har tyvärr ingen SR+, men jag funderar på att ställa upp med en 2021 M3 LR 18" Aero.med stora Panasonic batteriet.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av micke_r »

Segelflygaren skrev:
iAkita skrev:
Daven skrev:
Tyvärr så måste jag och min co driver ställa in våran medverkan i racet :(
Vi har båda varit sugna sedan förra årets tävling så vi sa att vi ska göra ett nytt försök och vara med om det blir av nästa år. Förhoppningsvis kan det planeras så att det inte blir med så kort varsel.

Givetvis så kommer jag följa tävlingen med stor intresse. Vi önskar samtliga deltagare ett stort lycka till och kör försiktigt. :)
Det var tråkigt att höra. Jag har varit väldigt spänd på att se vad SR+ kan göra med sitt i sammanhanget lilla batteri. Tror den skulle vara en tuff match för ID4:an, e-Tron och Enyaq:en. Förhoppningsvis kan ni vara med nästa år istället!

Ingen annan med en SR+ som är sugen på att ställa upp?
Har tyvärr ingen SR+, men jag funderar på att ställa upp med en 2021 M3 LR 18" Aero.med stora Panasonic batteriet.
Det är också intressant, det bästa som finns just nu av de lite billigare teslorna. :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Segelflygaren skrev:
iAkita skrev:
Daven skrev:
Tyvärr så måste jag och min co driver ställa in våran medverkan i racet :(
Vi har båda varit sugna sedan förra årets tävling så vi sa att vi ska göra ett nytt försök och vara med om det blir av nästa år. Förhoppningsvis kan det planeras så att det inte blir med så kort varsel.

Givetvis så kommer jag följa tävlingen med stor intresse. Vi önskar samtliga deltagare ett stort lycka till och kör försiktigt. :)
Det var tråkigt att höra. Jag har varit väldigt spänd på att se vad SR+ kan göra med sitt i sammanhanget lilla batteri. Tror den skulle vara en tuff match för ID4:an, e-Tron och Enyaq:en. Förhoppningsvis kan ni vara med nästa år istället!

Ingen annan med en SR+ som är sugen på att ställa upp?
Har tyvärr ingen SR+, men jag funderar på att ställa upp med en 2021 M3 LR 18" Aero.med stora Panasonic batteriet.
Det hade varit grymt kul att få med en sån också (och dig förstås)! Jag har varit lite förvånad att det varit så få Model 3 LR ägare som är intresserade av att ställa upp, både i år och förra året. Det är ju ändå den ultimata långfärdselbilen, om man vill ta sig fram snabbt. Tesla är värda att bli representerade med det bästa och senaste de har att erbjuda kan man tycka. Dessutom skulle det bli en spännande kamp med ReNewable, han behöver lite motstånd! Skriv igen om du bestämmer dig för att delta, och i så fall om du vill vara med på båda eller enbart en av sträckorna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Ingen annan med en SR+ som är sugen på att ställa upp?
Sorry, dels har jag fullt upp med annat den helgen, dels har jag privatleasing med begränsat milantal som jag redan har överskridit med råge. Men jag gjorde ju en resa utanför tävlan förra året som visade att SR+ står sig rätt bra i konkurrensen.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Heiko »

Hade gärna ställt upp men har precis börjat jobbat igen.
Kanske få muta vår VD att han få följa med och köra eftersom han precis beställt en Model Y P. :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Vad har ni andra för planer för övernattning i Haparanda? Sover alla på samma hotell, och vilket är det isf som gäller? (Gärna med laddmöjlighet då...)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Wilson skrev:
Vad har ni andra för planer för övernattning i Haparanda? Sover alla på samma hotell, och vilket är det isf som gäller? (Gärna med laddmöjlighet då...)
Jag har bokat rum på Stadshotellet men det finns billigare alternativ. Laddare finns vid IKEA.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

iAkita skrev:
Wilson skrev:
Vad har ni andra för planer för övernattning i Haparanda? Sover alla på samma hotell, och vilket är det isf som gäller? (Gärna med laddmöjlighet då...)
Jag har bokat rum på Stadshotellet men det finns billigare alternativ. Laddare finns vid IKEA.
Topp! Det fick bli stadshotellet för mig med:)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

Nu har jag funderat och bestämt mig för att vara med.
Vi ses i Ystad :D
Skriv svar