Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Inlägg av Jerker »

När jag läser på forumet så tycker jag att det allt oftare hörs röster som säger att man av en eller annan orsak kan tänka sig att gå tillbaka till att köra fossilt. För min egen del så skulle jag inte kunna tänka mig det. Dels är miljöskälen starka, dels tycker jag att elbilar är så mycket mer överlägsna än fossilbilar. Att det tar lite längre tid på långfärder gör mig absolut ingenting.

Så, hur tänker du?
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av foolip »

Helt otänkbart. När vi fick vår Model 3 våren 2019 tänkte jag att det skulle vara sista besöket någonsin vid en bensinpump och det har gått än så länge.

Går det välja bort fossiltaxi gör jag det och samma med hyrbil på semester även om det är krångligare och dyrare.

Oavsett skäl tror jag det kommer bli nästan universellt så att >95% aldrig byter tillbaka, det kommer kännas som tjockteve eller Nokia efter att de blev obsoleta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Ja, tillfälligt. Det är inte omöjligt att det sker i väntan på en elbil som uppfyller mina behov och som passar min plånbok. Typ en kombi med hög dragvikt som kan dra husvagn.
Men det sker i så fall inte gärna och inte av övertygelse. Första bilen kommer alltid förbli vår e-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Zalman3 »

Kan inte tänka mig att gå tillbaka till fossilt igen.

Och batteriutvecklingen går fort.
Exempelvis Grafenbatterier ska gå snabbt att ladda.


Grafenbatterier kan laddas till 80% på 8 minuter.

viewtopic.php?f=29&t=24062&p=545493&hil ... er#p545493
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av chaffis75 »

Snabbladdnung som för vår del huvudsakligen handlar om semestern är de som avgör. I vardagen funkar elbil hur bra som helst för oss.
Och med snab laddning handlar de för mig om tillgänglighet till ok pris.. Skulle säga att ionity nog är över smärt gränsen för mig men de finns ju alternativ redan idag för oss icke tesla ägare så den biten är väl ok bara de inte är köer på laddarna.

Anledningen jag inte gillar köer på laddarna är dels tid men även avsaknaden av kö system. Tror de där kan bli kaos om köerna blir längre än ett par bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
När jag läser på forumet så tycker jag att det allt oftare hörs röster som säger att man av en eller annan orsak kan tänka sig att gå tillbaka till att köra fossilt. För min egen del så skulle jag inte kunna tänka mig det. Dels är miljöskälen starka, dels tycker jag att elbilar är så mycket mer överlägsna än fossilbilar. Att det tar lite längre tid på långfärder gör mig absolut ingenting.

Så, hur tänker du?
Orsaken till att jag kunde gå över till elbil, och då specifikt Tesla, var just det väl utbyggda SuC-nätet som verkligen fungerar suveränt väl (till skillnad från de andra skitnäten som jag provat, och som jag hatar).

Jag hoppas att inte så blir fallet, men om SuC-nätet försämras och förfaller i kaos och köer när det öppnas upp för alla, kan det på samma sätt få mig att att byta min Teslan mot en fossilbil (troligen blir det då en BMW M3 eller en 911).

Men annars så är jag väldigt nöjd med min Tesla och elbil. Tycker det generellt är mycket skönare, bekvämare och roligare att köra än fossilbilar. Men det är inte värt laddkaos och stress.

Svarar inte på enkäten, då jag saknar denna punkten om SuC öppnas upp och förfaller i kaos och med köer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Smutt »

Alltså min bil laddar gratis :D bara en idiot slaktar hönan som värper guldägg :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Richardk »

Jag har precis sålt min Tesla Model S och köpt en diesel bil (BMW M550d) Anledningen var främst för att vi behövde en nyare dragbil till husvagnen.

Men det finns fler anledningar:
1. Dra husvagn
2. Långsam laddning. (När vi köpte den laddade den relativt snabbt)
3. Kunna stanna vart min vill.
4. Kunna köra långa snabba turer (Autobahn)
5. Kunna prata med varandra i högre motorvägsfart.
6. Dålig service från Tesla. Servicen var bra men inte på sista tiden.
7. Relativt svår att meka med själv. (Men det är väl alla nya bilar antar jag)


Älskade min Tesla oftast men den var inte bra på allt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Remuz »

Tesla lever på gränsen för mig och ingen annan kommer jag kunna köra till GBG med hyfsat lätt. Lutar åt en Volvo nu faktiskt, även om drömmen vore EQS med SuC.

SuC använder jag sällan, men när jag gör det är det samma tider som alla andra.

Service är galet dålig nu.

Bilarna är dyra, även i TCO eftersom jag inte kan ha den som förmån.

Vore trevligt med en bil som man måste ha hörlurar i när man kör på motorväg.

Använder inte prestandan lika ofta längre, kanske har mognat eller bara tröttnat.

Volvo XC60 B5 ligger bra till just nu, går dessutom att få på jobbet med 24mån lease.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

Behöver jag köa på långresorna kommer jag byta till fossilt igen. För köande gör att jag kommer dra mig för att åka iväg när jag vill och då blir bilen inte något som ger frihet. Det är väl den största saken som kan få mig att byta tillbaka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Nej, jag kommer aldrig köpa någon annan bil än en elbil i framtiden, egentligen oavsett vad ”de” hittar på. Det är klart är Superchargernätverket ”sålt” och de är köer och sjuka priser på de tider då jag måste åka så skulle jag kunna tänka med ett annat transportmedel. Tror säkert att jag skulle kunna hyra en fossilbil för jobbresor tex, just pga av risk för köer och att det ändå blir lika dyrt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Är inte helt otroligt att jag byter till en fossilbil. Tesla är på gränsen till vad jag kan acceptera vad gäller laddning/räckvidd men nu kan det bli katastrof ett tag om de öppnar upp. Kan dock bli så att jag behåller Teslan och byter bort i3:an mot en långfärdsdiesel också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Svarar inte på enkäten, då jag saknar denna punkten om SuC öppnas upp och förfaller i kaos och med köer.
Du har alternativet "annat skäl" som är till för sådana alternativ som jag inte har kunnat tänka ut.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Svarar inte på enkäten, då jag saknar denna punkten om SuC öppnas upp och förfaller i kaos och med köer.
Du har alternativet "annat skäl" som är till för sådana alternativ som jag inte har kunnat tänka ut.
Eller “Ja, om det blir för många som laddar at att det blir köer” som jag valde. Gissar på att det för martinot är som för mig, det spelar ingen roll varför det är köer men är det sådana så skippar jag elbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gustafsson »

Om jag skulle behöva få loss det kapital som ligger i bilen så är jag sådan att en äldre Toyota eller nåt annat driftsäkert skulle fungera för mig. Tänk bil för ca 25000 kr som kan halvförsäkras. Tycker Teslan är en fröjd att köra, men den har också kostat mer än rimligt mycket TCO. Med så stor värdeminskning och en försäkringspremie på > 20000/år är förutsättningen för mig att jag har den som förmånsbil.
Nu inväntar jag dock nya S. Är den ”bättre på allt” och ovan nämnda behov inte uppstår blir det en sådan. Upplevde laddträsket utanför Tesla-världen i veckan så någon annan elbil blir det inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Svarar inte på enkäten, då jag saknar denna punkten om SuC öppnas upp och förfaller i kaos och med köer.
Du har alternativet "annat skäl" som är till för sådana alternativ som jag inte har kunnat tänka ut.

Eller "om det är många som laddar och det blir köer" finns ju som alternativ.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Teslaspolen »

Aldrig. Jag skulle bara kompromissa med det praktiska utan (el)bil och köra elcykel istället.

Hade jag varit tvungen att ha bil ändå... Ehh, biogas? Om det kom ett sådant tankställe i närheten vilket inte finns idag. Etanol annars då, trots problemen med det, då det finns lite överallt. Men att sponsra rent fossilt, nej aldrig i livet.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av ObscureEconomist »

Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gustafsson »

ObscureEconomist skrev:
Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
Hade jag dina behov skulle inte jag heller ha elbil som bil för sådana ändamål. Skulle dock fundera på en mindre elbil som andrabil om sådan behövs i familjen.
Teknikutvecklingen måste komma längre, men jag tror det kommer alternativ redan inom 1-2 år utan för många kompromisser. Men det kanske är väl optimistiskt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av BEV[e-Rage] »

När jag började köra elbil var det ofta gratis att ladda på ”snabbladdare” och på destinationer fick man både parkera och ladda gratis bara för man tog sig besväret att köra elbil.

Nu kan snabbladdning kosta 17:-/mil och vid destinationsladdning får man numera oftast betala både för laddning och parkering.

Frågan är när det blir kilometerskatt också..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Teslaspolen skrev:
Aldrig. Jag skulle bara kompromissa med det praktiska utan (el)bil och köra elcykel istället.

Hade jag varit tvungen att ha bil ändå... Ehh, biogas? Om det kom ett sådant tankställe i närheten vilket inte finns idag. Etanol annars då, trots problemen med det, då det finns lite överallt. Men att sponsra rent fossilt, nej aldrig i livet.
Kan du tänka dig etanol borde väl HVO100 också funka?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

ObscureEconomist skrev:
Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
Jag bytte ju bort båda våra fossilbilar redan för flera år sedan eftersom jag dels trodde att allting bara kommer bli bättre (laddinfrastrukturmässigt) och dels för att jag trodde att min ekonomi skulle fortsätta utvecklas positivt. Jag kompromissade och skaffade bilar som egentligen inte riktigt passade mina behov och som var alldeles för dyra. Men jag ville hoppa på elbilståget så tidigt som möjligt.
Och så hoppades jag att utbudet med bra elbilar skulle vara mycket bättre efter några få år, dvs nu.
Ingenting av detta har egentligen inträffat. Laddinfrastrukturen är på sätt och vis sämre än förr, eftersom antalet elbilar har ökat snabbare än antalet laddare. Dessutom är snabbladdning idag allt annat än billigt längre. Jag trodde verkligen aldrig att det någonsin skulle bli ekonomiskt intressant att tanka diesel kontra att snabbladda.
Det finns visserligen betydligt fler elbilar på marknaden idag än vad det gjorde för några år sedan, men ärligt talat finns fortfarande ingen bil som verkligen passar mig. Samma som du skriver, den ska kunna lasta mycket och kunna dra ett tungt släp. Utbudet är fortfarande riktigt dåligt, framförallt när man inte har den nödvändiga ekonomin längre.
Med det jag vet idag hade jag agerat helt annorlunda om jag hade kunnat vrida tillbaka klockan. Det hade varit smartare att behålla en fossilbil. Dels för ekonomins skull, men också för känslan. För nu är det nästan stört omöjligt att gå tillbaka till en fossilbil, det blir liksom ett steg åt fel håll, trots att det hade varit det mest förnuftiga för mig. Nu sitter jag och våndas vad jag ska göra. Jag hade aldrig varit i denna moraliska och känslomässiga rävsax om jag hade behållit en av fossilbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Det jobbigaste med att gå tillbaka till fossilbil är:

- Ingen dog mode.
- Vibrationer, växlingar, seg respons.
- Känslan av att ha en onödigt komplicerad bil med massor av rörliga delar.
- Frihetskänslan av att kunna ladda hemma och att det känns som att det är gratis att köra.


Det som talar för fossilt.
- inte behöva fundera på laddning på långresor.
- Många fler och billigare bilar att välja på om man som vi behöver en riktigt stor bil.
- Närhet till verkstad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Håller med i de första tre punkterna. :)
Dock är hemmaladdning för oss egentligen enbart relevant för vardagsbilen, dvs e-Golfen. Och den kommer jag aldrig i livet ersätta med en fossilbil.
Men för långfärder, framförallt när man ska dra husvagn, och det är just det man vill ha en fossilbil till, är en elbil faktiskt dyrare i drift än en diesel. Frihetskänsla, och att det känns som gratis, tillhör tyvärr det förflutna. Tvärtom så drar man sig nästan för att åka utanför batteriets räckvidd för att det blir så jäkla dyrt.

Nästföljande punkter håller jag återigen med om. :)
Närheten till verkstaden har jag redan fått i och med att jag gjorde mig av med Teslan. Men för att vara ärlig så började i samband med det också tankarna komma upp om en diesel kanske inte ändå hade varit ett bättre val för långsfärdsbilen.

Det finns en fördel till med fossilbilar, och det är att man kan dra iväg vart man vill. Även till Norrland med husvagn. Det kan vi inte nu.
En nackdel som du inte har nämnt är att de har ett avgasrör som spottar ut en massa skit. Jag gillar inte det alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar