Gör dom väl egentligen inte. Titta på M3an med 82 kWh batteriet. Där drattar det ner en hel del elektronerAida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Vad är fördelen med 800 volt?
Moderator: Redaktion
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Bra fråga. Nu har jag inte hängt med i vad de säger om laddtiden, men det kruciala i sammanhanget är vilket "C" värde för laddning de uppger. Dvs hur stor del av den totala batterikapaciteten som kan laddas på en timme. Det är endast beroende på batteriets kemi och kylning, inte hur de är kopplade i packs eller moduler, och alltså inte på spänningen till helheten. Jag tror Tesla ligger på nånstans runt 1.3C, men andra här vet säkert bättre. Hur mycket har de 4 800V bilarna?Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Min Model 3: 250 kW / 82* kWh = 3C, men det är ju ganska kortvarigt och jag har aldrig varit över 150 kW med min bil.renes skrev:Bra fråga. Nu har jag inte hängt med i vad de säger om laddtiden, men det kruciala i sammanhanget är vilket "C" värde för laddning de uppger. Dvs hur stor del av den totala batterikapaciteten som kan laddas på en timme. Det är endast beroende på batteriets kemi och kylning, inte hur de är kopplade i packs eller moduler, och alltså inte på spänningen till helheten. Jag tror Tesla ligger på nånstans runt 1.3C, men andra här vet säkert bättre. Hur mycket har de 4 800V bilarna?Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
*Brutto = 75 kWh netto?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Eftersom 800V blir mer eller mindre nödvändigt när man går över runt 300kW effekt (sisådär 750A vid 400V), så betyder det då att batteriet behöver klara 4C eller mer innan 400V blir en flaskhals och 800V behövs. Grovt räknat.mikebike skrev:Min Model 3: 250 kW / 82* kWh = 3C, men det är ju ganska kortvarigt och jag har aldrig varit över 150 kW med min bil.
*Brutto = 75 kWh netto?
Frågan blir då hur många batterier redan nu, eller inom närmsta åren, klarar 4C eller mer. Förutsatt upp till 100 kWh kapacitet, förstås. Över det, för typ pickups och trucks, blir det vettigt med 800V redan vid lägre C värden.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Skulle ha mer förståelse om man hävdade att 800V gjorde motorerna mindre och effektivare.
Effekten kvadreras ju med spänningen medan den resistiva effekten (det som blir värme) relativt sett blir mindre, då den bara beror av strömmen.
Effekten kvadreras ju med spänningen medan den resistiva effekten (det som blir värme) relativt sett blir mindre, då den bara beror av strömmen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Tänk i framtiden när vi har 200kwh i bilarna. Ska man pumpa i 3C kräver det 600kw, vilket blir i stort sett omöjligt med 400V.
Men just nu är det inte till mycket nytta, med de små batterier vi har idag.
Men just nu är det inte till mycket nytta, med de små batterier vi har idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen på cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller. Det är något mer.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen på cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller. Det är något mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det är inte helt logiskt. Nu har jag inte följt vad Hyundai och Porsche påstår, så om du har någon länk till det kan det bli lättare att uttala sig om.Aida skrev:Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
För att dom är mindre rädda om batteriet samt att dom har större batteri.Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
En model 3 skulle säkert klara 250kW till 50% SoC men frågan är hur batteriet skulle må
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Man vill nog hålla laddströmmen under en viss nivå. CCS-handsken, laddkabeln, laddaren, osv skulle ju behöva hantera den dubbla strömmen om man hade velat köra med 400V. Det kräver bättre kylning och/eller grövre kablar. Inne i bilen är det kanske mindre kritiskt. Vet inte var flaskhalsarna ligger exakt.Aida skrev:Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Hyundai påstår ju till och med att de kan öka effektiviteten genom att transformera upp spänningen till 800V, även om man laddar med 400V.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det var den sämsta killgissningen på länge! Dessutom så är batteriet mindre än Teslas. Ioniq 5 har 77 kwh med 72,6 kwh tillgängligt. Tesla M3 LR ligger väl på 75-80 kwh…LasseTM skrev:För att dom är mindre rädda om batteriet samt att dom har större batteri.Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
En model 3 skulle säkert klara 250kW till 50% SoC men frågan är hur batteriet skulle må
Jag tror inte att Porsche skulle konstruera ngt som inte håller. Kom också ihåg att Hyundai/Kia har 5 års resp 7 års nybilsgaranti!
Så du tror att de skulle uppgradera till 800 volt och sen basunera ut att tack vare detta kunna höja snabbladdningshastigheten som en stor cover up för att egentligen bara minska toleranserna och köra slut på sitt batteri?!
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
renes skrev:Det är inte helt logiskt. Nu har jag inte följt vad Hyundai och Porsche påstår, så om du har någon länk till det kan det bli lättare att uttala sig om.Aida skrev:Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…
Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/
https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html
https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
800V batterisystem går alltid att ladda (i princip x2) mycket snabbare än ett 400V system.
800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).
Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.
800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).
Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
teslabjörn förklarar:
Men kanske inte alla aspekter.
Men kanske inte alla aspekter.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag tycker att det saknas väldigt mycket info om hur fabrikanterna löst sina batterisystem. Uppenbarligen har man väldigt olika lösningar utifrån den stora skillnaden i laddkurvor, men jag har inte sett varför det är så.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag tycker att det är många här som helt och hållet missar poängen. Det spelar självklart ingen roll för batteriets hållbarhet eller förmåga att motta laddning om laddningen sker med 800V eller 400V, det märker inte cellerna i batteriet av över huvud taget. På sätt och vis kan man säga att 800V-systemet gör att bilen kan ladda snabbare, men det beror snarare på CCS-standarden. CCS-standarden ger endast möjlighet till laddström upp till 500A, vilket motsvarar 200kW vid 400V. Det innebär att bilen måste stödja mer än 400V för att kunna ladda över 200kW med CCS.
Det räcker inte med ihopblandningar där.. Många laddare kan mata ut upp till 350kW vid 800V, men det innebär såklart inte heller att Ioniq 5 kan ladda snabbare än ~230kW som är max som bilen kan ta.. Det kan antas vara självklart men kanske bra att upprepa för att minska missförstånd.
Om max laddhastighet för bilen vore 200kW (eller 175kW som många laddstolpar verkar lägga som gräns vid 400V) skulle det inte finnas någon fördel för batteriets laddning att köra på 800V - men det finns andra fördelar så som till exempel att man kan ha klenare dimension på ledningarna i bilen då strömstyrkan där blir lägre.
Det räcker inte med ihopblandningar där.. Många laddare kan mata ut upp till 350kW vid 800V, men det innebär såklart inte heller att Ioniq 5 kan ladda snabbare än ~230kW som är max som bilen kan ta.. Det kan antas vara självklart men kanske bra att upprepa för att minska missförstånd.
Om max laddhastighet för bilen vore 200kW (eller 175kW som många laddstolpar verkar lägga som gräns vid 400V) skulle det inte finnas någon fördel för batteriets laddning att köra på 800V - men det finns andra fördelar så som till exempel att man kan ha klenare dimension på ledningarna i bilen då strömstyrkan där blir lägre.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Makkari skrev:Jag tycker att det är många här som helt och hållet missar poängen. Det spelar självklart ingen roll för batteriets hållbarhet eller förmåga att motta laddning om laddningen sker med 800V eller 400V, det märker inte cellerna i batteriet av över huvud taget. På sätt och vis kan man säga att 800V-systemet gör att bilen kan ladda snabbare, men det beror snarare på CCS-standarden. CCS-standarden ger endast möjlighet till laddström upp till 500A, vilket motsvarar 200kW vid 400V. Det innebär att bilen måste stödja mer än 400V för att kunna ladda över 200kW med CCS.
Det räcker inte med ihopblandningar där.. Många laddare kan mata ut upp till 350kW vid 800V, men det innebär såklart inte heller att Ioniq 5 kan ladda snabbare än ~230kW som är max som bilen kan ta.. Det kan antas vara självklart men kanske bra att upprepa för att minska missförstånd.
Om max laddhastighet för bilen vore 200kW (eller 175kW som många laddstolpar verkar lägga som gräns vid 400V) skulle det inte finnas någon fördel för batteriets laddning att köra på 800V - men det finns andra fördelar så som till exempel att man kan ha klenare dimension på ledningarna i bilen då strömstyrkan där blir lägre.
Låter klokt! Men har inte Tesla 250 kw laddare i Europa på 400 volt och CCS uttag?
Är det därför Tesla endast uppgraderar SuC till 350 kw i USA där laddarna inte har CCS?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Ja men det här är helt irrelevant. Jag har svår att se att laddspänning någonsin varit ett problem som begränsat en bils laddhastighet. Problemet är alltid att batteriet inte klarar av att ta emot mer ström. Alla celler laddas alltid med den maximala strömstyrkan som tillverkaren har kommit fram till är OK för batteriets hälsa.largab skrev:800V batterisystem går alltid att ladda (i princip x2) mycket snabbare än ett 400V system.
800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).
Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Osäker faktiskt.. har inte grävt så noga i det. Kan det vara så att Tesla har en laddare som dels matchar CCS-standarden, men även är överdimensionerad så den kan ladda med mer än 500A om det är tesla-delar i båda ändarna?Aida skrev:Låter klokt! Men har inte Tesla 250 kw laddare i Europa på 400 volt och CCS uttag?
Är det därför Tesla endast uppgraderar SuC till 350 kw i USA där laddarna inte har CCS?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Jag tittade vidare och hittade ingen video eller liknande där en model 3 har laddat över 200kW vid en CCS2-laddare, så det verkar stämma att de går över CCS-specifikationen när båda parter är teslas egna, antagligen överdimensionerade, utrustning. Ett exempel till här:
https://insideevs.com/news/507489/tesla ... ster-ccs2/
Man kan tydligt se att laddströmmen ökar bitvis, antagligen ligger den runt 500A hela vägen upp med stigande spänning tills dess att batteriet börjar säga ifrån.
I denna video från Teslabjörn ser man tydligt hur model 3 ligger alldeles vid 500A hela tiden tills batteriet börjar säga ifrån:
https://insideevs.com/news/507489/tesla ... ster-ccs2/
Man kan tydligt se att laddströmmen ökar bitvis, antagligen ligger den runt 500A hela vägen upp med stigande spänning tills dess att batteriet börjar säga ifrån.
I denna video från Teslabjörn ser man tydligt hur model 3 ligger alldeles vid 500A hela tiden tills batteriet börjar säga ifrån:
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Från första länken:Aida skrev:Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…
Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/
https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html
https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Så huvudbudskapet är minskade förluster i kablaget. De säger att "charging times are dramatically reduced", men glider lite förbi om det är en effekt på batterierna av den ökade laddspänningen. Och det är det ju naturligtvis inte, eftersom batterierna alltid får samma spänning, nl runt 4V.The higher voltage allows for lighter wiring: Porsche says it trimmed 66 pounds from the electrical harness alone. Charging times are dramatically reduced, too, as the amount of current required to achieve a given power level is halved. That also means a lower current draw during high-power driving, which keeps the electric motors running cooler.
Vilket get ett C värde på 0.75 * 60 / 22.5 = 2. Vilket är ganska normalt. Säg att det är 84kWh batteriet, då är det 22.5 minuter för 63 kWh (75%), dvs 168kW i snitt. Själva säger de ju att den kan ta upp till 270 kW max, så med en sjunkande kurva kan det stämma fint.The Taycan can charge at a maximum of 270 kilowatts, which enables boosting the battery from 5 percent back up to 80 in a mere 22.5 minutes.
Men även med 400V kan man (nästan) uppnå samma siffror. Så jag tror att deras upphöjande till skyarna av 800V som fördel är 90% marketing opportunity. Så fort Tesla eller andra stora konkurrenter har 800V så kommer man prata om annat.
Mao, jag tror inte 800V egentligen gör signifikant skillnad med nuvarande storlekar på batterier och C värden, vad de än säger. Men som sagt tidigare, med större batterier, och framför allt batterier med C värden runt 4 eller mer, så blir 800V viktigt.
Kollade inte de två andra länkarna, misstänker att de inte ger annorlunda info, eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Så summa summarum:
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Är detta vad vi kommit fram till?
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Är detta vad vi kommit fram till?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
renes skrev:Från första länken:Aida skrev:Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…
Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/
https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html
https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Så huvudbudskapet är minskade förluster i kablaget. De säger att "charging times are dramatically reduced", men glider lite förbi om det är en effekt på batterierna av den ökade laddspänningen. Och det är det ju naturligtvis inte, eftersom batterierna alltid får samma spänning, nl runt 4V.The higher voltage allows for lighter wiring: Porsche says it trimmed 66 pounds from the electrical harness alone. Charging times are dramatically reduced, too, as the amount of current required to achieve a given power level is halved. That also means a lower current draw during high-power driving, which keeps the electric motors running cooler.
Vilket get ett C värde på 0.75 * 60 / 22.5 = 2. Vilket är ganska normalt. Säg att det är 84kWh batteriet, då är det 22.5 minuter för 63 kWh (75%), dvs 168kW i snitt. Själva säger de ju att den kan ta upp till 270 kW max, så med en sjunkande kurva kan det stämma fint.The Taycan can charge at a maximum of 270 kilowatts, which enables boosting the battery from 5 percent back up to 80 in a mere 22.5 minutes.
Men även med 400V kan man (nästan) uppnå samma siffror. Så jag tror att deras upphöjande till skyarna av 800V som fördel är 90% marketing opportunity. Så fort Tesla eller andra stora konkurrenter har 800V så kommer man prata om annat.
Mao, jag tror inte 800V egentligen gör signifikant skillnad med nuvarande storlekar på batterier och C värden, vad de än säger. Men som sagt tidigare, med större batterier, och framför allt batterier med C värden runt 4 eller mer, så blir 800V viktigt.
Kollade inte de två andra länkarna, misstänker att de inte ger annorlunda info, eller?
Ja står ungefär samma. Men det jag ville peka på är hur tillverkarna själva samt media sätter likamedsrecken mellan högre volt och högre laddeffekt:
”Högre spänning innebär högre laddeffekt och kortare laddtider.”
https://www.vibilagare.se/nyheter/kines ... ll-lagpris