Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Maw skrev:
Jag
Du och jag kanske inte förtjänar den här planeten men våra och andras barn och därpå kommande generationer gör det!

Som jord och skogsägare till en släktgård försöker jag se mig själv som en länk i en lång kedja, jag tycker samma sak gäller för vår planet. :)
Jag är nog som tor-ake skriver. Jag bryr mig inte om människan överlever några 100 år till, jag tror ärligt talat att vår art kommer utrota sig själv inom en ganska snar framtid. Det ligger i våra gener. Någon form av naturlag kanske. Men jag bryr mig inte om det.
Däremot så gillar jag djur och naturen och jag tycker det är fruktansvärt förfärligt att vi människor är orsaken till den största massutrotningen sedan dinosaurierna. Att detta i slutändan leder till att vi själva också försvinner är bara rättvist. Men det är få som begriper det. Alldeles för få. Och som sagt, det kanske är bra så, det kanske är rentav meningen med livet. När en art blir för dominant kommer den att dö ut förr eller senare. Planeten kommer återhämta sig efter ett tag. Och så kommer det nåt nytt.
Ja, jag vet. Jag har en becksvart syn på framtiden. Men jag föredrar att vara realistisk.
Om man hårddrar det så förstör vi ju inte egentligen planeten med utsläpp av växthusgaser. Det är ju våra förutsättningar som förändras. Radioaktivitet och tungmetaller och diverse giftutsläpp förstör.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

ObscureEconomist skrev:
Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
På den fetade punkten kan jag hålla med dig rakt av.
Har nu besökt/jobbat i emmaboda i 2 veckor, var över till Bromölla för hämta kvarglömda grejer på förra stället..
Inte en endaste snabbladdare över de 3 timmars körningen åt varje håll, högst 50kW.
Samma ända bort till Kalmar, inte en snabbladdare, och i kalmar finns det en snabbladdare vid jyreskog, men de godtar inte mig mercedes me-kort och tar inte vanligt bankkort (= går ej att använda). och vid SuC:en vid scandic finns det en 50kW (typ den enda?) för runt 5:45kr/kWh..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fast ni vet att vi går mot en befolkningskollaps där det föds för lite barn och det inte kommer finnas någon som kan försörja och ta hand om de äldre.

(Jag har absolut inga åsikter eller tankar om folk som skaffar eller inte skaffar barn, det är enormt privat)
Vad jag kan se ökar världsbefolkningen hela tiden. Mer än någonsin. Ändå så talas det om att det föds för få barn. Problemet är snarare att befolkningen växer på "fel" ställe. Vi i västvärlden har byggt vårt ekonomiska system på ständig tillväxt, vilket också inkluderar befolkningen. Samtidigt glöms det bort att det måste finnas sysselsättning, bostäder, energi och mat för alla dessa människor. Annars kommer de inte kunna försörja oss när vi blir gamla.
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

Gustafsson skrev:
ObscureEconomist skrev:
Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
Hade jag dina behov skulle inte jag heller ha elbil som bil för sådana ändamål. Skulle dock fundera på en mindre elbil som andrabil om sådan behövs i familjen.
Teknikutvecklingen måste komma längre, men jag tror det kommer alternativ redan inom 1-2 år utan för många kompromisser. Men det kanske är väl optimistiskt…
De senaste 2 månaderna har jag nu snittat 1000 mil-ish per månad, laddningen är värst egentligen. får lägga upp emot 2 timmar per resväg för att ladda och komma fram.

"Lasta mycket" betyder nog olika för olika personer, så det är svårt att avgöra.
Men över lag funkar elbil på långa sträckor med lite stopp här och där.

ObscureEconomist skrev:
Nej det är ju tyvärr så. Elbilarna är helt enkelt för dåliga för många av oss så det är bara att avvakta och vänta tyvärr
Hur/vad menar du att elbilarna är för dåliga?
OfarligTesla skrev:
Sen om man pratar att ta hand om planeten har jag och frun redan bestämt oss för att göra det bästa man som människa kan göra för det, strunta i att skaffa barn.
Fast det kvittar ju om "du" struntar i att skaffa "dina" 1.4 barn (/per person i sverige eller nåt sådant) när det finns familjer på andra stället på jorden som skaffar 10+ på löpande band..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Vad jag kan se ökar världsbefolkningen hela tiden. Mer än någonsin. Ändå så talas det om att det föds för få barn. Problemet är snarare att befolkningen växer på "fel" ställe. Vi i västvärlden har byggt vårt ekonomiska system på ständig tillväxt, vilket också inkluderar befolkningen. Samtidigt glöms det bort att det måste finnas sysselsättning, bostäder, energi och mat för alla dessa människor. Annars kommer de inte kunna försörja oss när vi blir gamla.
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Det där med befolkningstillväxt på "fel" ställe och annorlunda politiska klimat är en sak jag pratat om länge. Vi i västvärlden förstör klimatet så stora delar av världen kommer bli obeboeliga relativt tidigt (för varmt på vissa platser och höjda vattennivåer på andra), där bor det idag väldigt mycket människor. Var kommer dessa ta vägen? Jo de kommer såklart bege sig dit det går att bo och odla. Kommer vi vara schyssta människor och dela med oss av vårt överflöd men samtidigt får mindre själva? I en tid där världens totala matproduktion faktiskt fått sig en törn) Garanterat inte, det kommer bli murar, gränser och krig. Finns det lösningar på problemen? Ja garanterat, konstbevattning genom att avsakta havsvatten är en sådan för ställena som skulle bli en öken annars. Kommer vi offra de pengarna som krävs eftersom de inte kommer kunna bekosta det själva? Troligtvis inte.
Gargamel skrev:

Fast det kvittar ju om "du" struntar i att skaffa "dina" 1.4 barn (/per person i sverige eller nåt sådant) när det finns familjer på andra stället på jorden som skaffar 10+ på löpande band..
Ja, men det kvittar också om jag kör elbil eller inte. Ingenting jag personligen gör spelar någon roll faktiskt. Kollektivt kan saker dock spela roll, vilket är detsamma med barn. Sen skulle ett av mina barn förmodligen förbruka mer än 10 gånger så mycket som ett barn på andra sidan jorden i en familj med 9 andra barn så påverkan blir densamma.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Vår värld är ju inte särskilt lik den våra mor/far-föräldrar levde i. Men rätt ok ändå.
Att skaffa barn är ju en försäkring att ha någon som bryr sig när man blir gammal.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Löjlig diskussion. Mina barn är verkligen min mening med livet. Är på semester nu med min svåger med familj. Att se hur kusinerna hittar varandra och bygger banden för nästa generation är verkligen superhäftigt.

Om man inte vill skaffa barn så gör inte det men skyll för fan inte på miljö eller politik.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Vår värld är ju inte särskilt lik den våra mor/far-föräldrar levde i. Men rätt ok ändå.
Att skaffa barn är ju en försäkring att ha någon som bryr sig när man blir gammal.
Varför ha en egocentrisk syn på saken? Att veta att mina barn finns är lön nog.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Vår värld är ju inte särskilt lik den våra mor/far-föräldrar levde i. Men rätt ok ändå.
Att skaffa barn är ju en försäkring att ha någon som bryr sig när man blir gammal.
Varför ha en egocentrisk syn på saken? Att veta att mina barn finns är lön nog.
Det kommer av sig själv. Vi tar hand om dom äldre i min familj och förhoppningsvis präglas det på våra barn.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:

Fast det kvittar ju om "du" struntar i att skaffa "dina" 1.4 barn (/per person i sverige eller nåt sådant) när det finns familjer på andra stället på jorden som skaffar 10+ på löpande band..
Ja, men det kvittar också om jag kör elbil eller inte. Ingenting jag personligen gör spelar någon roll faktiskt. Kollektivt kan saker dock spela roll, vilket är detsamma med barn. Sen skulle ett av mina barn förmodligen förbruka mer än 10 gånger så mycket som ett barn på andra sidan jorden i en familj med 9 andra barn så påverkan blir densamma.
Jag får en känsla av att du tillhör grupperingen "skatta folket dyrt för mikroskopisk förtjänst för "miljöns skull".
Jag hamnar med på "Gör ändringen där det största skillnaden kan göras för minst "krona per "effort"".

Så förbjud världen runt att ha mer än 3 barn per person/familj/nåt...
Men då får vi också samtidigt ett ansvar att hjälpa de som måste ha femtioelva barn för att överleva, att hjälpa med med jordbruk, odla, fixa mat osv. Men vi måste isåfall börja där det ger mest effekt till "minst krone-kostnad", Vi kan inte skatta mer i sverige för att vi enligt listor skapar 0.0000000000000000000000000004% av världens s.k. utsläpp (där BARA co2 räknas).......
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:

Jag får en känsla av att du tillhör grupperingen "skatta folket dyrt för mikroskopisk förtjänst för "miljöns skull".
Jag hamnar med på "Gör ändringen där det största skillnaden kan göras för minst "krona per "effort"".

Så förbjud världen runt att ha mer än 3 barn per person/familj/nåt...
Men då får vi också samtidigt ett ansvar att hjälpa de som måste ha femtioelva barn för att överleva, att hjälpa med med jordbruk, odla, fixa mat osv. Men vi måste isåfall börja där det ger mest effekt till "minst krone-kostnad", Vi kan inte skatta mer i sverige för att vi enligt listor skapar 0.0000000000000000000000000004% av världens s.k. utsläpp (där BARA co2 räknas).......
Ne, jag är som sagt rätt säker på att det är kört oavsett. Däremot har jag inget emot att man beskattas för kostnaden man skapar genom nedsmutsning. Men det baseras snarare på ett liberalt förhållningssätt där man inte skall låta andra betala för sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Löjlig diskussion. Mina barn är verkligen min mening med livet. Är på semester nu med min svåger med familj. Att se hur kusinerna hittar varandra och bygger banden för nästa generation är verkligen superhäftigt.

Om man inte vill skaffa barn så gör inte det men skyll för fan inte på miljö eller politik.
Vad ska man annars "skylla på" då? Om ens högst medvetna beslut att inte skaffa barn just är på grund av detta? Att du har en annan uppfattning är helt okej, men jag har gjort detta valet tidigt i livet och jag har aldrig ångrat det. Tvärtom. Jag är idag tacksam att jag i tidig ålder hade så pass mycket vett i huvudet. Det har man ju inte nödvändigtvis haft i andra sammanhang.
Jag vet mycket väl att jag kommer vara ensam när jag är gammal, eftersom jag varken har barn eller familj eller släkt. Egentligen är jag ensam redan idag och har alltid varit det. Det stör inte mig.
Men barn är å andra sidan ingen garanti för att man inte blir ensam ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Varför? Det finns inget fundamentalt viktigt i att människoarten finns om 200 år, det har varit gott om arter som försvunnit eller nästan försvunnit (många på grund av vår påverkan) sedan liv började på jorden. Det är inget speciellt med oss som gör att vi förtjänar den här planeten.
Håller inte med dig överhuvudtaget.

Det finns något unikt med människan som inte finns hos någon annan varelse på jorden: intelligens och en förmåga att förstå och uppskatta naturen och universum.

Det mesta tyder på att intelligent liv är extremt sällsynt, sannolikheten att vi är helt ensamma i vårt närområde, vår galax, eller t.o.m. i det observerbara universum ökar för varje år som resultaten från alla SETI-projekt fortsätter att utebli.

Ett universum utan intelligenta observatörer är för mig helt meningslöst. Vi har ett enormt ansvar att förvalta detta, genom att se till att människan kan leva vidare på jorden, och genom att se till att vi skapar permanenta bosättningar på fler ställen, i vårt solsystem, och vidare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Håller inte med dig överhuvudtaget.

Det finns något unikt med människan som inte finns hos någon annan varelse på jorden: intelligens och en förmåga att förstå och uppskatta naturen och universum.

Det mesta tyder på att intelligent liv är extremt sällsynt, sannolikheten att vi är helt ensamma i vårt närområde, vår galax, eller t.o.m. i det observerbara universum ökar för varje år som resultaten från alla SETI-projekt fortsätter att utebli.

Ett universum utan intelligenta observatörer är för mig helt meningslöst. Vi har ett enormt ansvar att förvalta detta, genom att se till att människan kan leva vidare på jorden, och genom att se till att vi skapar permanenta bosättningar på fler ställen, i vårt solsystem, och vidare.

/fth
Det finns ingen mening mer än för oss själva med vår existens. Jorden och fortsätter oavsett vad som händer med oss. Vi människor har dock ett behov av att känna oss viktiga, varför förstår jag faktiskt inte.

Finns det inga intelligenta varelser i universum nu (vilket är statistiskt osannolikt) så kommer det komma senare. Det kan redan ha funnits många sådana som gått samma väg som vi är på väg, ta kål på oss själva. Väntar vi tillräckligt länge kan det uppstå på jorden igen efter att vi förstört den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Löjlig diskussion. Mina barn är verkligen min mening med livet. Är på semester nu med min svåger med familj. Att se hur kusinerna hittar varandra och bygger banden för nästa generation är verkligen superhäftigt.

Om man inte vill skaffa barn så gör inte det men skyll för fan inte på miljö eller politik.
Vad ska man annars "skylla på" då? Om ens högst medvetna beslut att inte skaffa barn just är på grund av detta? Att du har en annan uppfattning är helt okej, men jag har gjort detta valet tidigt i livet och jag har aldrig ångrat det. Tvärtom. Jag är idag tacksam att jag i tidig ålder hade så pass mycket vett i huvudet. Det har man ju inte nödvändigtvis haft i andra sammanhang.
Jag vet mycket väl att jag kommer vara ensam när jag är gammal, eftersom jag varken har barn eller familj eller släkt. Egentligen är jag ensam redan idag och har alltid varit det. Det stör inte mig.
Men barn är å andra sidan ingen garanti för att man inte blir ensam ändå.
Finns massor av anledningar till att inte vilja ha barn. Är ett sjujäkla åtagande som kräver enormt med tid och pengar under många år. Om någon inte vill ha barn så är det ok med mig. Men vill man i grunden ha barn så är det enligt mig fel att avstå med hänvisning till naturfrågan eller dyl. Barnfrågan är mycket större än så. Om en person avstår 1-3 barn eller vad det nu kan vara gör ju varken från eller till så det är mest en symbolhandling isf.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Det finns ingen mening mer än för oss själva med vår existens.
Räcker inte det då? Eller menar du att vi skulle behöva existera för någon annan för att det ska vara meningsfullt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av holden »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Det finns ingen mening mer än för oss själva med vår existens.
Räcker inte det då? Eller menar du att vi skulle behöva existera för någon annan för att det ska vara meningsfullt?

/fth
Existens har ingen intrinsikal mening, det är upplevelsen av sin existens som har mening. Att föreställa sig sin egen icke-existens är därför omöjligt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

OK, mot bättre vetande ska jag göra ett inlägg.

Mot egoism biter naturligtvis inga argument, det ligger i sakens natur, och det är ju egoism som har fört oss hit, att vi håller på att förstöra förutsättningarna för mänskligt liv. Och antagligen är egoismen en djupt rotad mänsklig egenskap, men samtidigt har vi en annan egenskap som som har gjort vår art så framgångsrik: människan har en förmåga att samarbeta och sätta det gemensammas bästa över sitt eget. Och jag har hört att det som gör att vi människor är så bra på att samarbeta är tack vare att vi har en annan egenskap som vi är rätt ensamma om och det är förmågan att känna skam. Människan är ett flockdjur. Vi vill inte bli utstötta ur gemenskapen så vi håller oss efter gruppens normer.

(Detta är givetvis en grov generalisering för det finns alla möjliga avvikelser från huvudfåran i det mänskliga beteendet.)

Vår intelligens, som definitivt är unik för människan, är både vår välsignelse och vår förbannelse. Samtidigt som vi har skaffat oss redskap att undergräva förutsättningarna för vår egen existens så lever vårt psyke i de flesta avseenden kvar på samma nivå som för hundra tusen år sedan. Fram till alldeles nyligen levde vi i små samhällen där gruppen som vi ville och behövde förhålla oss till inte var större än upp till några hundra personer, och det begränsar förmågan att känna gemenskap och solidaritet med människor som inte tillhör den egna gruppen. Det är såna begränsningar i vår empatiska förmåga som möjliggör de skygglappar som så många har som gör att vi inte vill se att små handlingar vi utför kan ha effekter i ett globalt perspektiv, t.ex. att om alla kör fossilbil så kan det få konsekvenser för vår arts fortlevnad.

Nu kan man ju ha åsikten att det kvittar om det finns människor (eller andra djur, för den delen) på jorden om ett par hundra år, men varför anser man att man har rätten att sätta sig till doms över andra människor som inte delar den åsikten?

Egoism tar sig ofta det uttrycket att man skiter i vad som händer efter att man själv har dött, och när det kommer till klimatförstöring är det väl speciellt enkelt att skita i den om man själv inte har barn.

Min mamma, som ju hade barn ;) resonerade så här när det blev folkomröstning om euron: Jag är gammal och det hinner inte få några konsekvenser för min egen del. Därför frågar jag mina barn hur de tänker och så röstar jag som dem. (Det blev enkelt eftersom hennes tre barn hade samma åsikt.)

Själv är jag snart 60 och för egen del så hinner jag nog inte uppleva de värsta konsekvenserna av den miljöförstöring som jag hunnit bidra till. Men jag är en person som känner skam inför det jag nu inser att jag tidigare har gjort och är en del i och jag försöker göra mitt bästa för att minska mina koldioxidavtryck m.m. Inom mig pågår hela tiden en kamp mellan min egoism och empatin jag känner för de människor som kommer att tvingas leva med konsekvenserna.

---

Att säga att det lilla jag kan göra har ändå ingen betydelse eftersom så många andra ändå skiter i att göra något alls är en klassiker när det kommer till skygglappar. Men det är tvärtom just enskilda människors initiativ som kan göra något. Det är ju det enda som kan förändra något eftersom förutsättningen för att det ska bli många som gör något är att alla dessa måste tänka att deras lilla insats är både viktig och nödvändig. På samma sätt som många människors till synes försumbara nedsmutsning tillsammans med miljoner andras blir till en miljökatastrof kan också många människors vilja att göra det motsatta få effekt.

Det är just den egna, till synes försumbara insatsen, som är grunden för en global förändring.

Tänk bara om Elon Musk resonerat som de flesta andra? Då hade vi med största sannolikhet inte haft några elbilar att köpa idag. En enda enskild människas envisa kamp är på väg att förändra bilismens förutsättningar. Inte världssamfund, inte globala företag, inte stormakter utan en enda enskild människas insats. Han har motiverat och inspirerat människor i sin omgivning och lockat till sig de kompetenta människor som har behövts för att visa upp ett lysande exempel på att det omöjliga var möjligt och har nu fått en hel, gigantisk och världsomspännande, industrigren på knä och tvingat dem att följa hans exempel. Och sen har vi givetvis Greta.

Så att säga att det lilla jag gör inte har nån betydelse, det argumentet håller inte. Varken åt det ena eller det andra hållet. Allt man gör har betydelse.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Finns det något djur som medvetet inte är egoistiskt?
Jag menar, människan är väl ett av få djur som kan känna empati för en annan varelse.
Det normala i djurvärlden är ju att sätta sig själv och eventuellt flocken främst. Hur hade andra djur hanterat dom överlägsna förmågor människan har?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
OK, mot bättre vetande ska jag göra ett inlägg.

Mot egoism biter naturligtvis inga argument, det ligger i sakens natur, och det är ju egoism som har fört oss hit, att vi håller på att förstöra förutsättningarna för mänskligt liv. Och antagligen är egoismen en djupt rotad mänsklig egenskap, men samtidigt har vi en annan egenskap som som har gjort vår art så framgångsrik: människan har en förmåga att samarbeta och sätta det gemensammas bästa över sitt eget. Och jag har hört att det som gör att vi människor är så bra på att samarbeta är tack vare att vi har en annan egenskap som vi är rätt ensamma om och det är förmågan att känna skam. Människan är ett flockdjur. Vi vill inte bli utstötta ur gemenskapen så vi håller oss efter gruppens normer.

(Detta är givetvis en grov generalisering för det finns alla möjliga avvikelser från huvudfåran i det mänskliga beteendet.)

Vår intelligens, som definitivt är unik för människan, är både vår välsignelse och vår förbannelse. Samtidigt som vi har skaffat oss redskap att undergräva förutsättningarna för vår egen existens så lever vårt psyke i de flesta avseenden kvar på samma nivå som för hundra tusen år sedan. Fram till alldeles nyligen levde vi i små samhällen där gruppen som vi ville och behövde förhålla oss till inte var större än upp till några hundra personer, och det begränsar förmågan att känna gemenskap och solidaritet med människor som inte tillhör den egna gruppen. Det är såna begränsningar i vår empatiska förmåga som möjliggör de skygglappar som så många har som gör att vi inte vill se att små handlingar vi utför kan ha effekter i ett globalt perspektiv, t.ex. att om alla kör fossilbil så kan det få konsekvenser för vår arts fortlevnad.

Nu kan man ju ha åsikten att det kvittar om det finns människor (eller andra djur, för den delen) på jorden om ett par hundra år, men varför anser man att man har rätten att sätta sig till doms över andra människor som inte delar den åsikten?

Egoism tar sig ofta det uttrycket att man skiter i vad som händer efter att man själv har dött, och när det kommer till klimatförstöring är det väl speciellt enkelt att skita i den om man själv inte har barn.

Min mamma, som ju hade barn ;) resonerade så här när det blev folkomröstning om euron: Jag är gammal och det hinner inte få några konsekvenser för min egen del. Därför frågar jag mina barn hur de tänker och så röstar jag som dem. (Det blev enkelt eftersom hennes tre barn hade samma åsikt.)

Själv är jag snart 60 och för egen del så hinner jag nog inte uppleva de värsta konsekvenserna av den miljöförstöring som jag hunnit bidra till. Men jag är en person som känner skam inför det jag nu inser att jag tidigare har gjort och är en del i och jag försöker göra mitt bästa för att minska mina koldioxidavtryck m.m. Inom mig pågår hela tiden en kamp mellan min egoism och empatin jag känner för de människor som kommer att tvingas leva med konsekvenserna.

---

Att säga att det lilla jag kan göra har ändå ingen betydelse eftersom så många andra ändå skiter i att göra något alls är en klassiker när det kommer till skygglappar. Men det är tvärtom just enskilda människors initiativ som kan göra något. Det är ju det enda som kan förändra något eftersom förutsättningen för att det ska bli många som gör något är att alla dessa måste tänka att deras lilla insats är både viktig och nödvändig. På samma sätt som många människors till synes försumbara nedsmutsning tillsammans med miljoner andras blir till en miljökatastrof kan också många människors vilja att göra det motsatta få effekt.

Det är just den egna, till synes försumbara insatsen, som är grunden för en global förändring.

Tänk bara om Elon Musk resonerat som de flesta andra? Då hade vi med största sannolikhet inte haft några elbilar att köpa idag. En enda enskild människas envisa kamp är på väg att förändra bilismens förutsättningar. Inte världssamfund, inte globala företag, inte stormakter utan en enda enskild människas insats. Han har motiverat och inspirerat människor i sin omgivning och lockat till sig de kompetenta människor som har behövts för att visa upp ett lysande exempel på att det omöjliga var möjligt och har nu fått en hel, gigantisk och världsomspännande, industrigren på knä och tvingat dem att följa hans exempel. Och sen har vi givetvis Greta.

Så att säga att det lilla jag gör inte har nån betydelse, det argumentet håller inte. Varken åt det ena eller det andra hållet. Allt man gör har betydelse.
Tack Jerker.. Den här tråden är ju så mörk men bra du lyser upp den lite med dina ord.. De behövdes verkligen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LasseTM »

Röstade en gång elbil osv osv, men det skulle vara det ekonomiska i så fall.
Skulle både jag och fru bli av med jobb kanske man skulle köpa sig en gammal Saab istället.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Grimlos »

Tycker Jerker sa det bra...

Själv ser jag det inte som något alternativ att köra fossilt igen, kan man köra på förnyelsebart så absolut. Biodiesel av alger har minst klimatavtryck så fokus borde ligga på det...

Sedan, i anslutning till domedagsprofeterna och fatalisterna tidigare i tråden, om man säger att loppet är kört till sig själv kommer det naturligtvis inte gå bra. Ja varför rösta ? Varför göra nånting i livet, bästa insatsen man kan göra är väl självmord då, sett rent utilaristiskt. I synnerhet om man bor i ett välfärdsland med stor klimatpåverkan/capita.

Men om nu även ni som ser framtiden i nattsvart inte är beredda att hoppa från en klippa, så kan ni ju tänka till att av samma anledning som att man röstar i val, hjälper gamla över gatan, betalar skatt till skola, sjukvård och sociala insatser så är det en moralisk skyldighet att göra det man kan.

Ingen kan göra allt - Alla kan göra något.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Tellus »

Jag gillar själva laddandet och resan. Har väldigt sällan bråttom vid långresa. Tycker laddningen går för snabbt, man hinner inte äta klart i lugn o ro längre
När bara Leaf fanns för 9 år sedan så var det riktigt spännande på långresa, var lite som en sport.
Åkte i3 REX med 18kWh batteri till Öland, blev en sport att inte köra med REXen som startade vid 8%.
På hemvägen hade den inte varit igång alls på ca 100mil, så jag hoppade över laddplatser för att köra upp tanken på 9 liter.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av frippe »

Tellus skrev:
Jag gillar själva laddandet och resan. Har väldigt sällan bråttom vid långresa. Tycker laddningen går för snabbt, man hinner inte äta klart i lugn o ro längre
När bara Leaf fanns för 9 år sedan så var det riktigt spännande på långresa, var lite som en sport.
Åkte i3 REX med 18kWh batteri till Öland, blev en sport att inte köra med REXen som startade vid 8%.
På hemvägen hade den inte varit igång alls på ca 100mil, så jag hoppade över laddplatser för att köra upp tanken på 9 liter.
Om du tycker laddandes går för fort kan du enkelt råda bot på det genom att köpa en äldre tesla, t.ex. en S70D. Då har du gott om tid att äta under laddningen. :D

Men, kan hålla med, med en bra planering så är laddtiden inget större problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Niklas Z »

frippe skrev:
Men, kan hålla med, med en bra planering så är laddtiden inget större problem.
Under min bilsemester i somras, i Tyskland, fick jag vänta på laddning ungefär 25 minuter allt som allt under en dryg veckas resande och sammanlagt nästan 420 mil. All annan laddning skedde medan vi ägnade oss åt annat. Det krävde inte ens särskilt mycket planering, men underlättades helt klart av att laddinfrastrukturen är betydligt bättre i Tyskland än i Sverige.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar