Tråden för elsparkcyklar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av Holve »

Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.

Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.

Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av Eldsig »

Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.

Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.

Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det går fint. Upplevelsen blir dock lite beroende av hur fin asfalten är och/eller hur bra dämpning sparken har.

Jag har inget klockrent tips på modell, men det finns i andra forum. Själv kör jag dock en Xiaomi M365 sedan två år och den duger till det mesta, även om jag är sugen på att uppgradera...

Ninebot G30 Max är snarlik men bättre...och dyrare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av mikebike »

Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.

Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.

Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av Remuz »

Är det ens möjligt?
Den måste väl vara typad som moped klass 1 för att kunna registreras och få registreringsskylt?
När det var på gång att vi skulle införa klass 1 såldes många mopeder som gjorde 45 km/tim med löfte om att de senare skulle kunna reggas som klass 1. Det gick inte.

Analogt med alla Tesla som inte går att få godkända med dragkrok.
Enligt IF så trafikförsäkrar dom gärna oklassificerade fordon och premien bestäms då efter bl.a. motorns effekt. Den försäkringen gäller alltså skador på andra fordon om jag är vållande, samt skador på person och egendom.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av Holve »

mikebike skrev:
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.

Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.

Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Jag jobbar i Borlänge och där går det inte att lämna något vid stationen.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av mikebike »

Holve skrev:
mikebike skrev:
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.

Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.

Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Jag jobbar i Borlänge och där går det inte att lämna något vid stationen.
Nu var det ju från bostaden till stationen vi diskuterade?
Eller har du långt från stationen i Borlänge till jobbet (också)?

Menar du att det är värre i Borlänge än i Stockholm, här är det många som har två cyklar, en vid vardera stationen. Givetvis ingen dyr cykel.
4 km är annars promenadavstånd. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av MangeT »

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av LarsL »

Såg att biltema har en billig elcykel. Men du kanske vill ha något när du kommer fram också?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av mikebike »

MangeT skrev:
Jag såg en snubbe på en "elhjuling" i förra veckan. Hastigheten låg på 30-35 km/tim. Han hade integralhjälm, i handen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.

Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.

Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
4 km är ingenting. Är det vägar med asfalt så är det hur lätt som helst. Nu är jag ingen expert på detta, men köpt nyss denna elsparkcykel som är just gjord för att pendla till jobb. Den har (för sparkcyklar) stora 10" hjul med luftfyllda däck. Du kör lätt 4 km på 14-15 minuter (om det inte är mycket uppför). Denna har en range på ca 40 km. Du kan även ladda lätt på jobbet genom en vanliga 230V-sladd (typ som du har till din bärbara dators strömadapter) då cykeln har laddaren inbyggd. Men då denna har bland den bästa rangen på marknaden så är det sällan behov för det.

Nackdel med det stora och väl tilltagna batteripacket är tyngden på sparkcykeln. Denna väger strax under 20 kg, och inget jag skulle vilja släpa upp och ner för en massa trappor. Finns inte hiss så hade jag valt en lättare modell istället för denna (men då får man också sämre räckvidd och behöver ladda oftare).

Annars är kvaliteten enormt hög. Den bästa finish och mest gedigna konstruktion som jag sett. Extremt förtroendeingivande, och baseras på en modell som Ninebot-Segway tagit fram för företag som håller på med uthyrning (de misshandlas och kastas runt mycket), men sedan börjat sälja modellen till slutkunder.

https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1





M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
MangeT skrev:
Jag såg en snubbe på en "elhjuling" i förra veckan. Hastigheten låg på 30-35 km/tim. Han hade integralhjälm, i handen.
:lol: :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Har inte sett någon tråd för elsparkcyklar, så startar en här! :)

Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden! :D

https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
25 km/tim = olaglig?
Ja, tyvärr i Sverige. Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige är olagliga.

Detta är den generella EU-modellen. Den är en mjukvarubegränsad version (cappad till endast gå i 25 km/h som du påpekar) av den som säljs i USA, Kina och resten av världen som tillåter 30 km/h (och ofta högre hastigheter).

Finns dock även en ytterligare mer begränsad modell framtagen för den mer restriktiva tyska marknaden som tillåter max 20 km/h för alla elsparkcyklar (till skillnad från majoriteten av länderna i EU som tilllåter 25 km/h):

Ninebot MAX G30D II

https://se-en.segway.com/products/nineb ... max-g30d-2

Bild

Skall dock tilläggas att den inte heller är laglig i Sverige, då Sverige fn. har en lite speciell lag och reglering som inte bara begränsar hastigheten, men även till resten av världen en lite märklig och unik begränsning av effekten på elmotorn till max 250W (om man inte monterar på ett par trampor, då kan man öka motorns effekt till 300W, märkligt nog).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tråden för elsparkcyklar

Inlägg av martinot »

Synd med all spam som kommer. Finns det någon bättre AI-funktion för att filtrera bort dessa automatiskt?

Antar att det tyvärr är den del manuellt jobb för Tibor att rensa bort dessa, samt att det gör det lite stökigt att läsa forumet när en massa trådar uppdateras.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar