Tesla 2 mot BYD Dolphin

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

Hur står sig Tesla 2 mot konkurrensen?

Det pratas om att Tesla 2(inte klart att den kommer heta Tesla 2) kommer att visas upp i november i år.
Och killgissar att den kommer sent 2022, eller i början av 2023 ut till kund.

Det pratas om följande spec för Tesla 2:
Pris ca 25.000 dollar
VW Golf storlek
300 till 450 km i räckvidd

BYD Dolphin
800 V battery system
ultra-fast charging: 5 minutes to give it a range of 90 miles (145 km)
Nexport plans to launch the BYD EA1 in July and begin customer deliveries in Q1 2022 (January-March 2022).
The local importer will price the EA1 “well under AUD 35,000.(224.000SEK)”
Its founder claims that the range of the new electric car is approximately 500 km, and its 0-100 km/h acceleration time is “less than 5.0 seconds.
Audi’s former design director Wolfgang Egger keeps doing an impressive job at BYD.

BYD Dolphin (Long range version)
Length: 4.070/4.125 mm
Wheelbase: 2.700 mm
Width: 1.770 mm
Height: 1.570 mm
Curb weight: 1.405 kg (empty vehicle)
Segment: B
Battery: 44,93Kwh
Range 405km NEDC
Blade Battery that can last for 1.2 million km

På papperet ser BYD ut att vara en tuff konkurrent till Tesla 2.
Eller har Tesla ännu ett ess att dra fram ur rockärmen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Remuz »

Känns rätt ointressant med båda när leveranser är så långt bort i tiden...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

This model will become the worst nightmare of the Opel Corsa-e, Peugeot e-208 and Renault ZOE.


BYD Dolphin: a Chinese rival for the Renault ZOE that will arrive in Europe in 2022.

08/10/2021 by Alber Callejo

The BYD EA1 already has a name: the electric utility of Chinese origin will finally be sold as BYD Dolphin in the European market (in China it has been baptized as BYD Haitun), which will arrive throughout the year 2022. With a length of between 4 , 07 and 4.125 meters depending on the version, this model will become the worst nightmare of the Opel Corsa-e, Peugeot e-208 and Renault ZOE.

https://forococheselectricos-com.transl ... ,elem&nbsp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

Pratas om att BYD Dolphin i Australien kostar under 30.000 aus dollar=191.100SEK.





En tredje sportversion av BYD Dolphin på 177hk kommer också.

BYD Dolphin third version
Length: 4.150 mm
Wheelbase: 2.700 mm
Width: 1.770 mm
Height: 1.570 mm
Gross vehicle weight: 1.825 kg (with passengers and cargo)
Curb weight: 1.450 kg (empty vehicle)
Motor: 65 kW (130 kW peak)
Max speed: 160 km/h
Battery chemistry: LFP (LiFePO4) Blade battery by BYD
https://pushevs.com/2021/08/11/byd-dolp ... mologated/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

BYD Dolphin har den prestanda, 177hk, och de finesser och säkerhetssystem man förväntar sig av en modern elbil.
Men till ett rekordlågt pris.

BYD Dolphin Knight edition

Length: 4.150 mm
Wheelbase: 2.700 mm
Width: 1.770 mm
Height: 1.570 mm
Tire specifications: 205/50 R17
Gross vehicle weight: 1.825 kg (with passengers and cargo)
Curb weight: 1.450 kg (empty vehicle)
Motor: 130 kW and 290 N.m of torque
Max speed: 160 km/h
Battery capacity: 44,928 kWh
Range: 401 km (NEDC), roughly 300 km in WLTP
Consumption: 11 kWh/100 km (NEDC), roughly 14,7 kWh/100 km in WLTP
On-board charger: 7 kW
Fast charging: 60 kW (from 30 to 80 % in 30 minutes)
Starting price (after subsidy): 124.800 yuan (16.352 euros)

The names of the versions were translated from Chinese to English by Google, so don’t give it too much credit. Anyway, while more expensive the Knight edition seems worth it. It’s packed with safety features that you normally don’t see in a car this price, such as:

Adaptive cruise system (ACC-S&G)
Forward collision warning (FCW)
Automatic emergency braking system (AEB)
Lane Departure Warning (LDW)
Active Lane Keeping (LKS)
Traffic sign recognition (TSR)
Traffic Congestion Assist (TJA)

Moreover, the two most expensive versions come with a “driving recorder”, which I assume it’s a dashcam. I don’t know why dashcams aren’t standard yet in every new car, they help enormously in the case of an accident and the two parts don’t agree on what really happened. In some cases it can even help to lower your insurance premiums.

Nonetheless, all versions come with nice features as standard, such as:

LED headlights
Heat pump for an efficient automatic air conditioning and good battery care
Bluetooth and NFC keys so you can open your car with your smartphone
OTA (over-the-air) remote firmware updates
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

Wheelsboy Checks Out BYD Dolphin Ahead Of Launch.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

9 skäl till att BYD Dolphin är en Game changer.

Why I Think The New BYD Dolphin Will Convince Millions To Go Electric.

The reason I think this car matters is that it could be a car that is a “game changer” like the Volkswagen Beetle was last century and the Tesla Model 3 and Y are today.

What does the BYD have going for it?

1.
The car uses the Lithium Iron Phosphate (LFP) battery chemistry that isn’t only about 30% cheaper, but also uses materials that are more available in large volumes. With all the auto manufacturers in the world suddenly planning electric vehicles, there may be a shortage of nickel and cobalt used to make batteries. Lithium may still be a little hard to get in huge quantities, but iron and phosphate are common and are mined and refined in huge volumes, so these shouldn’t be a problem. We wrote more on BYD’s plans here. We recently wrote about how Tesla is also moving to LFP batteries for the standard range Model 3 & Model Y.

2.
The Dolphin is the first car to use BYD’s new “e-platform 3.0” electric vehicle architecture using BYD’s Blade battery pack that is similar to Tesla’s structural battery pack. It isn’t just called the Dolphin, it uses a new design language called “Marine Aesthetics.” It’s not as distinctive as the VW Beetle, but it does have a recognizable look and I like it.

3.
It doesn’t remind me of a golf cart in any way. I love the Wuling Mini EV, its sub-$4,000 starting price, and the ad campaign here and here shows some impressive style, but much of the developed world isn’t ready for a car that basic and small. This Dolphin is similar in size to a Golf or Corolla and won’t scare buyers away because of its size.

4.
It has models with over 2oo miles of range and if you need more that, it uses an leading edge 800-volt charging system that will deliver power to the battery as fast as it can accept it. BYD claims it can charge from 30% to 80% charge in 30 minutes, which isn’t as fast as some competitors, but is great in this price range and will only get better over time. Future models might even get to 300 miles of range.


5.
BYD is a serious company and not some new startup. BYD was founded in 1995 as a battery maker and has been making cars (gas, hybrid, and battery electric) since 2003. Last year, it sold 426,972 vehicles (a few less than Tesla), 44% of which were electric (189,689). I first heard of BYD in 2008 when legendary investor Warren Buffet invested $232 million in the company. At that time, I thought BYD would sell cars in the US soon. It does sell vehicles in 50 countries and it sells electric buses in the US, but it hasn’t started selling cars here yet. The Dolphin might be the car the company brings to the US. On the other hand, there might be so much demand in markets it already sells cars in that it won’t have any production available for the US.

6.
The elephant in the room is the price. Making this car available for pre-order a few days ago at under 100,000 yuan (under $15,000) for a modern electric car is an impressive feat. This will open up the electric market to many people that have been waiting for EVs to become affordable. BYD’s estimated battery cost of under $100/kWh makes it one of the first EVs that is comparable to gas cars, not just on a total cost of ownership basis, but a purchase price basis.

7.
The BYD blade battery pack has set new standards in battery safety. BYD intentionally abused a blade battery by driving a nail into the battery, bending it, crushing it, heating it to 570 degrees Fahrenheit and overcharging it by 260%. After all this abuse, the battery didn’t catch fire or explode. Even though electric cars are less likely to catch fire than electric fires, unfortunately the average person I meet thinks the opposite, due the media sensationalizing EV fires and ignoring gas car fires.

8.
The battery is rated to last for 1.2 million kilometers or 745 thousand miles, far more than a comparable gas car would last.

9.
The car has modern electronic platform with a 12.8-inch center screen and NFC-based mobile key.

https://cleantechnica.com/2021/08/24/wh ... -electric/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av TiborBlomhall »

BYD Dolphin har inte 800V batteri. Tvärtom har basmodellen endast 40 kW snabbladdning. Toppmodellen 60 kW.
Arkitekturen BYD e-platform 3.0 klarar 800V laddning men Dolphin är en low-end implementation av den plattformen där de utelämnade det.

Därför tror jag att Tesla Model 2 kommer ha följande fördelar mot BYD Dolphin:
- Acceleration. BYD har inte ens vågat ange 0-100 accelerationssiffror för Dolphin. Tesla släpper inga långsamma bilar.
- Laddhastighet. Mer än 60 kW iaf.
- Självkörning. Toppmodellen av Dolphin har autonomifunktioner i klass med Teslas autopilot basfunktionalitet: följa en fil. Endast toppmodellen. De mer basic modellerna har ingenting, inte ens adaptiv farthållare. Model 2 tror jag kommer ha total självkörningsförmåga.
- Car Fart

https://teslaclubsweden.se/byd-dolphin/

BYD Dolphin Technical Specifications: https://www.bydauto.com.cn/auto/carShow ... 7%E8%B1%9A Klicka på knappen med ----->
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
BYD Dolphin har inte 800V batteri. Tvärtom har basmodellen endast 40 kW snabbladdning. Toppmodellen 60 kW.
Arkitekturen BYD e-platform 3.0 klarar 800V laddning men Dolphin är en low-end implementation av den plattformen där de utelämnade det.

Därför tror jag att Tesla Model 2 kommer ha följande fördelar mot BYD Dolphin:
- Acceleration. BYD har inte ens vågat ange 0-100 accelerationssiffror för Dolphin. Tesla släpper inga långsamma bilar.
- Laddhastighet. Mer än 60 kW iaf.
- Självkörning. BYD har autonomifunktioner i klass med Teslas autopilot basfunktionalitet: följa en fil. Model 2 tror jag kommer ha total självkörningsförmåga.
- Car Fart

https://teslaclubsweden.se/byd-dolphin/

BYD Dolphin Technical Specifications: https://www.bydauto.com.cn/auto/carShow ... 7%E8%B1%9A
Jag har själv skrivit att 177hk versionen av BYD Dolphin klarar 0-50kmh på 3s.
Hittar dock inte igen inlägget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av TiborBlomhall »

0-50 på några sekunder klarar till och med min gamla Leaf. Det är efter det som accelerationen avtar.
Skulle jag gissa kommer Dolphin klara 0-100 på runt 10 sek. Tesla Model 2 på 6. Men ren spekulation från min sida.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Ser ganska mysig ut för vad jag uppfattar är en polostor eller ännu mindre bil.
Trång i förarsätet, ganska rymlig i baksätet för två och svårpackad i det lönnstora bagaget. Stora byttan framför skärmen kommer bli en fantastisk skrotsamlare.
Ser ut att vara krocksäker som en mopedbil.
Tillräckligt snabb för 97% av befolkningen; gissar också 0-100 på typ 9-10s för prestandamodellen.
Borde vara väldigt snål i stadstrafik.

Bör inte hamna i samma priskategori som en eventuell TM2.
Spännande.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av thebishop »

Tesla 2
:lol:

Den kan ställa sig i kö efter alla andra modeller som tesla annonserat och misslyckats skeppa.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Bjelke »

Ironiskt nog så tror jag att den når marknaden före alla dom andra modellerna som Tesla
presenterat … Roadstern, CT och lastbilen verkar dröja ett tag till iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av thebishop »

Bjelke skrev:
Ironiskt nog så tror jag att den når marknaden före alla dom andra modellerna som Tesla
presenterat … Roadstern, CT och lastbilen verkar dröja ett tag till iaf…
Jo, jag tror du har rätt. Roadstern tror jag aldrig kommer skeppas (enkel lösning på alla de som skulle ges bort gratis för referrals :roll: ). CT kommer nog (2023) eftersom det finns en marknad i USA som är såpass stor. Lastbilen är lite tveksam på hur många år till det tar, förmodligen 2023-2024 i volym. Men stor varningsflagga för både lastbil och CT också - de är ju beroende av 4680 som fortfarande inte fungerar ordentligt, om inte Tesla får till det så kan det dra ut ännu längre till 2024++ och då lär ju Tesla 2 komma före (om det kommer en sådan skulle jag gissa på 2023 andra halvan av året som absolut tidigast produktion av någon volym).

Teslas track record på att faktiskt skeppa saker ens i närheten av de tidsramar Elon fiskar fram ur bakfickan är ju extremt dålig, faktum är att jag inte kan komma på något exempel på företag som misslyckats så offentligt i det avseendet i modern tid.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

Hittade nu infon att den klarar 0-50km/h på 3s.

BYD Dolphin (44.9 kWh battery, 130 kW motor):

up to 401 km (249 miles) of NEDC range
44.9 kWh battery
BYD Blade Battery(LFP)
0-50 km/h (31 mph) in 3 seconds
top speed of 160 km/h (99 mph)
front-wheel drive
permanent magnet synchronous motor
peak system output of 130 kW and 290 Nm of torque
AC charging (on-board): 7 kW
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes (up to 60 kW)
Length: 4,150, Width: 1,770 mm, Height: 1,570 mm, Wheelbase: 2,700 mm
Curb weight: 1,450 kg;
Total weight: 1,825 kg

https://insideevs.com/news/529696/byd-d ... auto-show/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Remuz »

TiborBlomhall skrev:
Skulle jag gissa kommer Dolphin klara 0-100 på runt 10 sek. Tesla Model 2 på 6. Men ren spekulation från min sida.
Är du ny här eller? Spekulera är ju det vi gör här
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

VW ID3 säljs nu i Kina för ca 25.000 dollar.
En konkurrent är BYD Dolphin som säljs för
14.000 till 20.000 dollar.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av Zalman3 »

BYD Dolphin med ca 45 kWh batteri går upp mot 40 mil på en laddning.

375km vid 92% indikerar upp mot 407km i räckvidd.


Skärmavbild 2022-06-11 kl. 07.02.34.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
BYD Dolphin med ca 45 kWh batteri går upp mot 40 mil på en laddning.

375km vid 92% indikerar upp mot 407km i räckvidd.


Skärmavbild 2022-06-11 kl. 07.02.34.png
Effektiv bil (relativt lång räckvidd på litet batteri). Det är det som behövs mer = mindre elbilar.

MVH
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av spacecoin »

Det är bra att det byggs BEV för massmarknaden och inte bara för de rika, med mindre batterier (30-45kWh) och battery-swap där man inte äger batteriet. Leaf var ju en föregångare, verkligen.

Tesla verkar missa det tåget, för det lämnar stationen nu och inte 2026, men dom kanske kan vara en early follower om dom hinner och vill. Dom har mycket på tallriken just nu i alla fall, och att det skulle komma ut en modell som skeppas till kund ens sent 2023 verkar inte troligt. Kanske 2024. Troligen senare. Jag tippar 2026 till kund, om det ens händer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla 2 mot BYD Dolphin

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Det är bra att det byggs BEV för massmarknaden och inte bara för de rika, med mindre batterier (30-45kWh) och battery-swap där man inte äger batteriet. Leaf var ju en föregångare, verkligen.
Man kan nog ifrågasätta definitionen av "rika", men om vi lämnar det därhän; var inte Zoe tidiga med just batterihyra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar