SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Moderator: Redaktion
- Letalis
- Teslaägare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
- Ort: Västerlanda
- Referralkod: ts.la/roger897563
- Kontakt:
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Grymt att följa er.
Skall bli intressant att följa er ner igen.
Vilka kör ner?
Skall bli intressant att följa er ner igen.
Vilka kör ner?
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Robin, en applåd för er insats. Den är kanske den mest imponerande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Är väl lite fördel för snålare förbrukning hos Tesla generellt, men även att det är SUV mot sedan. Kan tänka mig att ID4 mot MY blir mer jämt. Skall bli intressant om det kommer en MY med i nästa års tävling. Isf. troligen en mycket mer jämn och lite mer rättvis kamp.taliz skrev:Väl kämpat.
8 mil kortare men 25% högre förbrukning än segelflygaren, som väl körde mer motorväg.
Rätt stor skillnad ändå.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Kan mycket väl bli såLarsL skrev:Varför inte helt enkelt köpa en Tesla?Nect skrev:Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Här är förbrukningen på Enyaq. Körde den snabbare längre vägen över Malmö. Blev totalt 5,9 mil längre väg än t ex iAkita i ID.4 och 92 km/h jämfört med 90 km/h. 19” på Enyaq och 21” på ID.4 dock exakt samma bredd. 1,84kWh/mil jmf med 1,86 kWh/mil så väldigt jämna siffror mellan de bilarna (som tekniskt sett i grunden är samma bil)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Polestar 2 awd -21
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Hur går det ihop?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.taliz skrev:Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Hur går det ihop?
Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut.
(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Skellefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Skellefteå...joel80 skrev:Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.taliz skrev:Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Hur går det ihop?
Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut.
(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Sollefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Björn Nyland har ju med en fossil som referens i sitt 1000km test.Jerker skrev:Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bara en timme mindre än segelflygarens tid.LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Min tanke också. Frågan är om det är särskilt viktigt att utveckla långfärdsegenskaperna mer än vad dagen TM3LR redan erbjuder. I min värld är det i så fall mer angeläget att den kapaciteten kan fås till lägre pris. Det är nog viktigare för omställningen till elbilstransporter.taliz skrev:Bara en timme mindre än segelflygarens tid.LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Startade ni samtidigt i Ystad ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Samlad start i Ystad, vissa har co driver men en del kör själva. De valde Jaktstart ifrån Haparanda pga de få HPC laddare som fanns i Norr slogs de om så de hindrade varandra.Bonden Roger skrev:Startade ni samtidigt i Ystad ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tackar. Såg det nu också i en annan tråd.Lophornis skrev:Samlad start i Ystad, vissa har co driver men en del kör själva. De valde Jaktstart ifrån Haparanda pga de få HPC laddare som fanns i Norr slogs de om så de hindrade varandra.Bonden Roger skrev:Startade ni samtidigt i Ystad ?
Ser ut som ni inte startade samtidigt i Haparanda.
Är ni 2 i varje bil ?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag tror det vore bra om någon kunde köra sträckan som referens en gång åtminstone. Men med tydliga regler om att stanna för toabesök och för att beställa mat, okej att äta i bilen?Jerker skrev:Ja, varför inte ha med en fossilbil som referens nästa gång?LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
De flesta som skriker efter längre räckvidd gör det för att de inte kan ladda till vardags. Så där handlar det om att få fart på hemmaladdningen istället.Niklas Z skrev:Min tanke också. Frågan är om det är särskilt viktigt att utveckla långfärdsegenskaperna mer än vad dagen TM3LR redan erbjuder. I min värld är det i så fall mer angeläget att den kapaciteten kan fås till lägre pris. Det är nog viktigare för omställningen till elbilstransporter.taliz skrev:Bara en timme mindre än segelflygarens tid.LarsL skrev:Google Maps tiden är 17:54 hh:mm för en ICE bil. Men det är ju knappast realistiskt med tanke på de pausar som en människa faktiskt behöver. Jag gissar att en praktisk tid i verkligheten hamnar väldigt nära vad deltagarna klarade i år med Model 3.
Det är inte mkt paus på 165 mil.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag har inte möjlighet att ladda hemma, men det fungerar bra, delvis tack vare att min bil har ett batteri som är anpassat för att räcka vid långfärd. Jag förstår att den som t ex pendlar 20 mil om dagen och inte kan ladda hemma vill ha lång räckvidd, men som du skriver så är nog egentligen den rimligaste lösningen för just det behovet att få till bra långsamladdning på betydligt fler ställen.LarsL skrev:De flesta som skriker efter längre räckvidd gör det för att de inte kan ladda till vardags. Så där handlar det om att få fart på hemmaladdningen istället.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Laddar iAkita i Umeå??
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Min förra dieselbil hade behövt ett tankstopp på den resan också så helt på samma nivå.iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!