Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

Jo, det händer något med en när människor i ens omgivning börjar dö. När mina föräldrar hade gått bort så blev man ju själv "dögenerationen", dvs. de i familjen som står på tur att dö, vanligtvis. Och minnena och länkarna till det förflutna försvinner. Jag inser nu hur mycket jag missade att fråga om och/eller skriva ned för att komma ihåg. Det har jag med full kraft insett nu efter att jag har börjat släktforska. Jag har så många frågor men ingen att vända mig till.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

mati skrev:
(Men utan strumpor går jag faktiskt fortfarande :) )

Kul, hade faktiskt inte tänkt mig dig så här. :)
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jo, det händer något med en när människor i ens omgivning börjar dö. När mina föräldrar hade gått bort så blev man ju själv "dögenerationen", dvs. de i familjen som står på tur att dö, vanligtvis. Och minnena och länkarna till det förflutna försvinner. Jag inser nu hur mycket jag missade att fråga om och/eller skriva ned för att komma ihåg. Det har jag med full kraft insett nu efter att jag har börjat släktforska. Jag har så många frågor men ingen att vända mig till.
Ja, min sista släkting var min morfar, och han gick bort för två år sedan, knappt 96 år gammal. Vi har inte träffats så ofta, eftersom han levde i Tyskland, men vi hade ändå telefonkontakt. Man kan tycka att hans död inte borde påverkat mig mer än t.ex. min mammas död, hon dog när jag var 31, eller min förra sambos död, hon begick självmord, osv. Allt detta var såklart skitjobbigt. Men morfar var som sagt den sista i min familj, och precis som du säger så är det nu jag som står näst på tur. Det hände nånting då. Det är annorlunda nu. Jag har liksom börjat tänka på döden oftare än förr. Inte så illa att jag räknar ned dagarna, men lite så. Svårt att förklara. Jag har ingen kvar att prata med, ingen som verkligen känner mig och som verkligen bryr sig. Jag har faktiskt börjat förstå varför så många gamla säger att de är trötta på livet när det inte finns någon människa kvar som de känner från förr, när alla har gott bort. Det sa även min morfar. Alla hans syskon, vänner, fd kollegor, frun, dottern, all släkt var borta. Att jag som barnbarnet fanns kvar spelade ingen roll. Det var alla de döda han saknade.
Och precis som du säger så kommer man ju på en massa saker som man inte vet och som man borde frågat medan det fanns tid kvar. Men så är det ju alltid när en människa går bort. Mitt råd är att försöka suga upp allting innan det är för sent.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Nu svävare vi kanske iväg OT men situationen du beskriver vill jag inte befinna mig i. Att vara typ sist.
Att vara 50 och ha en 12-årig dotter håller en ung. Kanske kommer det barnbarn rätt vad det är. Har äldre barn också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Nu svävare vi kanske iväg OT men situationen du beskriver vill jag inte befinna mig i. Att vara typ sist.
Man vänjer sig faktiskt på sätt och vis. Och jag är tack och lov en ganska asocial person som trivs bäst ensam. Jag tycker inte det är så hemskt som det kanske kan låta för en del.
Men jag kan ibland häpna till när kollegor, som är lika gamla eller rentav äldre än jag själv, berättar om sina föräldrar. Då kan jag komma på mig själv att jag tänker "va konstigt, lever de fortfarande????", men i själva verket är de ju kanske bara runt 70. För mig är det en jättekonstig tanke att man som gammal gubbe i 40-50-åren fortfarande kan ha föräldrar. Men jag får villigt erkänna att jag med ett slag har åldrats typ 20 år när min mamma gick bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Nu svävare vi kanske iväg OT men situationen du beskriver vill jag inte befinna mig i. Att vara typ sist.
Man vänjer sig faktiskt på sätt och vis. Och jag är tack och lov en ganska asocial person som trivs bäst ensam. Jag tycker inte det är så hemskt som det kanske kan låta för en del.
Men jag kan ibland häpna till när kollegor, som är lika gamla eller rentav äldre än jag själv, berättar om sina föräldrar. Då kan jag komma på mig själv att jag tänker "va konstigt, lever de fortfarande????", men i själva verket är de ju kanske bara runt 70. För mig är det en jättekonstig tanke att man som gammal gubbe i 40-50-åren fortfarande kan ha föräldrar. Men jag får villigt erkänna att jag med ett slag har åldrats typ 20 år när min mamma gick bort.
Kan inte påstå att du är speciellt asocial. Du håller alltid en trevlig ton och är ärlig och törs säga vad du tycker. Att säga vad man tycker kan ibland uppfattas som en dålig social egenskap men du gör det alltid på ett bra sätt(vilket jag kan tycka är svårt). Speciellt osocial ser jag dig inte heller med tanke på hur mycket du interagerar här på forumet. Är väll bara så att du är mer social via nätet där du har mer likatänkande. Sen är det nog bra att träffa folk ibland in real life. Nu kom vi kanske än längre från topic. Men en orsak till att fortsätta köra elbil kan vara att man känner en tillhörighet. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Det var ju trevligt att du ser mig på det viset. Tack. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

Robertrimmevik skrev:
Att säga vad man tycker kan ibland uppfattas som en dålig social egenskap men du gör det alltid på ett bra sätt(vilket jag kan tycka är svårt). Speciellt osocial ser jag dig inte heller med tanke på hur mycket du interagerar här på forumet. Är väll bara så att du är mer social via nätet där du har mer likatänkande. Sen är det nog bra att träffa folk ibland in real life. Nu kom vi kanske än längre från topic. Men en orsak till att fortsätta köra elbil kan vara att man känner en tillhörighet. :)
Kan bara instämma! Och jag har ju även varit hemma hos dig och du var verkligen inte osocial! Det var verkligen trevligt att träffas!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Det var ju trevligt att du ser mig på det viset. Tack. :)
Och han är inte ensam om det.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Credde »

nek0 skrev:
mati skrev:
Det var ju trevligt att du ser mig på det viset. Tack. :)
Och han är inte ensam om det.
Håller helt med.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Nect »

Efter ha varit på bensinmacken för första gången sen tidigt i våras och såg dagens priser: NEJ.

Huvudbilen kommer få fortsätta vara en elbil 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har ganska svårt för människor som hävdar att det mesta var bättre förr. Inte sällan jävligt bittra och ganska tråkiga att umgås med.
Det är ju för att de var unga då. Klart att man ser det i ett annat skimmer. Är ju svårare och svårare att hänga med i samtiden ju äldre man blir. Jag fyller 45 i höst och har sen länge övergett "ungdomsmodet" och att hänga med i film/musik/nöjesvärlden. Känner ofta inte igen skådespelarna som nämns i skvallerpressen osv. Inte går jag runt i för korta byxor utan strumpor heller. :lol:
Känner igen detta. (Men utan strumpor går jag faktiskt fortfarande :) )
Man blir trögare i skallen och har svårare att hänga med i allt. På jobbet kör man på rutin och erfarenhet istället för att kasta sig över nya saker hela tiden. Man orkar inte längre lika mycket som förr och man uppskattar andra saker än när man var ung. Det är väl så det är.
Men sen är det ju en annan sak också. Alla i min familj är redan döda, det är bara minnena från barndomen som lever kvar. Och med varje person som har försvunnit ur ens liv blir man lite mindre glad, så är det bara. Klart att det var bättre när man var ung.

Mina föräldrar är 75+ och har börjat tackla av. Jag är dessutom ensambarn så jag förstår vad du menar med det där att känna sig ensam. Men det är just därför jag är extra tacksam över att ha fått två fina barn att (åter-)upptäcka världen genom och tillsammans med. Små saker som att bo på hotell, åka hiss och äta på restaurang har varit helt fantastiskt när man ser hur storögda och lyckliga de är. Vi har även varit på Skara Sommarland, Kolmården, fiskat krabba på västkusten tillsammans med deras kusiner osv senaste veckan. Aktiviteter som inte gett mig nånting om jag inte haft barn men nu blev det sommarens bästa vecka trots risigt väder och inga märkvärdigheter. Blev riktigt blödig av att se hur fint kusinerna hade det tillsammans. 4, 5, 7 och 10 år gamla. Är fint att tänka att de finns i varandras liv långt efter att jag själv inte finns.

Jag har en favoritstrof ur psalmen "Härlig är jorden" som jag tycker är väldigt fin och som jag (som ej troende) finner nåt slags lugn och förtröstan i.
Tidevarv komma, tidevarv försvinna
Släkten följa släktens gång
Det ramar liksom in att vi visserligen inte själva lever för alltid men att vi ändå är en del av något evigt.

Fast visst, det är ju jäkligt slitsamt att ha barn också. Men man får ju vila sen. :)

Det var jättefint skrivet och verkligen inspirerande. Tack.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Aida »

Credde skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Det var ju trevligt att du ser mig på det viset. Tack. :)
Och han är inte ensam om det.
Håller helt med.

Mati: nu känner jag inte dig alls. Och har bara skrivit ett kort tag på det här forumet. Men allt du skriver är intressant och kunnigt, balanserat. (Förutom dina försök att bli av med E-tron :lol: :lol: :lol: ). Men du verkar jättetrevlig och reflekterande. Är det viktigaste hos en människa - i synnerhet i vår tid av twitterflöden med snabba ogenomtänkta beslut som formar hela världen… Jag blev lite skakad av dina ord här i tråden. Usch så hemskt. Cudos till dig!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Legato »

För mig är det verkligen helt otänkbart. Jag tycker elbilen är vida överlägsen fossilen på allt som för mig är relevant.

Jag är lite teknikfreak och det skulle göra ont, men var jag tvungen så skulle jag hellre gå tillbaka till tjock-TV och Nokia 3310 än till fossilbil :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag har harvat runt i en BMW i3 120ah i ett och ett halvt år då jag inte riktigt hade ekonomi att lösa ut en Tesla. Trots den bilens begränsade möjligheter så kan jag inte tänka mig att köpa en ICE-traktor igen. Vi är för närvarande på semester i våran spargris som vi kallar den och det är ständiga bekymmer med laddning. Vi låter räckvidden styra över våra planer och det medför mer positiva saker än negativa då vi hamnar på platser som vi annars inte besökt. Vad betyder 30 minuter av ditt liv om du får en oväntad upplevelse som du minns resten av livet? Varför måste man jämt ha så bråttom att pricka av sin bucketlist? Det finns saker som är viktigare än bekvämlighet. Folk frågar ofta vi är nöjda med bilen och jag kan är kanske för ärlig och säger som det är. Men nej vi kommer aldrig köpa en ICe-bil igen.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Mati: nu känner jag inte dig alls. Och har bara skrivit ett kort tag på det här forumet. Men allt du skriver är intressant och kunnigt, balanserat. (Förutom dina försök att bli av med E-tron :lol: :lol: :lol: ). Men du verkar jättetrevlig och reflekterande. Är det viktigaste hos en människa - i synnerhet i vår tid av twitterflöden med snabba ogenomtänkta beslut som formar hela världen… Jag blev lite skakad av dina ord här i tråden. Usch så hemskt. Cudos till dig!
Tack alla ni som skrivit så trevliga ord. Det värmer faktiskt och jag blir ganska rörd när jag läser detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Robertrimmevik skrev:
Att säga vad man tycker kan ibland uppfattas som en dålig social egenskap men du gör det alltid på ett bra sätt(vilket jag kan tycka är svårt). Speciellt osocial ser jag dig inte heller med tanke på hur mycket du interagerar här på forumet. Är väll bara så att du är mer social via nätet där du har mer likatänkande. Sen är det nog bra att träffa folk ibland in real life. Nu kom vi kanske än längre från topic. Men en orsak till att fortsätta köra elbil kan vara att man känner en tillhörighet. :)
Kan bara instämma! Och jag har ju även varit hemma hos dig och du var verkligen inte osocial! Det var verkligen trevligt att träffas!
Vi har också hälsat på några gånger men i år gick det inte (tog två veckor av semestern att fixa taket mm framförallt),
men visst har det varit trevligt att hälsa på iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Aida skrev:
Mati: nu känner jag inte dig alls. Och har bara skrivit ett kort tag på det här forumet. Men allt du skriver är intressant och kunnigt, balanserat. (Förutom dina försök att bli av med E-tron :lol: :lol: :lol: ). Men du verkar jättetrevlig och reflekterande. Är det viktigaste hos en människa - i synnerhet i vår tid av twitterflöden med snabba ogenomtänkta beslut som formar hela världen… Jag blev lite skakad av dina ord här i tråden. Usch så hemskt. Cudos till dig!
Tack alla ni som skrivit så trevliga ord. Det värmer faktiskt och jag blir ganska rörd när jag läser detta.
2022.01.xx blir det inte bara jag som skriver här ska du se :)
Fortsätt vara den du är, vi är många som gillar dig.
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av EnannanJon »

mati skrev:
Jerker skrev:
Vad beträffar att skaffa barn så styrs vi människor i väldigt hög grad av vår biologi. Med tiden brukar de flesta känna en längtan till att ha egna barn. Jag har sett den intressanta utvecklingen hos några ungdomar från att i 20-årsåldern bestämt hävda att de aldrig kommer att sätta barn till den här hemska världen, till att några år senare börja säga "om vi får barn" och ytterligare några år senare är de föräldrar. ;) Det är den biologiska klockan som tickar och det undermedvetna för en intensiv kampanj mot det medvetna mer rationella förhållningssättet.
Och på det viset tror jag att jag skiljer mig från de flesta människorna. Jag har aldrig haft den där längtan som du beskriver, tvärtom, jag har alltid "vetat" att det vore helt fel om jag skaffade barn.
Just den där ungdomliga inställningen om att man aldrig kommer sätta barn i den här hemska världen har jag liksom aldrig kommit över. Jag tänker fortfarande exakt likadant.
Jag har såklart märkt att längtan att skaffa barn finns hos många, men jag förstår inte varför. Jag tänker alltid, stackars unge att du tvingas växa upp i denna värld.
Ojdå. Det finns så mycket bra i den här världen tänker jag.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

Jag funderar lite på att gå tillbaka till en bränslebil, så jag ska slippa att behöva sitta på macken 3-5 gånger i veckan och minst 1 timme varje gång.
Kostar mig i runda släng 400kr per gång jag laddar.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Lacho »

Att få parkera på en laddplats...
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jontez »

Jag skrev ett långt inlägg jag tänkte posta i en egen tråd, men kanske kan skriva av mig här inne då jag för en stund började fundera lite…

Sålde min M3 förra veckan och la direkt en beställning på en MYP.

Under tiden har jag tagit en förmånsbil på jobbet. En dieselpassat med lågt förmånsvärde och fritt drivmedel (drivmedelsförmån såklart).
Detta gör att jag för den bilen betalar 3 700 netto i månaden (ink drivmedel)

Tanken som slagit mig efter en vecka med passaten är att det är trots allt en okej bil. Är jag beredd att lägga mellanskillnaden som är till en MYP? Det skiljer ca 7000 mellan bilarna per månad, men då jag tror att myp kommer stå sig hyfsat i värde kanske skillnaden snarare är neråt 4 500-5 000.

De tror jag nog att de är värt för att fortsätta åka Tesla. Behåller nog beställningen, men ah får nog tänka igenom det en gång till kanske.

Input någon?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Behöver jag köa på långresorna kommer jag byta till fossilt igen. För köande gör att jag kommer dra mig för att åka iväg när jag vill och då blir bilen inte något som ger frihet. Det är väl den största saken som kan få mig att byta tillbaka.
Samma sak här. Öppnar SuC upp helt (vilket det troligen inte gör), och kaos uppstår med laddköer som följd (hatar köer) så är det den absolut största drivaren för mig att byta el mot fossilt vid nästa byte. I övrigt föredrar jag snabbheten och körglädjen med el framför fossilt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Är inte helt otroligt att jag byter till en fossilbil. Tesla är på gränsen till vad jag kan acceptera vad gäller laddning/räckvidd men nu kan det bli katastrof ett tag om de öppnar upp. Kan dock bli så att jag behåller Teslan och byter bort i3:an mot en långfärdsdiesel också.
MWall skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Svarar inte på enkäten, då jag saknar denna punkten om SuC öppnas upp och förfaller i kaos och med köer.
Du har alternativet "annat skäl" som är till för sådana alternativ som jag inte har kunnat tänka ut.
Eller "om det är många som laddar och det blir köer" finns ju som alternativ.
Riktigt. Lite sent (missat fortsättningen på tråden innan), men uppdaterat med det nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Jontez skrev:
Jag skrev ett långt inlägg jag tänkte posta i en egen tråd, men kanske kan skriva av mig här inne då jag för en stund började fundera lite…

Sålde min M3 förra veckan och la direkt en beställning på en MYP.

Under tiden har jag tagit en förmånsbil på jobbet. En dieselpassat med lågt förmånsvärde och fritt drivmedel (drivmedelsförmån såklart).
Detta gör att jag för den bilen betalar 3 700 netto i månaden (ink drivmedel)

Tanken som slagit mig efter en vecka med passaten är att det är trots allt en okej bil. Är jag beredd att lägga mellanskillnaden som är till en MYP? Det skiljer ca 7000 mellan bilarna per månad, men då jag tror att myp kommer stå sig hyfsat i värde kanske skillnaden snarare är neråt 4 500-5 000.

De tror jag nog att de är värt för att fortsätta åka Tesla. Behåller nog beställningen, men ah får nog tänka igenom det en gång till kanske.

Input någon?
Jo, bränslet är för billigt och blir ju inte bättre genom att det skattefinansieras. Okej att vi inte vill pungslå folk som har det svårt och har långt att pendla men det är ju onödigt att ha sådana här avarter kvar, kan jag tycka.

Misstänker iofs att du inte har allt för långt att åka om det ändå blir så billigt. Hade jag skaffat fossilbil nu hade den kostat 3500kr/mån bara i bränsle.
Skriv svar