SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av fth »

iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag anmäler mig kan dock bara 30/7-1/8 :D
Tesla model s p85+ - 14
Topppen! Då tycker jag vi spikar den 30/7-1/8.

Det hade varit kul att få med iallafall ett par bilar till. Finns det verkligen ingen med en Model 3 LR eller Model S/X Raven som vill ställa upp och göra ett rekordförsök? Även bilar som till exempel iPace, Polestar 2, e-Tron och ID3 hade varit roligt att ha med på resan. Det går naturligtvis bra att bara köra åt ena hållet om man så önskar.
Jag är sugen, iofs ingen Raven, men X90 2016 iaf, om det klaffar med våra planer så hänger jag på.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

fth skrev:
iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag anmäler mig kan dock bara 30/7-1/8 :D
Tesla model s p85+ - 14
Topppen! Då tycker jag vi spikar den 30/7-1/8.

Det hade varit kul att få med iallafall ett par bilar till. Finns det verkligen ingen med en Model 3 LR eller Model S/X Raven som vill ställa upp och göra ett rekordförsök? Även bilar som till exempel iPace, Polestar 2, e-Tron och ID3 hade varit roligt att ha med på resan. Det går naturligtvis bra att bara köra åt ena hållet om man så önskar.
Jag är sugen, iofs ingen Raven, men X90 2016 iaf, om det klaffar med våra planer så hänger jag på.

/fth
Ju fler olika bilar desto bättre! Ska jag lägga till dig i listan så kan du höra av dig om det inte funkar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av ReNewAble »

Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag anmäler mig kan dock bara 30/7-1/8 :D
Tesla model s p85+ - 14
Topppen! Då tycker jag vi spikar den 30/7-1/8.

Det hade varit kul att få med iallafall ett par bilar till. Finns det verkligen ingen med en Model 3 LR eller Model S/X Raven som vill ställa upp och göra ett rekordförsök? Även bilar som till exempel iPace, Polestar 2, e-Tron och ID3 hade varit roligt att ha med på resan. Det går naturligtvis bra att bara köra åt ena hållet om man så önskar.
Allra mest spännande hade ju varit att få med Helectric, eller någon annan med de nya E-GMP-bilarna som verkar vara enormt effektiva. Speciellt gällande laddtider så verkar de slå även det "gamla" gardet Tesla, e-tron och Taycan (kanske dock inte fullt lika energisnåla som ID-bilarna och Tesla - så blir kul match).

Så kan ni locka med någon Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 så hade det ju lyft racet till något riktigt spännande och intressant. Tror Tesla kan få god konkurrens och möjlighet att tappa #1 då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Gött, då är vi minst fyra, kanske fem om fth ställer upp med sin Model X! Det är inte försent för övriga att anmäla sig. Ska bli intressant att se vad Model 3 LR kan prestera.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Kul! :)

Hade varit ännu roligare om även någon med en 2021 M3 LR 18" Aero med 640 (614 netto) WLTP kunde vara med (både större Panasonic-batteri på mid-2021, och ytterligare snålare förbrukning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Kul! :)

Hade varit ännu roligare om även någon med en 2021 M3 LR 18" Aero med 640 (614 netto) WLTP kunde vara med (både större Panasonic-batteri på mid-2021, och ytterligare snålare förbrukning).
Ja verkligen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Robin_j »

Jag kontaktade auto motor och sport
Dom va helt klart intresserade så vi får se om dom kanske lyckas få med någon hade varit skoj iallafall
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Robin_j skrev:
Jag kontaktade auto motor och sport
Dom va helt klart intresserade så vi får se om dom kanske lyckas få med någon hade varit skoj iallafall
Bra initiativ!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Generalbogge »

Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Kul. Ska bli intressant att se om det är någon skillnad mellan den och ID4:an.
Model S 90D -2017 Titanium
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av ReNewAble »

Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Trevligt! Då blir det lite variation i startfältet. Hade varit skoj med en Taycan, Polestar 2 och en e-tron också.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.
Även Teslor kan ju ladda på t.ex. Ionity, så det tycker jag är att komplicera det i onödan. Tillgänglighet till laddarna är helt enkelt något man får ta i beräknande i sin strategi, vilket gör det hela mer spännande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av wheels »

Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Kul att det blir av! :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av wheels »

iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Så länge det inte är vid en laddstation :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.

Om det skulle bli alldeles för många bilar så kan man ju stacka upp fältet i flera grupper med någon halvtimme emellan.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
Daven skrev:
Jag hoppas att det är fler som är sugna och vill hänga på så att det kan bli ett gäng bilar likt förra året, så att detta kan bli av.
Jag kan antagligen den första helgen så jag anmäler mig med min SR+ -19. :D Måste dock dubbelkolla innan jag kan ge 100% besked.

Så jag har förstått det rätt så är uppresan fredag och tillbaka söndag?
Vad roligt, jag lägger till dig till den preliminära deltagarlistan så får vi hoppas att ytterligare några tillkommer. Jag har kollar intresset i några Facebook-grupper också. Det stämmer att vi startar i Ystad på fredag och kör tillbaka på söndag.
Lophornis skrev:
Får du med TeslaBjörn då ställer jag upp med min ioniq 28kWh igen.
Zalman3 skrev:
Får du med Björn Nyland ställer jag upp!
Jag har kontaktat Björn. Om han mot förmodan har tid och lust får ni baske mig stå för ert ord :)
"Teslabjörn" har svarat och han har tyvärr inte möjlighet att delta. Men ni får såklart gärna ställa upp ändå!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Kul med en e-tron! Tror den kan bli en fin underdog som kan prestera bättre än vad många väntar sig, och ge de andra bilarna en god fight tack vare sin laddeffekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Angående hastighet så känns som "maximalt exakt på hastighetsbegränsning enligt en GPS" kan vara en tydlig och enkel lösning. Det innebär då ofta +5-7 över på hastighetsmätaren och att man då flyter med vettigt i trafiken är min personliga upplevelse.

Dessutom är det enkelt att kommunicera och dessutom oantastligt om någon frågar då media och andra eventuellt håller koll på eventet. Känns onödigt att ett elbilsarrangemang riskerar att dra på sig kritik/negativa kommentarer om att man gått ut med att man får köra "lagom för fort".
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Härligt, det blir en rolig mix av bilar i år! Positivt om vi kan visa att det finns en bil för alla som klarar sträckan också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar