SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!

Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?

Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
Jag köpte en 1st Max och där gick det inte få något annat än 21-tum även om man ville. Innan jag fick bilen planerade jag att byta mot mindre fälgar men den går förvånansvärt bra även på 21-tummarna, så jag kommer behålla dem. Vinterdäck blir på 19-tum, det är det minsta man kan ha på bilen.

Angående förbrukning är 20-25% högre mindre skillnad än vad jag förväntade mig mellan en ganska stor crossover och en liten sportsedan. En stor del av E4:an går i 110 km/h eller mer, så luftmotstånd och frontarea blir avgörande. Jag tror inte skillnaden varit mindre om man bytt drivlina i bilarna (jämför Model X vs Model S), men det är spekulation såklart.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Lophornis »

iAkita skrev:
Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
När Tesla öppnar sitt nätverk då finns det väl norr över för icke Tesla. Ioniq 5 skulle ladda på samma som Tesla gör norrut.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

joel80 skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
BildBildBild

Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
Tilläggas bör dock att han innan den extraturen valde den bästa vägen (eller var det ABRP?), vilket gjorde fallet från förstaplatsen extra hårt ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Segelflygaren skrev:
joel80 skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
BildBildBild

Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
Tilläggas bör dock att han innan den extraturen valde den bästa vägen (eller var det ABRP?), vilket gjorde fallet från förstaplatsen extra hårt ;)
Det var noggrant planerat och inte ABRP! Jag hade t.o.m kollat upp vägbyggen på alternativa sträckorna. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
:D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

joel80 skrev:
Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
:D
Det kommer en lurig pdf-faktura till företrädaren av företaget som leasar bilen. Den kommer som digital myndighetspost efter några månader, och kan lätt missas, allt för att håva in 300:- extra känns det som.

Går inte att ha autogiro för broavgifter i ett AB.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
joel80 skrev:
Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
:D
Det kommer en lurig pdf-faktura till företrädaren av företaget som leasar bilen. Den kommer som digital myndighetspost efter några månader, och kan lätt missas, allt för att håva in 300:- extra känns det som.

Går inte att ha autogiro för broavgifter i ett AB.
Ok, tack... får hålla utsikt. Klassisk sån där grej som man missar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:

Det kommer en lurig pdf-faktura till företrädaren av företaget som leasar bilen. Den kommer som digital myndighetspost efter några månader, och kan lätt missas, allt för att håva in 300:- extra känns det som.

Går inte att ha autogiro för broavgifter i ett AB.
Vadå? Är det så billigt att missa en broavgift? Trängselskatten kostar ju 500 att missa... :oops:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jojje167 »

joel80 skrev:
Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
:D
Tyvärr så syns inte dessa broavgifter bland trängselskatten hos transportstyrelsen. Från början fick jag brev hem, men kör numera e-faktura med automatisk betalning så man är helt säker på att slippa trehundringen i straff. Brukar dock dröja en månad eller två innan fakturan kommer
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av lator »

Det kom en fråga om kostnaden för att göra denna resa och hur det skiljer mellan bilarna. I Auto Motor & Sports vintertest runt Mellansverige så angavs kostnaden för de bilar som deltog men dessa siffror påverkas ju väldigt mycket av hur man laddar och med vilket avtal. I årets SECC så deltog ju både Teslor och bilar som laddar på övriga laddstationer, företrädesvis Ionity utifrån vad jag noterade. Av Teslorna så hade Robin med sin gamla S P85+ fri laddning medan de treor som körde kan ha haft allt från fri laddning till att betala ordinarie pris hos Tesla (vilka varierar ganska kraftigt men runt 4 kr/kWh i snitt). VW har haft erbjudanden som har följt med vid köp av vissa bilar som kan innebära fri laddning under en tidsperiod eller visst många kWh. Skoda har vad jag vet inget sådant men man kan ju ha kvar av erbjudande från VW... ;) Vol... Polestar vet jag faktisk inte vad de erbjuder men det får vi säkert höra från Joel. :) Audi har ju skickat med ett abonnemang hos Ionity som ger ett pris på ca 3 kr per kWh som jag antar att Wilson körde med utom på de ställen där det inte fanns Ionity.

Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Polestar har avtal med Ionity. Jag betalar ca 3.50kr/kWh där. (0,35€.. men det är rätt nära 3.50kr)

Lyckades ladda gratis på Powerstop Mjölby, och sen blev det nån laddning på Charge&Drive som jag har dålig koll på priset på än.. ca 4kr/kWh tror jag.

Även nån laddning på Bee/Mer blev det och där har jag abonnemang (99kr/månaden) och betalar då bara 2.50kr/kWh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jojje167 »

lator skrev:
Det kom en fråga om kostnaden för att göra denna resa och hur det skiljer mellan bilarna. I Auto Motor & Sports vintertest runt Mellansverige så angavs kostnaden för de bilar som deltog men dessa siffror påverkas ju väldigt mycket av hur man laddar och med vilket avtal. I årets SECC så deltog ju både Teslor och bilar som laddar på övriga laddstationer, företrädesvis Ionity utifrån vad jag noterade. Av Teslorna så hade Robin med sin gamla S P85+ fri laddning medan de treor som körde kan ha haft allt från fri laddning till att betala ordinarie pris hos Tesla (vilka varierar ganska kraftigt men runt 4 kr/kWh i snitt). VW har haft erbjudanden som har följt med vid köp av vissa bilar som kan innebära fri laddning under en tidsperiod eller visst många kWh. Skoda har vad jag vet inget sådant men man kan ju ha kvar av erbjudande från VW... ;) Vol... Polestar vet jag faktisk inte vad de erbjuder men det får vi säkert höra från Joel. :) Audi har ju skickat med ett abonnemang hos Ionity som ger ett pris på ca 3 kr per kWh som jag antar att Wilson körde med utom på de ställen där det inte fanns Ionity.

Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
3,54kr/kWh får polestar-ägare betala hos ionity genom plugsurfing. Det finns ingen sammanställning med vad varje deltagare betalade totalt?
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Jojje167 skrev:
lator skrev:
Det kom en fråga om kostnaden för att göra denna resa och hur det skiljer mellan bilarna. I Auto Motor & Sports vintertest runt Mellansverige så angavs kostnaden för de bilar som deltog men dessa siffror påverkas ju väldigt mycket av hur man laddar och med vilket avtal. I årets SECC så deltog ju både Teslor och bilar som laddar på övriga laddstationer, företrädesvis Ionity utifrån vad jag noterade. Av Teslorna så hade Robin med sin gamla S P85+ fri laddning medan de treor som körde kan ha haft allt från fri laddning till att betala ordinarie pris hos Tesla (vilka varierar ganska kraftigt men runt 4 kr/kWh i snitt). VW har haft erbjudanden som har följt med vid köp av vissa bilar som kan innebära fri laddning under en tidsperiod eller visst många kWh. Skoda har vad jag vet inget sådant men man kan ju ha kvar av erbjudande från VW... ;) Vol... Polestar vet jag faktisk inte vad de erbjuder men det får vi säkert höra från Joel. :) Audi har ju skickat med ett abonnemang hos Ionity som ger ett pris på ca 3 kr per kWh som jag antar att Wilson körde med utom på de ställen där det inte fanns Ionity.

Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
3,54kr/kWh får polestar-ägare betala hos ionity genom plugsurfing. Det finns ingen sammanställning med vad varje deltagare betalade totalt?
Jag vet själv inte vad jag betalade totalt. Så många kort och laddare och allt man tänkte på var att få igång laddaren på sekunder.. :D
Nån laddare som krånglade upp norröver att få igång testade jag typ 3 kort på innan jag fick igång den.. då med nått av korten som säkert tar roaming-avgift. BildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Jag vet själv inte vad jag betalade totalt. Så många kort och laddare och allt man tänkte på var att få igång laddaren på sekunder.. :D
Nån laddare som krånglade upp norröver att få igång testade jag typ 3 kort på innan jag fick igång den.. då med nått av korten som säkert tar roaming-avgift. BildBild
Det kostar att ligga på topp! 8-) :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Robin_j »

Min laddkostnad blev ganska lätt iallafall 12 kr för laddning på torget i Ystad :roll:
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Kan inte sova (förbannade måndagar) så ligger och planerar/kollar inför i sommar! Bild
Det blir fler laddare att välja mellan, lite snabbare laddare i Övik t.ex, och kansie har OKQ8 och/eller Cirkle K fått upp nått i Umeå tills dess. Tror jwg kan kapa rejält med tid, inte bara med nya laddare, OTA till Polestar 2 har gjort rejäl skillnad på laddkurvan och ska ha gjort lite på förbrukningen också.

Måste också planera lite mer för livesändningen. Bild

Vilka känner att de kommer göra resan igen och vilka nya kan vi få med?!

Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Robin_j »

Jag skulle gärna köra igen :shock:
Men vi borde prova en annan rutt så det blir lite mer taktik än bara köra e4an... :?
Va extremt roligt att köra märkligt nog så måste vara med på något sätt iallafall :lol:
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jojje167 »

Jag är också lite sugen på att vara med nästa år. Har följt tävlingen i något år, men fick blodad tand efter att ha följt Joels livesändning samt träffade honom vid ionity här i Sundsvall vid resan norrut. Blir spännande ;)
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Maw »

Jag är också sugen.
Tyvärr så krockade det med andra aktiviteter sist. :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Jag byter min ID4 mot en EV6 om några dagar och självklart är jag sugen på att vara med och se vad den går för i sommar!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Undrar om Teslas Superchargers kommer hinna öppnas för alla.
Det vore lite spännande för tävlingen. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Jag är jättesugen på en omgång till!

Hade tufft att hänga med i min E-tron i somras, men hämtar ut en Ioniq 5 imorrn, som jag hoppas skall vara mer konkurrenskraftig.

Liksom Robin tycker jag att man skall fundera på att ändra rutt. Diskussionen var uppe redan inför förra året. Och jag ser gärna att vi åker till en något mer spännande destination. Att det går att åka till Haparanda med elbil, utan att späka sig, ser jag som bevisat sedan länge.
Varför inte Riksgränsen om man skall hålla sig i Sverige? Fast har man åkt så långt kan man väl lika gärna ta sig till Lofoten eller Nordkapp? Eller varför inte Kirkenes, eller Murmansk om man ändå håller på?
Men ju mer avancerat man gör det, ju större åtagande och ansträngning blir det från deltagarna. Vad mäktar vi med?

Sedan kan man ju diskutera upplägget i övrigt. Redan i somras pratade vi om att ha som krav att varje ekipage skall ha en co-driver. Speciellt som vi börjar få lite medial uppmärksamhet. SVT rapporterade iaf lokalt, och då känns det inte superproffsigt att, som jag, sträckköra själv ToR Ystad-Haparanda.
Tiden är förbi, då man kan hävda att laddpauserna räcker för att återhämta sig. Nu går det så fort att ladda, att man knappt hinner äta eller gå på toa. Och vi brukar ju här i forumet skratta åt alla bakåtsträvande fossilbilister som kräver 100 mils räckvidd på Autobahn… Då skall vi inte själva vara sämre.
Dessutom går tävligen i någon mån under Tesla-flagg. Det vore fruktansvärt om någon råkade ut för en olycka, orsakat av att hen varit vaken i 20h. Framför allt för de som är inblandade, men även ur PR-hänseende för tävlingen, klubben och Tesla.

Av intresset som tävlingen genererade förra året, ser jag en stor potential i att utveckla konceptet vidare, så att följarna lättare kan hänga med i vad som händer i tävlingen. Att döma av Glympse-appen hade vi tiotusentals check-ins (säkerligen inte unika följare).
Joel livestreamade och gav stort mervärde för de som hängde med där. Föredömligt!
Har man en extra förare med i varje ekipage, kan den som inte kör underlätta med att uppdatera och rapportera löpande. Blir mycket mer givande för åskådarna att hänga med då.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Lophornis »

Vad sägs om Ystad - Mo i Rana (övernattning) sedan Mo i Rana - Oslo - Ystad.

Varje ekipage får ett start nummer sedan startar man med slumpvis ordning 20min mellanrum. Detta från Ystad.

Från Mo i Rana så blir det gemensam start (genom Norge) till Ystad.

Fast allt hänger på om covid restriktioner är släppta.

Detta vore epic.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Gustafsson »

Det kunde vara något :-). Blir väl fortfarande i min 100D om inte nya S LR kommit! Ska försöka ragga en co-pilot :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Jag är helt med på att åka till Norge!
Lite jobbigt med att starta/komma i mål nere i Ystad då det är långt hem därifrån.
Men kanske svårt eller inte lika kul att få till start typ i Stockholmsområdet.


Vi skulle helt klart vinna på att ha någon gemensam sida/plattform där vi kan samla all info kring tävlingen.
Där varje förare/codriver kontinuerligt kan lägga upp bilder eller text och där man kan bädda in eller länka till livesändning.

Har kollat lite på TeslaBjørns senaste livesändingar, han verkar lyckats få till ett samarbete med chargefinder där man ser hans live-färd på den kartan.
https://chargefinder.com/en/teslabjorn

Kanske kunde man få till nått liknade för det här där allas position kan synas, och att vi har lite stabilare grund än vad Glympse var/är. Samt att ChargeFinder kanske är intresserad av att hjälpa oss att pusha lite för det här.
Är det någon som har en kontakt på Chargefinder?

Jag har folk som nästan bråkar om att få vara codriver kommande tävling. Skulle ta med fler, men då ökar ju vikten och jag kan förlora viktiga minuter! ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar