Zoe och köp av batteri

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Zoe och köp av batteri

Inlägg av brynolf »

Jag kollar på begagnade Renault zoe som en potentiell andrabil men det som gör det hopplöst svårt att jämföra priser är batterihyran. Jag ogillar konceptet väldigt mycket och vill därför ha en bil med friköpt batteri. Det finns begagnade bilar med friköpt batteri men det jag undrar är om man skulle spara pengar på att köpa en billig bil och sen köpa ut batteriet.

Har någon köpt batteriet på en begagnad renault zoe med befintlig batterihyra? Har frågat flera handlare och fått svar att det kan kosta mellan 35k och 80k men ingen verkar veta säkert då det är Renault som står för detta.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av tor-ake »

På det insomnade forument elbil24 var det ett antal som friköpte sina batterier, eller åtminstone begärde offert för att friköpa. Priserna var i det spannet du nämner, typ 35 för den minsta storleken, och sedan uppåt. För 24kWh-varianten. Antar att uppgiften 80' måste varit för ett 40kWh-batteri

När man räknar in batteriet är Zoe inte så prisvärd. Samt avsaknad av snabbladdning. Skulle föreslå en gammal e-soul istället, ligger i ungefär samma härad och är mer bil för pengarna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av [JM] »

Jag frågade renault för nån vecka sen för vår gamla Zoe (2015) med 22kWh batteri.
Då ville dom ha 28743kr för friköpet.
Dvs 48*599kr , alltså hyran för 4 år

Edit
Skicka frågan till:
batterihyra.se@renault.com
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av LasseTM »

Jag har en Zoe med friköpt batteri som ska säljas annars.
När jag försökte köpa loss batteriet på min Twizy var det skit att ha med Renault att göra.
Det var för 2-3 år sedan men tydligen är det Renault Frankrike som ska skicka faktura vilket ställde till det.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av brynolf »

Personligen tycker jag att en zoe med 40kwh-batteriet är ganska prisvärd, har fått offert med friköpt batteri för 150k vilket ger väldigt bra räckvidd per krona. För min del är dessutom 22kw ac-laddning mer värt än CCS.

Tack för input, ska eventuellt skicka till Renault direkt och kolla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av taliz »

brynolf skrev:
Personligen tycker jag att en zoe med 40kwh-batteriet är ganska prisvärd, har fått offert med friköpt batteri för 150k vilket ger väldigt bra räckvidd per krona. För min del är dessutom 22kw ac-laddning mer värt än CCS.

Tack för input, ska eventuellt skicka till Renault direkt och kolla.
Dom går väl för lite över 100 på kvd, var själv nära att köpa en för 112k.
Men folk verkar ha dålig koll, för de med batterihyra går för nästan lika mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av heldiggrisen »

[JM] skrev:
Jag frågade renault för nån vecka sen för vår gamla Zoe (2015) med 22kWh batteri.
Då ville dom ha 28743kr för friköpet.
Dvs 48*599kr , alltså hyran för 4 år

Edit
Skicka frågan till:
batterihyra.se@renault.com
Får jag gissa till bilen är 10 år?
Så om bilen är 3 år gammal, så får man betala 7 års hyra?
100% killgissning ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av Zalman3 »

Om jag nu minns rätt så kostade en 2020 Zoe med 52kWh batteri 209.000kr på blocket för några veckor sedan.
Friköpt batteri.
Vill man ha en Zoe skulle jag köpa en sån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limpan4all
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2020 01:54

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av Limpan4all »

Priset för att friköpa batteriet är tydligen 80.000:- gånger 0.9 för varje avslutad 12 månadersperiod så efter 24 månaders hyra 80000*0,9*0,9 osv dvs man kommer aldrig ner till noll. Eller efter tio år så ligger priset fortfarande på drygt 27 tusen för att friköpa det.
Men att hyra har också fördelar. T.ex fri transport till en laddare om du får batteritorsk så du intte kommer duit själv utan kostnad och utan gränser hur många gpånger det får ske. ZE40 har fritt byte när det går under SoH på 75% (ZE52 när det går under 70% SoH). Men bytet blir inte till ett "nytt" batteri utan ett som ligger "över" 75% SoH enligt Renault. Vad friköpskostnaden blir efter bytet är okänt.
Renault i UK har haft kampanjer för att folk skall friköpa batterierna (troligen för att slippa utbyten) samt kampanjer för att få ZE22 att byta till ZE40 som bara är batteribyte och uppdatering av mjukvara.

Det borde finnas batterier att "rädda" som försäkringsbolagen äger från krockade och inlösta Zoe, som ingen vet vad dom skall göra av.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av AndersBosson »

taliz skrev:
brynolf skrev:
Personligen tycker jag att en zoe med 40kwh-batteriet är ganska prisvärd, har fått offert med friköpt batteri för 150k vilket ger väldigt bra räckvidd per krona. För min del är dessutom 22kw ac-laddning mer värt än CCS.

Tack för input, ska eventuellt skicka till Renault direkt och kolla.
Dom går väl för lite över 100 på kvd, var själv nära att köpa en för 112k.
Men folk verkar ha dålig koll, för de med batterihyra går för nästan lika mkt.
Köpte själv en Zoe ze40 Bose för 145 000 igår (batteri friköpt). Från ca 100 är ju priset för de med hyrbatteri…. Men om någon inte har koll kan det ju bli en bra affär
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Dom går väl för lite över 100 på kvd, var själv nära att köpa en för 112k.
Men folk verkar ha dålig koll, för de med batterihyra går för nästan lika mkt.
Då låter det ju som att en med friköpt batteri kan vara en riktigt bra affär på en aktion tex.
luftkyld
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av luftkyld »

Vad händer om man har en Zoe man inte vill betala hyra för och inte lyckas sälja? Kan man lämna igen batteriet och behålla resten av bilen?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av Fredrik j »

luftkyld skrev:
Vad händer om man har en Zoe man inte vill betala hyra för och inte lyckas sälja? Kan man lämna igen batteriet och behålla resten av bilen?
Det är väl att jämföra med en bindningstid vilken som helst. Den som hyr ett batteri har ju ett avtal.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
luftkyld skrev:
Vad händer om man har en Zoe man inte vill betala hyra för och inte lyckas sälja? Kan man lämna igen batteriet och behålla resten av bilen?
Det är väl att jämföra med en bindningstid vilken som helst. Den som hyr ett batteri har ju ett avtal.
Lite intressant fråga ändå faktiskt, men jag gissar att det i avtalet att man är skyldig att betala hyran så
länge man äger bilen (nästan oavsett anledning)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av Daven »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
luftkyld skrev:
Vad händer om man har en Zoe man inte vill betala hyra för och inte lyckas sälja? Kan man lämna igen batteriet och behålla resten av bilen?
Det är väl att jämföra med en bindningstid vilken som helst. Den som hyr ett batteri har ju ett avtal.
Lite intressant fråga ändå faktiskt, men jag gissar att det i avtalet att man är skyldig att betala hyran så
länge man äger bilen (nästan oavsett anledning)…
Om man skrotar bilen? Får man göra det? Äger renault rättigheterna till batteriet om jag skrotar bilen?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av Fredrik j »

Daven skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
luftkyld skrev:
Vad händer om man har en Zoe man inte vill betala hyra för och inte lyckas sälja? Kan man lämna igen batteriet och behålla resten av bilen?
Det är väl att jämföra med en bindningstid vilken som helst. Den som hyr ett batteri har ju ett avtal.
Lite intressant fråga ändå faktiskt, men jag gissar att det i avtalet att man är skyldig att betala hyran så
länge man äger bilen (nästan oavsett anledning)…
Om man skrotar bilen? Får man göra det? Äger renault rättigheterna till batteriet om jag skrotar bilen?
Det lär ju komma en sluträkning om du avslutar avtalet i förtid.
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av niklas12 »

Kollade på en Zoe när jag letade pendlarbil men det föll på batterihyran.
Detta blir många gånger den dyraste posten på hela bilen särskilt då den är milbaserad också.

Och om jag minns rätt så togs inte hänsyn till om man ställer av bilen om den inte används utan Renault debiterar oavsett.

Jag undrar hur bilhandlare löser den biten, kan ju inte vara kul att ha fasta kostnader för batterihyra för bilar i bilhallen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av [JM] »

heldiggrisen skrev:
[JM] skrev:
Jag frågade renault för nån vecka sen för vår gamla Zoe (2015) med 22kWh batteri.
Då ville dom ha 28743kr för friköpet.
Dvs 48*599kr , alltså hyran för 4 år

Edit
Skicka frågan till:
batterihyra.se@renault.com
Får jag gissa till bilen är 10 år?
Så om bilen är 3 år gammal, så får man betala 7 års hyra?
100% killgissning ;)

Sent svar men bilen togs i drift 2015-06-30.
Så den var 6år "gammal" förra året.

Ska skicka samma fråga igen så får vi se om det blir samma eller ett annat svar.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av LasseTM »

Daven skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
luftkyld skrev:
Vad händer om man har en Zoe man inte vill betala hyra för och inte lyckas sälja? Kan man lämna igen batteriet och behålla resten av bilen?
Det är väl att jämföra med en bindningstid vilken som helst. Den som hyr ett batteri har ju ett avtal.
Lite intressant fråga ändå faktiskt, men jag gissar att det i avtalet att man är skyldig att betala hyran så
länge man äger bilen (nästan oavsett anledning)…
Om man skrotar bilen? Får man göra det? Äger renault rättigheterna till batteriet om jag skrotar bilen?
Renault åker till skroten och hämtar batteriet.
Och slutar man betala så åker dem och hämtar batteriet samt att du får stå för arbetskostnad inkl resa osv.
Hade en Twizy innan med batterihyra och ringde en skrot som fick en in krockad Twizy som jag försökte köpa batteriet av.
Han sa att Renault var väldigt petiga med att dom skulle ha batteriet annars får förra ägaren stå för fiolerna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av niklas12 »

Renault måste göra bra med pengar på batterihyran tror de får in mer på batterihyra än förtjänsten det har på att sälja bilen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Zoe och köp av batteri

Inlägg av [JM] »

[JM] skrev:
heldiggrisen skrev:
[JM] skrev:
Jag frågade renault för nån vecka sen för vår gamla Zoe (2015) med 22kWh batteri.
Då ville dom ha 28743kr för friköpet.
Dvs 48*599kr , alltså hyran för 4 år

Edit
Skicka frågan till:
batterihyra.se@renault.com
Får jag gissa till bilen är 10 år?
Så om bilen är 3 år gammal, så får man betala 7 års hyra?
100% killgissning ;)

Sent svar men bilen togs i drift 2015-06-30.
Så den var 6år "gammal" förra året.

Ska skicka samma fråga igen så får vi se om det blir samma eller ett annat svar.
Fick svaret idag att det nu kostar 23693:- (ink moms)

Ställde frågan 31 mars 2021 förra gången. Så nu är det 15 och en halv månad senare och ca 5000kr billigare.
Skriv svar