SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Eldsig skrev:
Hade jag lyckats gå ner 5kg och förberett sambon hade jag gärna ställt upp dom co-driver gävle tor, men siktar in mig på att frigöra tid nästa år med Ioniq 5 istället...men heja Joel och Gävle!
Snabb-banta och säg till Sambon att du bara ska iväg en stund och köpa tidningen. :D


Det är sista halvan, typ Norrlandskusten, som jag tror jag inte fixar själv. Vill ju inte köra för trött, och vet hur jag är när det är lite på tid... jag kommer ju inte vilja stanna och sova.
Fast kanske man kan ta korta sovpauser när man laddar.. faaaan... beslutsångest.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

joel80 skrev:
Eldsig skrev:
Hade jag lyckats gå ner 5kg och förberett sambon hade jag gärna ställt upp dom co-driver gävle tor, men siktar in mig på att frigöra tid nästa år med Ioniq 5 istället...men heja Joel och Gävle!
Snabb-banta och säg till Sambon att du bara ska iväg en stund och köpa tidningen. :D


Det är sista halvan, typ Norrlandskusten, som jag tror jag inte fixar själv. Vill ju inte köra för trött, och vet hur jag är när det är lite på tid... jag kommer ju inte vilja stanna och sova.
Fast kanske man kan ta korta sovpauser när man laddar.. faaaan... beslutsångest.
Klart du skall med Joel! Det blir kul! Och roligt att se att segelflygaren hänger med också :D

I jakten på vikt slänger jag ut insynsskydd och gummimattor. Kanske kan kosta på mig en codriver bästa år om jag lyckas bättre med beach 2022. I år kör jag själv.

Skämt åsido. Glöm inte att pauser är tillåtna och tiden räknas bort så länge man inte passar på att ladda. Man måste inte pressa sig genom hela resan själv utan ordentlig vila. Känner man att tröttheten tar över, är det bättre att stanna en stund för att komma fram säkert. Ingen vill att någon skall råka illa ut! Gissar att jag själv kommer behöva slumra en stund, och om det innebär att jag inte når fram innan pressfotograferna har åkt från torget så får det vara så. Sluttiden är vad som räknas.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Wilson skrev:
joel80 skrev:
Eldsig skrev:
Hade jag lyckats gå ner 5kg och förberett sambon hade jag gärna ställt upp dom co-driver gävle tor, men siktar in mig på att frigöra tid nästa år med Ioniq 5 istället...men heja Joel och Gävle!
Snabb-banta och säg till Sambon att du bara ska iväg en stund och köpa tidningen. :D


Det är sista halvan, typ Norrlandskusten, som jag tror jag inte fixar själv. Vill ju inte köra för trött, och vet hur jag är när det är lite på tid... jag kommer ju inte vilja stanna och sova.
Fast kanske man kan ta korta sovpauser när man laddar.. faaaan... beslutsångest.
Klart du skall med Joel! Det blir kul! Och roligt att se att segelflygaren hänger med också :D

I jakten på vikt slänger jag ut insynsskydd och gummimattor. Kanske kan kosta på mig en codriver bästa år om jag lyckas bättre med beach 2022. I år kör jag själv.

Skämt åsido. Glöm inte att pauser är tillåtna och tiden räknas bort så länge man inte passar på att ladda. Man måste inte pressa sig genom hela resan själv utan ordentlig vila. Känner man att tröttheten tar över, är det bättre att stanna en stund för att komma fram säkert. Ingen vill att någon skall råka illa ut! Gissar att jag själv kommer behöva slumra en stund, och om det innebär att jag inte når fram innan pressfotograferna har åkt från torget så får det vara så. Sluttiden är vad som räknas.
Ok, så skulle jag inte hitta någon co-driver och ögonlocken vill falla ihop kan jag stanna en timme på nån rastplats och sova och den tiden räknas alltså inte till totalen?

Ja men för tusan då.. jag får det att funka. Hittar jag nån så hittar jag nån, annars får jag köra själv. :D
Jag bokar in mig på Stadshotellet i Haparanda. Lägg till mig för middag.

Jag bokade om andra sprutan till efter helgen. Haha.. Vågar inte ta den innan jag kör, jag fick huvudvärk ett dygn av första.

Bild för känsla ;)
2021-07-25 20.46.35.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Jag tycker också att plus 5 km/h ska vara okej utan att man blir diskad i tävlingen. Om det var det dom körde med förra året, och vi vill att det ska vara jämförbart med årets tävling, så bör vi inte ändra detta. Ska det bli en klassiker så bör inte någon regel ändras för den delen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Segelflygaren skrev:
iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Jag tycker också att plus 5 km/h ska vara okej utan att man blir diskad i tävlingen. Om det var det dom körde med förra året, och vi vill att det ska vara jämförbart med årets tävling, så bör vi inte ändra detta. Ska det bli en klassiker så bör inte någon regel ändras för den delen.
Håller med. Ligger man t.ex på 80-väg blir långtradarna bakom galna om man bara kör 80. :D

Hur gör vi förresten med Glympse?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

Segelflygaren skrev:
iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Jag tycker också att plus 5 km/h ska vara okej utan att man blir diskad i tävlingen. Om det var det dom körde med förra året, och vi vill att det ska vara jämförbart med årets tävling, så bör vi inte ändra detta. Ska det bli en klassiker så bör inte någon regel ändras för den delen.
Hm... om man ska börja rucka på hastighetsbegränsningarna så faller hela konceptet. Det blir oerhört svårt att göra det hela jämförbart då. Ponera att nån kör ytterligare lite snabbare och därför når fram till den sista lediga laddplatsen och därmed skaffar sig ett ännu större försprång. Det kan vara helt avgörande för utgången.

Nej, om man ska få köra lite godtyckligt för fort så faller hela mitt intresse för att följa den här tävlingen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Håller med. Ligger man t.ex på 80-väg blir långtradarna bakom galna om man bara kör 80. :D
Det kan de gott bli. När jag körde sträckan förra sommaren så var jag väldigt noga med att hålla hastighetsbegränsningarna. Jag störs inte av långtradarchaufförer som blir irriterade. Men jag härdades väl de år då jag körde Zoe och för räckviddens skull på långfärder körde 70-80.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

Jerker skrev:
Segelflygaren skrev:
iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Jag tycker också att plus 5 km/h ska vara okej utan att man blir diskad i tävlingen. Om det var det dom körde med förra året, och vi vill att det ska vara jämförbart med årets tävling, så bör vi inte ändra detta. Ska det bli en klassiker så bör inte någon regel ändras för den delen.
Hm... om man ska börja rucka på hastighetsbegränsningarna så faller hela konceptet. Det blir oerhört svårt att göra det hela jämförbart då. Ponera att nån kör ytterligare lite snabbare och därför når fram till den sista lediga laddplatsen och därmed skaffar sig ett ännu större försprång. Det kan vara helt avgörande för utgången.

Nej, om man ska få köra lite godtyckligt för fort så faller hela mitt intresse för att följa den här tävlingen.
Problemet är ju att det knappt finns någon som håller exakt laglig fart på de större vägarna. Dessutom är plus 5 km/h inte godtycklig fart, det är en exakt gräns. Jag föreslår att du är med på tävlingen, så att du får rösträtt ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

Segelflygaren skrev:
Problemet är ju att det knappt finns någon som håller exakt laglig fart på de större vägarna. Dessutom är plus 5 km/h inte godtycklig fart, det är en exakt gräns. Jag föreslår att du är med på tävlingen, så att du får rösträtt ;)
Jag kan som sagt inte vara med. Så jag får rösta med fötterna. Hade tänkt att sprida det här till mina vänner för att det är en rolig och intressant tävling, men jag avstår ifrån det om det blir sådana ändringar i reglerna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

Ändrar man på sådana regler så blir ju inte heller resultatet jämförbart från år till år.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
Ändrar man på sådana regler så blir ju inte heller resultatet jämförbart från år till år.
Men är det inte därför vi bör ha kvar max 5km/h över? Det var väl regeln förra året?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
Ändrar man på sådana regler så blir ju inte heller resultatet jämförbart från år till år.
Men är det inte därför vi bör ha kvar max 5km/h över? Det var väl regeln förra året?
Det var så jag förstod tidigare inlägg också, men var det exakt hastighetsgräns som gällde då (och följdes av samtliga), så ska det såklart vara lika nu också.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Väldigt roligt att vi får med en Polestar 2 också! Det blir ett riktigt intressant startfält i år.

Regeln förra året var att den som får fartböter diskvalificeras. Sen tolkades den lite olika av deltagarna. De flesta gjorde sig nog skyldiga till att då och då ligga upp till 5 km/h över och det är så jag förstått att det varit även vid tidigare SECC tävlingar. Andra gånger gick det några km/h under för att komma fram till nästa laddstopp. Men åtminstande ett ekipage höll sig exakt till hastighetsgränsen så vitt jag vet.

För att slippa den här tråkiga diskussionen i tråden under racet föreslår jag att vi i Ystad innan start kommer överens om hur regeln om att den som får fartböter diskas ska tolkas. Övriga kan kanske försöka komma ihåg att vi är ett gäng glada amatörer som gör detta på vår fritid och försöka respektera att de regler vi kommer överens om är de som gäller, utan att gnälla om det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

Man får väl läsa igenom tråden, men jag, som följde den förra året, minns inget om +5 km/h.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »


Uppdaterad deltagarlista


iAkita – Volkswagen ID4 1st Max -21
Daven - Tesla Model 3 SR+ -20
Robin_j - Tesla Model S p85+ - 14
ReNewAble - Tesla Model 3 LR -20
Leo + Lator - Skoda Enyaq iv80 RWD -21
Wilson - Audi eTron 50 -20
Segelflygaren - Tesla Model 3 LR -21 (18" Aero med stora Panasonic batteriet)
Joel80 - Polestar 2 awd
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)

Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.


Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg? :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Segelflygaren »

joel80 skrev:
Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)

Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.


Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg? :)
Jag var inte med förra året, men som jag förstått det hela, så är vägvalet en viktig del av tävlingen.

Är det någon som har en länk till förra årets tråd, det skulle vara kul att läsa den.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev:
Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)

Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.


Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg? :)
Vägvalet är fritt, kör den väg som du tror ger snabbast tid!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Mina 5 cent… Det som skall avgöra tävlingen är en kombination av
1. Bilens förbrukning och laddegenskaper
2. Tillgänglighet och prestanda i laddnätverk
3. Förarens strategier rörande vägval och laddning.

Lägger vi till om man är modig nog att gasa på över hastighetsbegränsningarna blir det för enkelt.

Nu finns det en tanke om att hålla hastighetsgräns plus max 5 kmh, och har den regeln funnits alla år finns det anledning att hålla det även framåt. Men i förra årets tråd såg jag även kommentarer om att enda regeln var att åker man fast av polisen är man diskad. Någon annan sade att det fanns en gentlemannamässig överenskommelse att hålla hastighetsgränserna. Tror det var Jerker som lyfte att hastighetsgränserna inte alltid följdes under förra årets resa, så vet inte hur disciplinen har varit bland de tävlande. Om det var så att folk gasade på eller om Glympse spelade alla ett spratt vet jag inte. Mina erfarenheter av Glympse är ändå att den visar ganska realistiska siffror, som bara pendlar kring ett par km/h diff även om man håller konstant hastighet.

Jämförbarheten mellan åren verkar ändå bli svår att få till. Jag vet alltså inte hur det har sett ut tidigare år. Förstår att ambitionen skall vara att tiderna skall vara jämförbara mellan åren och att man därför vill ha samma regler. Men förhållandena skiljer sig ändå åt - I år kommer det regna och blåsa rejält och vi kommer sannolikt inte nå förra årets tider. Det blir lite som att jämföra vinnartider mellan olika Vasalopp. Kanske intressant som kuriosa, men tiderna går inte att använda som mått på hur bra prestationen verkligen var om man jämför mellan olika år.

Som förare kör jag gärna fortare, det gör jag rätt ofta i vanliga fall. Men. För att behålla tävlingens integritet och trovärdighet tycker jag att hastighetsskyltarna skall följas. Det känns inte seriöst att säga att elbilar minsann duger på långresa, och vi har bevisat detta genom att nå fina sluttider i tävlingen, när vi i själva verket har tullat lite på hastighetsgränserna. ”Klart ni kommer fram fort när ni kör för fort”, kommer vi få höra från fossilmaffian. Håller vi skyltad hastighet blir det liksom ingen diskussion.

I slutänden tycker jag nog att Tibor får bestämma. Den är ändå ”hans” tävling om jag förstår det rätt. Jag tänker att han har bäst koll på hur reglerna har sett ut över åren.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

Funderar på att livesända via Youtube... vet inte om jag orkar med att ha det igång hela tiden, men får se.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av wheels »

joel80 skrev:
Funderar på att livesända via Youtube... vet inte om jag orkar med att ha det igång hela tiden, men får se.
Blir värre än Björns maraton igår och i natt :D
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av wheels »

Polisen har ju 3km/h över som gräns. En kompromiss kanske
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Håller med Wilson: att vi av "image/PR-skäl externt och internt" bör hålla oss till hastighetsbegränsningarna. (GPS-fart så blir det jämförbart mellan olika bilar). Att sen polisen av "mättekniska" skäl använder lite marginal, att många av oss, även jag till vardags kör lite för fort eller att andra trafikanter kör för fort känns för mig sekundärt i just det här sammanhanget.

Exakt jämförbarheten mellan åren känns för mig personligen ganska ointressant. Även i OS/VM förändrar man emellanåt material/regler/system så att gamla rekord inte är jämförbara med nya. Dessutom kommer det alltid att vara olika förhållanden som väder och trafikbelastning som kommer påverka mer. (Det här är liksom inte ett jämförande WLTP-norms test, OS i elbilskörning eller ett klassiskt Canonball run med elbilar.)

Håller med iAkita: att vi som åker gemensamt kommer överens om det på plats innan start och sen respekterar vi det beslut som blir under loppet. Sen skippar vi diskussioner senare i tråden och efteråt. Det här ska ju vara en KUL GREJ som vi gör TILLSAMMANS där de som inte är med kan följa med på resan digitalt via forumet och på Glympse. 8-)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Tror att framför allt söndagen blir en utmaning laddningsmässigt då många semesterfirare i elbil säkerligen lär vara på rull då (eller snarare stå på kö...). Så tror att tävlingen kommer att avgöras på en hel del "taktik/tur" på de laddningarna som ska göras just på söndag eftermiddag/kväll. :?

Ska i alla fall bli kanonskoj att vara med 8-)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

Lurigt med hastigheten. Kör vi/ni för långsamt kommer det heta att ska man köra elbil så måste man krypa fram i högerfilen. Körs det för fort så kommer det heta att de där Teslaförarna är stroppiga fartdårar typ Gumbol.

Jag brukar ha AP ställd på +3 km/h eller 3% så det är det jag skulle ha som bas om jag körde tävlingen. Inom 5% är väl rimligt att man kan hålla sig när man kör ett sånt här race? Men det är klart trafiken kan kräva avvikelser som tex en omkörning. Det finns ju flera som man hålla koll så att ingen kör systematiskt för fort. Sedan tycker jag inte att enstaka överträdelser ska leda till diskning utan kanske tidstillägg och skämskudde? Naturligtvis krävs de diskning om man åker fast i en fartkontroll + offentlig avbön ;).
Skriv svar