SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Polestar 2 awd -21
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Segelflygarn låg väl på ca 10 till 20 minuters laddtid.
1. Ystad-Haparanda
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52
2. Haparanda-Ystad
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
Det skiljde bara 3 minuter mellan resorna.
Vilket indikerar en väldigt förutsägbar resa.
Som är enkel att utföra.
För icke Teslor fick exempelvis en i Örnsköldsvik först åka till McDonalds och fick inte igång laddningen.
Sen till Audi, fick heller inte igång laddning.
Sist blev det OKQ8 50kW som fungerade.
Sånt tar tid och är frustrerande.
Laddnätverket måste både byggas ut, och Plug & Charge införas.
Dessutom fick man vilseledande uppgifter från appar och sajter.
Att laddare var driftsatta, vilket inte stämde.
Och att vissa laddare var ur funktion, fast de fungerade.
Dessutom var det helt fel adress på vissa laddare.
Och på sajten kan det stå att en laddare har 180kW CCS.
Men i verkligheten fick man ca 60kW eftersom det skulle delas på 2 stolpar, vilseledande.
1. Ystad-Haparanda
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52
2. Haparanda-Ystad
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
Det skiljde bara 3 minuter mellan resorna.
Vilket indikerar en väldigt förutsägbar resa.
Som är enkel att utföra.
För icke Teslor fick exempelvis en i Örnsköldsvik först åka till McDonalds och fick inte igång laddningen.
Sen till Audi, fick heller inte igång laddning.
Sist blev det OKQ8 50kW som fungerade.
Sånt tar tid och är frustrerande.
Laddnätverket måste både byggas ut, och Plug & Charge införas.
Dessutom fick man vilseledande uppgifter från appar och sajter.
Att laddare var driftsatta, vilket inte stämde.
Och att vissa laddare var ur funktion, fast de fungerade.
Dessutom var det helt fel adress på vissa laddare.
Och på sajten kan det stå att en laddare har 180kW CCS.
Men i verkligheten fick man ca 60kW eftersom det skulle delas på 2 stolpar, vilseledande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Hmpftfhdns skrev:Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!iAkita skrev:Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?
Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vad tror ni om nya S LR, som inte kommit än? Det som begränsar trean idag, är definitivt att laddhastigheten går ner snabbare än många konkurrenter i takt med att batteriet fylls. En annan begränsning är att Tesla inte håller vad dom lovar gällande laddhastighet på många laddstationer. Är det någon som har koll på nya S laddkurva på V3 laddare? Om laddningen på en sådan håller 250 kW upp till 50% laddnivå, så är den en solklar vinnare!Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag köpte en 1st Max och där gick det inte få något annat än 21-tum även om man ville. Innan jag fick bilen planerade jag att byta mot mindre fälgar men den går förvånansvärt bra även på 21-tummarna, så jag kommer behålla dem. Vinterdäck blir på 19-tum, det är det minsta man kan ha på bilen.martinot skrev:Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!iAkita skrev:Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?
Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
Angående förbrukning är 20-25% högre mindre skillnad än vad jag förväntade mig mellan en ganska stor crossover och en liten sportsedan. En stor del av E4:an går i 110 km/h eller mer, så luftmotstånd och frontarea blir avgörande. Jag tror inte skillnaden varit mindre om man bytt drivlina i bilarna (jämför Model X vs Model S), men det är spekulation såklart.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
När Tesla öppnar sitt nätverk då finns det väl norr över för icke Tesla. Ioniq 5 skulle ladda på samma som Tesla gör norrut.iAkita skrev:Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tilläggas bör dock att han innan den extraturen valde den bästa vägen (eller var det ABRP?), vilket gjorde fallet från förstaplatsen extra hårtjoel80 skrev:Hmpftfhdns skrev:Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det var noggrant planerat och inte ABRP! Jag hade t.o.m kollat upp vägbyggen på alternativa sträckorna.Segelflygaren skrev:Tilläggas bör dock att han innan den extraturen valde den bästa vägen (eller var det ABRP?), vilket gjorde fallet från förstaplatsen extra hårtjoel80 skrev:Hmpftfhdns skrev:Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det kommer en lurig pdf-faktura till företrädaren av företaget som leasar bilen. Den kommer som digital myndighetspost efter några månader, och kan lätt missas, allt för att håva in 300:- extra känns det som.joel80 skrev:Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
Går inte att ha autogiro för broavgifter i ett AB.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ok, tack... får hålla utsikt. Klassisk sån där grej som man missar.Off Grid Byggaren skrev:Det kommer en lurig pdf-faktura till företrädaren av företaget som leasar bilen. Den kommer som digital myndighetspost efter några månader, och kan lätt missas, allt för att håva in 300:- extra känns det som.joel80 skrev:Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
Går inte att ha autogiro för broavgifter i ett AB.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vadå? Är det så billigt att missa en broavgift? Trängselskatten kostar ju 500 att missa...Off Grid Byggaren skrev:
Det kommer en lurig pdf-faktura till företrädaren av företaget som leasar bilen. Den kommer som digital myndighetspost efter några månader, och kan lätt missas, allt för att håva in 300:- extra känns det som.
Går inte att ha autogiro för broavgifter i ett AB.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tyvärr så syns inte dessa broavgifter bland trängselskatten hos transportstyrelsen. Från början fick jag brev hem, men kör numera e-faktura med automatisk betalning så man är helt säker på att slippa trehundringen i straff. Brukar dock dröja en månad eller två innan fakturan kommerjoel80 skrev:Jag försökte logga in och kolla om jag kunde betala broavgifter för Motala och Sundsvall... men då jag har leasingbil så finns det ju inget på mitt personnummer.
Hur har ni andra gjort som har leasingbil? Skickar dom en faktura precis som med trängselskatten i Stockholm eller behöver man fixa det själv för att inte få "straff".
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det kom en fråga om kostnaden för att göra denna resa och hur det skiljer mellan bilarna. I Auto Motor & Sports vintertest runt Mellansverige så angavs kostnaden för de bilar som deltog men dessa siffror påverkas ju väldigt mycket av hur man laddar och med vilket avtal. I årets SECC så deltog ju både Teslor och bilar som laddar på övriga laddstationer, företrädesvis Ionity utifrån vad jag noterade. Av Teslorna så hade Robin med sin gamla S P85+ fri laddning medan de treor som körde kan ha haft allt från fri laddning till att betala ordinarie pris hos Tesla (vilka varierar ganska kraftigt men runt 4 kr/kWh i snitt). VW har haft erbjudanden som har följt med vid köp av vissa bilar som kan innebära fri laddning under en tidsperiod eller visst många kWh. Skoda har vad jag vet inget sådant men man kan ju ha kvar av erbjudande från VW... Vol... Polestar vet jag faktisk inte vad de erbjuder men det får vi säkert höra från Joel. Audi har ju skickat med ett abonnemang hos Ionity som ger ett pris på ca 3 kr per kWh som jag antar att Wilson körde med utom på de ställen där det inte fanns Ionity.
Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Polestar har avtal med Ionity. Jag betalar ca 3.50kr/kWh där. (0,35€.. men det är rätt nära 3.50kr)
Lyckades ladda gratis på Powerstop Mjölby, och sen blev det nån laddning på Charge&Drive som jag har dålig koll på priset på än.. ca 4kr/kWh tror jag.
Även nån laddning på Bee/Mer blev det och där har jag abonnemang (99kr/månaden) och betalar då bara 2.50kr/kWh.
Lyckades ladda gratis på Powerstop Mjölby, och sen blev det nån laddning på Charge&Drive som jag har dålig koll på priset på än.. ca 4kr/kWh tror jag.
Även nån laddning på Bee/Mer blev det och där har jag abonnemang (99kr/månaden) och betalar då bara 2.50kr/kWh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
3,54kr/kWh får polestar-ägare betala hos ionity genom plugsurfing. Det finns ingen sammanställning med vad varje deltagare betalade totalt?lator skrev:Det kom en fråga om kostnaden för att göra denna resa och hur det skiljer mellan bilarna. I Auto Motor & Sports vintertest runt Mellansverige så angavs kostnaden för de bilar som deltog men dessa siffror påverkas ju väldigt mycket av hur man laddar och med vilket avtal. I årets SECC så deltog ju både Teslor och bilar som laddar på övriga laddstationer, företrädesvis Ionity utifrån vad jag noterade. Av Teslorna så hade Robin med sin gamla S P85+ fri laddning medan de treor som körde kan ha haft allt från fri laddning till att betala ordinarie pris hos Tesla (vilka varierar ganska kraftigt men runt 4 kr/kWh i snitt). VW har haft erbjudanden som har följt med vid köp av vissa bilar som kan innebära fri laddning under en tidsperiod eller visst många kWh. Skoda har vad jag vet inget sådant men man kan ju ha kvar av erbjudande från VW... Vol... Polestar vet jag faktisk inte vad de erbjuder men det får vi säkert höra från Joel. Audi har ju skickat med ett abonnemang hos Ionity som ger ett pris på ca 3 kr per kWh som jag antar att Wilson körde med utom på de ställen där det inte fanns Ionity.
Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag vet själv inte vad jag betalade totalt. Så många kort och laddare och allt man tänkte på var att få igång laddaren på sekunder..Jojje167 skrev:3,54kr/kWh får polestar-ägare betala hos ionity genom plugsurfing. Det finns ingen sammanställning med vad varje deltagare betalade totalt?lator skrev:Det kom en fråga om kostnaden för att göra denna resa och hur det skiljer mellan bilarna. I Auto Motor & Sports vintertest runt Mellansverige så angavs kostnaden för de bilar som deltog men dessa siffror påverkas ju väldigt mycket av hur man laddar och med vilket avtal. I årets SECC så deltog ju både Teslor och bilar som laddar på övriga laddstationer, företrädesvis Ionity utifrån vad jag noterade. Av Teslorna så hade Robin med sin gamla S P85+ fri laddning medan de treor som körde kan ha haft allt från fri laddning till att betala ordinarie pris hos Tesla (vilka varierar ganska kraftigt men runt 4 kr/kWh i snitt). VW har haft erbjudanden som har följt med vid köp av vissa bilar som kan innebära fri laddning under en tidsperiod eller visst många kWh. Skoda har vad jag vet inget sådant men man kan ju ha kvar av erbjudande från VW... Vol... Polestar vet jag faktisk inte vad de erbjuder men det får vi säkert höra från Joel. Audi har ju skickat med ett abonnemang hos Ionity som ger ett pris på ca 3 kr per kWh som jag antar att Wilson körde med utom på de ställen där det inte fanns Ionity.
Slutsatsen av detta blir att priserna kan variera från noll till mycket dyrt på långresor. Om man kör rimligt mycket per månad och kan acceptera att ladda med 50 - 100 kW så har ju Bee (eller Mer som de nu heter) 450 kWh för 399 kr vilket nog är ganska svårslaget men ska det gå fort (+150 kW) så kostar det mera. 5,25 tar väl EON och många andra håller sig till denna nivå utom Ionitys 8,70 då... Sen avgör ju bilens förbrukning givetvis vad det kostar i slutändan. Model 3 drar ju bara ungefär hälften av vad en E-tron behöver.
Nån laddare som krånglade upp norröver att få igång testade jag typ 3 kort på innan jag fick igång den.. då med nått av korten som säkert tar roaming-avgift.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det kostar att ligga på topp!joel80 skrev:Jag vet själv inte vad jag betalade totalt. Så många kort och laddare och allt man tänkte på var att få igång laddaren på sekunder..
Nån laddare som krånglade upp norröver att få igång testade jag typ 3 kort på innan jag fick igång den.. då med nått av korten som säkert tar roaming-avgift.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Min laddkostnad blev ganska lätt iallafall 12 kr för laddning på torget i Ystad
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)