Vad är fördelen med 800 volt?
Moderator: Redaktion
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
teslabjörn förklarar:
Men kanske inte alla aspekter.
Men kanske inte alla aspekter.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag tycker att det saknas väldigt mycket info om hur fabrikanterna löst sina batterisystem. Uppenbarligen har man väldigt olika lösningar utifrån den stora skillnaden i laddkurvor, men jag har inte sett varför det är så.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag tycker att det är många här som helt och hållet missar poängen. Det spelar självklart ingen roll för batteriets hållbarhet eller förmåga att motta laddning om laddningen sker med 800V eller 400V, det märker inte cellerna i batteriet av över huvud taget. På sätt och vis kan man säga att 800V-systemet gör att bilen kan ladda snabbare, men det beror snarare på CCS-standarden. CCS-standarden ger endast möjlighet till laddström upp till 500A, vilket motsvarar 200kW vid 400V. Det innebär att bilen måste stödja mer än 400V för att kunna ladda över 200kW med CCS.
Det räcker inte med ihopblandningar där.. Många laddare kan mata ut upp till 350kW vid 800V, men det innebär såklart inte heller att Ioniq 5 kan ladda snabbare än ~230kW som är max som bilen kan ta.. Det kan antas vara självklart men kanske bra att upprepa för att minska missförstånd.
Om max laddhastighet för bilen vore 200kW (eller 175kW som många laddstolpar verkar lägga som gräns vid 400V) skulle det inte finnas någon fördel för batteriets laddning att köra på 800V - men det finns andra fördelar så som till exempel att man kan ha klenare dimension på ledningarna i bilen då strömstyrkan där blir lägre.
Det räcker inte med ihopblandningar där.. Många laddare kan mata ut upp till 350kW vid 800V, men det innebär såklart inte heller att Ioniq 5 kan ladda snabbare än ~230kW som är max som bilen kan ta.. Det kan antas vara självklart men kanske bra att upprepa för att minska missförstånd.
Om max laddhastighet för bilen vore 200kW (eller 175kW som många laddstolpar verkar lägga som gräns vid 400V) skulle det inte finnas någon fördel för batteriets laddning att köra på 800V - men det finns andra fördelar så som till exempel att man kan ha klenare dimension på ledningarna i bilen då strömstyrkan där blir lägre.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Makkari skrev:Jag tycker att det är många här som helt och hållet missar poängen. Det spelar självklart ingen roll för batteriets hållbarhet eller förmåga att motta laddning om laddningen sker med 800V eller 400V, det märker inte cellerna i batteriet av över huvud taget. På sätt och vis kan man säga att 800V-systemet gör att bilen kan ladda snabbare, men det beror snarare på CCS-standarden. CCS-standarden ger endast möjlighet till laddström upp till 500A, vilket motsvarar 200kW vid 400V. Det innebär att bilen måste stödja mer än 400V för att kunna ladda över 200kW med CCS.
Det räcker inte med ihopblandningar där.. Många laddare kan mata ut upp till 350kW vid 800V, men det innebär såklart inte heller att Ioniq 5 kan ladda snabbare än ~230kW som är max som bilen kan ta.. Det kan antas vara självklart men kanske bra att upprepa för att minska missförstånd.
Om max laddhastighet för bilen vore 200kW (eller 175kW som många laddstolpar verkar lägga som gräns vid 400V) skulle det inte finnas någon fördel för batteriets laddning att köra på 800V - men det finns andra fördelar så som till exempel att man kan ha klenare dimension på ledningarna i bilen då strömstyrkan där blir lägre.
Låter klokt! Men har inte Tesla 250 kw laddare i Europa på 400 volt och CCS uttag?
Är det därför Tesla endast uppgraderar SuC till 350 kw i USA där laddarna inte har CCS?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Ja men det här är helt irrelevant. Jag har svår att se att laddspänning någonsin varit ett problem som begränsat en bils laddhastighet. Problemet är alltid att batteriet inte klarar av att ta emot mer ström. Alla celler laddas alltid med den maximala strömstyrkan som tillverkaren har kommit fram till är OK för batteriets hälsa.largab skrev:800V batterisystem går alltid att ladda (i princip x2) mycket snabbare än ett 400V system.
800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).
Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Osäker faktiskt.. har inte grävt så noga i det. Kan det vara så att Tesla har en laddare som dels matchar CCS-standarden, men även är överdimensionerad så den kan ladda med mer än 500A om det är tesla-delar i båda ändarna?Aida skrev:Låter klokt! Men har inte Tesla 250 kw laddare i Europa på 400 volt och CCS uttag?
Är det därför Tesla endast uppgraderar SuC till 350 kw i USA där laddarna inte har CCS?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag tittade vidare och hittade ingen video eller liknande där en model 3 har laddat över 200kW vid en CCS2-laddare, så det verkar stämma att de går över CCS-specifikationen när båda parter är teslas egna, antagligen överdimensionerade, utrustning. Ett exempel till här:
https://insideevs.com/news/507489/tesla ... ster-ccs2/
Man kan tydligt se att laddströmmen ökar bitvis, antagligen ligger den runt 500A hela vägen upp med stigande spänning tills dess att batteriet börjar säga ifrån.
I denna video från Teslabjörn ser man tydligt hur model 3 ligger alldeles vid 500A hela tiden tills batteriet börjar säga ifrån:
https://insideevs.com/news/507489/tesla ... ster-ccs2/
Man kan tydligt se att laddströmmen ökar bitvis, antagligen ligger den runt 500A hela vägen upp med stigande spänning tills dess att batteriet börjar säga ifrån.
I denna video från Teslabjörn ser man tydligt hur model 3 ligger alldeles vid 500A hela tiden tills batteriet börjar säga ifrån:
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Från första länken:Aida skrev:Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…
Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/
https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html
https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Så huvudbudskapet är minskade förluster i kablaget. De säger att "charging times are dramatically reduced", men glider lite förbi om det är en effekt på batterierna av den ökade laddspänningen. Och det är det ju naturligtvis inte, eftersom batterierna alltid får samma spänning, nl runt 4V.The higher voltage allows for lighter wiring: Porsche says it trimmed 66 pounds from the electrical harness alone. Charging times are dramatically reduced, too, as the amount of current required to achieve a given power level is halved. That also means a lower current draw during high-power driving, which keeps the electric motors running cooler.
Vilket get ett C värde på 0.75 * 60 / 22.5 = 2. Vilket är ganska normalt. Säg att det är 84kWh batteriet, då är det 22.5 minuter för 63 kWh (75%), dvs 168kW i snitt. Själva säger de ju att den kan ta upp till 270 kW max, så med en sjunkande kurva kan det stämma fint.The Taycan can charge at a maximum of 270 kilowatts, which enables boosting the battery from 5 percent back up to 80 in a mere 22.5 minutes.
Men även med 400V kan man (nästan) uppnå samma siffror. Så jag tror att deras upphöjande till skyarna av 800V som fördel är 90% marketing opportunity. Så fort Tesla eller andra stora konkurrenter har 800V så kommer man prata om annat.
Mao, jag tror inte 800V egentligen gör signifikant skillnad med nuvarande storlekar på batterier och C värden, vad de än säger. Men som sagt tidigare, med större batterier, och framför allt batterier med C värden runt 4 eller mer, så blir 800V viktigt.
Kollade inte de två andra länkarna, misstänker att de inte ger annorlunda info, eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Så summa summarum:
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Är detta vad vi kommit fram till?
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Är detta vad vi kommit fram till?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
renes skrev:Från första länken:Aida skrev:Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…
Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/
https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html
https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Så huvudbudskapet är minskade förluster i kablaget. De säger att "charging times are dramatically reduced", men glider lite förbi om det är en effekt på batterierna av den ökade laddspänningen. Och det är det ju naturligtvis inte, eftersom batterierna alltid får samma spänning, nl runt 4V.The higher voltage allows for lighter wiring: Porsche says it trimmed 66 pounds from the electrical harness alone. Charging times are dramatically reduced, too, as the amount of current required to achieve a given power level is halved. That also means a lower current draw during high-power driving, which keeps the electric motors running cooler.
Vilket get ett C värde på 0.75 * 60 / 22.5 = 2. Vilket är ganska normalt. Säg att det är 84kWh batteriet, då är det 22.5 minuter för 63 kWh (75%), dvs 168kW i snitt. Själva säger de ju att den kan ta upp till 270 kW max, så med en sjunkande kurva kan det stämma fint.The Taycan can charge at a maximum of 270 kilowatts, which enables boosting the battery from 5 percent back up to 80 in a mere 22.5 minutes.
Men även med 400V kan man (nästan) uppnå samma siffror. Så jag tror att deras upphöjande till skyarna av 800V som fördel är 90% marketing opportunity. Så fort Tesla eller andra stora konkurrenter har 800V så kommer man prata om annat.
Mao, jag tror inte 800V egentligen gör signifikant skillnad med nuvarande storlekar på batterier och C värden, vad de än säger. Men som sagt tidigare, med större batterier, och framför allt batterier med C värden runt 4 eller mer, så blir 800V viktigt.
Kollade inte de två andra länkarna, misstänker att de inte ger annorlunda info, eller?
Ja står ungefär samma. Men det jag ville peka på är hur tillverkarna själva samt media sätter likamedsrecken mellan högre volt och högre laddeffekt:
”Högre spänning innebär högre laddeffekt och kortare laddtider.”
https://www.vibilagare.se/nyheter/kines ... ll-lagpris
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Typ, försöker här reda ut vilka av dessa punkter som har med 800V att göra och om de är korrekta eller inte:Aida skrev:Är detta vad vi kommit fram till?
JaAida skrev:1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
Njaee.. Alla dessa kan visserligen ge högre laddhastighet, men de har inget med 800V att göra.Aida skrev:4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Nej. Alltså det stämmer ju att det är högre laddeffekt vid samma strömstyrka.. men det är för bilen som helhet, inte för battericellerna. De har samma spänning som vanligt.Aida skrev:3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Makkari skrev:Typ, försöker här reda ut vilka av dessa punkter som har med 800V att göra och om de är korrekta eller inte:Aida skrev:Är detta vad vi kommit fram till?JaAida skrev:1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).Njaee.. Alla dessa kan visserligen ge högre laddhastighet, men de har inget med 800V att göra.Aida skrev:4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.Nej. Alltså det stämmer ju att det är högre laddeffekt vid samma strömstyrka.. men det är för bilen som helhet, inte för battericellerna. De har samma spänning som vanligt.Aida skrev:3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
Alltså *slår mig själv i ansiktet* mitt inlägg svarade inte på rubriken utan på frågan i tråden som jag senare hade: ”Hur kan de fyra bilarna med 800 volt ladda så mycket snabbare än andra elbilar?” Sorry for that…
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag satsar mina pengar på CCS standarden.
Jag har aldrig sett en laddkabel som klarar mer än 500A
Ska man upp över 200 KW krävs mer än 400V
Gissar även att Tesla inte följer CCS standarden fullt ut och kan välja att köra mer än 500A.
Jag har aldrig sett en laddkabel som klarar mer än 500A
Ska man upp över 200 KW krävs mer än 400V
Gissar även att Tesla inte följer CCS standarden fullt ut och kan välja att köra mer än 500A.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Svaret blir nog att om de kan ladda så mycket fortare än andra, så är det av andra skäl än 800V. Å andra sidan har de lite rätt, eftersom hade de haft betydligt bättre batterier som tillät betydligt högre hastighet, så skulle 400V vara en begränsning pga CCS standarden. Samma standard som Tesla tänjer på och kommer lite längre med på 400V än de andra.Aida skrev:Alltså *slår mig själv i ansiktet* mitt inlägg svarade inte på rubriken utan på frågan i tråden som jag senare hade: ”Hur kan de fyra bilarna med 800 volt ladda så mycket snabbare än andra elbilar?” Sorry for that…
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det kan även finnas fördelar när strömmen ska komma ur batteriet
Med 800 volt kan elmotor och styrelektronik göras några % effektivare.
Undrar vad Rimac har för tekniska 800 v lösningar som både Porchse och Hyundai köpt in sig på?
Med 800 volt kan elmotor och styrelektronik göras några % effektivare.
Undrar vad Rimac har för tekniska 800 v lösningar som både Porchse och Hyundai köpt in sig på?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Off Grid Byggaren skrev:Det kan även finnas fördelar när strömmen ska komma ur batteriet
Med 800 volt kan elmotor och styrelektronik göras några % effektivare.
Undrar vad Rimac har för tekniska 800 v lösningar som både Porchse och Hyundai köpt in sig på?
Just det! Imac! Detta geni! Kul att samtliga 800 voltsbilar som faktiskt ligger främst i ev-världen just nu kommer från hans hjärna! Porsche och Hyundai leder elbilsvärlden och deras innovationer kommer från en självlärd kroat! Så coolt. Ur led är tiden!