Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Finns det något djur som medvetet inte är egoistiskt?
Jag menar, människan är väl ett av få djur som kan känna empati för en annan varelse.
Det normala i djurvärlden är ju att sätta sig själv och eventuellt flocken främst. Hur hade andra djur hanterat dom överlägsna förmågor människan har?
Skulle förvåna mig enormt om detta vore en unik mänsklig egenskap, sen om vi har den eller om det är egoismen som tar sig andra uttryck är ju en annan diskussion. Ju mer man förstår sig på andra djur i världen ju mindre unik blir människan. Vi har nästan ingen egenskap som inte ett annat djur också har eller kan ha.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Robertrimmevik »

Vi har inte råd att byta bort våran e-tron 55. Måste plana ut värdeminskningen först.( Vägrar att ta en sådan förlust) Men skulle aldrig byta bort mot en fossil.

Sen är jag en riktig elbilsentusiast. Tycker det är roligare att resa med elbil. Jag gillar planeringen och sedan utfallet. Oftast blir det till det positiva.

Bara en sådan sak som min resa till Ö-vik t o r 40mil i söndags. Hamnade mitt i ett elbilsrace som av en händelse var anordnat av Sveriges bästa internetforum. Hamnade i kö efter en mycket trevlig Joel i en PS2. Gjorde mig ingenting bara kul att träffa en till entusiast.
Laddade sedan bara några minuter då Audis laddare inte var gratis längre. (Men alltid spännande att testa och se om nya laddförutsättningen funkade)
Kollade under tiden i incharges app och såg att det var ledigt nere vid MAX, där det kostar endast 2.40kr/min.
Hämtar upp fru och dotter som shoppat under tiden, lämnar av dom vid den italienska restaurangen borta vid ställplatserna.
Laddar 10min vid MAX för mer behövs inte för att ta sig hem igen med marginal. Under tiden har fru fixat bord och beställt mat.
När vi sedan ska vända hem efter att ha lämnat av dotter på läger så ser jag nya laddare vid McD. De var dock inte i bruk än men vilken glädjande nyhet. Ö-vik har helt plötsligt för oss icke-Tesla mer än dubblat kapaciteten på snabbladdare utan att jag hade en aning. Man går i väntans tider och hoppas på en Ionity eller OKQ8/Skekraft och helt plötsligt står det 150kW-laddare på plats. Nästan som en hägring!
På hemresan lyssnar jag på Peter Carlssons sommarprat och gläds åt att bilen inte tog mer än 2.3kWh/mil i uppför och motvind.
Om 6-7 år när jag byter bil till en bil med en räckvidd på 70mil så kommer jag sakna dessa resor. De kommer bli lika tråkiga som innan elbilen. Det mesta kommer att vara normaliserat och inget spännande alls. ;)
Det blir lagom spännande för min fru däremot. :D
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Swede1 »

JGur skrev:
Diskussionen om barn i denna tråd är intressant. Den visar på vad vi elbils-förespråkare ibland pushar om till LHS: Behovet av fakta och att kunna ta till sig den.

Jag refererar till Hans Roslings Factfulness. Världsbilden många av oss går runt med stämmer inte längre. Ta tex avsnitten om Världens Befolkning och hur barnafödande egentligen ser ut. ”Siffran för antalet födslar per år ökar inte längre”.

Boken fick mig att se världen på ett nytt sätt.
Ja, mycket bra info i boken. Världen förändras snabbt, antalet människor kommer troligen plana ut runt 10-12 miljarder. När folk får det bättre skaffar de färre barn. Se på Kina som redan nu försöker få upp födelsetalen.

Den berömda S kurvan kanske kan appliceras på befolkningensutvecklingen, inte bara elbilar. ;)

Om alla ser och lär lite mer av hur det demokratiska systemet fungerar i Schweiz så kommer det att lösa sig med övriga mänskliga problem. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det något djur som medvetet inte är egoistiskt?
Jag menar, människan är väl ett av få djur som kan känna empati för en annan varelse.
Det normala i djurvärlden är ju att sätta sig själv och eventuellt flocken främst. Hur hade andra djur hanterat dom överlägsna förmågor människan har?
Skulle förvåna mig enormt om detta vore en unik mänsklig egenskap, sen om vi har den eller om det är egoismen som tar sig andra uttryck är ju en annan diskussion. Ju mer man förstår sig på andra djur i världen ju mindre unik blir människan. Vi har nästan ingen egenskap som inte ett annat djur också har eller kan ha.
Jag skulle vilja gå så långt att påstå att egoism är just nyckeln till överlevnad. Det behöver inte nödvändigtvis vara egoism som är kopplad till individen, det kan också handla om flocken. Det finns ju djur som offrar sig för flockens överlevnad. Men det finns mig veterligen ingen levande varelse, varken djur eller växt, som frivilligt delar med sig till andra utan att få nånting tillbaka. Det är väl i så fall människan som möjligen kan ha den egenskapen till en viss grad.
I djurriket skulle detta vara en förödande egenskap.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av bonath »

Byta tillbaka till fossil.... nej tack.

En arbetskamrat sa till mig att dom inte kunde ha elbil, resan till dottern 40 mil, skulle ta för lång tid...
Jag sa, hoppas att hon inte flyttar 5-10 mil norrut, då kan du aldrig mer hälsa på henne. :lol:
Svaret var: Vad menar du? Jag förstår inte, det är väl klart vi kan besöka henne ändå.

Summa summarum, det är väl bara ens egna prioriteringar som styr... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Aida »

bonath skrev:
Byta tillbaka till fossil.... nej tack.

En arbetskamrat sa till mig att dom inte kunde ha elbil, resan till dottern 40 mil, skulle ta för lång tid...
Jag sa, hoppas att hon inte flyttar 5-10 mil norrut, då kan du aldrig mer hälsa på henne. :lol:
Svaret var: Vad menar du? Jag förstår inte, det är väl klart vi kan besöka henne ändå.

Summa summarum, det är väl bara ens egna prioriteringar som styr... :roll:
Jag fattar inte…
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av bonath »

Aida skrev:
bonath skrev:
Byta tillbaka till fossil.... nej tack.

En arbetskamrat sa till mig att dom inte kunde ha elbil, resan till dottern 40 mil, skulle ta för lång tid...
Jag sa, hoppas att hon inte flyttar 5-10 mil norrut, då kan du aldrig mer hälsa på henne. :lol:
Svaret var: Vad menar du? Jag förstår inte, det är väl klart vi kan besöka henne ändå.

Summa summarum, det är väl bara ens egna prioriteringar som styr... :roll:
Jag fattar inte…

Tror du skojar, men...
Om dottern flyttar så tar det lika lång tid som innan med elbil om man behöver ladda en halvtimme.
Så.... kan du inte avvara den halvtimmen till att ladda så kan du inte heller avvara den till en längre resa.
Som sagt, egna prioriteringar... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Aida »

bonath skrev:
Aida skrev:
bonath skrev:
Byta tillbaka till fossil.... nej tack.

En arbetskamrat sa till mig att dom inte kunde ha elbil, resan till dottern 40 mil, skulle ta för lång tid...
Jag sa, hoppas att hon inte flyttar 5-10 mil norrut, då kan du aldrig mer hälsa på henne. :lol:
Svaret var: Vad menar du? Jag förstår inte, det är väl klart vi kan besöka henne ändå.

Summa summarum, det är väl bara ens egna prioriteringar som styr... :roll:
Jag fattar inte…

Tror du skojar, men...
Om dottern flyttar så tar det lika lång tid som innan med elbil om man behöver ladda en halvtimme.
Så.... kan du inte avvara den halvtimmen till att ladda så kan du inte heller avvara den till en längre resa.
Som sagt, egna prioriteringar... :roll:

Haha okej då fattar jag. Näää var jag som var trög. Du kunde lagt till ”ytterligare” så hade även en trög skåning fattat. Men den där arbetskamraten hade kanske inte besökt henne lika ofta om hon bott 5 h bort jfrt med 4 h även med bensinbil?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det något djur som medvetet inte är egoistiskt?
Jag menar, människan är väl ett av få djur som kan känna empati för en annan varelse.
Det normala i djurvärlden är ju att sätta sig själv och eventuellt flocken främst. Hur hade andra djur hanterat dom överlägsna förmågor människan har?
Skulle förvåna mig enormt om detta vore en unik mänsklig egenskap, sen om vi har den eller om det är egoismen som tar sig andra uttryck är ju en annan diskussion. Ju mer man förstår sig på andra djur i världen ju mindre unik blir människan. Vi har nästan ingen egenskap som inte ett annat djur också har eller kan ha.
Jag skulle vilja gå så långt att påstå att egoism är just nyckeln till överlevnad. Det behöver inte nödvändigtvis vara egoism som är kopplad till individen, det kan också handla om flocken. Det finns ju djur som offrar sig för flockens överlevnad. Men det finns mig veterligen ingen levande varelse, varken djur eller växt, som frivilligt delar med sig till andra utan att få nånting tillbaka. Det är väl i så fall människan som möjligen kan ha den egenskapen till en viss grad.
I djurriket skulle detta vara en förödande egenskap.
I ett välutbildat samhälle är skaffa barn allt annat en egoistiskt. För att ge sina barn bra förutsättningar och bra värderingar i livet måste man oftast sätta sig själv och sina egna egoistiska motiv i andra hand. Man måste se sina barn, sätta sina barn i första rummet och skydda dom. Ställa krav och inte curla bort dom fast det känns bra för stunden. Illa sedda barn får oftast ett enormt bekräftelsebehov vilket oavkortat leder till egoism.
Den kärlek som naturligt finns till sina barn är också en stark kraft till att rädda denna planet.
Lika utbildning och bättre utbildning är det som kan rädda denna planet. Inte den utbildning som vi ser idag som främjar byråkrati och inte tar rätt på superförmågor med tex adhd och särbegåvning utan stämplar de med en diagnos istället.

Att skaffa barn är det minst egoistiska och mest naturliga jag gjort. Ibland är jag så orolig för att något dåligt ska hända dom att jag nästan önskar att dom var ogjorda.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

Vad beträffar att skaffa barn så styrs vi människor i väldigt hög grad av vår biologi. Med tiden brukar de flesta känna en längtan till att ha egna barn. Jag har sett den intressanta utvecklingen hos några ungdomar från att i 20-årsåldern bestämt hävda att de aldrig kommer att sätta barn till den här hemska världen, till att några år senare börja säga "om vi får barn" och ytterligare några år senare är de föräldrar. ;) Det är den biologiska klockan som tickar och det undermedvetna för en intensiv kampanj mot det medvetna mer rationella förhållningssättet.

Sen har vi en annan biologisk funktion som resulterar i barn, även ofrivilligt: Sexualdriften. Den, tillsammans med den passionsdimma många går in i när de träffar blir förälskade, är starkt omtöcknande och få klarar av att tänka riktigt klart och rationellt då. Och även om man är duktig och skyddar sig så är inget preventivmedel 100%-igt utom sterilisering (som även det misslyckas ibland), och när ett barn väl är på väg väljer många att ändå behålla det även om man tidigare sagt att man skulle göra abort om det hände. Påfallande många som redan har barn skaffar raskt ytterligare ett när de är i ett nytt förhållande, ett "kärleksbarn". Det är som att kärleken inte är på riktigt om den inte manifesteras genom att skaffa ett gemensamt barn.

Min poäng är att vad gäller barnalstring är vi inte mer än driftsstyrda djur där vissa är duktigare än andra att hantera den driften.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Robertrimmevik »

Jerker skrev:
Vad beträffar att skaffa barn så styrs vi människor i väldigt hög grad av vår biologi. Med tiden brukar de flesta känna en längtan till att ha egna barn. Jag har sett den intressanta utvecklingen hos några ungdomar från att i 20-årsåldern bestämt hävda att de aldrig kommer att sätta barn till den här hemska världen, till att några år senare börja säga "om vi får barn" och ytterligare några år senare är de föräldrar. ;) Det är den biologiska klockan som tickar och det undermedvetna för en intensiv kampanj mot det medvetna mer rationella förhållningssättet.

Sen har vi en annan biologisk funktion som resulterar i barn, även ofrivilligt: Sexualdriften. Den, tillsammans med den passionsdimma många går in i när de träffar blir förälskade, är starkt omtöcknande och få klarar av att tänka riktigt klart och rationellt då. Och även om man är duktig och skyddar sig så är inget preventivmedel 100%-igt utom sterilisering (som även det misslyckas ibland), och när ett barn väl är på väg väljer många att ändå behålla det även om man tidigare sagt att man skulle göra abort om det hände. Påfallande många som redan har barn skaffar raskt ytterligare ett när de är i ett nytt förhållande, ett "kärleksbarn". Det är som att kärleken inte är på riktigt om den inte manifesteras genom att skaffa ett gemensamt barn.

Min poäng är att vad gäller barnalstring är vi inte mer än driftsstyrda djur där vissa är duktigare än andra att hantera den driften.
Exakt. Och med bra utbildning, lagar och fostran skapar man bra instrument mot okontrollerade drifter.(tex sexuella, maktfullkomliga, egoistiska) Genom vård, bättre vetande och skydd.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Den största insatsen man kan göra är att uppfostra barn till att känna empati.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av dd88 »

Ett annat perspektiv då jag inte har bil men kört eldriven cross under ett år.

När jag köpte den för ett år sen så visste jag att den var lite klenare, lite långsammare och egentligen lite sämre på allt jämfört med de bensindrivna motsvarigheterna. Kunde ändå förlika mig med tanken då jag själv var nybörjare och hojen klarade mer än mig själv.

Nu har jag kört 80h+ och känner att hojen håller tillbaka mig på ett sätt som den inte gjort tidigare. Vid det här laget hade jag räknat med att det skulle finnas fler alternativ på marknaden, men det enda alternativet som faktiskt är (var) på samma nivå gick i konkurs (Alta). Klent chassi och kort körtid är väl det som ställer till det mest, något som en instegsmodell driven av bensin skulle lösa.

De stora tillverkarna verkar inte bry sig, ny batteristandard är klar och Svemo har en arbetsgrupp som ska främja eldrivet, men inget händer. Alla vet att sportens framtid är beroende av eldrift men det finns inget större intresse av att driva utvecklingen.

Nästan alla jag känner har gått vidare till bensindrivet, elmotorcyklarna idag ses i bästa fall som en rolig extrahoj för att köra under radarn med där hemma, men inget som kan stå på egna ben.

Nu står jag mellan att lägga 25-35kkr på att försöka förbättra chassit + 35kkr för ett extra batteri, eller sälja den och köpa en bensindriven för lika mycket pengar.
B6AE0557-5004-4B5E-87A9-07C5E727FD74.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Vad beträffar att skaffa barn så styrs vi människor i väldigt hög grad av vår biologi. Med tiden brukar de flesta känna en längtan till att ha egna barn. Jag har sett den intressanta utvecklingen hos några ungdomar från att i 20-årsåldern bestämt hävda att de aldrig kommer att sätta barn till den här hemska världen, till att några år senare börja säga "om vi får barn" och ytterligare några år senare är de föräldrar. ;) Det är den biologiska klockan som tickar och det undermedvetna för en intensiv kampanj mot det medvetna mer rationella förhållningssättet.
Och på det viset tror jag att jag skiljer mig från de flesta människorna. Jag har aldrig haft den där längtan som du beskriver, tvärtom, jag har alltid "vetat" att det vore helt fel om jag skaffade barn.
Just den där ungdomliga inställningen om att man aldrig kommer sätta barn i den här hemska världen har jag liksom aldrig kommit över. Jag tänker fortfarande exakt likadant.
Jag har såklart märkt att längtan att skaffa barn finns hos många, men jag förstår inte varför. Jag tänker alltid, stackars unge att du tvingas växa upp i denna värld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
Den största insatsen man kan göra är att uppfostra barn till att känna empati.
Och går man bet på det så lär dom jämlikhet.
Och går man bet på det så kan man alltid fortsätta med förhållandet rättigheter och skyldigheter. Har märkt när jag jobbat i skolans värld att många elever har en inställning att de mest bara har rättigheter.
Verkar finnas en allmän inställning till att lärarjobbet är ett serviceyrke.
Därav den låga status som läraryrket har fått på senare årtionden.
Och bättre lär det inte bli, då Sveriges ända parti som sätter skolan högt upp på agendan är på väg att missa 4% gränsen.
Nu börjar vi hamna en bit från topic. Men jag tycker mig känna lite samma sak i denna tråd. Vissa här är beredda på att ge upp elbil och verkar tycka sig ha mest rättigheter. Det ska gå lika snabbt att ladda som att tanka, kö är oacceptabelt, det ska vara samma kostnad att ha elbil eller helst billigare. Till och med ett eget märkesspecifikt laddnätverk verkar för vissa vara en rättighet. Man är inte beredd att göra några uppoffringar alls.
Tror det finns en skara bortskämda förmånsbilister här som har haft ett väldigt enkelt bilägande sen många år tillbaka. ;) Så ser det absolut inte ut för den vanliga svensken.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Aldrig. Jag skulle bara kompromissa med det praktiska utan (el)bil och köra elcykel istället.

Hade jag varit tvungen att ha bil ändå... Ehh, biogas? Om det kom ett sådant tankställe i närheten vilket inte finns idag. Etanol annars då, trots problemen med det, då det finns lite överallt. Men att sponsra rent fossilt, nej aldrig i livet.
Kan du tänka dig etanol borde väl HVO100 också funka?
Det är för smutsigt. För det första räknade väl Tibor? fram att HVO100 snarare blir HVO80, typ. Och för det andra är det samma hemska avgaser som släpps ut som folk ska andas. Det kan jag inte köra med gott samvete.

Men kanske etanol är lika dåligt, ingen aning faktiskt. Spontant känns det dock som om att alkohol skulle förbrännas renare än diesel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jag har såklart märkt att längtan att skaffa barn finns hos många, men jag förstår inte varför. Jag tänker alltid, stackars unge att du tvingas växa upp i denna värld.
Det där förstår jag inte alls.

Visst finns det orosmoln vid horisonten, främst klimatförändringarna som kommer kunna orsaka stora problem, men i stort sett allting annat blir ju bara bättre och bättre med tiden. I princip alla globala KPI-er förutom klimatet pekar i rätt riktning, klyschan att ”det var bättre förr” är ju rent objektivt helt felaktig.

Väpnade konflikter är förre, fler sjukdomar än någonsin kan botas, vi har vunnit kampen mot världssvälten, vi är friskare än någonsin tidigare (ja, faktiskt även inräknat covid), risken att dö av trubbigt våld mot huvudet är lägre än vid någon annan tidpunkt i mänsklighetens historia etc etc.

Världen är full av fantastiska saker att se och uppleva, och människans uppfinningsrikedom ser ju inte ut att ha några gränser. I mina ögon har det aldrig funnits en bättre tid att sätta barn till världen än nu, möjligheterna är ofantligt mycket större än dom var för vår generation, för att inte tala om våra föräldrars eller ännu tidigare.

Jag tror att en stor del av den här uppgivenheten som du ger exempel på drivs av nyhetsrapporteringen. Skulle nyheterna ha i uppdrag att ge proportionerligt korrekt tid och utrymme till goda och dåliga nyheter så skulle vi knappt se dom dåliga.

Sluta kraxa och njut av livet, det är det enda vi får, och det finns oändliga möjligheter att njuta av vår fantastiska värld.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
Jag har såklart märkt att längtan att skaffa barn finns hos många, men jag förstår inte varför. Jag tänker alltid, stackars unge att du tvingas växa upp i denna värld.
Det där förstår jag inte alls.
...
Sluta kraxa och njut av livet, det är det enda vi får, och det finns oändliga möjligheter att njuta av vår fantastiska värld.

/fth
Kan vara så. Eller inte. Jag har inte samma positiva syn på livet och aldrig haft det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Klimatförändringar är ju knappast den största utmaningen människor stått inför på individnivå. Människan kan anpassa sig till det mesta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av taliz »

fth skrev:
mati skrev:
Jag har såklart märkt att längtan att skaffa barn finns hos många, men jag förstår inte varför. Jag tänker alltid, stackars unge att du tvingas växa upp i denna värld.
Det där förstår jag inte alls.

Visst finns det orosmoln vid horisonten, främst klimatförändringarna som kommer kunna orsaka stora problem, men i stort sett allting annat blir ju bara bättre och bättre med tiden. I princip alla globala KPI-er förutom klimatet pekar i rätt riktning, klyschan att ”det var bättre förr” är ju rent objektivt helt felaktig.

Väpnade konflikter är förre, fler sjukdomar än någonsin kan botas, vi har vunnit kampen mot världssvälten, vi är friskare än någonsin tidigare (ja, faktiskt även inräknat covid), risken att dö av trubbigt våld mot huvudet är lägre än vid någon annan tidpunkt i mänsklighetens historia etc etc.

Världen är full av fantastiska saker att se och uppleva, och människans uppfinningsrikedom ser ju inte ut att ha några gränser. I mina ögon har det aldrig funnits en bättre tid att sätta barn till världen än nu, möjligheterna är ofantligt mycket större än dom var för vår generation, för att inte tala om våra föräldrars eller ännu tidigare.

Jag tror att en stor del av den här uppgivenheten som du ger exempel på drivs av nyhetsrapporteringen. Skulle nyheterna ha i uppdrag att ge proportionerligt korrekt tid och utrymme till goda och dåliga nyheter så skulle vi knappt se dom dåliga.

Sluta kraxa och njut av livet, det är det enda vi får, och det finns oändliga möjligheter att njuta av vår fantastiska värld.

/fth
Väl talat!
Allt för många sitter och surar bakom tangentbordet nuförtiden. Det är i det närmaste en folksjukdom. Världen är inte så tokig ändå, ut och lev lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Inlägg av BrooklynS »

Inte en chans att byta elbil mot förbränningsmotorbil.

Nu funkar Tesla 3 så pass bra för våra behov (många långa resor) så det är inte ens aktuellt att byta märke, trots att flera andra märken börjar komma med intressanta bilar. Men det viktigaste - laddnätverk, låg förbrukning och räckvidd - finns inte. Vi laddar hälften hemma, hälften SuC. 7500 mil sedan oktober 2019.
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av carl-pedal »

Skönt att det finns fler som ser ljuset i livet!

Poängen med livet är att ha kul, så enkelt är det!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Robertrimmevik »

carl-pedal skrev:
Skönt att det finns fler som ser ljuset i livet!

Poängen med livet är att ha kul, så enkelt är det!
Eller för att ha kul måste man ha lite tråkigt ibland.
Eller är man pessimist så blir man ofta glatt överraskad.
Balans är nog poängen. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Jag har ganska svårt för människor som hävdar att det mesta var bättre förr. Inte sällan jävligt bittra och ganska tråkiga att umgås med.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Jag har ganska svårt för människor som hävdar att det mesta var bättre förr. Inte sällan jävligt bittra och ganska tråkiga att umgås med.
”Det var inte bättre förr, men det är sämre nu”

- gammalt djungelordspråk

:D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar