Dom hade ju gömt laddarna bakom BK...Jojje167 skrev:Segelflygaren, blev det en drive-in på max först innan laddningen i Hudik?
SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vad blev det för tider?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Schh... De sover!Zalman3 skrev:Vad blev det för tider?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Grattis, bra jobbat !Segelflygaren skrev:Framme!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tackar!AAKEE skrev:Grattis, bra jobbat !Segelflygaren skrev:Framme!
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Varför inte helt enkelt köpa en Tesla?Nect skrev:Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det skulle vara toppen om det gick att se var alla laddade samt vilka vägval som gjordes. Finns det kanske en historik i glympse?
Model Y LR.
Model S70D
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Intressant att se i Glympse hur struligt det är.frippe skrev:Det skulle vara toppen om det gick att se var alla laddade samt vilka vägval som gjordes. Finns det kanske en historik i glympse?
I Örnsköldsvik så provade man först 150kW laddaren på McDonalds. Den var inte igång.
Sen CCS laddaren hos Audi.
Fick inte igång den.
Sen 50kW laddaren på OKQ8, den fungerade.
Så vägen i Glympse visar ett ormbo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Extremt kul resa med många spännande moment
Sitta och plöja mil efter mil genom landet liggandes sist och tänka Norrland är våran chans så ge inte upp hoppet om att lyckas slå 1 bil och bara sitta och följa dom andra och hoppas man iallafall skulle hinna se någon efter att vi kom efter redan efter att behövt ladda i Markaryd.
Bilens laddkurva har en rejäl dipp på fart väldigt fort så vi fick verkligen ligga och ladda precis så vi kom fram hela tiden absolut inte någon minut extra och det tog sig riktigt bra hela natten milen flög fram.
Totalt blev det 10 laddstopp och i mål cirka klockan 10: 28 för stressad av jagandes skoda för att ha koll
Svårt att räkna hur mycket tid vi tappa vid broms problem total tid cirka 35-40 min och jätte smutsig resten av resan smakar gott med macka med bromsdamm på....
Sitta och plöja mil efter mil genom landet liggandes sist och tänka Norrland är våran chans så ge inte upp hoppet om att lyckas slå 1 bil och bara sitta och följa dom andra och hoppas man iallafall skulle hinna se någon efter att vi kom efter redan efter att behövt ladda i Markaryd.
Bilens laddkurva har en rejäl dipp på fart väldigt fort så vi fick verkligen ligga och ladda precis så vi kom fram hela tiden absolut inte någon minut extra och det tog sig riktigt bra hela natten milen flög fram.
Totalt blev det 10 laddstopp och i mål cirka klockan 10: 28 för stressad av jagandes skoda för att ha koll
Svårt att räkna hur mycket tid vi tappa vid broms problem total tid cirka 35-40 min och jätte smutsig resten av resan smakar gott med macka med bromsdamm på....
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- Letalis
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
- Ort: Västerlanda
- Referralkod: ts.la/roger897563
- Kontakt:
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Grymt att följa er.
Skall bli intressant att följa er ner igen.
Vilka kör ner?
Skall bli intressant att följa er ner igen.
Vilka kör ner?
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Robin, en applåd för er insats. Den är kanske den mest imponerande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Är väl lite fördel för snålare förbrukning hos Tesla generellt, men även att det är SUV mot sedan. Kan tänka mig att ID4 mot MY blir mer jämt. Skall bli intressant om det kommer en MY med i nästa års tävling. Isf. troligen en mycket mer jämn och lite mer rättvis kamp.taliz skrev:Väl kämpat.
8 mil kortare men 25% högre förbrukning än segelflygaren, som väl körde mer motorväg.
Rätt stor skillnad ändå.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Kan mycket väl bli såLarsL skrev:Varför inte helt enkelt köpa en Tesla?Nect skrev:Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Här är förbrukningen på Enyaq. Körde den snabbare längre vägen över Malmö. Blev totalt 5,9 mil längre väg än t ex iAkita i ID.4 och 92 km/h jämfört med 90 km/h. 19” på Enyaq och 21” på ID.4 dock exakt samma bredd. 1,84kWh/mil jmf med 1,86 kWh/mil så väldigt jämna siffror mellan de bilarna (som tekniskt sett i grunden är samma bil)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Polestar 2 awd -21
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Hur går det ihop?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.taliz skrev:Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Hur går det ihop?
Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut.
(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Skellefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Skellefteå...joel80 skrev:Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.taliz skrev:Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Hur går det ihop?
Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut.
(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Sollefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Björn Nyland har ju med en fossil som referens i sitt 1000km test.Jerker skrev:Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bara en timme mindre än segelflygarens tid.LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.