Jag köpte en 1st Max och där gick det inte få något annat än 21-tum även om man ville. Innan jag fick bilen planerade jag att byta mot mindre fälgar men den går förvånansvärt bra även på 21-tummarna, så jag kommer behålla dem. Vinterdäck blir på 19-tum, det är det minsta man kan ha på bilen.martinot skrev:Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!iAkita skrev:Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?
Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
Angående förbrukning är 20-25% högre mindre skillnad än vad jag förväntade mig mellan en ganska stor crossover och en liten sportsedan. En stor del av E4:an går i 110 km/h eller mer, så luftmotstånd och frontarea blir avgörande. Jag tror inte skillnaden varit mindre om man bytt drivlina i bilarna (jämför Model X vs Model S), men det är spekulation såklart.