SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av TeslaTissel »

kangru skrev:
Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?

Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat? :)

Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.

För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.

Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

TeslaTissel skrev:
kangru skrev:
Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?

Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat? :)

Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.

För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.

Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
Resultaten finns här: viewtopic.php?f=27&t=25983&p=546780#p546780
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Svt Skåne har publicerat en kort artikel till: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.


Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Nu hänger jag inte med.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.


Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Nu hänger jag inte med.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av nek0 »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
]

Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.[/quote]
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av TeslaTissel »

Tack för länk o svar!

Och här är SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Eldsig »

Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Eldsig »

iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av micke_r »

Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Lophornis »

micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsA »

Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Polestar 2 awd -21
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Eldsig »

LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

Segelflygarn låg väl på ca 10 till 20 minuters laddtid.

1. Ystad-Haparanda
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52

2. Haparanda-Ystad
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55

Det skiljde bara 3 minuter mellan resorna.
Vilket indikerar en väldigt förutsägbar resa.
Som är enkel att utföra.

För icke Teslor fick exempelvis en i Örnsköldsvik först åka till McDonalds och fick inte igång laddningen.
Sen till Audi, fick heller inte igång laddning.
Sist blev det OKQ8 50kW som fungerade.
Sånt tar tid och är frustrerande.

Laddnätverket måste både byggas ut, och Plug & Charge införas.
Dessutom fick man vilseledande uppgifter från appar och sajter.
Att laddare var driftsatta, vilket inte stämde.
Och att vissa laddare var ur funktion, fast de fungerade.
Dessutom var det helt fel adress på vissa laddare.

Och på sajten kan det stå att en laddare har 180kW CCS.
Men i verkligheten fick man ca 60kW eftersom det skulle delas på 2 stolpar, vilseledande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Hmpftfhdns skrev:
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
BildBildBild

Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!

Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?

Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Vad tror ni om nya S LR, som inte kommit än? Det som begränsar trean idag, är definitivt att laddhastigheten går ner snabbare än många konkurrenter i takt med att batteriet fylls. En annan begränsning är att Tesla inte håller vad dom lovar gällande laddhastighet på många laddstationer. Är det någon som har koll på nya S laddkurva på V3 laddare? Om laddningen på en sådan håller 250 kW upp till 50% laddnivå, så är den en solklar vinnare!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!

Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?

Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
Jag köpte en 1st Max och där gick det inte få något annat än 21-tum även om man ville. Innan jag fick bilen planerade jag att byta mot mindre fälgar men den går förvånansvärt bra även på 21-tummarna, så jag kommer behålla dem. Vinterdäck blir på 19-tum, det är det minsta man kan ha på bilen.

Angående förbrukning är 20-25% högre mindre skillnad än vad jag förväntade mig mellan en ganska stor crossover och en liten sportsedan. En stor del av E4:an går i 110 km/h eller mer, så luftmotstånd och frontarea blir avgörande. Jag tror inte skillnaden varit mindre om man bytt drivlina i bilarna (jämför Model X vs Model S), men det är spekulation såklart.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Lophornis »

iAkita skrev:
Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
När Tesla öppnar sitt nätverk då finns det väl norr över för icke Tesla. Ioniq 5 skulle ladda på samma som Tesla gör norrut.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

joel80 skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
BildBildBild

Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
Tilläggas bör dock att han innan den extraturen valde den bästa vägen (eller var det ABRP?), vilket gjorde fallet från förstaplatsen extra hårt ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Segelflygaren skrev:
joel80 skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
BildBildBild

Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
Tilläggas bör dock att han innan den extraturen valde den bästa vägen (eller var det ABRP?), vilket gjorde fallet från förstaplatsen extra hårt ;)
Det var noggrant planerat och inte ABRP! Jag hade t.o.m kollat upp vägbyggen på alternativa sträckorna. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
:D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar