De flesta som skriker efter längre räckvidd gör det för att de inte kan ladda till vardags. Så där handlar det om att få fart på hemmaladdningen istället.Niklas Z skrev:Min tanke också. Frågan är om det är särskilt viktigt att utveckla långfärdsegenskaperna mer än vad dagen TM3LR redan erbjuder. I min värld är det i så fall mer angeläget att den kapaciteten kan fås till lägre pris. Det är nog viktigare för omställningen till elbilstransporter.taliz skrev:Bara en timme mindre än segelflygarens tid.LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag har inte möjlighet att ladda hemma, men det fungerar bra, delvis tack vare att min bil har ett batteri som är anpassat för att räcka vid långfärd. Jag förstår att den som t ex pendlar 20 mil om dagen och inte kan ladda hemma vill ha lång räckvidd, men som du skriver så är nog egentligen den rimligaste lösningen för just det behovet att få till bra långsamladdning på betydligt fler ställen.LarsL skrev:De flesta som skriker efter längre räckvidd gör det för att de inte kan ladda till vardags. Så där handlar det om att få fart på hemmaladdningen istället.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Laddar iAkita i Umeå??
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Min förra dieselbil hade behövt ett tankstopp på den resan också så helt på samma nivå.iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Varför?iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
@segelflygaren: Har du koll på din totala laddtid på vägen upp till Haparanda?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.nek0 skrev:Varför?iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vart kör vi nästa år Måste ju börja i tid att prata om det hemma denna gång så man slipper missa slutet
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Eller inte ha en skada i taket som tog en vecka att laga ordentligt istället för det planerade en dagRobin_j skrev:Vart kör vi nästa år Måste ju börja i tid att prata om det hemma denna gång så man slipper missa slutet
Jag hade inte en suck att vara med i år visade det sig till slut, till stor del pga av taket plus att jag blev
tvungen att sy ihop en offert åt en viktig kund (på 10 miljoner och bara jag som inte hade semester bland
dom som får/kan göra offerter)…
Sambon var också sjukt taggad för att vara med i år, så nästa år då jäklar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Varför?[/quote]LarsL skrev:Vilken mardröm det hade varit!nek0 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.[/quote]
Får man inte stanna och fika om man kör en elbil och inte behöver ladda batteriet?
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Har räknat efter alla mina bilder från resan
Enköping-Ystad Haparanda- Enköping
Totala tiden blev då 21:45
så långsammare än vad vi presterade på våran officiella körning Ystad - Haparanda
Gjorde många slarv fel och tester inför starten när vi åkte till Ystad så därför det tog längre tid tex åkte 6 mil åt fel håll
För gick väldigt bra från Haparanda till Gävle igår.
Efter ha bränt 300+ mil så måste jag säga dom gammla teslor är fortfarande riktigt bra om man håller sig på 0-35%
Har länge funderat på att byta ut min men efter denna tur så blir den kvar ett bra tag till någon måste ju ställa upp med veteran bil
Enköping-Ystad Haparanda- Enköping
Totala tiden blev då 21:45
så långsammare än vad vi presterade på våran officiella körning Ystad - Haparanda
Gjorde många slarv fel och tester inför starten när vi åkte till Ystad så därför det tog längre tid tex åkte 6 mil åt fel håll
För gick väldigt bra från Haparanda till Gävle igår.
Efter ha bränt 300+ mil så måste jag säga dom gammla teslor är fortfarande riktigt bra om man håller sig på 0-35%
Har länge funderat på att byta ut min men efter denna tur så blir den kvar ett bra tag till någon måste ju ställa upp med veteran bil
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Inte egentligen, men bilen har en elektronisk körjournal, så jag kan ta fram det den vägen.Hmpftfhdns skrev:@segelflygaren: Har du koll på din totala laddtid på vägen upp till Haparanda?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Mat är inget man hinner beställa när man åker på tidLarsL skrev:Jag tror det vore bra om någon kunde köra sträckan som referens en gång åtminstone. Men med tydliga regler om att stanna för toabesök och för att beställa mat, okej att äta i bilen?Jerker skrev:Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Till alla deltagare: Glöm inte sms:a mig bilder från resan som jag kan vidarebefordra till SVT om ni har några. Gärna under eftermiddagen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det kanske blir Scandinavian Electric Car ChampionshipRobin_j skrev:Vart kör vi nästa år Måste ju börja i tid att prata om det hemma denna gång så man slipper missa slutet
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Eller varför inte European Electric Car Championship Men oavsett vad, skulle en tanke vara att göra en 'ring' med ett antal fasta punkter som man kan 'köra' in i racet för att delta och fånga upp de Scandinaviska deltagarna. Skulle få en större spridning på bilarna men skulle också påbjuda någon central leaderboard för löpande sammanställning av tider etc. Bara det att agera 'Eye in Sky' skulle kräva ett team som syr ihop stödsystem för detta det samt även något som är bättre än Glympse. Värt att planera tidigt för nästa år låter det som.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Haha, bara att ta med en flaska, som Lasse Kongo i Torsk på Tallin.LarsL skrev:Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.nek0 skrev:Varför?iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
En resa som tar 19 timmar nonstop enlig google och ni kör på 19-22 timmar, det fungerar med långfärd med elbil, bra sätt att övertyga skeptiker med sådan här test i verkligheten.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
nek0 skrev:Varför?LarsL skrev:Vilken mardröm det hade varit!nek0 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.Får man inte stanna och fika om man kör en elbil och inte behöver ladda batteriet?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?kangru skrev:Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat?
Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.
För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.
Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Resultaten finns här: viewtopic.php?f=27&t=25983&p=546780#p546780TeslaTissel skrev:Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?kangru skrev:Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat?
Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.
För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.
Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Svt Skåne har publicerat en kort artikel till: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Nu hänger jag inte med.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.nek0 skrev:LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.Nu hänger jag inte med.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)