Vad är fördelen med 800 volt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Makkari »

Aida skrev:
Låter klokt! Men har inte Tesla 250 kw laddare i Europa på 400 volt och CCS uttag?

Är det därför Tesla endast uppgraderar SuC till 350 kw i USA där laddarna inte har CCS?
Osäker faktiskt.. har inte grävt så noga i det. Kan det vara så att Tesla har en laddare som dels matchar CCS-standarden, men även är överdimensionerad så den kan ladda med mer än 500A om det är tesla-delar i båda ändarna?
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Makkari »

Jag tittade vidare och hittade ingen video eller liknande där en model 3 har laddat över 200kW vid en CCS2-laddare, så det verkar stämma att de går över CCS-specifikationen när båda parter är teslas egna, antagligen överdimensionerade, utrustning. Ett exempel till här:
https://insideevs.com/news/507489/tesla ... ster-ccs2/

Man kan tydligt se att laddströmmen ökar bitvis, antagligen ligger den runt 500A hela vägen upp med stigande spänning tills dess att batteriet börjar säga ifrån.

I denna video från Teslabjörn ser man tydligt hur model 3 ligger alldeles vid 500A hela tiden tills batteriet börjar säga ifrån:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av renes »

Aida skrev:
Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…

Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/

https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html

https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Från första länken:
The higher voltage allows for lighter wiring: Porsche says it trimmed 66 pounds from the electrical harness alone. Charging times are dramatically reduced, too, as the amount of current required to achieve a given power level is halved. That also means a lower current draw during high-power driving, which keeps the electric motors running cooler.
Så huvudbudskapet är minskade förluster i kablaget. De säger att "charging times are dramatically reduced", men glider lite förbi om det är en effekt på batterierna av den ökade laddspänningen. Och det är det ju naturligtvis inte, eftersom batterierna alltid får samma spänning, nl runt 4V.
The Taycan can charge at a maximum of 270 kilowatts, which enables boosting the battery from 5 percent back up to 80 in a mere 22.5 minutes.
Vilket get ett C värde på 0.75 * 60 / 22.5 = 2. Vilket är ganska normalt. Säg att det är 84kWh batteriet, då är det 22.5 minuter för 63 kWh (75%), dvs 168kW i snitt. Själva säger de ju att den kan ta upp till 270 kW max, så med en sjunkande kurva kan det stämma fint.

Men även med 400V kan man (nästan) uppnå samma siffror. Så jag tror att deras upphöjande till skyarna av 800V som fördel är 90% marketing opportunity. Så fort Tesla eller andra stora konkurrenter har 800V så kommer man prata om annat.

Mao, jag tror inte 800V egentligen gör signifikant skillnad med nuvarande storlekar på batterier och C värden, vad de än säger. Men som sagt tidigare, med större batterier, och framför allt batterier med C värden runt 4 eller mer, så blir 800V viktigt.

Kollade inte de två andra länkarna, misstänker att de inte ger annorlunda info, eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Aida »

Så summa summarum:
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.

Är detta vad vi kommit fram till?
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Aida »

renes skrev:
Aida skrev:
Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…

Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/

https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html

https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Från första länken:
The higher voltage allows for lighter wiring: Porsche says it trimmed 66 pounds from the electrical harness alone. Charging times are dramatically reduced, too, as the amount of current required to achieve a given power level is halved. That also means a lower current draw during high-power driving, which keeps the electric motors running cooler.
Så huvudbudskapet är minskade förluster i kablaget. De säger att "charging times are dramatically reduced", men glider lite förbi om det är en effekt på batterierna av den ökade laddspänningen. Och det är det ju naturligtvis inte, eftersom batterierna alltid får samma spänning, nl runt 4V.
The Taycan can charge at a maximum of 270 kilowatts, which enables boosting the battery from 5 percent back up to 80 in a mere 22.5 minutes.
Vilket get ett C värde på 0.75 * 60 / 22.5 = 2. Vilket är ganska normalt. Säg att det är 84kWh batteriet, då är det 22.5 minuter för 63 kWh (75%), dvs 168kW i snitt. Själva säger de ju att den kan ta upp till 270 kW max, så med en sjunkande kurva kan det stämma fint.

Men även med 400V kan man (nästan) uppnå samma siffror. Så jag tror att deras upphöjande till skyarna av 800V som fördel är 90% marketing opportunity. Så fort Tesla eller andra stora konkurrenter har 800V så kommer man prata om annat.

Mao, jag tror inte 800V egentligen gör signifikant skillnad med nuvarande storlekar på batterier och C värden, vad de än säger. Men som sagt tidigare, med större batterier, och framför allt batterier med C värden runt 4 eller mer, så blir 800V viktigt.

Kollade inte de två andra länkarna, misstänker att de inte ger annorlunda info, eller?

Ja står ungefär samma. Men det jag ville peka på är hur tillverkarna själva samt media sätter likamedsrecken mellan högre volt och högre laddeffekt:

”Högre spänning innebär högre laddeffekt och kortare laddtider.”

https://www.vibilagare.se/nyheter/kines ... ll-lagpris
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Makkari »

Aida skrev:
Är detta vad vi kommit fram till?
Typ, försöker här reda ut vilka av dessa punkter som har med 800V att göra och om de är korrekta eller inte:
Aida skrev:
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
Ja
Aida skrev:
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Njaee.. Alla dessa kan visserligen ge högre laddhastighet, men de har inget med 800V att göra.
Aida skrev:
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
Nej. Alltså det stämmer ju att det är högre laddeffekt vid samma strömstyrka.. men det är för bilen som helhet, inte för battericellerna. De har samma spänning som vanligt.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Aida »

Makkari skrev:
Aida skrev:
Är detta vad vi kommit fram till?
Typ, försöker här reda ut vilka av dessa punkter som har med 800V att göra och om de är korrekta eller inte:
Aida skrev:
1 Laddstandarden CCS kräver 800 volt för laddning över 200 kw.
2 Kablaget inne i bilen kan göras lite tunnare.
6 Marknadsföringstricks eftersom det låter bra - jfr 80-talets turbo (turbojet dammsugare och strykjärn).
Ja
Aida skrev:
4 Toleranserna är ev lägre i de batterierna vilket skulle kunna vara dåligt för livslängden.
5 Kylningen av batterierna har ökats.
7 Hemligt hokuspokus på cellnivå och i kylningen som ingen vet om som eg inte har med voltantalet att göra.
Njaee.. Alla dessa kan visserligen ge högre laddhastighet, men de har inget med 800V att göra.
Aida skrev:
3 Seriekopplingar av batterierna ökar voltantalet och därmed laddeffekten till oförändrad strömstyrka (hmmmm really??).
Nej. Alltså det stämmer ju att det är högre laddeffekt vid samma strömstyrka.. men det är för bilen som helhet, inte för battericellerna. De har samma spänning som vanligt.

Alltså *slår mig själv i ansiktet* mitt inlägg svarade inte på rubriken utan på frågan i tråden som jag senare hade: ”Hur kan de fyra bilarna med 800 volt ladda så mycket snabbare än andra elbilar?” Sorry for that…
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag satsar mina pengar på CCS standarden.
Jag har aldrig sett en laddkabel som klarar mer än 500A

Ska man upp över 200 KW krävs mer än 400V
Gissar även att Tesla inte följer CCS standarden fullt ut och kan välja att köra mer än 500A.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av renes »

Aida skrev:
Alltså *slår mig själv i ansiktet* mitt inlägg svarade inte på rubriken utan på frågan i tråden som jag senare hade: ”Hur kan de fyra bilarna med 800 volt ladda så mycket snabbare än andra elbilar?” Sorry for that…
Svaret blir nog att om de kan ladda så mycket fortare än andra, så är det av andra skäl än 800V. Å andra sidan har de lite rätt, eftersom hade de haft betydligt bättre batterier som tillät betydligt högre hastighet, så skulle 400V vara en begränsning pga CCS standarden. Samma standard som Tesla tänjer på och kommer lite längre med på 400V än de andra.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan även finnas fördelar när strömmen ska komma ur batteriet

Med 800 volt kan elmotor och styrelektronik göras några % effektivare.

Undrar vad Rimac har för tekniska 800 v lösningar som både Porchse och Hyundai köpt in sig på?
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Inlägg av Aida »

Off Grid Byggaren skrev:
Det kan även finnas fördelar när strömmen ska komma ur batteriet

Med 800 volt kan elmotor och styrelektronik göras några % effektivare.

Undrar vad Rimac har för tekniska 800 v lösningar som både Porchse och Hyundai köpt in sig på?

Just det! Imac! Detta geni! Kul att samtliga 800 voltsbilar som faktiskt ligger främst i ev-världen just nu kommer från hans hjärna! Porsche och Hyundai leder elbilsvärlden och deras innovationer kommer från en självlärd kroat! Så coolt. Ur led är tiden!
Skriv svar