Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av ovelundkvist »

Har sedan ett antal år hoppats på att det ska komma en elektrisk trädgårdstraktor som förutom att klippa gräs även kan dra en kärra, men aldrig hittat någon och har inte letat aktivt de senaste åren. Nu gjorde jag ett nytt försök, men hittar fortfarande ingenting. Är det så illa?

Stiga har elektrisk trädgårdstraktor, men den kan man tydligen inte montera deras fäste för att dra släp med. Självklart kan man lösa det ändå, men det är tragiskt om ingen tillverkare kommit längre än så.

Någon som vet om det finns någon färdig produkt man kan köpa i Sverige som klarar detta?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av dd88 »

Golfbanan här hemma drar vagn med elektriska Cub Cadet, vet inte om det sitter krok på från fabrik eller om dom löst det själva.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av mati »

Ryobi RM480E
En mycket allsidig maskin. Du kan lätt skruva dit en dragkula så att det går att kroka på en vanligt bilsläp. Dragförmågan är otroligt bra. Har dragit typ allt, t.ex. en fylld 200 liters vattentunna, tung lerjord, sand och marksten. Bakhjulsdriften är inget hinder. Maskinen är så tung att den aldrig slirar. Har till och med dragit släp genom lervälling utan att fastna.
Den ska kunna klippa 10000 kvadratmeter, alltså en hel hektar. Men jag tror att det är snarare underkant. Har aldrig lyckats tömma batteriet till mer än hälften, trots flera tusen kvadratmeter med högt gräs. Bästa köpet på länge när det gäller trädgårdsredskap.
ryobi.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av ovelundkvist »

Ok, då blir det en Ryobi!

Finns det drag kula att köpa från dem, eller var hittar jag det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av mati »

Finns inte vad jag vet. Men det är ett vanligt hål som man kan skruva en kula i.
Typ en såhär
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... la-003668/
Vet inte om hålet passar, men det går ju göra större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av mati »

Hålet för dragkulan verkar vara 3/4". Lite med förbehåll för mätfel, jag använde tumstock. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Ryobi RM480E
En mycket allsidig maskin. Du kan lätt skruva dit en dragkula så att det går att kroka på en vanligt bilsläp. Dragförmågan är otroligt bra. Har dragit typ allt, t.ex. en fylld 200 liters vattentunna, tung lerjord, sand och marksten. Bakhjulsdriften är inget hinder. Maskinen är så tung att den aldrig slirar. Har till och med dragit släp genom lervälling utan att fastna.
Den ska kunna klippa 10000 kvadratmeter, alltså en hel hektar. Men jag tror att det är snarare underkant. Har aldrig lyckats tömma batteriet till mer än hälften, trots flera tusen kvadratmeter med högt gräs. Bästa köpet på länge när det gäller trädgårdsredskap.
ryobi.jpg
Blybatterier. Inte direkt vad jag hade väntat mig
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av mati »

wheels skrev:
mati skrev:
Ryobi RM480E
En mycket allsidig maskin. Du kan lätt skruva dit en dragkula så att det går att kroka på en vanligt bilsläp. Dragförmågan är otroligt bra. Har dragit typ allt, t.ex. en fylld 200 liters vattentunna, tung lerjord, sand och marksten. Bakhjulsdriften är inget hinder. Maskinen är så tung att den aldrig slirar. Har till och med dragit släp genom lervälling utan att fastna.
Den ska kunna klippa 10000 kvadratmeter, alltså en hel hektar. Men jag tror att det är snarare underkant. Har aldrig lyckats tömma batteriet till mer än hälften, trots flera tusen kvadratmeter med högt gräs. Bästa köpet på länge när det gäller trädgårdsredskap.
ryobi.jpg
Blybatterier. Inte direkt vad jag hade väntat mig
Jag var också skeptisk i början. Men jag har ändrat uppfattning efter att jag läst Ryobis motivering varför de har valt bort li-jon batterier. Den höga vikten är bara positivt i det sammanhanget. Ju mer marktryck desto bättre. Batterierna är billigare och således också billiga att byta. Det är 4 stycken bly-gel batterier med 1kWh var, samma typ som används i permobiler. Alltså beprövad teknik. De kan laddas fullt utan att ta skada. De tål också djupurladdning. Man kopplar in maskinen i laddaren och låter den stå inkopplad när man inte använder den. Jag hade den ute hela vintern, trots -20 grader. I februari tog jag ut den för att dra nånting på släpet. Batterierna var fulladdade och pigga som på sommarn.
Jag tror inte att li-jon batterier hade tillfört något mervärde i det här sammanhanget. Bara att priset hade varit det dubbla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
wheels skrev:
mati skrev:
Ryobi RM480E
En mycket allsidig maskin. Du kan lätt skruva dit en dragkula så att det går att kroka på en vanligt bilsläp. Dragförmågan är otroligt bra. Har dragit typ allt, t.ex. en fylld 200 liters vattentunna, tung lerjord, sand och marksten. Bakhjulsdriften är inget hinder. Maskinen är så tung att den aldrig slirar. Har till och med dragit släp genom lervälling utan att fastna.
Den ska kunna klippa 10000 kvadratmeter, alltså en hel hektar. Men jag tror att det är snarare underkant. Har aldrig lyckats tömma batteriet till mer än hälften, trots flera tusen kvadratmeter med högt gräs. Bästa köpet på länge när det gäller trädgårdsredskap.
ryobi.jpg
Blybatterier. Inte direkt vad jag hade väntat mig
Jag var också skeptisk i början. Men jag har ändrat uppfattning efter att jag läst Ryobis motivering varför de har valt bort li-jon batterier. Den höga vikten är bara positivt i det sammanhanget. Ju mer marktryck desto bättre. Batterierna är billigare och således också billiga att byta. Det är 4 stycken bly-gel batterier med 1kWh var, samma typ som används i permobiler. Alltså beprövad teknik. De kan laddas fullt utan att ta skada. De tål också djupurladdning. Man kopplar in maskinen i laddaren och låter den stå inkopplad när man inte använder den. Jag hade den ute hela vintern, trots -20 grader. I februari tog jag ut den för att dra nånting på släpet. Batterierna var fulladdade och pigga som på sommarn.
Jag tror inte att li-jon batterier hade tillfört något mervärde i det här sammanhanget. Bara att priset hade varit det dubbla.
Vad kostade den nu igen för oss med pissdåligt minne?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av Aida »

50 000 kr!!!!
Om vi nu ska stå ut med att gynna Kina så kan vi väl iaf få grejor som kostar en femtedel av detta…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av mati »

Aida skrev:
50 000 kr!!!!
Om vi nu ska stå ut med att gynna Kina så kan vi väl iaf få grejor som kostar en femtedel av detta…
Det är faktiskt ändå ganska prisvärt. På Granngården såldes den i våras för betydligt mindre dessutom (har dock glömt vad det var för pris då).
Ta en Stiga Park till exempel, den hamnar i princip på samma prislapp eftersom du måste köpa till klippaggregatet. Och då går den på bensin. Stiga e-Park kostar mer än det dubbla och den kan bara klippa hälften så stor yta på en laddning.
Dessutom är Ryobi japanskt och inte kinesiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Aida skrev:
50 000 kr!!!!
Om vi nu ska stå ut med att gynna Kina så kan vi väl iaf få grejor som kostar en femtedel av detta…
Det är faktiskt ändå ganska prisvärt. På Granngården såldes den i våras för betydligt mindre dessutom (har dock glömt vad det var för pris då).
Ta en Stiga Park till exempel, den hamnar i princip på samma prislapp eftersom du måste köpa till klippaggregatet. Och då går den på bensin. Stiga e-Park kostar mer än det dubbla och den kan bara klippa hälften så stor yta på en laddning.
Dessutom är Ryobi japanskt och inte kinesiskt.

Är det!? Tror jag inte… Ryobi köptes för längesedan av TTI som grundades och är noterat i Hongkong. De har flyttat alla sina fabriker till Kina och Vietnam med tyngdpunkt Kina.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av LarsL »

I jämförelse är det kanske inte dyrt men vist är det konstigt att det ska kosta så mycket?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elektrisk trädgårdstraktor som kan dra släp?

Inlägg av Tellus »

Kvalitet kostar.
Antagligen mycket bättre än Stiga smäck
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar