Vad är fördelen med 800 volt?
Moderator: Redaktion
Vad är fördelen med 800 volt?
Ioniq 5 har ju 800 volt ist för 400 volt som alla andra. Hyundai och Porsche påstår att de då kan ladda snabbare vilket den ju också gör. Men många elkunniga påstår att detta inte stämmer.
MEN vad är fördelen med 800 volt? Stämmer verkligen flosklerna om snabbare laddning tack vare 800 v? Jag menar varje battericell får väl bara 4,3 volt? Eltrådarna i bilen till batteriet kan väl inte stå för så mycket förluster? Man kan ju höja effekten på laddningen utan att höja ampereantalet med högre volt - men sänker det temperaturen? värmen kommer oavsett: den bildas av effekten AxV=kW. Alltså kvittar det om volt höjs. Blir alltid mer värme av höjd effekt. Stämmer verkligen det här? Alltså ellära övergår mitt förstånd…
MEN vad är fördelen med 800 volt? Stämmer verkligen flosklerna om snabbare laddning tack vare 800 v? Jag menar varje battericell får väl bara 4,3 volt? Eltrådarna i bilen till batteriet kan väl inte stå för så mycket förluster? Man kan ju höja effekten på laddningen utan att höja ampereantalet med högre volt - men sänker det temperaturen? värmen kommer oavsett: den bildas av effekten AxV=kW. Alltså kvittar det om volt höjs. Blir alltid mer värme av höjd effekt. Stämmer verkligen det här? Alltså ellära övergår mitt förstånd…
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?Bjelke skrev:Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.Aida skrev:Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?Bjelke skrev:Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Men jag fattar fortfarande inte: hur kan mer energi tryckas in i cellerna under samma tidsperiod då?mikebike skrev:Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.Aida skrev:Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?Bjelke skrev:Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Om cellerna klarar högre hastighet, men ledningarna är begränsade, så går det fortare om man höjer spänningen med samma tjocklek på ledningarna. Om batterierna själva är begränsningen, så hjälper det inte.Aida skrev:Men jag fattar fortfarande inte: hur kan mer energi tryckas in i cellerna under samma tidsperiod då?mikebike skrev:Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.Aida skrev:Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?Bjelke skrev:Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
renes skrev:Om cellerna klarar högre hastighet, men ledningarna är begränsade, så går det fortare om man höjer spänningen med samma tjocklek på ledningarna. Om batterierna själva är begränsningen, så hjälper det inte.Aida skrev:Men jag fattar fortfarande inte: hur kan mer energi tryckas in i cellerna under samma tidsperiod då?mikebike skrev:Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.Aida skrev:Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?Bjelke skrev:Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Med 800 volt kan man ha mer hanterbara kablar både i bilen och laddstolpen. Slipper kanske också vattenkylda kablar.
Tror det kommer mer och mer. Kablarna är ju inte precis små och lätta som det är nu
Tror det kommer mer och mer. Kablarna är ju inte precis små och lätta som det är nu
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Gör dom väl egentligen inte. Titta på M3an med 82 kWh batteriet. Där drattar det ner en hel del elektronerAida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Bra fråga. Nu har jag inte hängt med i vad de säger om laddtiden, men det kruciala i sammanhanget är vilket "C" värde för laddning de uppger. Dvs hur stor del av den totala batterikapaciteten som kan laddas på en timme. Det är endast beroende på batteriets kemi och kylning, inte hur de är kopplade i packs eller moduler, och alltså inte på spänningen till helheten. Jag tror Tesla ligger på nånstans runt 1.3C, men andra här vet säkert bättre. Hur mycket har de 4 800V bilarna?Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Min Model 3: 250 kW / 82* kWh = 3C, men det är ju ganska kortvarigt och jag har aldrig varit över 150 kW med min bil.renes skrev:Bra fråga. Nu har jag inte hängt med i vad de säger om laddtiden, men det kruciala i sammanhanget är vilket "C" värde för laddning de uppger. Dvs hur stor del av den totala batterikapaciteten som kan laddas på en timme. Det är endast beroende på batteriets kemi och kylning, inte hur de är kopplade i packs eller moduler, och alltså inte på spänningen till helheten. Jag tror Tesla ligger på nånstans runt 1.3C, men andra här vet säkert bättre. Hur mycket har de 4 800V bilarna?Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
*Brutto = 75 kWh netto?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Eftersom 800V blir mer eller mindre nödvändigt när man går över runt 300kW effekt (sisådär 750A vid 400V), så betyder det då att batteriet behöver klara 4C eller mer innan 400V blir en flaskhals och 800V behövs. Grovt räknat.mikebike skrev:Min Model 3: 250 kW / 82* kWh = 3C, men det är ju ganska kortvarigt och jag har aldrig varit över 150 kW med min bil.
*Brutto = 75 kWh netto?
Frågan blir då hur många batterier redan nu, eller inom närmsta åren, klarar 4C eller mer. Förutsatt upp till 100 kWh kapacitet, förstås. Över det, för typ pickups och trucks, blir det vettigt med 800V redan vid lägre C värden.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Skulle ha mer förståelse om man hävdade att 800V gjorde motorerna mindre och effektivare.
Effekten kvadreras ju med spänningen medan den resistiva effekten (det som blir värme) relativt sett blir mindre, då den bara beror av strömmen.
Effekten kvadreras ju med spänningen medan den resistiva effekten (det som blir värme) relativt sett blir mindre, då den bara beror av strömmen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Tänk i framtiden när vi har 200kwh i bilarna. Ska man pumpa i 3C kräver det 600kw, vilket blir i stort sett omöjligt med 400V.
Men just nu är det inte till mycket nytta, med de små batterier vi har idag.
Men just nu är det inte till mycket nytta, med de små batterier vi har idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen på cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller. Det är något mer.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen på cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller. Det är något mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det är inte helt logiskt. Nu har jag inte följt vad Hyundai och Porsche påstår, så om du har någon länk till det kan det bli lättare att uttala sig om.Aida skrev:Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
För att dom är mindre rädda om batteriet samt att dom har större batteri.Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
En model 3 skulle säkert klara 250kW till 50% SoC men frågan är hur batteriet skulle må
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Man vill nog hålla laddströmmen under en viss nivå. CCS-handsken, laddkabeln, laddaren, osv skulle ju behöva hantera den dubbla strömmen om man hade velat köra med 400V. Det kräver bättre kylning och/eller grövre kablar. Inne i bilen är det kanske mindre kritiskt. Vet inte var flaskhalsarna ligger exakt.Aida skrev:Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Hyundai påstår ju till och med att de kan öka effektiviteten genom att transformera upp spänningen till 800V, även om man laddar med 400V.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
Det var den sämsta killgissningen på länge! Dessutom så är batteriet mindre än Teslas. Ioniq 5 har 77 kwh med 72,6 kwh tillgängligt. Tesla M3 LR ligger väl på 75-80 kwh…LasseTM skrev:För att dom är mindre rädda om batteriet samt att dom har större batteri.Aida skrev:Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??renes skrev:Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.Aida skrev:Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
En model 3 skulle säkert klara 250kW till 50% SoC men frågan är hur batteriet skulle må
Jag tror inte att Porsche skulle konstruera ngt som inte håller. Kom också ihåg att Hyundai/Kia har 5 års resp 7 års nybilsgaranti!
Så du tror att de skulle uppgradera till 800 volt och sen basunera ut att tack vare detta kunna höja snabbladdningshastigheten som en stor cover up för att egentligen bara minska toleranserna och köra slut på sitt batteri?!
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
renes skrev:Det är inte helt logiskt. Nu har jag inte följt vad Hyundai och Porsche påstår, så om du har någon länk till det kan det bli lättare att uttala sig om.Aida skrev:Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?mati skrev:Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…
Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/
https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html
https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html
Re: Vad är fördelen med 800 volt?
800V batterisystem går alltid att ladda (i princip x2) mycket snabbare än ett 400V system.
800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).
Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.
800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).
Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.