SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Letalis »

Grymt att följa er.

Skall bli intressant att följa er ner igen.
Vilka kör ner?
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Niklas Z »

Robin, en applåd för er insats. Den är kanske den mest imponerande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Väl kämpat.
8 mil kortare men 25% högre förbrukning än segelflygaren, som väl körde mer motorväg.
Rätt stor skillnad ändå.
Är väl lite fördel för snålare förbrukning hos Tesla generellt, men även att det är SUV mot sedan. Kan tänka mig att ID4 mot MY blir mer jämt. Skall bli intressant om det kommer en MY med i nästa års tävling. Isf. troligen en mycket mer jämn och lite mer rättvis kamp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Nect »

LarsL skrev:
Nect skrev:
Bra kämpat allihopa!

Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare 8-)

Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu :twisted:
Varför inte helt enkelt köpa en Tesla?
Kan mycket väl bli så :lol: :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Här är förbrukningen på Enyaq. Körde den snabbare längre vägen över Malmö. Blev totalt 5,9 mil längre väg än t ex iAkita i ID.4 och 92 km/h jämfört med 90 km/h. 19” på Enyaq och 21” på ID.4 dock exakt samma bredd. 1,84kWh/mil jmf med 1,86 kWh/mil så väldigt jämna siffror mellan de bilarna (som tekniskt sett i grunden är samma bil)
105C0F0B-CF15-4C18-874A-8E81E6FB14E5.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsA »

Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av taliz »

LarsA skrev:
Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).
Hur går det ihop?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
LarsA skrev:
Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).
Hur går det ihop?
Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.

Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut. :)
(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Skellefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

joel80 skrev:
taliz skrev:
LarsA skrev:
Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).
Hur går det ihop?
Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.

Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut. :)
(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Sollefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Skellefteå...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av MangeT »

Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

MangeT skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?
Björn Nyland har ju med en fossil som referens i sitt 1000km test.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Bara en timme mindre än segelflygarens tid.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Bara en timme mindre än segelflygarens tid.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
Min tanke också. Frågan är om det är särskilt viktigt att utveckla långfärdsegenskaperna mer än vad dagen TM3LR redan erbjuder. I min värld är det i så fall mer angeläget att den kapaciteten kan fås till lägre pris. Det är nog viktigare för omställningen till elbilstransporter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Bonden Roger »

Startade ni samtidigt i Ystad ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Lophornis »

Bonden Roger skrev:
Startade ni samtidigt i Ystad ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Samlad start i Ystad, vissa har co driver men en del kör själva. De valde Jaktstart ifrån Haparanda pga de få HPC laddare som fanns i Norr slogs de om så de hindrade varandra.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Bonden Roger »

Lophornis skrev:
Bonden Roger skrev:
Startade ni samtidigt i Ystad ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Samlad start i Ystad, vissa har co driver men en del kör själva. De valde Jaktstart ifrån Haparanda pga de få HPC laddare som fanns i Norr slogs de om så de hindrade varandra.
Tackar. Såg det nu också i en annan tråd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?
Jag tror det vore bra om någon kunde köra sträckan som referens en gång åtminstone. Men med tydliga regler om att stanna för toabesök och för att beställa mat, okej att äta i bilen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Bara en timme mindre än segelflygarens tid.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
Min tanke också. Frågan är om det är särskilt viktigt att utveckla långfärdsegenskaperna mer än vad dagen TM3LR redan erbjuder. I min värld är det i så fall mer angeläget att den kapaciteten kan fås till lägre pris. Det är nog viktigare för omställningen till elbilstransporter.
De flesta som skriker efter längre räckvidd gör det för att de inte kan ladda till vardags. Så där handlar det om att få fart på hemmaladdningen istället.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
De flesta som skriker efter längre räckvidd gör det för att de inte kan ladda till vardags. Så där handlar det om att få fart på hemmaladdningen istället.
Jag har inte möjlighet att ladda hemma, men det fungerar bra, delvis tack vare att min bil har ett batteri som är anpassat för att räcka vid långfärd. Jag förstår att den som t ex pendlar 20 mil om dagen och inte kan ladda hemma vill ha lång räckvidd, men som du skriver så är nog egentligen den rimligaste lösningen för just det behovet att få till bra långsamladdning på betydligt fler ställen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

Laddar iAkita i Umeå??
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
MangeT skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
MangeT skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Min förra dieselbil hade behövt ett tankstopp på den resan också så helt på samma nivå.
Skriv svar